Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Heel eigenaardig om dat veilig te noemen want ik dacht dat in België een pinaarding verplicht was. Of komt de foto op de website niet overeen met wat je krijgt?
    Dat is voor vaste installatie (een wandcontactdoos dus).

    In zo'n wandcontactdoos ( stopcontact) hoort dan iets aangesloten te worden met een pen aarde stekker ..... maar de contacten daarachter kunnen met randaarde zijn. Een klasse 1 electrisch toestel hoor je daar dan met een randaarde stekker op aan te sluiten om te voldoen aan de regel dat zo'n toestellen worden aangesloten met een stekker met aarding (er staat niet bij welk type aarding). Een ander toestel kan ook niet geaard zijn en mag dus ook daarop aangesloten worden.

    Uiteraard koop je best een stekkerdoos met pen aarde stopcontacten voor belgisch gebruik. Maar je kan dus ook best zo'n doos kopen met randaarde stopcontacten maar een stekker met penaarde gebruiken om in het stopcontact te steken.

    Of een combinatiestekker, die je toelaat om zowel belgische als nederlandse stopcontacten te gebruiken :

    Nog simpeler is om zo'n verloopding te kopen, een adapter van randaarde naar penaarde ...
    Last edited by Empe; 7 augustus 2016, 03:29.

    Comment


    • #32
      Re: Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Heel eigenaardig om dat veilig te noemen want ik dacht dat in België een pinaarding verplicht was.
      Dit is inderdaad zo. NBN bepaalt CEE 7/6 als stekkernorm in Belgie en dat past niet in een CEE 7/3 (randaarde) stopcontact. Velen zijn dit vergeten omdat bijna alle toestellen met een unversele CEE7/7 stekker worden geleverd.

      In de CE-bepalingen staat hiervoor een afwijking die individuele EU-lidstaten toelaat om producten uit een andere lidstaat te weigeren als dit in tegenspraak is met een bepaalde gebruiksnorm in die lidstaat. Voor Belgie is dit dus o.a. die CEE7/6 stekker. Ook gasketels vallen dacht ik onder die CE-afwijking.

      Bij Nederbelgen in de grensregio's die hun woning verkopen zie je dit probleem vaak opduiken, vooral in badkamermeubels. Recent lopen ook Limburgers en vermoedelijk ook Luikenaars die hun keuken in Duitsland gekocht hebben (goedkoper) tegen de lamp.

      Comment


      • #33
        Re: Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
        Dat is voor vaste installatie (een wandcontactdoos dus).

        In zo'n wandcontactdoos ( stopcontact) hoort dan iets aangesloten te worden met een pen aarde stekker ..... maar de contacten daarachter kunnen met randaarde zijn.
        Dat klopt, maar hier ligt een dunne lijn. Bij een stekkerblok vast gemonteerd op bv een badkamerconsole zou je wel eens met een afkeuring te maken krijgen. Dit verhaal heb je trouwens bij die Duitse keukens die een ingebouwde stekkerstrook al dan niet aangesloten met massieve kabel dan wel met stekker op een bestaande wandcontactdoos.
        Last edited by Blauwbloes; 7 augustus 2016, 03:58.

        Comment


        • #34
          Re: Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

          Ook hier gaat het over de vaste installatie.

          We hebben het hier over een tafelcontactdoos en dan moet je zoeken naar de wetgeving op verlengsnoeren.

          Bijvoorbeeld : http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...table_name=wet

          Comment


          • #35
            Re: Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            Ook hier gaat het over de vaste installatie.

            We hebben het hier over een tafelcontactdoos en dan moet je zoeken naar de wetgeving op verlengsnoeren.

            Bijvoorbeeld : http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...table_name=wet
            voor een vaste opstelling van een stopcontact of stekkerblok is het simpel
            dan moet dit voldoen aan het arei
            en het arei is duidelijk, in België mogen enkel stopcontacten gebruikt worden met penaarding
            randaarding is niet toestaan in een vaste opstelling
            dus zolang je een stekkerblok niet vastschroeft/lijmt/plakt wordt deze niet beschouwd als een vaste opstelling
            indien deze wel vastgeschroefd/gelijmd of geplakt is behoort deze tot de vaste elektrische installatie waardoor het arei geldig is

            Comment


            • #36
              Re: Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

              Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
              voor een vaste opstelling van een stopcontact of stekkerblok is het simpel
              dan moet dit voldoen aan het arei
              en het arei is duidelijk, in België mogen enkel stopcontacten gebruikt worden met penaarding
              randaarding is niet toestaan in een vaste opstelling
              dus zolang je een stekkerblok niet vastschroeft/lijmt/plakt wordt deze niet beschouwd als een vaste opstelling
              indien deze wel vastgeschroefd/gelijmd of geplakt is behoort deze tot de vaste elektrische installatie waardoor het arei geldig is
              Inderdaad, maar er staat ook ergens in het Arei dat rand geaarde stopcontacten mogen in een verplaatsbaar toestel,
              dus kan je er van uitgaan dat een tafel of bureau verplaatsbaar is zolang deze niet vastgevezen is zoals bv. een badkamermeubel oid.

              Comment


              • #37
                Re: Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

                Kommaneukers....
                Dit is een tafel, dus verplaatsbaar. En die verlengsnoer wordt toch gewoon in een stopcontact aangesloten zeker...

                Comment


                • #38
                  Re: Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Kommaneukers....
                  Dit is een tafel, dus verplaatsbaar. En die verlengsnoer wordt toch gewoon in een stopcontact aangesloten zeker...
                  Dat heeft er toch niks mee te maken. Of je nu een verlengsnoer met randaarde wil gebruiken of niet is uiteindelijk je eigen verantwoordelijkheid, zolang je maar weet dat sommige stekkers niet passen en de kans bestaat dat dit niet mag .

                  Comment


                  • #39
                    Re: Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

                    Ik heb de indruk dat dit topic langer zal meegaan dan die multistekker. 😆
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #40
                      Re: Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Inderdaad, maar er staat ook ergens in het Arei dat rand geaarde stopcontacten mogen in een verplaatsbaar toestel,
                      dus kan je er van uitgaan dat een tafel of bureau verplaatsbaar is zolang deze niet vastgevezen is zoals bv. een badkamermeubel oid.
                      Om toch nog wat te mierenneuken . Heb die NBN-link van Empe trouwens aan een paar collega's die beter bekend zijn met NBN normen voorgelegd en volgens een zijn strikt genomen toch slechts twee types verlengkabels en dominostekkers toegelaten in Belgie. 2 pennen waarin geen geaarde stekker past en 3 pennen, met penaarde dus.

                      Ik woon in de grensstreek en in sommige winkels hier vind je zowel verlengkabels met pen- als randaaarde. Laatste zijn bedoeld voor Nederlanders vermoed ik. Meer naar het binnenland ga je die niet gauw tegenkomen.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Ik heb de indruk dat dit topic langer zal meegaan dan die multistekker. ��
                        Een goede discussie over stekkers en stopcontacten is nooit weg .

                        Comment


                        • #42
                          Re: Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Blauwbloes Bekijk bericht
                          Een goede discussie over stekkers en stopcontacten is nooit weg .
                          Maar het ging er hem vooral over hoe ze vast te maken dacht ik ... en dat is opgelost.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Blauwbloes Bekijk bericht
                            Een goede discussie over stekkers en stopcontacten is nooit weg .
                            Ik herinner me nog dat mijn vader me ooit (vorige eeuw ) uitlegde dat het ene het manneke genoemd werd en het ander het vrouwtje.
                            Waarom hebben ze dan twee pennen vroeg ik me af.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #44
                              Re: Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Blauwbloes Bekijk bericht
                              Om toch nog wat te mierenneuken . Heb die NBN-link van Empe trouwens aan een paar collega's die beter bekend zijn met NBN normen voorgelegd en volgens een zijn strikt genomen toch slechts twee types verlengkabels en dominostekkers toegelaten in Belgie. 2 pennen waarin geen geaarde stekker past en 3 pennen, met penaarde dus.

                              Een stopcontact zonder aarding, heeft slechts 2 gaten (fase en nulleider). Daar kan je toch een geaarde stekker insteken ?
                              Een stopcontact met aarding heeft 2 gaten en een aardpin. Daar kan je enkel een stekker insteken die een gat heeft om de aardpin in te steken.
                              Een niet geaarde stekker krijg je niet in een geaard stopcontact, omdat de aardpin dat verhindert. (geen gat in de stekker)

                              Comment


                              • #45
                                Re: Multistekker met 10 stopcontacten onder een tafel bevestigen.

                                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                                Een niet geaarde stekker krijg je niet in een geaard stopcontact, omdat de aardpin dat verhindert. (geen gat in de stekker)
                                Ahhh neen?
                                Zou ik zo maar niet zeggen.
                                Er bestaan veel niet-geaarde ronde stekkers met langs beide kanten een gaatje om die pin door te steken.
                                Platte stekkers zijn ook niet geaard en die kan je ook insteken.

                                Last edited by VerSeg; 10 augustus 2016, 02:29.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X