Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandblusser in de auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Brandblusser in de auto

    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Wat maakt het uit dat dit verplicht moet worden bij wet, als je niet eens weet dat een brandende fritpot bijna onmogelijk kan geblust worden met een branddeken. Zelfs een natte dweil erover gooien, werkt nog beter.
    Brandende olie en vetten moet je met een F-klasse schuimblusser bestrijden.(Als je nog eens naar een frituur gaat, moet je maar eens naar het type brandblusser kijken).
    Brandende frietketel kan makkelijk (best) geblust worden met een branddeken, vraag het maar aan zij die cursus brandpreventie gedaan hebben, was trouwens zeer leerzaam.

    Last edited by Sennheiser; 6 september 2016, 14:09.

    Comment


    • #32
      Re: Brandblusser in de auto

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Wat maakt het uit dat dit verplicht moet worden bij wet, als je niet eens weet dat een brandende fritpot bijna onmogelijk kan geblust worden met een branddeken. Zelfs een natte dweil erover gooien, werkt nog beter.
      Brandende olie en vetten moet je met een F-klasse schuimblusser bestrijden.(Als je nog eens naar een frituur gaat, moet je maar eens naar het type brandblusser kijken).
      Er is een klein verschil tussen een frietketel in een frietkot en die bij de meeste mensen thuis hé. In professionele keukens (en dus ook frietkoten) moet de brandblusinstallatie zelfs in de dampkap verwerkt zitten.

      Je kunt wel degelijk een frietketelbrand bestrijden met een branddeken, gezien met mijn eigen ogen en zelfs beter nog, zelf gedaan in de opleiding brandbestrijding. Je moet alleen jezelf weten te overwinnen om zo dicht bij het vuur te gaan en dat deken er niet vanop een afstandje proberen op te smijten . Is ook logisch hé, vuur heeft 3 dingen nodig: brandbaar materiaal, warmte en zuurstof. Neem één van die drie weg, gelijk welkeen, en je hebt geen brand meer. Dus leg er zo'n deken of vochtige dweil over en je neemt de zuurstof weg. Ergo: weg vuur. Simpel.

      Wel twee opmerkingen.
      1. Gezien warmte en brandbaar materiaal aanwezig blijven, is de kans bestaande tot zelfs vrij groot dat het vuur terug begint als je het deken (te vroeg) weghaalt. Daarom is het steeds aangewezen de brandweer te verwittigen om de boel te komen controleren. Dan bel je gewoon naar de lokale brandweer (desnoods via 112 als je nr niet zou vinden), leg je uit dat je een frietketelbrandje gehad hebt en dat je het uit gekregen met branddeken, maar dat ze boel even moeten komen controleren. Ze komen dan niet met gans het circus, maar met een simpele dienstwagen en zij verzekeren dan wel dat alles terug veilig is.
      2. Een vochtige dweil zou ik toch niet gebruiken, want het verschil tussen een vochtige dweil en een dweil die nog lekt kan zeer klein zijn. En gezien er op dat moment nog zuurstof in de pot aanwezig zal zijn, kunnen zelfs maar enkele vallende druppels redelijk dramatische gevolgen hebben.

      Comment


      • #33
        Re: Brandblusser in de auto

        Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
        Brandende frietketel kan makkelijk (best) geblust worden met een branddeken, vraag het maar aan zij die cursus brandpreventie gedaan hebben, was trouwens zeer leerzaam.

        http://forum.belgiumdigital.com/f68/...el-280482.html
        Wel toevallig dat deze 3 brandweerkorpsen een uitgewrongen dweil gebruiken. 't Zullen wel onbenullen van de vrijwillige brandweer zijn

        Frietketeldemonstratie@ Brandweer BrasschaatDeze demonstratie toont hoe je een brandende frietketel het beste kan bestrijdenThis demonstration of the Firefig...

        https://twitter.com/Ramptoerist86https://www.facebook.com/ArnoDeJaegherFotografie


        Voor ik mijn werk in de offshore kon beginnen, moest ik een 5-daagse cursus brandbestrijding volgen. Om de 2 jaar moest ik een 2-daagse cursus volgen om mijn certificaat te behouden. Zonder dit certificaat zet je in Noorwegen geen voet op een boor-of productieplatform.
        Die cursus was 1/4 theorie en de rest was praktijk (zoals tegen de wind een bak van 5m diameter brandende benzine blussen met een waterlans).
        Ik heb in real life aan boord 3 branden meegeblust. Als jullie een branddeken verkiezen, geen probleem voor mij hoor.
        Zowel in België als in Spanje heb ik een 5kg CO2 en een 6kg poederblusser klasse ABC. (en voor jullie een opmerking maken, alhoewel die alle een manometer hebben, worden ze jaarlijks gekeurd.) Een branddeken bezit ik niet. Mijn echtgenote zou wijselijk weglopen van de brand, en ikzelf heb betere alternatieven ter beschikking.
        Last edited by notex; 6 september 2016, 16:01.

        Comment


        • #34
          Re: Brandblusser in de auto

          prachtige discussie.

          Comment


          • #35
            Re: Brandblusser in de auto

            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            Wel toevallig dat deze 3 brandweerkorpsen een uitgewrongen dweil gebruiken. 't Zullen wel onbenullen van de vrijwillige brandweer zijn

            Frietketeldemonstratie@ Brandweer BrasschaatDeze demonstratie toont hoe je een brandende frietketel het beste kan bestrijdenThis demonstration of the Firefig...

            https://www.youtube.com/watch?v=NbXBQt2220w
            Zou het heel misschien kunnen zijn dat dit een brandweerdemonstratie is waar ze vooral willen aantonen hoe je een frietketelbrandje kunt blussen zonder water. En vermits er maar heel weinig mensen zijn die een branddeken in huis hebben, ze het tonen met wat iedereen wel in huis heeft? Allé, 't is maar een gedacht ze...

            Comment


            • #36
              Re: Brandblusser in de auto

              Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
              Dan zijn we er net aan ontsnapt, wij zijn onze verbouwingen begonnen in maart 2011 en geëindigd in mei 2012
              Wij hebben er in totaal zes hangen. In elke ruimte waar ook maar één toestel aan het eletra-net is aangesloten hangt er eentje.
              Wij hebben ze ook toevallig alle zes vervangen vorige week. Wat veel mensen niet weten of niet op letten, is dat er een vervaldatum staat op die dingen, dus tijdig vervangen is de boodschap, want ook al geven ze nog om de minuut het lichtflitsje, dit is enkel een signaal voor de staat van je batterij, maar zegt niets over de goede werking van de melder.
              Dus best altijd allemaal tegelijk vervangen, dan moet je er niet om de paar jaar ééntje vervangen.
              Elk zijn mening natuurlijk, maar daar gaan wij zeker niet op besparen hoor, je leest genoeg "hadden ze een rookmelder gehad, dan leefden ze nog..."

              On topic : mijn brandblustoestel van de wagen ligt reeds gedurende tientallen jaren, in elke wagen, in de koffer.
              Als mijn wagen begint te branden loop ik rap weg .
              In huis (garage) hebben we een 9 kg poederblussser hangen die elk jaar gekeurd wordt (ook al staat het metertje nog op groen).
              Last edited by Guest17; 6 september 2016, 16:46.

              Comment


              • #37
                Re: Brandblusser in de auto

                Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                Is het ook niet zo dat je (gezien het niet verplicht is) je een korting krijgt op je brandpolis als je toch op eigen initiatief rookmelders plaatst ?
                Nee, toch niet bij mijn brandverzekering .

                Comment


                • #38
                  Re: Brandblusser in de auto

                  Neen geen korting, maar ik heb wel een rookmelder gekregen toen we de brandverzekering vernieuwden.

                  Trouwens, al ooit een schuimblusser een frituur zien afgaan? Die steekvlam moet je gezien hebben om te geloven. Maar daarna is het wel uit

                  Comment


                  • #39
                    Re: Brandblusser in de auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Wat veel mensen niet weten of niet op letten, is dat er een vervaldatum staat op die dingen, dus tijdig vervangen is de boodschap, want ook al geven ze nog om de minuut het lichtflitsje, dit is enkel een signaal voor de staat van je batterij, maar zegt niets over de goede werking van de melder.
                    Voor het testen van de brandmelders heb ik 2 verschillende spuitbussen. Eéntje voor de optische detectors en ééntje voor ionische detectors (die véél gevoeliger zijn, maar niet voor privé mogen gebruikt worden).
                    Als je iemand kent die nog rookt, laat hem dan eens wat rook blazen richting van de detector. Dan weet je meteen of het nog werkt.
                    Het probleem met optische detectors is dat ze vervuild worden door stof, waardoor de gevoeligheid afneemt.
                    Open de detector en je zal daarin een labyrinth vinden (in zwart plastic) met daarin een IR led en fotocel. Reinig het labyrinth, led en fotocel, en klik het weer in mekaar. De branddetector zal weer zo gevoelig zijn als een splinternieuwe. Laat maar eens testen door een roker.
                    Vermits we in een wegwerpcultuur leven, moeten jullie dat zeker niet doen en alle 2 jaar een nieuwe detector kopen . Kost bij de Action of soms bij den Aldi toch maar 10€

                    Comment


                    • #40
                      Re: Brandblusser in de auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                      Zou het heel misschien kunnen zijn dat dit een brandweerdemonstratie is waar ze vooral willen aantonen hoe je een frietketelbrandje kunt blussen zonder water. En vermits er maar heel weinig mensen zijn die een branddeken in huis hebben, ze het tonen met wat iedereen wel in huis heeft? Allé, 't is maar een gedacht ze...
                      Je hebt niet goed naar het filmpje gekeken !
                      Je moet de dweil nat maken, uitwringen en dan over de fritketel leggen. Er komt dus water aan te pas, maar je mag het NIET op de brandende ketel gooien of er volgt een explosie.
                      Met een droge dweil gaat die blusoperatie zéker niet lukken.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Brandblusser in de auto

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Voor het testen van de brandmelders heb ik 2 verschillende spuitbussen. Eéntje voor de optische detectors en ééntje voor ionische detectors (die véél gevoeliger zijn, maar niet voor privé mogen gebruikt worden).
                        Als je iemand kent die nog rookt, laat hem dan eens wat rook blazen richting van de detector. Dan weet je meteen of het nog werkt.
                        Het probleem met optische detectors is dat ze vervuild worden door stof, waardoor de gevoeligheid afneemt.
                        Open de detector en je zal daarin een labyrinth vinden (in zwart plastic) met daarin een IR led en fotocel. Reinig het labyrinth, led en fotocel, en klik het weer in mekaar. De branddetector zal weer zo gevoelig zijn als een splinternieuwe. Laat maar eens testen door een roker.
                        Vermits we in een wegwerpcultuur leven, moeten jullie dat zeker niet doen en alle 2 jaar een nieuwe detector kopen . Kost bij de Action of soms bij den Aldi toch maar 10€
                        Om de twee jaar zou inderdaad lijken op een wegwerpculttur, maar deze die ik nu geplaatst heb hoef ik maar te vervangen in 2024, dat vind ik nog reuze meevallen 😉.
                        Acht jaar dus en als ik zie wat ze me gekost hebben, en ze komen niet van denaldi, dan wil ik ze gerust om de twee jaar vervangen moest het nodig zijn. Voor dat geld ga ik er niet aan prullen.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Brandblusser in de auto

                          Ik heb via het werk ooit ook zo'n cursus gevolgd waarin geleerd wordt om beginnende brandjes op een zo veilig mogelijke manier aan te pakken.
                          We moesten daarbij allemaal om beurt een brandende ketel blussen met een blusdeken, en dat ging eigenlijk heel gemakkelijk (die ketel was wel veel groter dan de meeste frietketels, ik schat dat die bak 80x80cm groot was aan de bovenkant).

                          Een wat grotere brand blussen met een co² blusser was moeilijker, omdat zo'n brandblusser maar een heel korte tijd meegaat.
                          Als de brandstof dan nog ergens aan blijft als de blusser leeg is (ik weet niet wat ze gebruikten, maar het brandde bijna zoals benzine), dan was de brand meteen terug aan.
                          Het komt er met zo'n blusser dus op aan dat je alles meteen uit moet krijgen, of dat er voldoende blussers aangevoerd worden om ononderbroken te kunnen blijven blussen.
                          Op het einde demonstreerden ze een sproeischuimblusser, die werkte eigenlijk véél beter, en het vuur ging ook niet meteen helemaal terug aan als de sproeistraal onderbroken werd.
                          Het schuim zorgde voor een afscherming zodat het al gebluste deel niet meteen terug in brand vloog.
                          Een poederblusser werkt ook heel goed, maar het grote nadeel is dat dat spul achteraf nog heel veel schade veroorzaakt omdat het overal in dringt, en voor corrosie zorgt in bijvoorbeeld elektronica (iedereen heeft tegenwoordig een heleboel elektronische apparaten in huis).
                          Daarom kan je een poederblusser best niet in huis gebruiken, als je er een beginnend brandje mee blust, dan kan dat achteraf voor nog veel meer schade zorgen.

                          Na die cursus heb ik hier in de keuken een branddeken opgehangen, hopelijk heb ik dat nooit nodig, maar als het toch ooit nodig is, dan moet ik niet eerst op zoek naar een natte dweil.
                          En ondertussen heb ik ook een paar rookdetectors opgehangen, daar hou je geen brand mee tegen, maar er is wel een veel grotere kans dat je nog levend buiten geraakt als het mis loopt...

                          Het kleine brandblussertje in de auto, daar kan je een beginnend brandje mee blussen.
                          Maar als je die eerst uit het koffer moet halen, dan kan je beter gewoon wat verder weg gaan staan, want de kans is dan heel groot dat het beginnend brandje ondertussen al veel te groot geworden is...
                          In mijn auto hangt die ook wel wat in de weg voor de voeten van sommige passagiers, maar zolang het verplicht is om die bij te hebben zal die daar blijven hangen, en niet ergens in het koffer.

                          Voor de elektrische wagens is er nog een ander probleem, ik denk niet dat je een lithiumbrand kan blussen met een simpel poederblussertje, daar heb je speciale blusmiddelen voor nodig.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: Brandblusser in de auto

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Je hebt niet goed naar het filmpje gekeken !
                            Je moet de dweil nat maken, uitwringen en dan over de fritketel leggen. Er komt dus water aan te pas, maar je mag het NIET op de brandende ketel gooien of er volgt een explosie.
                            Met een droge dweil gaat die blusoperatie zéker niet lukken.
                            Leest u eigenlijk wel wat ik schrijf? Heb ik ergens gezegd dat een natte dweil niet helpt? Neen, ik heb enkel aangegeven dat ik een branddeken verkies en dat dit zeker ook zal werken (wat door u wordt tegengesproken), ik heb het namelijk al gedaan. Ik ben nu echt niet zo idioot om een droge dweil op een frietketelbrand te leggen. Wat ik wel zeg is, dat in tegenstelling tot u blijkbaar, de meeste mensen enkel met vuur geconfronteerd worden bij de open haard of de gezelligheidskaarsjes. Een frietketelbrand is dus zeker een panieksituatie. En dan is het risico reëel dat de dweil niet uitgewrongen wordt. En dat heeft catastrofale gevolgen.

                            Met mijn excuses voor mijn onduidelijkheid hierboven...

                            Comment


                            • #44
                              Re: Brandblusser in de auto

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                              Dan zijn we er net aan ontsnapt, wij zijn onze verbouwingen begonnen in maart 2011 en geëindigd in mei 2012
                              Ja ... ontsnapt aan 50€ of zo dat uw leven kan redden.
                              Hier hangen al 20 jaar rookmelders (ondertussen al vernieuwd).
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #45
                                Re: Brandblusser in de auto

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Een wat grotere brand blussen met een co² blusser was moeilijker, omdat zo'n brandblusser maar een heel korte tijd meegaat.
                                Als de brandstof dan nog ergens aan blijft als de blusser leeg is (ik weet niet wat ze gebruikten, maar het brandde bijna zoals benzine), dan was de brand meteen terug aan.
                                Het komt er met zo'n blusser dus op aan dat je alles meteen uit moet krijgen, of dat er voldoende blussers aangevoerd worden om ononderbroken te kunnen blijven blussen.
                                Op het einde demonstreerden ze een sproeischuimblusser, die werkte eigenlijk véél beter, en het vuur ging ook niet meteen helemaal terug aan als de sproeistraal onderbroken werd.
                                Het schuim zorgde voor een afscherming zodat het al gebluste deel niet meteen terug in brand vloog.
                                Bij beide type blussers neem je een element van de branddriehoek weg. Bij een schuimblusser blijft het effect wat langer duren, maar na wat tijd en zonder nablussen gaat dat ook terug in de fik.

                                Maar ik weet dat schuimblussers ook de voorkeur wegdragen van de Gentse brandweer (uiteraard niet als er elektrische toestellen in het spel zijn). Wel onlangs geleerd dat die niet vorstbestendig zijn...

                                Comment

                                Working...
                                X