Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Draadloze printer heel moeilijk bereikbaar via nieuwe router...oplossing(en)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Draadloze printer heel moeilijk bereikbaar via nieuwe router...oplossing(en)

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Nog iets dat je moet nakijken: staat je nieuwe router ingesteld als access point?
    Als die ook ip adressen begint te verdelen, dan krijg je dit soort conflicten.
    Hier dringt een woordje uitleg extra zich wel op, Tommie...

Comment

Re: Draadloze printer heel moeilijk bereikbaar via nieuwe router...oplossing(en)

Tommie zal wel bedoelen dat je nieuwe router als router staat ingesteld en niet als switch.

Het ' kastje ' van je Telenet kan immers ook al een router bevatten en een router achter een router kan/zal conflicten geven.

Daarom moet je nakijken of de nieuwe router ingesteld staat als switch of bridge en dus de ip's van de telenet router zal gebruiken ipv. er zelf aan te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
        Tommie zal wel bedoelen dat je nieuwe router als router staat ingesteld en niet als switch.

Het ' kastje ' van je Telenet kan immers ook al een router bevatten en een router achter een router kan/zal conflicten geven.

Daarom moet je nakijken of de nieuwe router ingesteld staat als switch of bridge en dus de ip's van de telenet router zal gebruiken ipv. er zelf aan te maken.
        aangezien hij met zn homespot in de garage zit moet hij wel een router achter een router hebben.

Denk er ook aan dat als ge uw homespot uitschakelt je zelf ook geen gebruik meer kan maken van deze dienst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Nog iets dat je moet nakijken: staat je nieuwe router ingesteld als access point?
          Als die ook ip adressen begint te verdelen, dan krijg je dit soort conflicten.
          Ik denk niet (kan altijd) dat dit hier specifiek de oorzaak is.
          Hij heeft enkel de WiFi uitgezet van de Telenet router ... dus die blijft nog steeds IP-adressen uitdelen.
          Probleem is 9/10 een verstoord WiFi signaal.
          Trouwens zijn 2 routers op hetzelfde netwerk ook niet altijd een probleem ... op voorwaarde dat ze in een andere IP-range zitten.

Wat er ook nog getest kan worden is op de Telenet router een deel terug actief zetten ... ofwel de WiFi ofwel de Homespot en zo uit te zoeken wanneer het probleem zich voordoet.

Heb zelf ook die Homespot al bij verschillende mensen moeten uitschakelen wegens interferentie waarbij sommige zaken niet correct werken.

Wel vervelend als je zelf elders die Homespot wil gebruiken, anders is er geen probleem om het uit te zetten.

Als hier de Homespot actief staat, dan werkt er niets meer van de Nest brandmelders.

Conflict van IP-adressen zou kunnen met 2 routers in dezelfde range ... dat klopt inderdaad.
          Ofwel in andere range werken ofwel als switch gebruiken is inderdaad wel aangeraden.
          Last edited by VerSeg; 4 september 2016, 22:20.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Ideale oplossing: alles wired, alles vast IP geven in het netwerk en alleen via WiFi IP's uitdelen in een range die buiten de vaste IP's ligt.
            Hier is dat x.x.x.150-159 voor mijn spullen, x.x.x.180-189 voor de zoon x.x.x.200-201 printer/scanner (alles met vast IP) en x.x.x.190-199 voor WiFi (tablets/phones)... Ander spul (bv. tv, NAS) krijgt x.x.x.10-100
            Een Fritzbox laat natuurlijk wat gemakkelijker configuratie toe dan een TN webinterface
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

Comment

De meeste mensen gebruiken wel DHCP voor automatische configuratie ... ook het best als men er weinig kennis van heeft.
              Hier ook zaken op vast IP, maar dat is voor eigen gemak (weten wat wat is).
              Och ja ... als het maar allemaal deftig werkt is voor de meesten al genoeg. 😊

Wired is goed ... al kan een slecht contact ook soms voor rare kuren zorgen. 😆
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Och ja ... als het maar allemaal deftig werkt is voor de meesten al genoeg. ��
                Da's het grootste probleem dezer dagen, eigenlijk is een netwerk deftig opzetten niet echt plug and play en niet voor de "doorsnee gebruiker". Als je niets van auto's kent ga je ook niet je onderhoud zelf doen maar bij computers is "OK" "next" "done" kunnen klikken al genoeg en eerlijk gezegd, meestal werkt het wel, zij het niet altijd optimaal. Elk forum staat ondertussen vol met problemen omdat de "wizard" default instellingen heeft gebruikt.

Wired is goed ... al kan een slecht contact ook soms voor rare kuren zorgen. ��
                Bwa, dan nijpen we er een nieuwe plug aan en werkt het weer normaal.
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Da's het grootste probleem dezer dagen, eigenlijk is een netwerk deftig opzetten niet echt plug and play en niet voor de "doorsnee gebruiker". Als je niets van auto's kent ga je ook niet je onderhoud zelf doen maar bij computers is "OK" "next" "done" kunnen klikken al genoeg en eerlijk gezegd, meestal werkt het wel, zij het niet altijd optimaal. Elk forum staat ondertussen vol met problemen omdat de "wizard" default instellingen heeft gebruikt.
                  Als je niets van auto's kent ... dan ga je hem ook gebruiken zoals hij is met een minimum bedieningskennis, tot er eens iets niet werkt en er naar een oplossing moet gezocht worden.
                  Ik kan ook geen injectiepomp afstellen of motorsturing programmeren, maar ik kan wel rijden zolang er geen technische problemen zijn.

Zo is dat ook met persoonlijke netwerken ... mensen gebruiken die zoals die kan gebruikt worden met een basiskennis, tot er eens iets niet werkt.

Bwa, dan nijpen we er een nieuwe plug aan en werkt het weer normaal.
                  Ja ... maar soms is het ook echt zoeken hoor, niet elke keer is de kabel volledig onderbroken maar zo af en toe eens bij een trilling.
                  Of een router of switch dat af en toe eens kuren heeft. 😊
                  Voor een leek even moeilijk op te lossen.
                  Hoeveel mensen (eindgebruikers) kunnen een nieuwe RJ45 aan een kabel zetten?

Alles is relatief moeilijk of eenvoudig ... afhankelijk hoeveel je ervan kent. 😊
                  Last edited by VerSeg; 5 september 2016, 01:39.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

En aan een iPad of smartphone kan ik geen kabeltje verbinden.

Ik spreek alleen van mijn ervaring:
                    - Telenet router: hier staat alleen nog de homespot aan, en die doet het DHCP werk
                    - Powerlink: been there done that: no thanks
                    - goedkope routerkes: er liggen er hier nog een paar, die gaan eerstdaags de vuilbak op. Ik weiger ze te verkopen of zelfs weg te geven.
                    - Apple Time Capsule - Linksys EA6900 : die doen het goed, en geven een héél goed bereik. Allebei in Brugmodus/Access Point modus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                      aangezien hij met zn homespot in de garage zit moet hij wel een router achter een router hebben.

Denk er ook aan dat als ge uw homespot uitschakelt je zelf ook geen gebruik meer kan maken van deze dienst.
                      En ?

Een router achter een router kan best, ik schreef het er zelfs bij .... ALS je die tweede router in bridge mode zet, DCHP uitzet, vaste ip adressen op die tweede router verwijderd en het overlaten aan de Telenet router, en zo nog wat van die dingen ...

Door die homespot uit te zetten (wifi signaal) werd het conflict opgeheven en werkt de printer wel goed. Hij moet dus zien of de tweede router goed ingesteld staat.

Of zoals Telenet het omschrijft (ze hebben het over het behouden en gebruiken van de oude router nadat je een nieuw ' kastje van Telenet ' hebt verkregen ) :

De routerfunctionaliteit uitschakelen

Stel je router in als switch/bridge of schakel de DHCP-functie van je router uit.
                      Verwijder eventuele vaste IP-adressen. Je router krijgt automatisch een IP-adres toegewezen.
                      Stel ook je computer in zodat hij een automatisch IP-adres krijgt.
                      En zo krijg je idd. wat Tommie schrijft : het telenet ' kastje ' deelt de IP's uit en conflicten blijven weg.
                      Last edited by Empe; 5 september 2016, 10:17.

Comment

De beste manier is alles zoveel mogelijk bedraad doen, en in moeilijke plekken voor Wifi zorgen voor een Wifi-accesspoint dat je dan bedraad aansluit.

Ik gebruik een gratis Proximus Bbox-3 routerke voor het netwerk en een TP-link reisrouterke als accespoint (van 27 euro, transport inclusief) op de bovenverdieping. Dat werkt perfect.
                        Wifi is trouwens ook sterk afhankelijk van je toestel. Met android smartphones en tablets en windows PC's is er geen enkel probleem boven om op die Bbox-3 te geraken (boven gewoon het 2.4 GHz signaal nemen, i.p.v. het 5 GHz signaal).
                        De dochter heeft een Apple air notebook en een 5S smartphone : met beide mizerie (tot ik dat reisrouterke had geplaatst).

Een dure router zorgt voor wat betere instellingen en een iets sterker signaal : maar veel verschil maakt dat niet.
                        Groeten,

Polleke

Comment

.........
                          Wat er ook nog getest kan worden is op de Telenet router een deel terug actief zetten ... ofwel de WiFi ofwel de Homespot en zo uit te zoeken wanneer het probleem zich voordoet.

Heb zelf ook die Homespot al bij verschillende mensen moeten uitschakelen wegens interferentie waarbij sommige zaken niet correct werken.

Wel vervelend als je zelf elders die Homespot wil gebruiken, anders is er geen probleem om het uit te zetten.
                          Ik heb nog niet het meest recente TELENET-bakje (dat 2 aparte signalen uitzendt)
                          Als ik dus mijn wifi uitzet, dan is meteen alles uit, ook homespot.
                          Dus ik ben verplicht van mijn thuiswifi aan te zetten, als ik ook homespot wil aanzetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            De beste manier is alles zoveel mogelijk bedraad doen, en in moeilijke plekken voor Wifi zorgen voor een Wifi-accesspoint dat je dan bedraad aansluit.

Ik gebruik een gratis Proximus Bbox-3 routerke voor het netwerk en een TP-link reisrouterke als accespoint (van 27 euro, transport inclusief) op de bovenverdieping. Dat werkt perfect.
                            Wifi is trouwens ook sterk afhankelijk van je toestel. Met android smartphones en tablets en windows PC's is er geen enkel probleem boven om op die Bbox-3 te geraken (boven gewoon het 2.4 GHz signaal nemen, i.p.v. het 5 GHz signaal).
                            De dochter heeft een Apple air notebook en een 5S smartphone : met beide mizerie (tot ik dat reisrouterke had geplaatst).

Een dure router zorgt voor wat betere instellingen en een iets sterker signaal : maar veel verschil maakt dat niet.
                            Ik heb 3 routers van 30-60€ gebruikt.
                            Door 1 plafond, en er bleef één blokje over. Resultaat: traag internet, klagende kinderen, Youtube, netflix... werkt maar af en toe.

Dan toch eens wat geld tegenaan gegooid, en nu geraak ik een stuk verder, en de verbindingen zijn een pak stabieler.
                            Mijn dochter skypet regelmatig met haar lief, en nu is de geluidskwaliteit een stuk beter, en de verbinding valt NOOIT weg.

Uiteraard wil ik niemand verplichten een duurdere router (130€) te kopen, ik deel gewoon mijn ervaringen.

En ja, nog iets: mijn 2 routers hebben dezelfde SSID en hetzelfde paswoord. Dat maakt dat je probleemloos overschakelt van de ene naar de andere zonder dat de verbinding weg valt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                              Ik heb nog niet het meest recente TELENET-bakje (dat 2 aparte signalen uitzendt)
                              Als ik dus mijn wifi uitzet, dan is meteen alles uit, ook homespot.
                              Dus ik ben verplicht van mijn thuiswifi aan te zetten, als ik ook homespot wil aanzetten.
                              Straf, ik dacht dat de versie met WiFi steeds beiden had ... maar ik kan me vergissen.
                              Willen ze die anders niet ruilen?
                              Homespot zit wel op een andere plaats in het menu.
                              Soit ... jij moet weten wat je nodig hebt. 😊
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Comment

Working...
                                X