Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diesel/Benzine

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Dat is wel een groot verschil want volgens de specificaties zou dit hetzelfde zijn.
    Dan gaat het natuurlijk sneller om wat uit te sparen.
    Zijn er aan die CNG installatie specifieke onderhouden verbonden?
    Of moet dit anders gekeurd worden?
    Heb geen enkel idee, vandaar de vraag.
    En mag men er mee in alle ondergrondse garages?
    Keuring zou gebeuren zoals bij andere wagens, de CNG Tank zou daarna on de 2 jaar getest moeten worden dacht ik maar ben niet zeker, de huidige controle centra zouden opgewaardeerd worden om ook CNG Installaties te mogen controleren.
    CNG is lichter dan lucht en verspreidt zich direct in tegenstelling tot LPG dat zwaarder is dan lucht. CNG wagen mogen zeker in een ondergrondse parking.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #32
      Re: Diesel/Benzine

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Dat is wel een groot verschil want volgens de specificaties zou dit hetzelfde zijn.
      Dan gaat het natuurlijk sneller om wat uit te sparen.
      Zijn er aan die CNG installatie specifieke onderhouden verbonden?
      Of moet dit anders gekeurd worden?
      Heb geen enkel idee, vandaar de vraag.
      En mag men er mee in alle ondergrondse garages?

      Comment


      • #33
        Re: Diesel/Benzine

        Dank voor de link.
        Er is me iets onduidelijk in verband met de keuring van de aardgastank.
        Er staat 60€ "per aardgastank", niet" per auto".
        Maar een CNG installatie bestaat uit verschillende tanken aan elkaar verbonden.
        Als het per tank is en niet per installatie, dan kan die kost snel oplopen.
        Ik weet het niet, ik lees gewoon wat er staa en vind het dubbelzinnig.

        Op een Nederlandse site heb ik prijzen gezien om achterover te vallen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #34
          Re: Diesel/Benzine

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Op een Nederlandse site heb ik prijzen gezien om achterover te vallen.
          https://www.google.be/url?sa=t&sourc...2oL6kM0qHPemfg
          Als het over een uitwendige visuele inspectie gaat, dan zijn die prijzen inderdaad véél te hoog.
          Als ze de tank uit de auto moeten halen (zoals dat voor LPG tanks wordt gedaan) om die dan op de maximale opgegeven testdruk te testen, dan is er heel wat meer werk aan, maar als ze gewoon naar de buitenkant kijken om te zien of de ophangbeugels niet doorgeroest zijn, en of alles nog vast hangt, dan zijn die prijzen flink overdreven.
          Het wordt dan wel erg duur om op CNG te rijden, alleen als je heel veel kilometers per jaar doet kan je er dan nog wat voordeel uithalen.

          Controleren of alles nog vast hangt, dat kan gewoon bij de autokeuring, een druktest waarvoor de tank(s) moet(en) worden gedemonteerd, dat zal niet bij de autokeuring gebeuren, want dat was ook al niet het geval voor LPG tanks.
          Alle andere gasflessen (butaan, propaan, zuurstof, acetyleen, stikstof...) moeten ook om de zoveel jaar getest worden, aardgas zal in een auto op ongeveer dezelfde druk zitten als zuurstof of stikstof, dat zijn geen drukken om mee om te gaan als je daarvoor niet de juiste opleiding hebt gehad. Daarom zullen er zeker extra opleidingen moeten komen voor de garagisten zodat er geen ongelukken gebeuren door een foute handeling.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #35
            Re: Diesel/Benzine

            Het gaat hem vooral om de prijs, dat doet de totale kost omhoog gaan.
            In het Belgisch artikel spreken ze van 60€ per tank (pak lager) ... met 4 stuks is dat toch ook al 240€ voor een visuele inspectie en attest.

            Nu is het wat gissen want wat men leest op fora is niet altijd juist.
            Ben curieus wat mensen effectief betalen voor zo'n verplichte inspectie om de 4 jaar.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #36
              Re: Diesel/Benzine

              Ik weet één ding over CNG. Bij de groep Colruyt, waar alles van naaldje tot draadje wordt uitgespit wanneer het over kosten gaat, wordt voor de bedrijfswagens zeker geen reclame gemaakt voor CNG of er wordt zeker niet gepushed om voor CNG te kiezen.
              Ook al zijn ze die CNG in al hun Dats tankstations aan het invoeren en hebben ze honderden of misschien wel duizenden firmawagens bollen.
              Dat wil toch ook iets zeggen dacht ik.
              Zou CNG dan toch 'iets' duurder uitvallen dan benzine of diesel, of zou er nog een onderliggende reden zijn !?

              Comment


              • #37
                Re: Diesel/Benzine

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Het gaat hem vooral om de prijs, dat doet de totale kost omhoog gaan.
                In het Belgisch artikel spreken ze van 60€ per tank (pak lager) ... met 4 stuks is dat toch ook al 240€ voor een visuele inspectie en attest.

                Nu is het wat gissen want wat men leest op fora is niet altijd juist.
                Ben curieus wat mensen effectief betalen voor zo'n verplichte inspectie om de 4 jaar.
                Het is idd. per tank (of fles) en niet per auto. Het aantal tanks onder een auto staat daarom ook altijd vermeld op het attest van installatie.

                HOOFDSTUK VI. - Beproeving van de installatie

                Art. 18. § 1. De levensduur van de hervulbare gascilinders, bedoeld voor de opslag van cng wordt bepaald door de fabrikant; de levensduur kan hoe dan ook nooit meer dan twintig jaar bedragen.
                Behoudens de naleving van mogelijk strengere voorschriften opgelegd door de fabrikant, wordt elke gascilinder door een erkende cng-installateur onderworpen aan een visuele controle en dit minstens om de achtenveertig maanden na de datum van de ingebruikname van deze cilinder in het voertuig en bij iedere nieuwe installatie van of ingreep aan de cng-installatie, in het bijzonder om na te gaan of er, zelfs onder de dragers, geen beschadiging of slijtage is. Indien de datum van de ingebruikneming van de brandstofcilinder op het voertuig niet is gekend, dan wordt de datum van de eerste inverkeerstelling van het voertuig beschouwd als de datum van de ingebruikneming van de cilinder.
                De erkende cng-installateur bezorgt aan de eigenaar van de auto een attest betreffende de visuele controle conform het model voorzien in bijlage E. Dit attest moet steeds bij het voertuig blijven, in welke handen het ook overgaat. Het moet bij elke aanbieding van het voertuig bij een autokeuringsstation worden getoond.
                § 2. Bovenop de visuele controle bedoeld in paragraaf 1, tweede lid, moeten de eventuele voorschriften of aanbevelingen van de fabrikant van de brandstoffles met betrekking tot de periodieke herkwalificatie aan de hand van testen of een hydraulische beproeving worden nageleefd. Deze eventuele testen en beproevingen moeten worden uitgevoerd in aanwezigheid van / onder toezicht van een keuringsinstelling zoals bedoeld in artikel 4, paragraaf 2.
                § 3. De brandstoftanks/cilinders die niet van de reglementaire vermeldingen zijn voorzien, of waarvan de vermeldingen om welke reden dan ook onleesbaar zijn, moeten uit dienst worden genomen.
                De brandstoftanks/cilinders die betrokken waren in een botsing of een brand, moeten door een op grond van artikel 4 paragraaf 2 erkende keuringsinstelling aan een nieuwe proefneming worden onderworpen. Indien de brandstoftank of de cilinder geen enkele beschadiging vertoont, dan kan deze opnieuw worden gebruikt, zo niet dient deze te worden afgeschreven en uit dienst te worden genomen.
                § 4. De brandstoftanks/cilinders van een cng-installatie, die vóór de datum van de inwerkingtreding van dit besluit in een voertuig werd gemonteerd, en die niet voldoet aan de voorschriften van artikel 2, moeten naast de initiële beproeving, om de vijf jaar een nieuwe beproeving ondergaan door een op grond van artikel 4 paragraaf 2 erkende keuringsinstelling, volgens de voorwaarden voorzien in artikel 358 van het Algemeen reglement voor de arbeidsbescherming.
                Bij de vernieuwing van de beproeving wordt de letter R gevolgd door de datum van de beproeving en de stempel van de erkende keuringsinstelling die deze beproeving heeft uitgevoerd, in het gegevensplaatje van de brandstoftank gestanst.
                § 5. De auto moet binnen dertig dagen volgend op de visuele controle of de beproeving van de brandstoftanks bij een autokeuringsstation worden aangeboden voor een volledige keuring van de cng-installatie.
                Nu 60 euro per cilinder klinkt nog best te doen ... in Nederland heeft men de keuring van cng in auto's toegewezen aan KIWA organisatie, die geeft dan ook vergunningen af aan herstellers om de keuring te kunnen doen. Maar daar ligt de prijs best hoog :

                Kosten 1 tank * meerprijs per tank *
                Personenwagen € 159,95 € 79,95
                bron : https://www.wensink.nl/specials/aardgas-inspectie

                Maar ja, in Nederland wordt een autokoper/bezitter nog wel veel meer uitgemolken.

                Zo'n aparte bijkomende keuring is dus 4 jaarlijks in België, tenzij de constructeur een kortere termijn heeft voorgeschreven, dan is die kortere termijn na te leven.

                Comment


                • #38
                  Re: Diesel/Benzine

                  Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  Even iets rechtzetten......een CNG wagen rijdt ENKEL op benzine net na het tanken van CNG omdat de computer even de tijd nodig heeft om de motor aan te passen aan de gas kwaliteit......dat duurt ongeveer 1 km, daarna schakelt deze over op gas, als er CNG in de tank zit start de wagen ALTIJD op met gas, NOOIT met benzine.....warm of koud heeft goal geen invloed. Het benzineverbruik van mijn VW Golf Variant bedraagt eerder 7 à 8 liter ipv de beloofde 4 tot 5. Het gasverbruik bedraagt effectief 4,7 kg per 100 km.....zelf gemeten, niet de boordcomputer.
                  Waar zou je iets hoeven recht te zetten ? (correctie is idd. juist op Bart's opmerking van koude startrijden)

                  Als je cng tank leeg is en je auto heeft een bezinetank van 50 liter ... dan kan je toch die 50 liter oprijden ?

                  Is je Golf variant je auto met cng ? Hoe heb je dan je verbruik aan benzine berekend ? Als je een aparte teller hebt voor de kilometers gereden op benzine EN je gebruikt idd. enkel benzine na het tanken, dan is het logisch dat het verbruik zoveel hoger ligt, dat is bij mijn dieseltje ook zo.

                  Maar ik zie cng best wel zitten vooral omdat fabrikanten de motoren cng-conform aanbieden, te weinig constructeurs deden zoiets met lpg, wat jammer was.



                  Gelukkig kan ik nog jaren voort met mijn dieseltje.

                  PS. fabrikanten beloven je niet dat je auto 4 liter per 100 zal verbruiken, ze geven enkel aan dat het onder welbepaalde condities KAN. En het kan dan ook onder bepaalde condities ook in het echte verkeer, ik heb 9 x met een volle tankbeurt een verbruik lager dan 3,7 liter/100 km. gehaald (Ford Fiesta Econetic). 41 keer onder de 4 liter, 57 keer onder de 4,4 liter, 23 keer onder de 4,8/100, 11 keer onder de 5,3/100, 9 keer onder de 5,7/100 en 1 keertje zelfs 6 liter op 100 km. (telkens met een volle tankbeurt). Onder bepaalde juiste condities lukt het dus ook effektief, alleen zijn de condities op jaarbasis zeer uiteenlopend en het verbruik dus ook. En die Econetic rijdt op laagprofielbanden 195/40/17 en niet op de eco bandjes van 175/65/14.
                  Last edited by Empe; 8 juli 2016, 12:16.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Diesel/Benzine

                    Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                    Gelukkig kan ik nog jaren voort met mijn dieseltje.
                    Hopelijk voor U.
                    Deze morgen een telefoontje gekregen van ons dochter, staan in de buurt van Monaco in panne met hun
                    Mitsubishi Grandis (met Audi A6 motor) op zeer korte afstand roetfilter verstopt en Turbo aan de knoppen wegens te warm geworden door die verstopping.
                    Kostenraming om en bij de 4.000€ om je dood te lachen als je op vakantie bent.
                    Diesels worden op dat vlak een ramp.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Diesel/Benzine

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Hopelijk voor U.
                      Deze morgen een telefoontje gekregen van ons dochter, staan in de buurt van Monaco in panne met hun
                      Mitsubishi Grandis (met Audi A6 motor) op zeer korte afstand roetfilter verstopt en Turbo aan de knoppen wegens te warm geworden door die verstopping.
                      Kostenraming om en bij de 4.000€ om je dood te lachen als je op vakantie bent.
                      Diesels worden op dat vlak een ramp.
                      Stel dat je in de buurt van Monaco bent en van je benzine/CNG motor breekt de distributieriem ... hoeveel kosten heb je dan zonder u dood te lachen?
                      Alles kan stuk gaan, alles is vervelend en alles kan veel geld kosten.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #41
                        Re: Diesel/Benzine

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Stel dat je in de buurt van Monaco bent en van je benzine/CNG motor breekt de distributieriem ... hoeveel kosten heb je dan zonder u dood te lachen?
                        Alles kan stuk gaan, alles is vervelend en alles kan veel geld kosten.
                        Ik weet ook wel dat je "altijd en overal" stukken kan hebben VerSeg, maar geef toe, die roetfilters zijn toch een ramp en moeilijk
                        preventief te voorkomen.
                        Mijn Mercedes C (model W204) bj. 2010 had 140.000 Km en het was ook van dat, roetfilter aan vervanging toe, weg profijt van diesel.
                        Dan maar terug voor benzine gekozen en de Benz over gelaten.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Diesel/Benzine

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Ik weet één ding over CNG. Bij de groep Colruyt, waar alles van naaldje tot draadje wordt uitgespit wanneer het over kosten gaat, wordt voor de bedrijfswagens zeker geen reclame gemaakt voor CNG of er wordt zeker niet gepushed om voor CNG te kiezen.
                          Ook al zijn ze die CNG in al hun Dats tankstations aan het invoeren en hebben ze honderden of misschien wel duizenden firmawagens bollen.
                          Dat wil toch ook iets zeggen dacht ik.
                          Zou CNG dan toch 'iets' duurder uitvallen dan benzine of diesel, of zou er nog een onderliggende reden zijn !?

                          Wij doen heel veel zaken/projecten bij Colruytgroup , een tweetal weken terug stond ik te praten met één van de grote mannen daar op een openingsreceptie bij een bedrijf waar we samen een project hadden gedaan en kwamen we plots tot het onderwerp firmawagens , naar zijn zeggen was de allergoedkoopste wagen ( dus combinatie aankoopprijs , onderhoudskosten, verbruikskosten enz... ) met voorsprong Skoda diesels.
                          Dat dit effectief zo is daar moet je bij die mannen niet aan twijfelen , alles is daar tot naaldje en draadje uitgespit. Akkoord , ze rijden daar met redelijk wat CNG wagens maar (ze zullen dat niet met zoveel woorden zeggen natuurlijk ) dat heeft meer met imago te maken dan met effectieve kostenefficientie.

                          Ik heb mezelf ook al dikwijls afgevraagd van mocht ik terug een nieuwe wagen nodig hebben wat ik zou moeten kiezen... en ik kom steeds tot de vaststelling dat ik met niks anders goedkoper dan een diesel kan rijden... Zelfs al zou je maar een 20000km/j rijden dan nog kan ik niet geloven dat je met een benzine goedkoper af bent ... Waar wel goed rekening dient mee gehouden te worden is hoe je die diesel km's doet , als dat veel korte ritten zijn dan blijf je er beter van af, de huidige diesels kunnen daar in tegenstelling tot hun oudere broertjes zeer slecht tegen, benzine of CNG zal dan de betere keuze zijn.
                          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                          Comment


                          • #43
                            Re: Diesel/Benzine

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Hopelijk voor U.
                            Deze morgen een telefoontje gekregen van ons dochter, staan in de buurt van Monaco in panne met hun
                            Mitsubishi Grandis (met Audi A6 motor) op zeer korte afstand roetfilter verstopt en Turbo aan de knoppen wegens te warm geworden door die verstopping.
                            Kostenraming om en bij de 4.000€ om je dood te lachen als je op vakantie bent.
                            Diesels worden op dat vlak een ramp.
                            Met diesels moet je dan ook rijden waarvoor ze dienen Geert , zeker de huidige... Ik heb inmiddels zo ongeveer 1mio km's met Audi diesels gereden en op geen enkele van die motoren heeft er ooit een sleutel gestaan ( meestal rij ik zo'n 200k met m'n wagens ) .
                            Als je niet regelmatig langere trajecten doet of altijd heel traag op lage toeren gaat rondrijden is dat idd vragen om problemen.

                            Ben wel benieuwd over welke "Audi A6" motor het bij je dochter dan wel gaat ? Specifieke "Audi A6" motoren zijn er bij mijn weten niet. Audi gebruikt sinds jaar en dag de motoren van de VAG groep , dat is op vandaag volgens mij op vlak van diesels een 1.6tdi , een 2.0tdi of een 3.0V6 tdi (allen nog in varianten qua vermogens en aantal turbo’s ) , die motoren worden in de hele groep gebruikt ( Seat , VW, Audi, Porsche, Skoda )
                            Last edited by RDB; 8 juli 2016, 14:26.
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                            Comment


                            • #44
                              Re: Diesel/Benzine

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Hopelijk voor U.
                              Deze morgen een telefoontje gekregen van ons dochter, staan in de buurt van Monaco in panne met hun
                              Mitsubishi Grandis (met Audi A6 motor) op zeer korte afstand roetfilter verstopt en Turbo aan de knoppen wegens te warm geworden door die verstopping.
                              Kostenraming om en bij de 4.000€ om je dood te lachen als je op vakantie bent.
                              Diesels worden op dat vlak een ramp.
                              Kreeg uw dochter geen waarschuwing via de boordcomputer dat de roetfilter dichtslibte ?

                              Dat is zoals blijven rijden als het olielampje blijft branden of als je de waarschuwing kreeg dat je op reserve brandstof aan het rijden was en dacht de volgende stop nog wel te kunnen halen ... is mij al ook al overkomen, 2 keer zelfs ... ik zou mij daar kunnen over schamen ... maar dat de auto verwijten ? Denk het niet.

                              Zo'n roetfilter kan zo'n 150.000 km. prima meegaan (bij juiste omstandigheden) ... voor mij kost zo'n nieuw filter ongeveer 500 euro .... volgend onderhoud is op 140.000 km., dan gaat dat roetfilter eruit hoor en heel waarschijnlijk de egr klep ook. Net zoals de distributieriem/ketting ... dat is iets dat je PERFEKT kan voorzien als je je auto wat langer wil houden dan veel mensen doen : verkopen na 5 jaar ...

                              Ik zal mij waarschijnlijk wel doodlachen als ik de rekening van dat onderhoud onder de neus geschoven zal krijgen ... maar ja, dat is toch ook op voorhand geweten ? Ik heb geen Ford dealer maar een Ford STEALER en ik neem aan dat de Mercedes prijzen navenant Mercedes prestige norm liggen, maar ook dat is een vrije keuze.
                              Last edited by Empe; 8 juli 2016, 14:44.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Diesel/Benzine

                                Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                                Met diesels moet je dan ook rijden waarvoor ze dienen Geert , zeker de huidige... Ik heb inmiddels zo ongeveer 1mio km's met Audi diesels gereden en op geen enkele van die motoren heeft er ooit een sleutel gestaan ( meestal rij ik zo'n 200k met m'n wagens ) .
                                Als je niet regelmatig langere trajecten doet of altijd heel traag op lage toeren gaat rondrijden is dat idd vragen om problemen.
                                Iedere dag traject Geluwe-Gent of Geluwe-Brussel naar het werk bij Dexia Ryan.
                                Dat zijn nu toch ook geen korte afstanden te noemen, 80% gebruik is snelweg.

                                Comment

                                Working...
                                X