Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

elektriciteitsprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: elektriciteitsprijzen

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
    En dan ? Sieg meent dat het goedkoper zou zijn als de zonnepanelen zouden worden verwijderd ... het gaat dus duidelijk om de kost van het verbruik van elektriciteit, niet om investeringskosten/afschrijvingen.

Ik haal er toch geen anderen bij ? Ik stel de vraag aan Sieg, dat ene partikuliere geval.

Zie hoger, ik gis naar niets. Ik stel mij vragen over dit concrete geval.

Onzin.

De eindconclusie van Sieg is trouwens :

Er IS dus nog altijd een voordeel.

Worden de zonnepanelen verwijderd dan valt dat voordeel helemaal weg.

Het is dus weer zo'n geval van : vroeger was het meer en nu minder en dat is naar mijn goesting niet eerlijk (wat perfekt begrijpelijk is). Maar zonnepanelen blijven voordeel opleveren, gewoon minder dan vroeger in de tijd van het gratis gebruik van het net om je overschotten even kwijt te geraken om die dan later als het goed uitkwam terug te krijgen .... en als het saldo NUL was, dan was daar geen heffing op.

Het is voor particuliere installaties nooit de bedoeling geweest dat die ' overschotten ' zouden hebben wel dat er hoogstens een NUL verbruik zou zijn op jaarbasis. Wie altijd overschotten heeft (op het einde van het jaar) die heeft dus een foute installatie laten installeren.
    Vanaf 2018 zou je iets terugkrijgen voor die overschotten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
      Vanaf 2018 zou je iets terugkrijgen voor die overschotten?
      Dat is nog een uitspraak gedaan door Turtelboom, maar die is ondertussen van het toneel verdwenen.
      Dus valt het nog af te wachten of haar opvolger er ook zo over denkt.
      Het werd ook nog altijd verkondigd met een zou en een misschien.
      Zou ingevoerd worden om de mensen aan te sporen hun overschotten niet meer op niet rationele manieren te verwerken maar zogezegd de 'verkopen'.
      Maar nu gaan ze zelfs diegenen die te weinig stroom verbruiken volgens hun installatie beboeten ??
      Kleine contradictie volgens mij toch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
        Dat is nog een uitspraak gedaan door Turtelboom, maar die is ondertussen van het toneel verdwenen.
        Dus valt het nog af te wachten of haar opvolger er ook zo over denkt.
        Het werd ook nog altijd verkondigd met een zou en een misschien.
        Zou ingevoerd worden om de mensen aan te sporen hun overschotten niet meer op niet rationele manieren te verwerken maar zogezegd de 'verkopen'.
        Maar nu gaan ze zelfs diegenen die te weinig stroom verbruiken volgens hun installatie beboeten ??
        Kleine contradictie volgens mij toch.
        Electriciteit is een melkkoe geworden , alles word in deeltjes gesplitst en die moeten elk hun winst hebben.Waarom worden mensen reeds een tiental jaren aangespoord om zonnepanelen te plaatsen , omdat Vlaanderen aan hun klimaateisen oet voeldoen.Eerst dure panelen met GSC en nu goedkopere installaties met groene leningen.Bij ons in Dendermonde moeten nog 4 windmolens bijkomen om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen maar er is altijd wel iemand die er hinder van heeft waardoor de laatste 2 voorgestelde windmolens geweigerd zijn.Het is wel zo dat de energie van zonnepanelen op de meeste plaatsen lokaal gebruikt worden ( ik heb te weinig om de ganse straat te voorzien en er zijn er bijna geen) en er weinig of geen distributie is.De kleine man zal wel altijd moeten betalen.

Comment

En dan ? Sieg meent dat het goedkoper zou zijn als de zonnepanelen zouden worden verwijderd ... het gaat dus duidelijk om de kost van het verbruik van elektriciteit, niet om investeringskosten/afschrijvingen.
          Neen het gaat er ook over dat ik een investering gedaan heb van 21.000€ waarbij ik nadien bestraft wordt omdat ik deze gedaan heb

Er IS dus nog altijd een voordeel.
          Worden de zonnepanelen verwijderd dan valt dat voordeel helemaal weg.
          Zelfde als hierboven, het zou héél spijtig zijn dat als je een investering doet van 26.000€ er helemaal geen voordeel meer zou zijn toch

Het is dus weer zo'n geval van : vroeger was het meer en nu minder en dat is naar mijn goesting niet eerlijk (wat perfekt begrijpelijk is). Maar zonnepanelen blijven voordeel opleveren, gewoon minder dan vroeger in de tijd van het gratis gebruik van het net om je overschotten even kwijt te geraken om die dan later als het goed uitkwam terug te krijgen .... en als het saldo NUL was, dan was daar geen heffing op.
          Neen het is weer zo'n geval van dat ze eerst alles beloven en nadien, als er velen hun zuur verdiende spaarcentjes erin hebben gestoken, dan trekken ze hun handen terug en beginnen ze alles extra te belasten.
          Maar uiteraard komt het weer allemaal op de kleine man terecht
          Die bedrijven en grote investeerders die enkele honderden en zelfs duizenden panelen hebben liggen, die vallen weer overal tussenuit
          En daar gaat het over ;-)
          Last edited by Sieg; 4 juli 2016, 01:44. Reden: moest 21.000€ zijn en geen 26.000€
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Neen het gaat er ook over dat ik een investering gedaan heb van 26.000€ waarbij ik nadien bestraft wordt omdat ik deze gedaan heb

Zelfde als hierboven, het zou héél spijtig zijn dat als je een investering doet van 26.000€ er helemaal geen voordeel meer zou zijn toch
            Sieg, het ging mij om jouw boude uitstpraak dat je NU goedkoper zou af zijn als je je zonnepanelen zou wegdoen. Jouw woorden : """Ik zou minder moeten betalen als ik de panelen wegdoe, daar ben ik nu van overtuigd""".

Neen het is weer zo'n geval van dat ze eerst alles beloven en nadien, als er velen hun zuur verdiende spaarcentjes erin hebben gestoken, dan trekken ze hun handen terug en beginnen ze alles extra te belasten.
            Maar uiteraard komt het weer allemaal op de kleine man terecht
            Aah, het Calimero syndroom, zich altijd de dupe voelen van de " andere ". Je vergeet wel andere zaken te vertellen om het verhaalt kompleet te maken, onder andere waarom zo'n investering indertijd 26.000 euro kostte en dat je die vandaag voor 8.000 kan plaatsen.

Die bedrijven en grote investeerders die enkele honderden en zelfs duizenden panelen hebben liggen, die vallen weer overal tussenuit
            En daar gaat het over ;-)
            Nee, die maakten handig gebruik van de toenmalige condities .... niets van beloven en nadien hun handen eraf te trekken ... contract is contract, dat kan schandalig lijken maar is het niet. Schandalig is wel dat hun ' inbreng ' de bepaalde kosten met zich brachten die men nu op iedereen gaat verhalen ( uw Turteltaks bijvoorbeeld, maar ook de reden waarom het in die regio's nog altijd duurder is qua distributiekosten, ook nu weer met die geplande maar nog niet bestaande heffing op het vermogen in plaats van werkelijk verbruik).

Je moet ook echte schaarse professionele producenten niet gaan vergelijken met consumenten die eigenlijk het net gebruiken als een soort accu, om hun overschot tijdelijk te ' parkeren ' om het dan als de produktie tegenvalt opnieuw er af te halen. Tot voor kort jandorie gratis, nu toch eindelijk met een kleine kostprijs. Zo'n consumenten noemt men dan ook niet voor niets prosumenten.

Zonnepanelen op private huizen zijn nog steeds een prima initiatief en een goede investering om je eigen effektief te betalen pure energie te verlagen tot zelfs tot nul te herleiden. Maar uiteraard zijn er terechte kosten en taksen op het gebruik van het net en de kosten die ons solidair worden aangerekend ( groene stroom + wkk kosten om de overlast voor de netbeheerder te compenseren omdat die wettelijk verplicht zijn alles te betalen wat hen wordt aangeboden).

Comment

OK laat maar, zo te horen moet je toch gelijk hebben ...
              Ik heb hier op alle manieren de onlogica proberen uitleggen hoe de berekeningen gedaan worden, uiteraard word daar niet op gequot

grts
              Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                Electriciteit is een melkkoe geworden , alles word in deeltjes gesplitst en die moeten elk hun winst hebben.Waarom worden mensen reeds een tiental jaren aangespoord om zonnepanelen te plaatsen , omdat Vlaanderen aan hun klimaateisen oet voeldoen.Eerst dure panelen met GSC en nu goedkopere installaties met groene leningen.Bij ons in Dendermonde moeten nog 4 windmolens bijkomen om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen maar er is altijd wel iemand die er hinder van heeft waardoor de laatste 2 voorgestelde windmolens geweigerd zijn.Het is wel zo dat de energie van zonnepanelen op de meeste plaatsen lokaal gebruikt worden ( ik heb te weinig om de ganse straat te voorzien en er zijn er bijna geen) en er weinig of geen distributie is.De kleine man zal wel altijd moeten betalen.
                Ja, daar valt het nu eenmaal het makkelijkst te halen hé .

Comment

..............................

Je moet ook echte schaarse professionele producenten niet gaan vergelijken met consumenten die eigenlijk het net gebruiken als een soort accu, om hun overschot tijdelijk te ' parkeren ' om het dan als de produktie tegenvalt opnieuw er af te halen. Tot voor kort jandorie gratis, nu toch eindelijk met een kleine kostprijs. Zo'n consumenten noemt men dan ook niet voor niets prosumenten.

Zonnepanelen op private huizen zijn nog steeds een prima initiatief en een goede investering om je eigen effektief te betalen pure energie te verlagen tot zelfs tot nul te herleiden. Maar uiteraard zijn er terechte kosten en taksen op het gebruik van het net en de kosten die ons solidair worden aangerekend ( groene stroom + wkk kosten om de overlast voor de netbeheerder te compenseren omdat die wettelijk verplicht zijn alles te betalen wat hen wordt aangeboden).
                  Dat moet je toch eens aan onze buurman trachten wijs te maken. Z'n jaarlijkse totale elektrakost bedroeg alles inbegrepen ongeveer 1.000 euro.
                  De brave man laat zonnepanelen plaatsen, krijgt geen belastingsvoordeel, en krijgt geen GSC uitbetaald, niks, nada.

Nu betaalt hij plots ongeveer 400 euro distributiekosten. Hij betaalt nu dus ongeveer 1/2 van z'n vroegere jaarlijkse totaalkost voor elektra , en dit enkel door de invoering van de distributiekosten voor prosumenten. Lijkt me toch veel niet ? En vooral dat ze gerekend worden op de capaciteit van de omvormer ipv op de werkelijke opbrengst, want niet alle zonnepanelen hebben een perfecte ligging zodat de maximale opbrengst nooit en nergens gehaald wordt.

Men zou evengoed de autobelasting kunnen heffen volgens de maximum snelheid van je wagen. Je kan er 200 km/u mee, dus belasten als een sportwagen, ook al rij je er nooit rapper mee dan 120 km/u. Ik denk niet dat er hier velen zouden mee akkoord gaan toch ?

Het rendement van z'n investering is dus in één klap quasi gehalveerd. Akkoord, z'n investering brengt nog altijd meer op dan een spaarboekje, maar leuk is anders.

Over de Turteltaks spreek ik niet, want die is er voor iedereen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Dat moet je toch eens aan onze buurman trachten wijs te maken. Z'n jaarlijkse totale elektrakost bedroeg alles inbegrepen ongeveer 1.000 euro.
                    De brave man laat zonnepanelen plaatsen, krijgt geen belastingsvoordeel, en krijgt geen GSC uitbetaald, niks, nada.

Nu betaalt hij plots ongeveer 400 euro distributiekosten. Hij betaalt nu dus ongeveer 1/2 van z'n vroegere jaarlijkse totaalkost voor elektra , en dit enkel door de invoering van de distributiekosten voor prosumenten. Lijkt me toch veel niet ? En vooral dat ze gerekend worden op de capaciteit van de omvormer ipv op de werkelijke opbrengst, want niet alle zonnepanelen hebben een perfecte ligging zodat de maximale opbrengst nooit en nergens gehaald wordt.

Men zou evengoed de autobelasting kunnen heffen volgens de maximum snelheid van je wagen. Je kan er 200 km/u mee, dus belasten als een sportwagen, ook al rij je er nooit rapper mee dan 120 km/u. Ik denk niet dat er hier velen zouden mee akkoord gaan toch ?

Het rendement van z'n investering is dus in één klap quasi gehalveerd. Akkoord, z'n investering brengt nog altijd meer op dan een spaarboekje, maar leuk is anders.

Over de Turteltaks spreek ik niet, want die is er voor iedereen.
                    Eigenlijk weten we het nog niet helemaal hé Ivan,
                    Er moet nog een vijfde tabel worden aangemaakt voor zonnepaneel eigenaars.
                    Zoals het er nu uit ziet en in mijn geval zouden de vaste jaarlijkse kosten oplopen tot dik boven de 1.000€
                    vermogentax+ turteltax+netbeheer, en dat terwijl ik al mijn elektrische energie zelf opwek en daarvoor
                    een investering van 20.000€ heb gedaan.

Comment

Het zat er aan te komen.
                      Ergens moet de fout uit het verleden rechtgezet worden.
                      Of je nu voorstander bent van zonnepanelen of niet, het is niet meer dan rechtvaardig dat ze een vergoeding betalen voor het gebruik van het net want dat doen ze.

Dat de politiek er altijd een soepke van maakt is een oud zeer en is in heel de wereld zo toch.

De volgende onzin is de elektrische auto. Eerst gaan ze iedereen lekker warm maken met voordelen en dan nadien komt er gewoon een dikke belasting op.
                      Beloftes? Je de regering heeft nu eenmaal het recht om via een achterdeurtje taxen te innen of je dat nu wil of niet.

Het komt er gewoon op neer dat de bevolking moet aangezet worden tot een gedragsaanpassing en de oude trick van stimulie werkt nog steeds.

Comment

Als jij 26.000 € hebt betaald, dan moet je er ook bij schrijven hoeveel GSCS je krijgt.
                        Ik heb 16.000€ betaald, en krijg ca 1300€ per jaar aan GSC. Vroeger betaalde ik bijna niks voor stroom. Nu dik 400€, en toch klaag ik niet. Mijn panelen zijn al betaald en brengen nog op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Als jij 26.000 € hebt betaald, dan moet je er ook bij schrijven hoeveel GSCS je krijgt.
                          Ik heb 16.000€ betaald, en krijg ca 1300€ per jaar aan GSC. Vroeger betaalde ik bijna niks voor stroom. Nu dik 400€, en toch klaag ik niet. Mijn panelen zijn al betaald en brengen nog op.
                          Ik heb dan ook indertijd niet gekozen voor panelen van Chinese makelij maar ik wilde persé panelen hebben van Bosch en tevens moesten ze zwart zijn en niet blauw, daardoor dat grote prijsverschil
                          Mijn omvormer is een drie fase dus die kost ook al een heel pak meer dan een gewone omvormer.
                          Ondertussen weet ik ook dat ik eigenlijk toch teveel betaald heb als ik het vergelijk met andere installaties
                          En ja ik krijg GSC's maar bijlange na niet zoveel als jij hier vermeld hoor

grts
                          Sieg

Comment

Eigenlijk zou er een verplichting moeten komen dat iedereen in België z'n eigen elektriciteit zou moeten opwekken, zowel bij nieuwe als bestaande huizen ...
                            Ben benieuwd naar de reacties dan

grts
                            Sieg

Comment

PS. ik heb daarnet nog eens naar mijn factuur gekeken en het was geen 26.000€ dat ik betaald heb maar ik heb toen 21.000 € betaald ,
                              Heb enkele facturen door elkaar gehaald ... dus een foutje van mij, sorry daarvoor

grts
                              Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht

Nu betaalt hij plots ongeveer 400 euro distributiekosten. Hij betaalt nu dus ongeveer 1/2 van z'n vroegere jaarlijkse totaalkost voor elektra , en dit enkel door de invoering van de distributiekosten voor prosumenten.
                                Sorry maar die distributiekost betalen we allemaal, ook zonder zonnepanelen.
                                Die kost zou uw buur dus ook hebben zonder die panelen.

En die kosten zijn voor anderen dus ook ongeveer de helft van de rekening.
                                Straffer is dat die distributiekosten ook voor de niet bezitters van panelen omhoog gegaan is omdat anderen wel panelen hebben.
                                Dan is die zonder panelen toch evenveel bedot als die dat er wel heeft?

Uw buur wint dan toch nog steeds 600€ zo te lezen en hoe duurder energie wordt, hoe groter zijn voordeel.
                                De elektriciteit is door de BTW verhoging voor iedereen plots 15% gestegen, uw buur heeft dan plots 15% meer voordeel.
                                Dat werkt in twee richtingen.

Sommigen denken altijd dat ze de enigen zijn die (te) veel betalen en bedot worden.

Het is voor niemand plezant om meer te moeten betalen ... maar we zijn niet alleen.

En wat autobelasting betreft ... die betalen we volgens fiscaal vermogen ... ook al benut je maar 10% of rij je helemaal niet op een jaar.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X