Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

elektriciteitsprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: elektriciteitsprijzen

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Eigenlijk zou er een verplichting moeten komen dat iedereen in België z'n eigen elektriciteit zou moeten opwekken, zowel bij nieuwe als bestaande huizen ...
    Ben benieuwd naar de reacties dan

grts
    Sieg
    Wie het kan en het doet verdient ons aller respekt.

Alleen, velen onder ons hebben geen eigen keuze.

Woon maar in een appartement in een gebouw. Niet alleen is er dan een akkoord nodig in de VME maar gewoon praktisch klopt het plaatje ook al niet. De dakoppervlakte van een appartementsgebouwtje is vaak niet groter dan van een apart huis.

En ja ik krijg GSC's maar bijlange na niet zoveel als jij hier vermeld hoor
    Wat ook logisch is, maar je wist dat wel op voorhand. Die certificaten werden sinds 2010 (eigenlijk 2011) steeds verder verlaagd en nu zelfs helemaal afgeschaft denk ik. Maar wie op het 'juiste' moment de investering deed geniet nog jaren van een hogere opbrengst qua certificaten. Iemand met een huisje kon daar voordeel mee doen, maar iemand met veel daken of gronden kon daar nog meer voordeel mee doen (vandaar slimmeriken als Huts en ING. Daar had men destijds een beperking moeten inbouwen in de wet, maar ja, gedane zaken nemen blijkbaar geen keer.

Uiteraard, dat 'juiste' moment was toen ook duurder per zonnepaneel. Maar daar profiteren de huidige potentiële plaatsers nu ook van mee want dankzij de inspanningen van de eersten zijn de prijzen van een installatie tenslotte ook mee gedaald.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
      IK stel idd. meestal vragen om te leren.

Maar ik kan niet klakkeloos aannemen dat jouw elektriciteitsrekening met zonnepanelen hoger zou zijn dan zonder zonnepanelen, tenzij je een bijzonder fout gedimensioneerde installatie zou hebben of maanden het huis niet zou bewonen, enz.

Graag een rekenvoorbeeld.

Comment

Ja en ?

Sieg leeft vandaag en dat is nog een half jaar 2016.

Die site SPECULEERT op iets dat er nog niet eens is en dat als het er zou komen pas vanaf 2019 zal ingaan

Verhogen zonnepanelen uw elektriciteitsfactuur vanaf 2019?
        .... en ook :

Als dit voorstel doorgaat zal de energiefactuur voor een gezin met zonnepanelen hoger liggen dan een gezin zonder.
        Als mijn kat een koe was had ik melk ....

mijn conclusie blijft dus overeind : je zal vandaag nog altijd beter af zijn met zonnepanelen dan zonder (en al zeker als je ze toch al hebt liggen en je er nog jaren certificaten mee kan verdienen en Sieg zal vandaag een lagere energierekening hebben met zonnepanelen dan als ze die zou verwijderen.
        Last edited by Empe; 4 juli 2016, 20:06.

Comment

Ik heb een vermoeden dat die nieuwe tarieven een manier zijn voor de elektriciteitsleveranciers om zich in te dekken voor de heel grote stroomsterktes die er nodig zullen zijn als iedereen een elektrische auto koopt.
          Als iedereen hier in de straat een elektrische wagen wil laden, dan moeten er veel dikkere kabels worden getrokken, maar er moet dat ook een grotere transformator worden geplaatst.
          Er moeten ook dikkere hoogspanningsleidingen geplaatst worden, en er moet meer stroom opgewekt worden (meer centrales)...
          Al die kosten moeten ergens vandaan komen, en daar beginnen ze nu dus aan te werken.

Een accu van 50KWh (dat is niet uitzonderlijk voor een elektrische wagen met een redelijke actieradius) kan je niet laden op 6 uur met een enkelfasige aansluiting van 230V en 25A (dat kan dan wel op bijna 9 uur als er niets anders aangesloten is na die 25A zekering, maar dan mag er thuis dus geen andere stroomverbruiker ingeschakeld worden tijdens het laden).

De berekening van de autobelastingen gebeurt nu voor een deel aan de pomp (accijnzen), als je meer kilometers rijdt en meer verbruikt, dan betaal je meer belastingen.
          Daar gaan ze dan ook een flinke aanpassing voor moeten voorzien als er meer elektrisch wordt gereden, en dat zal dan waarschijnlijk de kilometerheffing worden waar ze al een tijdje mee dreigen.
          Autorijden zal daardoor zeker niet goedkoper worden, bij zowat elke aanpassing gaan de prijzen flink de hoogte in, en dat zal voor de autobelastingen ook wel zo zijn.

Op dit ogenblik geven ze voordelen aan bezitters van elektrische wagens (vooral voor bedrijven), maar dat is tijdelijk.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Ik heb een vermoeden dat die nieuwe tarieven een manier zijn voor de elektriciteitsleveranciers om zich in te dekken voor de heel grote stroomsterktes die er nodig zullen zijn als iedereen een elektrische auto koopt.
            Als iedereen hier in de straat een elektrische wagen wil laden, dan moeten er veel dikkere kabels worden getrokken, maar er moet dat ook een grotere transformator worden geplaatst.
            Er moeten ook dikkere hoogspanningsleidingen geplaatst worden, en er moet meer stroom opgewekt worden (meer centrales)...
            Al die kosten moeten ergens vandaan komen, en daar beginnen ze nu dus aan te werken.

Een accu van 50KWh (dat is niet uitzonderlijk voor een elektrische wagen met een redelijke actieradius) kan je niet laden op 6 uur met een enkelfasige aansluiting van 230V en 25A (dat kan dan wel op bijna 9 uur als er niets anders aangesloten is na die 25A zekering, maar dan mag er thuis dus geen andere stroomverbruiker ingeschakeld worden tijdens het laden).

De berekening van de autobelastingen gebeurt nu voor een deel aan de pomp (accijnzen), als je meer kilometers rijdt en meer verbruikt, dan betaal je meer belastingen.
            Daar gaan ze dan ook een flinke aanpassing voor moeten voorzien als er meer elektrisch wordt gereden, en dat zal dan waarschijnlijk de kilometerheffing worden waar ze al een tijdje mee dreigen.
            Autorijden zal daardoor zeker niet goedkoper worden, bij zowat elke aanpassing gaan de prijzen flink de hoogte in, en dat zal voor de autobelastingen ook wel zo zijn.

Op dit ogenblik geven ze voordelen aan bezitters van elektrische wagens (vooral voor bedrijven), maar dat is tijdelijk.
            De discussie gaat de goede richting uit.
            Het wordt inderdaad steeds moeilijker om de grote variatie in de netbelasting op te vangen, en door de liberalisering willen de producenten deze investeringen zelf niet meer doen.
            Daarom gaat men de weg op om het aangesloten vermogen per gebruiker te verminderen (en bv meer laten betalen door grote gebruikers van het net).
            Op die manier zou het rendabel worden om een kleine bufferaccu in elk huis te plaatsen, uiteraard ook met een slimme meter waarmee je zelf kan kiezen aan welke prijs je je accu wil bijvullen, of je wasmachine en droogkast wil laten draaien.
            Op die manier geraken de producenten hun overaanbod aan stroom kwijt wanneer het hard waait of de zon schijnt (hebben we dit verhaal vorige eeuw ook niet gehoord toen de kerncentrales 's nachts niet konden gestopt worden ?).
            In elk geval zullen de gebruikers voor de extra kosten opdraaien, elektriciteit is nog steeds te goedkoop.

Comment

mijn conclusie blijft dus overeind : je zal vandaag nog altijd beter af zijn met zonnepanelen dan zonder (en al zeker als je ze toch al hebt liggen en je er nog jaren certificaten mee kan verdienen en Sieg zal vandaag een lagere energierekening hebben met zonnepanelen dan als ze die zou verwijderen.
              Nou dan zou ik eigenlijk de berekening moeten maken hoeveel de door mij zelf opgewekte elektriciteit me zou kosten als ik die niet zelf zou opwekken
              Rekening houdend met het feit dat de elektriciteitsprijs het laagste is dat op de factuur staat, want elektriciteit zelf kost bijna geen geld.
              Trouwens doordat ik panelen heb liggen is er 900€ bijgekomen aan extra netwerkkosten.

Even een weetje erbij, ik betaal maandelijks 286,50€ aan Engie (Electrabel)

grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

grts
                Sieg
                Dat is toch nog een flink bedrag, zeker als je zelf een groot deel van de elektriciteit opwekt met zonnepanelen.
                Ik betaal sinds kort 77,38 euro per maand voor gas + elektriciteit bij Engie.
                Als ik hier zonnepanelen laat leggen, dan is de kans groot dat ik nadien meer betaal dan nu...
                De verhouding tussen gas en elektriciteit in de rekening is hier ongeveer 55% voor elektriciteit en 45% voor gas.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Nou dan zou ik eigenlijk de berekening moeten maken hoeveel de door mij zelf opgewekte elektriciteit me zou kosten als ik die niet zelf zou opwekken
                  Dat lijkt mij logisch niet ?

Rekening houdend met het feit dat de elektriciteitsprijs het laagste is dat op de factuur staat, want elektriciteit zelf kost bijna geen geld.
                  Ah nee, als je die elektriciteit van het net moet halen, moet je er ook de lasten bijtellen. Nu betaal je die niet want je teller draait terug. Wel zal de prosumententaks op je vermogen van je omvormer wegvallen (die 900 euro ?)

Trouwens doordat ik panelen heb liggen is er 900€ bijgekomen aan extra netwerkkosten.
                  Ook logisch, zie terugdraaiende teller ... vroeger kon het perfekt dat je niets betaalde ... je haalt 3500 van het net en je zet er terug 3500 op = NUL resultaat, geen elektriciteit te betalen en geen taksen en geen btw., niet moeilijk dat men dat heeft moeten herzien en je nu een forfaitaire prosumenten taks oplegt. Nu betaal je tenminste voor het afhalen van het net EN voor het opzetten op het net, zij het forfaitair en gebaseerd op je omvormer. Wees blij want nog altijd voordeliger dan moest men je ECHT gebruik van het net gaan taxeren.

En ? Ik betaal maandelijks 112 aan Luminus voor gas en electriciteit ... wat zegt dat nu ? Dat ik betaal wat ik nodig heb voor de kwaliteit die ik goed genoeg vind ... wil ik minder betalen dan moet ik (levens)kwaliteit inboeten ... wil ik meer kwaltiet dan zal ik er de meerkosten moeten bijnemen ook (zonder daar dan later over te komen klagen dat het toch zo duur is geworden ... ).

grts
                  Sieg[/QUOTE]
                  Last edited by Empe; 5 juli 2016, 21:00.

Comment

Ik geef het op, het is inderdaad een feit dat je sowieso gelijk wilt krijgen ...
                    Zo te zien snap je niet wat ik bedoel

grts
                    Sieg

Comment

Ik snap je maar al te best en ga zelfs een stuk mee met je gevoelens en bemerkingen.

Maar je kan niet schrijven dat je door het wegdoen van je installatie minder aan elektriciteit zou betalen. Je doet nog altijd voordeel (persoonlijk) en we doen er allemaal voordeel mee (gezamenlijk).

Dat die voordelen verminderd zijn tegenover een tijdje terug is waar, maar het blijven nog altijd voordelen. Je had kunnen schrijven dat je steeds minder en minder financieel voordeel hebt aan je investering van destijds dan had ik je foute stelling niet moeten tegenspreken en weerleggen.

Zelfs nadat je zelf je ongelijk hebt toegegeven blijf je proberen om er een draai aan te geven om aan te tonen welk onrecht jou wordt aangedaan. Dat je jaren onterecht een groot voordeel hebt gehad vergeet je wel heel vlug. Daar heb jij geen schuld aan en daarom mag je die winsten ook houden. Dat men de blunder uit het verleden nu heeft rechtgezet is dan ook niet meer dan fair tegenover anderen in dit landje. Dat het een zure appel is kan ik begrijpen maar het wordt tijd dat je die smaak doorspoelt en verder gaat met toch te genieten van de winst die je nog altijd hebt en van herinneringen aan de zoete smaak die je had voordien.

Je kan toch niet volhouden dat het fantasietje met de terugdraaiende teller de juiste kosten weergaf want daardoor kreeg de netbeheerder geen vergoeding op het gebruik van het net PLUS dat je landgenoten btw inkomsten onthouden werden. Plus dat het voor private zonnepaneelbezitters een 1 op 1 relatie is wat de prijs betreft : wat je op het net ' parkeert ' heeft dezelfde waarde als wat je later van het net ' terug opneemt '. Dat is alsof je de appelen van je appelboom naar de Carrefour brengt om dan later daar terug evenveel appelen gratis uit de rekken te halen en dat logisch te vinden terwijl die Carrefour de kosten voor opslag niet zou mogen aanrekenen en er geen verschil zou zijn qua kostprijs van jouw appelen destijds en de verse appelen later.
                      Last edited by Empe; 6 juli 2016, 07:31.

Comment

Dat is alsof je de appelen van je appelboom naar de Carrefour brengt om dan later daar terug evenveel appelen gratis uit de rekken te halen en dat logisch te vinden terwijl die Carrefour de kosten voor opslag niet zou mogen aanrekenen en er geen verschil zou zijn qua kostprijs van jouw appelen destijds en de verse appelen later.
                        Zie je wel dat je het niet snapt
                        Mij gaat het over het feit dat die berekening gedaan wordt op de omvormer die je hangen hebt en niet op hetgeen ik op het net steek.

Om in je termen te antwoorden, veronderstel dat ik een hele boom met appelen staan heb en ik breng er een stuk of tien van naar de carrefour om die later weer op te halen en de rest gebruik ik zelf op. (appel, appeltaart, appelvlaai, appelmoes, enz. ...)
                        Wil dat dan zeggen dat de carrefour mij een rekening voor opslag moet presenteren voor mijn ganse boom ?

grts
                        Sieg

Comment

Zie je wel dat je het niet snapt
                          Mij gaat het over het feit dat die berekening gedaan wordt op de omvormer die je hangen hebt en niet op hetgeen ik op het net steek.

Om in je termen te antwoorden, veronderstel dat ik een hele boom met appelen staan heb en ik breng er een stuk of tien van naar de carrefour om die later weer op te halen en de rest gebruik ik zelf op. (appel, appeltaart, appelvlaai, appelmoes, enz. ...)
                          Wil dat dan zeggen dat de carrefour mij een rekening voor opslag moet presenteren voor mijn ganse boom ?

grts
                          Sieg
                          Heb ik ook al geschreven in #38 nl. "En vooral dat ze gerekend worden op de capaciteit van de omvormer ipv op de werkelijke opbrengst, want niet alle zonnepanelen hebben een perfecte ligging zodat de maximale opbrengst nooit en nergens gehaald wordt."

Maar dit sijpelt bij sommigen niet, of héél traag door blijkbaar.
                          Ofwel willen ze het niet begrijpen om toch maar niet te moeten toegeven dat ze verkeerd zijn, misschien ligt dit wel het dichtst bij de waarheid.

Als we het tot het uiterste, onmogelijke drijven : wanneer een bepaald jaar de zonnepanelen helemaal niks zouden opbrengen, dan moet er toch betaald worden volgens hetgeen de omvormer op het net zou kunnen steken !?!?!? Absurd toch.

Maar ja, het zal wel weer voor het gemak zijn. Wij gaan iedereen maar belasten volgens de mogelijke max. opbrengst, dan genereren we een maximum aan inkomsten zonder dat er nog enig rekenwerk aan te pas komt......

Ik wijt het gewoon aan afgunst omdat zij ofwel de centen niet hebben om er te plaatsen, ofwel omdat ze er zelf geen geplaatst hebben, ofwel uit leedvermaak dat zij die er wel liggen hebben nu plots langs alle kanten bestookt worden met "belastingen" allerhande.

Wij helpen nochtans vadertje staat om aan de stelde normen te komen voor wat betreft de productie van groene stroom, maar zij die er geen hebben zullen daar wel geen oren naar hebben.

Maar dit is het laatste wat ik er over schrijf, want zij die geen zonnepanelen hebben, willen het toch niet begrijpen.
                          Last edited by Guest17; 6 juli 2016, 12:04.

Comment

Nee hoor.

Maar Carrefour neemt eerst jouw appelen aan, verkoopt die omdat ze niet gestockeerd kunnen blijven (laat ons het simpel houden en niet van diepvriezen spreken), en later moeten ze jou andere, verse appelen teruggeven die ze wellicht op de vrije markt hebben moeten kopen en wellicht ook aan een andere kostprijs ... allemaal gratis ... ??? En die ruilhandel ook nog eens zonder btw. waardoor je landgenoten tekort gedaan wordt ???

Kijk, als je eerst elektriciteit afneemt en je moet daar de lasten op betalen en later elektriciteit op het net zet en je moet daar ook de lasten op dragen, dat zou pas eerlijk zijn. Dan betaal je taksen, kosten en btw. over je verbruik van 3500 kwh en je betaalt later ook taksen, kosten en btw op wat je op het net zet, dan heb je het net met 7000 kwh ' belast ' en betaal je ook daarvoor.

Als die slimme tellers gemeengoed worden, dan zal dat zo gebeuren. Maar nu is dat meestal via die terugdraaiende teller en kan men dus op NUL verbruik komen. Taksen, kosten en btw. over NUL : ??? Idd. NUL, ZERO.

Vandaar de forfaitaire aanrekening gebaseerd op wat je omvormer aankan en wat je dus potentieel op en af het net kan zetten.

Je moet me niet geloven, maar dat is nog altijd voordeliger dan als men je werkelijke gebruik van het net gaat aanrekenen.

Comment

...Kijk, als je eerst elektriciteit afneemt en je moet daar de lasten op betalen en later elektriciteit op het net zet en je moet daar ook de lasten op dragen, dat zou pas eerlijk zijn
                              Als je het zo goed weet dan zou je toch moeten weten dat we die taxen weldegelijk dubbel betalen
                              één keer om op het net te zetten en één keer om het er terug af te halen.
                              Ik had toch gedacht dat je dat wel zou geweten hebben.

Maar het zal wel zijn zoals Djivan schrijft ...

grts
                              Sieg

Comment

Als we het tot het uiterste, onmogelijke drijven : wanneer een bepaald jaar de zonnepanelen helemaal niks zouden opbrengen, dan moet er toch betaald worden volgens hetgeen de omvormer op het net zou kunnen steken !?!?!? Absurd toch.
                                Dat is met je verkeersbelasting toch ook ? Of je nu de auto heel het jaar in je garage houdt, die taks moet je toch betalen. En naar de keuring zal je ook moeten. En eigenlijk ook de verzekering ... tenzij je je nummerplaat bij de DIV inlevert, hoewel sommige verzekeraars het wel al eens doen. En als je geleend hebt zal ook je afbetaling doorlopen, enz..

Ook hier : tot de kilometerheffing er komt ...

Vraag een slimmer teller aan en laat je terugdraaier wegnemen, dan betaal je apart de netkosten voor het afnemen en het opzetten.. je verbruik blijft gelijk.
                                Last edited by Empe; 6 juli 2016, 12:55.

Comment

Working...
                                X