Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diesel/Benzine

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Diesel/Benzine

    Die CNG is inderdaad de goedkoopste keuze op het ogenblik, uiteraard zal dat voordeel niet blijven duren.
    Trouwens rijdt maar eens naar het zuiden van Frankrijk bvb, je moet eens kijken op hoeveel plaatsen je onderweg maar terecht kan om CNG te tanken.
    Ook in België zijn die tankplaatsen niet overvloedig

    Lijkt me een eerste vereiste dat er meer CNG stations komen maar ook meer laadpunten voor elektrische wagens
    Alhoewel ik de elektriciteit niet zou willen betalen van iemand met een elektrische wagen

    grts
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #17
      Re: Diesel/Benzine

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      En dan VerSeg, tot 2020 rijdt je belasting vrij.
      Dat is de huidige situatie, maar dat kan zoals met alle belastingen morgen anders zijn.
      Zie topics over zonnepanelen... eerst moest iedereen ze hebben wegens fiscaal interessant en nu klagen de meesten wegens extra kosten.

      Even snel een berekening gemaakt tussen een VW caddy 2.000 cc benzine en een CNG.
      Stel dat je in die vier jaar 80.000 Km rijdt, dan bespaar je 3.440€ aan brandstof + 2.500€ aan taxen en inschrijving is bijna 6.000€
      Op hun site zie ik zelfs geen 2.0 benzine of 2.0 CNG staan, enkel 1.4 om te vergelijken.
      Dezelfde uitvoering in CNG i.p.v. benzine is in de goedkoopste 1.4 versie ook 3060€ duurder.
      De goedkoopste 2.0 diesel is 810€ goedkoper dan de goedkoopste 1.4 CNG.

      En dan moet men die 80.000km ook wel gaan rijden waar er stations zijn die dit aanbieden ... op veel plaatsen niet beschikbaar.

      De branstofkosten van een diesel tegenover benzine zijn "nu" ook redelijk te noemen.

      Daarbuiten zwijgen we nog over het veel hoger koppel aan lage toeren bij een diesel dat sommigen echt benutten voor het vervoeren/trekken van lasten.
      Met 200Nm zit men redelijk beperkt.

      Wat interessant of nuttig is, dat zal voor eenieders gebruik en budget anders zijn.
      Last edited by VerSeg; 6 juli 2016, 17:58.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Diesel/Benzine

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        En dan VerSeg, tot 2020 rijdt je belasting vrij.
        Even snel een berekening gemaakt tussen een VW caddy 2.000 cc benzine en een CNG.
        Stel dat je in die vier jaar 80.000 Km rijdt, dan bespaar je 3.440€ aan brandstof + 2.500€ aan taxen en inschrijving is bijna 6.000€
        Schoon getallen maar waar haal je ze uit ?

        Een 2.0 benzine ? Bedoel je diesel ?

        Hoort dat niet een 1.4 benzine versus een 1.4 cng versie te zijn ?

        En het verschil in prijs ook in de berekening betrekken, de cng versie is nog altijd duurder (ook duizenden euro's ?).

        Neem een 1.4 cng met 110 pk versus een 1.0 102 pk (ik veronderstel dat de benzineversie een lager gewicht zal hebben volgetankt en dus met iets minder pk. vooruit kan). 6.7 euro per 100 km. versus 4.98 per 100 km. dat maakt echt geen duizenden euro's verschil eerder iets rond de 1400 euro.

        Ik vertrek gewoon van de gegevens van Volkswagen en de brandstofprijs bij colruyt Dats24.

        Comment


        • #19
          Ik rijd met mijn VW Golf op CNG ongeveer 3,5 euro per 100km goedkoper dam mijn vorige wagen, een Peugeot 3008 1.6 diesel
          Toch een dikke 1000€ minder per jaar ongeveer aan brandstofkosten, ik doe ong 30.000 km per jaar.
          Last edited by Franciskine; 6 juli 2016, 17:05.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #20
            Re: Diesel/Benzine

            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            Schoon getallen maar waar haal je ze uit ?

            Een 2.0 benzine ? Bedoel je diesel ?

            Hoort dat niet een 1.4 benzine versus een 1.4 cng versie te zijn ?

            En het verschil in prijs ook in de berekening betrekken, de cng versie is nog altijd duurder (ook duizenden euro's ?).

            Neem een 1.4 cng met 110 pk versus een 1.0 102 pk (ik veronderstel dat de benzineversie een lager gewicht zal hebben volgetankt en dus met iets minder pk. vooruit kan). 6.7 euro per 100 km. versus 4.98 per 100 km. dat maakt echt geen duizenden euro's verschil eerder iets rond de 1400 euro.

            Ik vertrek gewoon van de gegevens van Volkswagen en de brandstofprijs bij colruyt Dats24.
            Mijn vergelijk is gebaseerd op een VWCaddy 2.0 benzine en zelfde wagen op CNG van twee jaar oud, nu inderdaad niet meer verkrijgbaar bij VW
            toen was de prijs voor deze op CNG gelijk aan een op benzine.
            Verbruik op benzine is 7,5L/100Km en 5,1L/100 op CNG.
            Francis kent deze persoon ook en kan dat bevestigen.

            Comment


            • #21
              Re: Diesel/Benzine

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Mijn vergelijk is gebaseerd op een VWCaddy 2.0 benzine en zelfde wagen op CNG van twee jaar oud, nu inderdaad niet meer verkrijgbaar bij VW
              toen was de prijs voor deze op CNG gelijk aan een op benzine.
              Verbruik op benzine is 7,5L/100Km en 5,1L/100 op CNG.
              Francis kent deze persoon ook en kan dat bevestigen.
              Voor iemand dat "nu" een nieuwe wagen wil kopen kan men moeilijk prijzen vergelijken van iets dat niet meer beschikbaar is.
              Heden is het 1.4 en een goede 3000€ extra voor die wagen.
              Een vergelijk is pas correct met recente identieke wagens met enkel verschillende motoren (brandstof).
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: Diesel/Benzine

                Dat zal wel zo zijn. Maar is geen echt vergelijk natuurlijk, een doos als zo'n 3008 tegenover de aero van de Golf ...

                Vergelijk met mijn fiesta 1.6 diesel, gemiddeld verbruik nu over bijna 124.000 km. is 4,4 liter, zijnde gemiddeld over die hele periode zo'n 5,36 euro per 100 km. Maar daar zitten dus periodes in waar de prijs tegen de 1,50 euro was en nu zo'n 1.07 euro per liter diesel.

                Als ik nu zou rekenen, met een verbruik van 4,4 liter aan 1.07 euro dan kost 100 km. mij zo'n 4,7 euro.

                Daar zie ik mij geen 3,5 euro per 100 km. op besparen moest ik overstappen naar een cng auto van dezelfde afmetingen en trekkracht.

                Laat mij aannemen dat je Golf op CNG zo'n 4 kg. /100 km verbruikt, dat is dan 4 x 0.8 euro = 3,2 euro. Voor mij zou het verschil dan 1,5 euro zijn want 4,4 x 1.07 = 4,7 euro. Dat zou een besparing van 300 euro zijn op jaarbasis, zijnde 20.000 km.


                En idd. die tijdelijke promotionele akties van een overheid blijven niet duren ... in 2010 genoot ik nog 15 % overheidskorting op dat Fordje omdat het zo ' eco ' was en zorgde voor een sterke vermindering van de CO² uitstoot ... en 1500 premie omdat ik mijn bestelwagen binnenleverde die ik jandorie 7 jaar eerder voor 1900 euro gekocht had.


                Je ziet, je moet appelen niet met peren vergelijken.

                CNG zou ik echt kiezen om de vetzakkerij die een diesel toch nog altijd op straat (en in de longen) zwiert tot het verleden te laten behoren. Wellicht wordt de volgende wel eentje op benzine/CNG, handig want ik ben toch een Dats24 fan (behalve als ik de Krijgsbaan gebruik tussen Wommelgem en Mortsel, dan maakt het merk niet uit, alle prijzen zijn daar laag) ... tenzij ik zoals vele eind vijftigers opteer voor een kampeerwagen ...

                Anderzijds, destijds reden er ook al velen op LPG, toen ook al voor de prijs aan de pomp en tot jolijt van alle kampeerwagenbezitters die maar al te graag hun gasflessen voor de kook en verwarming gingen vullen in het tankstation.
                Last edited by Empe; 6 juli 2016, 18:44.

                Comment


                • #23
                  Re: Diesel/Benzine

                  ah, gewist .

                  Comment


                  • #24
                    Re: Diesel/Benzine

                    Mits een Golf als voorbeeld aangekaart wordt, even de berekeningen maken met officiële cijfers.

                    Als ik zie op de site van Volkswagen, dan is de goedkoopste Trendline 1.4 TGI verkrijgbaar voor 25.120€ met gemiddeld verbruik van 5,3l of 5,3kg.
                    De benzineversie van de Trendline 1.4 TSI begint vanaf 21.930€ met gemiddeld verbruik van 5,2l.
                    Dat is toch al een meerkost van 3190€.
                    Indien men omnium neemt op de wagen, dan is dat een meerkost van 160€ per jaar voor de TGI, of 640€ op 4 jaar.
                    Bij DATS kost CNG 0,79€ en Eurosup 1,242€.
                    De benzineversie van de Golf kost dan 6,4584€/100km en de CNG versie 4,187€/100km of een verschil van 2,2714€/100km.
                    De BIV is voor de benzine normaal 161,30€ en de rijtaks 195,05€/jaar, met de vrijstelling van die taksen op CNG zou dit dus een meerkost van 941,50€ betekenen voor de benzineversie.
                    Hierdoor komt de CNG dus nog 2888,50€ duurder uit dan de benzine.
                    Om het prijsverschil te verantwoorden, moet men dus al 127.190km rijden om een nuloperatie te hebben.
                    Last edited by VerSeg; 6 juli 2016, 21:52. Reden: Typfout
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Diesel/Benzine

                      +1

                      Dat lijkt er al meer op qua vergelijk.

                      Grootste winst is dus vanaf km. 1 dat je nog net iets ' schoner ' kan rijden en dat is niet niks tegenwoordig.

                      Maar telkens om de 300 km. moeten gaan cng tanken zal ook wel gewenning vragen. Voor mij zou dat betekenen dat ik om de 4 werkdagen langs de pomp moet passeren.

                      Vraag mij wel af of men met zo'n Golf, die toch ook 50 liter benzinetank heeft, niet in de verleiding zal komen om toch maar wat langer op benzine te blijven verder rijden ... wat uiteindelijk de netto-winst ook zal doen afnemen.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Diesel/Benzine

                        Verseg: je maakt natuurlijk één foutje.

                        Het echte verbruik zal eerder rond de 7l schommelen (Benzine of Gas), en dat maakt dat je eerder rond de 90.000 km aan break even geraakt.
                        Om de 300km tanken zou ik ook niet leuk vinden, zeker als je een omweg moet maken om een tankstation te vinden.

                        Nu, dit is een vergelijk voor één model.
                        Ik ben er van overtuigd dat de verschillen kleiner worden naarmate er meer CNG verkocht wordt, en mogelijk liggen de prijsverhoudingen anders bij andere merken.

                        Ik vind het alvast een interessant alternatief voor diesel.
                        Diesels gaan eerder duurder worden omdat de hele uitlaatgasreiniging nog verder verbeterd moet worden als al dat sjoemelgedoe er uit gaat.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Diesel/Benzine

                          Elke 300km tanken, dat was vroeger voor mij normaal toen ik nog met de motor reed.
                          Met mijn huidige auto rij ik gewoonlijk iets meer dan 900km voor het lampje aan gaat, en dan gaat er ongeveer 46 liter Eurosuper bij in de tank.

                          De dichtstbijzijnde CNG pomp zal voor mij ergens in het industrieterrein van Turnhout zijn, dan moet ik al meer dan 1/10 van de tank leegrijden naar de pomp (heen en terug) als ik elke 300km moet tanken.
                          Dat is dus voor mij helemaal geen optie.
                          Bovendien heeft Dacia ook geen enkele wagen die leverbaar is met een CNG installatie.
                          Om de meerprijs van de installatie terug te verdienen moet ik er ook al vele jaren mee blijven rijden (zeker als die op zo'n 3.000 euro komt, dan zal het heel lang duren om die terug te verdienen).
                          Het verschil in de jaarlijkse taks is met mijn auto ook niet zo heel groot, want die kost maar ongeveer 95 euro per jaar (tegenover voorlopig 0 Euro voor een CNG wagen).

                          Ik vind het wel eigenaardig dat de politiek zich zo inzet om iedereen zoveel mogelijk op CNG te laten rijden, komt er dan geen CO² uit de uitlaat als je aardgas verbrandt?
                          Het verbruik is wel lager dan met benzine, de CO² uitstoot dus ook, maar dat is ook weer sterk afhankelijk van de rechtervoet van de bestuurder.
                          En die CNG wagens rijden naar het schijnt op benzine als de motor koud is, dat is net de fase waarbij een benzinewagen het meest verbruikt (en vervuilt).
                          Ik heb ooit nog op LPG gereden, die auto startte en draaide altijd op LPG, want de naaldsproeiers van de carburators waren uitgesleten, die konden er niet tegen om droog te werken (normaal zorgde benzine op dat punt voor smering).

                          Als er voldoende CNG wagens rondrijden, dan zullen ze heus wel hun voordeeltarieven (taksen) aanpassen, want anders zitten ze met een nog groter gat in hun begroting.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Diesel/Benzine

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Verseg: je maakt natuurlijk één foutje.

                            Het echte verbruik zal eerder rond de 7l schommelen (Benzine of Gas), en dat maakt dat je eerder rond de 90.000 km aan break even geraakt.
                            Daarom dat ik erbij zette dat ik de officiële gegevens gebruikte ... verbruik hangt af van persoon tot persoon.
                            Verkoop gebeurt volgens boekje, wat die echt verbruikt weet men pas achteraf.
                            Maar als men het mogelijke echte verbruik bekijkt, dan wordt een diesel dat effectief maar 4,5l verbruikt nog interessanter.
                            Last edited by VerSeg; 7 juli 2016, 17:53. Reden: Typfout
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Even iets rechtzetten......een CNG wagen rijdt ENKEL op benzine net na het tanken van CNG omdat de computer even de tijd nodig heeft om de motor aan te passen aan de gas kwaliteit......dat duurt ongeveer 1 km, daarna schakelt deze over op gas, als er CNG in de tank zit start de wagen ALTIJD op met gas, NOOIT met benzine.....warm of koud heeft goal geen invloed. Het benzineverbruik van mijn VW Golf Variant bedraagt eerder 7 à 8 liter ipv de beloofde 4 tot 5. Het gasverbruik bedraagt effectief 4,7 kg per 100 km.....zelf gemeten, niet de boordcomputer.
                              Last edited by Franciskine; 7 juli 2016, 20:41.
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Diesel/Benzine

                                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                                Het benzineverbruik van mijn VW Golf Variant bedraagt eerder 7 à 8 liter ipv de beloofde 4 tot 5. Het gasverbruik bedraagt effectief 4,7 kg per 100 km.....zelf gemeten, niet de boordcomputer.
                                Dat is wel een groot verschil want volgens de specificaties zou dit hetzelfde zijn.
                                Dan gaat het natuurlijk sneller om wat uit te sparen.
                                Zijn er aan die CNG installatie specifieke onderhouden verbonden?
                                Of moet dit anders gekeurd worden?
                                Heb geen enkel idee, vandaar de vraag.
                                En mag men er mee in alle ondergrondse garages?
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X