Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto lijkt dood :)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Auto lijkt dood

Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
    Ze doen het gratis, het is extra werk voor hun en ze verdienen er niets aan.
    Geloof je dat nu zelf?
    Dat zit al lang in de prijs verrekend hoor.
    waarom zouden ze het doen denk je?

misschien omdat ze al verschillende klanten gehad hebben die komen klagen dat de nieuwe batterij niet goed is?
    Hoe doen ze dit dan op de duizenden andere plaatsen waar ze batterijen verkopen?
    Die geven toch wel waarborg?
    En waarom komen ze bij een defecte tv je net niet meten? Dat is omdat je defecte tv je net niet "slecht maakt" de zekering spring misschien maar dat is alles.
    U draait de redenering om ... een slecht elektriciteitsnetwerk kan het toestel stuk maken.
    Pieken op het net zijn geen uitzondering, alleen moeilijk te voorspellen waar en wanneer het zich voordoet.
    (extreme gevallen daar gelaten)
    maar een defecte batterij kan wel je alternator naar de filestijnen helpen.
    Of net omgekeerd ... een defecte gelijkrichter doet uw batterij stuk.
    Een defecte alternator laadt de batterij niet op.
    Dus je vergelijking gaat totaal niet op ;-)
    Vergelijk gaat wel op ... bij beiden gaat het nieuw gekochte item "mogelijks" stuk of niet correct werken door verkeerde spanning.

Ik beweer niet dat een controle geen nut kan hebben, het is alleen niet correct dat men geen garantie krijgt.

En stel dat men bij Auto 5 een batterij koopt voor een boot dat in Frankrijk ligt ... efkes binnenspringen met uw boot om garantie te krijgen?
    Een autobatterij zit echt wel in meer dan auto's alleen. 😆
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

We kunnen hier nog lang over doorgaan. Waarom anderen het niet doen? Geen idee. Zit het in de prijs? Maakt niet uit, deze was ok en zeker niet duur. Elektriciteitsnet maakt tv stuk? Zelden alleen de tv. Een defecte alternator laad de batterij niet op? Hangt er van af wat er aan is. En je zegt zelf een defecte gelijkrichter (zit soms in de alternator ingebouwd) kan je batterij stuk maken. Dus nameten is de boodschap. Nu kun je zeggen "dat doe ik zelf" maar niet iedereen kan dat.
      Maar als je dat niet wilt, dat is je goed recht. Winkels genoeg. ;-)

verstuurd met het elektronische rekenwonder

Comment

Bij het vervangen van een auto-accu is het inderdaad aangewezen om de laadspanning te controleren zodat de nieuwe accu niet meteen terug stuk gaat door een verkeerde spanning.
        Als de spanning te laag blijft, dan zullen de platen sneller sulfateren, en krijg je ook startproblemen (zeker als het wat kouder wordt) en bovendien zullen de koplampen niet op maximale sterkte werken.
        Als de laadspanning te hoog is, dan zal het elektrolyt in de accu op een versneld tempo verdampen waardoor de platen droog komen te staan, en bij die hogere spanning gaan de lampjes ook sneller stuk.
        Terwijl de motor draait zou de spanning tussen 14 en 14,4V moeten zitten als de accu helemaal geladen is.

Bij een alternator zit de gelijkrichter en de regelaar altijd ingebouwd in de alternator zelf.
        De regelaar zit gewoonlijk bij op de koolborstels, en is vrij gemakkelijk te vervangen, de gelijkrichtdiodes zijn veel moeilijker te vervangen, want daarvoor moet de alternator uit elkaar gehaald worden (in de meeste garages zullen ze die dan vervangen door een nieuwe of een gereviseerde).
        Controleren of alle diodes werken zoals het moet is het gemakkelijkst met een oscilloscoop, maar niet iedereen heeft die in huis.
        Maar als de spanning niet te ver zakt terwijl alle stroomverbruikers ingeschakeld zijn, dan mag je er van uitgaan dat er niets mankeert aan de diodes (als er diodes stuk zijn, dan levert de alternator niet de maximale stroomsterkte).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Bart, mlap, wat beter of slechter is doet er niet toe ... het gaat om het feit dat ze geen waarborg geven.
          Dat een controle beter is dan geen controle spreekt voor zich ... maar mensen verplichten om specifiek bij hun een controle te doen of geen waarborg krijgen is er wat over.

Voor de rest al topics genoeg gezien waar men het onlogisch vindt de waarborg op de wagen kwijt te spelen als men niet naar een merkgarage gaat ... men moet de waarborg behouden als het onderhoud maar gedaan is volgens de voorschriften.

Voor een volledige wagen zou dat dus niet verplicht een merkgarage moeten zijn, maar voor een domme batterij zou er dan wel een beperking mogen zijn?
          Met een verkeerd onderhoud kan men anders wel veel meer schade hebben dan met die batterij.

Waar zit de logica?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Verseg, wettelijk kunnen ze dat waarschijnlijk niet maken om de garantie volledig te weigeren als je geen controle laat doen.
            Maar als je dan na een week terugkomt met je defecte batterij begint de discussie natuurlijk.

Maar het lijkt me een zeer verdedigbare strategie.
            Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat batterijen die binnen het jaar defect gaan gewoon slecht opgeladen worden, en dan begint een discussie met op het einde een gefrustreerde/ontevreden klant, en een winkel waar ze waarschijnlijk veel te veel tijd gespendeerd hebben aan een verkoop van 100€, waarop ze hoop en al 25€ marge hebben.

Nu, wat is het typische klienteel van Auto5: wat oudere auto's die zeker uit garantie zijn bij de constructeur, en waar de eigenaar probeert goedkoop een mankement hersteld te krijgen. Voor een oudere auto heb ik daar ook al een batterij gekocht omdat ze vlakbij zijn, en net omdat ze dan het laadcircuit nakijken. Duur even lang als je motorkap open doen...
            En ja, ik heb er ook al eens een paar lampjes of ruitenwissers gekocht omdat mijn garage in het WE niet open is. Als je op zaterdagnamiddag merkt dat er een koplamp defect is, dan ga ik snel een paar lampjes halen (zelfs voor mijn firmawagen), en vervang ik dat (zal nu moeilijker zijn want LED/Xenon, maar die gaan dan ook amper kapot).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Verseg, wettelijk kunnen ze dat waarschijnlijk niet maken om de garantie volledig te weigeren als je geen controle laat doen.
              Maar als je dan na een week terugkomt met je defecte batterij begint de discussie natuurlijk.

Maar het lijkt me een zeer verdedigbare strategie.
              Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat batterijen die binnen het jaar defect gaan gewoon slecht opgeladen worden, en dan begint een discussie met op het einde een gefrustreerde/ontevreden klant, en een winkel waar ze waarschijnlijk veel te veel tijd gespendeerd hebben aan een verkoop van 100€, waarop ze hoop en al 25€ marge hebben.

Nu, wat is het typische klienteel van Auto5: wat oudere auto's die zeker uit garantie zijn bij de constructeur, en waar de eigenaar probeert goedkoop een mankement hersteld te krijgen. Voor een oudere auto heb ik daar ook al een batterij gekocht omdat ze vlakbij zijn, en net omdat ze dan het laadcircuit nakijken. Duur even lang als je motorkap open doen...
              En ja, ik heb er ook al eens een paar lampjes of ruitenwissers gekocht omdat mijn garage in het WE niet open is. Als je op zaterdagnamiddag merkt dat er een koplamp defect is, dan ga ik snel een paar lampjes halen (zelfs voor mijn firmawagen), en vervang ik dat (zal nu moeilijker zijn want LED/Xenon, maar die gaan dan ook amper kapot).
              off topic
              De ruitenwissers (rubber) bv. zijn er ook goedkoper, daar moet je wagen niet wat ouder voor zijn ...
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Klopt, maar dat is met zoveel zaken dat we kopen en waar wel garantie op zit ...
                Zal nog een paar voorbeelden geven.

•Ik koop een nieuwe versterker omdat de oude defect is ... komt men mijn speakers en bedrading controleren alvorens garantie te hebben?
                Een verkeerde bedrading, een slechte luidspreker of wat dan ook kan mogelijks de oorzaak geweest zijn dat mijn versterker stuk ging en de volgende kan daar ook last van krijgen.

•Ik koop een nieuwe HDD omdat mijn oude het begeven heeft, komt men kijken of mijn PC niet op een trilplaat staat alvorens garantie te geven op de nieuwe HDD?

Neen, men geeft gewoon garantie en indien er bij een eventueel toekomstig defect kan aangetoond worden dat de oorzaak mogelijks elders te zoeken valt, dan zullen ze proberen de garantie te weigeren tot ik (hopelijk) het tegendeel kan bewijzen.
                Die alternator of gelijkrichter kan vandaag goed zijn en morgen defect of hij kan intermitterend contact geven zodat die bij meting wel goed is ... die meting is maar een momentopname.

Als men de garantievoorwaarden van Auto 5 erbij neemt, dan stroken die echter wel met wat ik hier aankaart.

8. WAARBORG.

VOOR GOEDEREN.

De waarborg gaat niet boven deze die door de fabrikant(en) geboden wordt en is van toepassing onder de beperkingen hieronder vermeldt.
                Vanaf de aanvaarding van de goederen is elke waarborg voor zichtbare gebreken uitgesloten. Verborgen gebreken worden gedurende twee jaar gewaarborgd met uitzondering van verbruiksgoederen. Auto 5 biedt uitgebreide waarborgen op talrijke goederen:

•Norauto batterijen: 3 jaar,
                •Norauto bagagekoffers: 5 jaar,

De waarborg is in ieder geval beperkt tot hetzij de vervanging van de gebrekkige goederen door equivalente goederen, alle posten zoals transport, verzekering enz. blijven ten laste van de klant, hetzij het uitschrijven van een equivalente creditnota, en dit naar keuze van Auto 5. In geval van vervanging van de goederen, blijft de duur van de garantie gebaseerd op de datum van de eerste aankoop.
                In afwijking van de voorgaande alinea, biedt Auto 5 aan klanten-consumenten die consumptiegoederen kopen de waarborg die voorzien is in de wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen.

De contractuele waarborgen dekken in ieder geval niet:
                •De vervanging van verbruiksgoederen;
                •De uiterlijke gebreken vastgesteld na het aanvaarden van de bestelling
                •Het abnormaal of niet conform gebruik van de producten. We nodigen u in dit verband uit om aandachtig de gebruiksaanwijzing geleverd met de producten te raadplegen;
                •De pannes veroorzaakt door toebehoren (voedingskabels...) ;
                •De gebreken en hun gevolgen veroorzaakt door een gebruik niet conform aan dit waarvoor het product bestemd is,
                •De gebreken en hun gevolgen te wijten aan elke externe oorzaak,
                •De interventies en herstellingen door een derde uitgevoerd op het product.
                De accu’s waarvoor het defect het gevolg is van een slechte werking van de laadkring (auto/moto) of het niet respecteren van de gebruiks- en onderhoudsvoorschriften bij fietsen en motorfietsen met elektrische ondersteuning.

Het komt er dus op neer dat ze duidelijk aangeven dat je waarborg hebt op de batterij, maar dat deze de schade niet dekt als de laadkring problemen vertoont en de oorzaak is van de defecte batterij ... zal dus vermoedelijk ook gecontroleerd worden wanneer je de defecte nieuwe batterij wil omruilen.
                Zo heb ik garantie eigenlijk altijd geweten op eender welk artikel ... je krijgt de garantie, maar bij externe oorzaak is ze niet geldig (logisch).
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                  Bij aankoop van een nieuwe wagen krijg je vaak een assistance verzekering gedurende de waarborgperiode.
                  Daar moet je dan echt wel eens de kleine lettertjes van lezen, (repatriëring personen, verschil ongeval of panne enz.) .......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Daar moet je dan echt wel eens de kleine lettertjes van lezen, (repatriëring personen, verschil ongeval of panne enz.) .......
                    Is dat niet bij elke verzekering?
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Is dat niet bij elke verzekering?
                      Juist daarom VerSeg, sommige mensen menen volledig verzekerd te zijn met hun pech verzekering die ze er bij een nieuwe auto bij krijgen,
                      niets is echter minder waar.
                      Daarom dat ik in #26 eens een link naar de voorwaarden van mijn relatief goedkope repatriëring verzekering heb gezet.

Comment

Hoe zou het intussen met Faecon zijn Berlingo zijn ?
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          De accu’s waarvoor het defect het gevolg is van een slechte werking van de laadkring (auto/moto) of het niet respecteren van de gebruiks- en onderhoudsvoorschriften bij fietsen en motorfietsen met elektrische ondersteuning.[/I]

Het komt er dus op neer dat ze duidelijk aangeven dat je waarborg hebt op de batterij, maar dat deze de schade niet dekt als de laadkring problemen vertoont en de oorzaak is van de defecte batterij ... zal dus vermoedelijk ook gecontroleerd worden wanneer je de defecte nieuwe batterij wil omruilen.
                          Zo heb ik garantie eigenlijk altijd geweten op eender welk artikel ... je krijgt de garantie, maar bij externe oorzaak is ze niet geldig (logisch).
                          Nee, daar komt het niet op neer.

Binnen de 6 maanden ligt de bewijskracht bij de verkoper om aan te tonen dat iets een fout vertoont door slecht gebruik. De wet (en de ombudsdienst en de rechtbanken) gaan uit van het vermoeden van fout bij een tekortkoming qua overeenstemming in zo'n gevallen.

Waarom zou je in godsnaam de verkoper gaan helpen om een excuus te vinden voor het defect ??? Dat mag niet geëist worden.

Andersom, na de eerste 6 maanden treed dezelfde fout op (bij een andere batterij, andere koper) en dan ligt de bewijskracht bij de KOPER. ... Zou dan wel leuk zijn als Auto5 dan vaststelt dat de laadkring wel goed werkt en dat de fout dus bij het produkt ligt (niet conform) ... maar dat zullen ze niet doen, ze zullen dan wel zeggen dat de batterij ergens anders voor gediend heeft, in een andere auto zal gebruikt zijn, dat de laadkring pas recent hersteld werd, .... enz. Het BEWIJST NIETS als je je auto laat controleren, dat is een momentopname, net zoiets als bij de autokeuring : die keuring is geen garantie dat de auto de rest van dat jaar in orde zal blijven ... of zelfs dat een fout kon worden vastgesteld. Alleen, bij de autokeuring staat dat er netjes bij geschreven, bij Auto5 zwijgen ze daarover in alle talen.

Ander voorbeeld : in de auto wordt een koelkast gebruikt via de stekker in de aanstekercontactdoos en herhaaldelijk vergeet de bestuurder die stekker eruit te trekken bij stilstand ... de batterij wordt enkele keren na elkaar volledig leeggetrokken en gaat na 3 maand stuk ... gaat nu de vaststelling dat de laadkring van de auto goed werkt/werkte bewijs zijn dat de fout bij de batterij ligt ? Neen, natuurlijk niet, maar de verkoper kan niet bewijzen dat de accu gebruikt werd om een koelkast te doen werken en dat ook bij langdurige stilstand (nachtje is al genoeg). DAAR zit het 'm : de VERKOPER moet iets kunnen bewijzen (binnen de 6 maand) en zoekt daarom een gemakkelijke oplossing : de auto laadkring even vluchtig testen (motor laten draaien met grote lichten aan en dan de spanning meten ... tja ...).

Gewoon WEIGEREN om daaraan mee te doen !

Je koopt een batterij, je laat je auto testen en alles is ok ..... maar 's anderendaags krijgt je alternator kuren en de batterij wordt niet goed genoeg geladen en gaat dood .... of niet 's anderendaags maar bijvoorbeeld 5 maand na aankoop .... of ook : een kapotte alternator vermoordt de nieuwe batterij ... de auto wordt hersteld (gereviseerde alternator) ... auto laadkring wordt getest bij auto5 en tiens, alles is in orde ... zie je, ook hier gaat het om BEWIJSKRACHT.
                          Last edited by Empe; 16 september 2016, 14:22.

Comment

Wat ik ook al gevraagd heb.
                            Je hebt een probleem,en ondertussen wordt er hier van alles en nog wat gepost over verzekeringen,waarborg etc..
                            Maar de vraag was:auto dood en wat is het mogelijks probleem.Aan de rest heb je helemaal geen boodschap.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                              Nee, daar komt het niet op neer.

Binnen de 6 maanden ligt de bewijskracht bij de verkoper om aan te tonen dat iets een fout vertoont door slecht gebruik.
                              Sorry maar u heeft het hier over de wettelijke garantie, het deel op hun site gaat over de fabrieksgarantie.
                              Deze lopen naast elkaar.

De wettelijke garantie mogen ze normaal gezien niet naar eigen goeddunken interpreteren en daar kan men altijd op terugvallen.

Hetgeen ze (volgens wat hier vermeld werd) zonder controle blijkbaar niet willen geven is de fabrieksgarantie.

Maar wat de fabrieksgarantie betreft, halen ze in hun algemene voorwaarden niet aan dat een controle verplicht is.
                              Dus ook geen reden daar op in te gaan.

En wat garanties betreft ... de wetgeving zegt ook dat je aanspraak kan maken op garantie met eender welk document dat de aankoop bewijst ... moet niet specifiek een garantiekaart zijn maar mag ook een factuur of kassaticket zijn.

Wat wel kan is dat ze aan die controle een uitgebreide garantie koppelen, dat je dan 3 jaar krijgt i.p.v. 2 jaar.

Maar geen garantie, dat kan inderdaad niet.
                              En inderdaad moet men dit niet aanvaarden.

Eens curieus wat ze zouden zeggen mocht ik aankaarten dat het laadcircuit defect is door verkeerde aansluiting van hun meetapparatuur. 😆
                              Last edited by VerSeg; 16 september 2016, 14:31.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Juist daarom VerSeg, sommige mensen menen volledig verzekerd te zijn met hun pech verzekering die ze er bij een nieuwe auto bij krijgen,
                                niets is echter minder waar.
                                Daarom dat ik in #26 eens een link naar de voorwaarden van mijn relatief goedkope repatriëring verzekering heb gezet.
                                Bij mijn laatste Opel, kreeg ik ook een soort pechverzekering van twee jaar.
                                Ik stelde een tweetal vragen aan de verkoper over die verzekering en het antwoord was telkens nee, en heb dan maar niet verder gevraagd wat er wel in zat.
                                Die verzekering is blijkbaar om de mensen het idee te geven dat ze verzekerd zijn tegen alles en nog wat op kosten van Opel, dat je een kado krijgt of zo...
                                Ik vertrouw nog altijd meer Europ Assistance, en dat het duur is neem ik er maar bij, door hetgeen ik er jaarlijks voor betaal gaan wij geen boterham minder eten .

Comment

Working...
                                X