Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

    Sta je erbij als ze die olie vervangen voor 92 euro? Er was onlangs nog een Amerikaanse grote onderhoudsketen die systematisch de olie niet wisselde als deze nog goed was (oliemeetstok op een doek om te kijken als hij er nog degelijk uitzag en gewoon bijvullen). Wel mooi aanrekenen aan de klant. Ook wanneer er gevraagd werd om de andere vloeistoffen te vervangen werd dit de ene maal niet gedaan en de andere maal verkeerd (een andere kleur van olie, dus niet de juiste voor dat voertuig).

    Comment


    • #17
      Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

      Het is niet omdat het in een Amerikaanse keten zo gebeurde dat het ook overal zo is.
      Bij de meeste Auto 5 en Speedy garages kunt ge uw auto zien en dus ook of ze er iets aan doen.
      Bij sommige merkgarages kunt ge ook naar de wagen kijken terwijl ze bezig zijn ... meestal wel van achter een raam.

      Bij merkgarages kan het anders ook gebeuren dat ee u bedriegen ... zelf ooit gehad bij een VW garage.
      Onderhoud was gedaan en werd aangerekend ... echter was de wagen niet eens in de garage geweest.
      Had hem de avond voordien binnen gedaan en in de nacht had het goed gesneeuwd.
      Een motorkap openen zonder dat de sneeuw er af gaat op sommige plaatsen en zonder bandensporen?

      Dat van de ruitendproeier lappen ze op veel plaatsen ... standaard vloeistof aanrekenen ook al was die vol.
      Die kunt ge beter leeg binnen doen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        77 euro is echt wel een prikje.

        Vroeger reed ik ook Mercedes en ben daar ook nooit buitengestapt zonder dikke factuur LOL.
        Prijs vijf liter Mobil Delvac 1 LE 5W-30 volsynthetische olie was 40€ meen ik en de oliefilter was 8€.
        De hoofdverdeler van Mobil (firma Ingelbeen-Soete) zit hier maar op een paar Km, en de inkoop prijs van die Mobil Delvac 1 LE 5W-30 is iets van kleine 5€/liter in vaten van 200liter.
        Toevallig ken ik mevrouw Ingelbeen reeds meer dan 30 jaar persoonlijk.
        Mijn merkgarage is dus helemaal niet zot met de prijzen
        Waar ze er bij Mercedes niet vies van waren om 18€ per liter
        aan te rekenen voor olie uit een tank waar je nog geeneens het merk van wist...
        Computer analyse en eventuele updates bij Subaru is er gewoon gratis, bij Mercedes was dat 60€, interieurfilter Subaru 18€, bij Mercedes rekenden ze daar 68€ voor, gewoon diefstal zeg ik daar tegen.

        Dus op de vraag van Ts zeg ik volmondig "ja je kan veel besparen door zelf je onderhoud te doen" tenminste als je er de vingers voor hebt, en niet garantie gebonden bent, maar dan moet je ook de kennis hebben om eventuele gebreken
        in te schatten.
        Maar voor mezelf en niet tegenstaande ik er de kennis voor heb, vind ik het de moeite niet.
        Één, mijn wagen is nog maar zes maand nieuw, dus nog volop in garantie en twee, ik heb nu een vrij eerlijke garage,
        die mensen rekenen zoals het hoort, 3€ winst per liter olie, een eerlijke prijs voor filters en 29€ voor een half uur werk en gebruik materiaal en bijvullen andere vloeistoffen + bijpompen banden + recetten druksensoren vind ik zeker zéér eerlijk.
        Wat je bij Mercedes Roeselare niet kon zeggen, daar kwam er steeds een ganse lijst dingen bij, 10cl remvloestof koste je er de prijs van een ganse bus.
        Nu moet ik ook wel zeggen dat Subaru een zeer gemakkelijke auto is om aan te werken, je hoeft geen carterbescherming
        te demonteren om olie af te laten en alles waar je bij moet zit gewoon boven aan de motor zonder een boel stukken te moeten demonteren, natuurlijk als je de balgen van de homokineten wil bekijken beschik je best over een brug of een put,
        en omdat alle Subaru's vier wiel aangedreven zijn zitten daar acht van die dingen in.
        Last edited by Guest42; 26 juni 2016, 06:23.

        Comment


        • #19
          Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

          Garantie mag niet gebonden zijn aan een onderhoudsverplichting bij de merkgarage, dat is een misvatting en het verspreiden van zoiets helpt zo'n volksgeloof in stand te houden.

          Wat wel kan is dat de garantie (gedeeltelijk) kan vervallen als men niet-conforme onderdelen heeft gemonteerd en die gevolgschade hebben opgeleverd of bijvoorbeeld niet-passend gereedschap waardoor bepaalde bouten of dergelijke beschadigd geraken, dan kan men moeilijk Subaru verantwoordelijk stellen voor de ' gebreken ' aan hun bouten. Hetzelfde als de hersteller zijn job niet goed heeft gedaan en daardoor een onderdeel dat onder garantie valt later zou stuk gaan ... ook dat doet die garantie vervallen.
          Dus niet WIE of WAAR de herstelling of onderhoud gebeurt kan de garantie doen vervallen maar HOE en WAARMEE de herstelling werd uitgevoerd.

          Het is niet meer dan logisch dat Subaru de fouten van een ander niet gratis gaat repareren. Dat geldt trouwens voor alles, ook voor wasmachines en computers.
          En conforme materialen of onderdelen is niet hetzelfde als originele merkprodukten, conform wil zeggen : goedgekeurd om als vervangdeel te gebruiken.

          't Is niet omdat een Subaru bijvoorbeeld wordt geleverd en gefaktureerd met MICHELIN banden type xx/xx/xx eronden dat de eigenaar die later niet mag (laten) vervangen bij Auto 5 door Hankook banden met iets andere xx/xx/xx omdat anders de garantie voor garantiegevoelige onderdelen zou vervallen.

          DAT staat in de garantievoorwaarden. Ze bedoelen echter met hun ' voorwaarden ' het volgende : ' verwacht van onze kant geen enkele soepelheid als het om garantieaanspraken gaat als het onderhoud niet bij ons gebeurt' maw. bewijs zelf maar dat het aan Subaru ligt en kom terug met een gerechtelijk vonnis om ons tot garantie te dwingen '.

          Maar garantie is zoals verzekeringen ... als ze er onderuit kunnen ... en dat kunnen ze al heel vlug : na 6 maanden ligt de bewijslast al bij de eigenaar, die moet dan maar BEWIJZEN waarom de garantie op iets zou moeten gelden.

          Comment


          • #20
            Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            Garantie mag niet gebonden zijn aan een onderhoudsverplichting bij de merkgarage, dat is een misvatting en het verspreiden van zoiets helpt zo'n volksgeloof in stand te houden.

            .
            Klopt, ik koop al 20 jaar aan een stuk ( ondertussen de 5e ) mijn wagens via een kleine zelfstandige garagist hier bij ons in de gemeente , wij heeft een goede relatie hier met een Audi dealer in de buurt, als ik een nieuwe aankoop ga ik dan ook steeds naar die dealer en die weet dat ik voor de verdere service naar de locale garagist ga , dat die mens dan zijn percentje krijgt daar heb ik dan ook helemaal geen probleem mee...
            Wat betreft onderhoud betaal ik dan wel een pak minder dan bij die officiele dealer , er ligt hier een factuur bij me van een klein onderhoud :
            - 7.25liter olie a 8.73 euro
            - 1 oliefilter a 13.21 euro
            - werk : 27.5 euro
            - ecologische ophaling afval : 2.5 euro

            Als ik m'n wagen binnensteek dan sta ik gewoon bij de garagist een praatje te slaan terwijl hij alles aan het doen is , ik ben dan ook 100% zeker dat alles correct is gedaan , ik denk dat je in veel "grote" garages nog wel eens zou kunnen schrikken.
            Wat betreft garantie dan , als er al eens iets mocht zijn in de garantieperiode dan heb ik in die 20 jaar nog nooit te nimmer enige discussie gehad , die problemen lost de officiele dealer altijd met de glimlach perfect op.
            Wanneer m'n wagen uit garantie gaat krijg ik dan ook altijd nog een schrijven van de dealer om m'n wagen even binnen te brengen en ik kan dan ook alle zaken melden waar er eventueel problemen mee zouden zijn , dan lossen ze dat gewoon op... Enkele jaren terug zelf eens eentje gehad die al bijna een jaar uit garantie was en problemen begon te krijgen met het tweemassavliegwiel , m'n garagist zei dat dit op die km stand niet normaal was ( had pas rond de 100k op de teller toen ) , hij heeft toen die herstelling laten regelen door de dealer dat ik enkel de werkuren gefactureerd kreeg , stukken werden alsnog ( nieuw tweemassawiel + koppeling ) in garantie geleverd .
            Een goede relatie is ook wel iets wat in dergelijke zaken niet onbelangrijk is, voor een trouwe klant gaat men al vlugger eens iets regelen dan iemand die altijd het uiterste uit de kan wil halen...
            Last edited by RDB; 26 juni 2016, 09:45.
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

            Comment


            • #21
              Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
              Garantie mag niet gebonden zijn aan een onderhoudsverplichting bij de merkgarage, dat is een misvatting en het verspreiden van zoiets helpt zo'n volksgeloof in stand te houden.
              Dat mag niet voor de basis garantie, maar dat mag wel voor de uitgebreide fabrieksgarantie.
              Een merk kan bijvoorbeeld (zoals sommige doen) tot 5 of 7 jaar uitgebreide garantie geven op voorwaarde dat je onderhoud laat doen door een merkgarage.
              De eerste twee jaar is een andere zaak omdat je dan ook de wettelijke garantie hebt, maar dat derde en volgende jaren zijn geen verplichte garantie en mogen zij gerust koppelen aan voorwaarden.
              Het is dan een gunst dat je krijgt ... komt u bij ons, we bieden u een extra jaar.

              Maar garantie is zoals verzekeringen ... als ze er onderuit kunnen ... en dat kunnen ze al heel vlug : na 6 maanden ligt de bewijslast al bij de eigenaar, die moet dan maar BEWIJZEN waarom de garantie op iets zou moeten gelden.
              Van die zes maand ... dat betreft de wettelijke garantie, niet de fabrieksgarantie.
              Beiden goed uit elkaar halen want de voorwaarden kunnen heel anders zijn.

              En als men geen discussie wil wat betreft garanties, dan is onze beste ervaring tot nu toe met BMW geweest ... zelfs na de garantieperiode vervangen ze soms op eigen initiatief zaken gratis indien zij oordelen dat het geen normale slijtage is en dit zonder te moeten zagen en klagen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                Garantie mag niet gebonden zijn aan een onderhoudsverplichting bij de merkgarage, dat is een misvatting en het verspreiden van zoiets helpt zo'n volksgeloof in stand te houden.
                Weet ik ook wel Empe, maar in mijn geval zou ik niet weten waarom ik elders zou moeten gaan,
                zoals je zegt is het geen verplichting, maar het maakt het allemaal wel een stuk gemakkelijker.
                Probleem ligt wel voor een stuk bij die monstergarages, de garage zelf is maar een fractie van de verkoopsruimte
                en de administratie, daar hangt een dik prijskaartje aan, dat weet iedereen, probleem is wel dat die mannen
                zelf geen baas meer zijn in hun eigen winkel en verplicht worden x aantal wagens tentoon te kunnen stellen,
                en zelfs het uiterlijk van de garage en toonzaal wordt bepaald van hogerhand, voldoen ze daar niet aan,
                dan zijn ze hun verdelerschap kwijt, maar op het eind is het de klant die betaalt.

                Comment


                • #23
                  Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Dat mag niet voor de basis garantie, maar dat mag wel voor de uitgebreide fabrieksgarantie.
                  Een merk kan bijvoorbeeld (zoals sommige doen) tot 5 of 7 jaar uitgebreide garantie geven op voorwaarde dat je onderhoud laat doen door een merkgarage.
                  De eerste twee jaar is een andere zaak omdat je dan ook de wettelijke garantie hebt, maar dat derde en volgende jaren zijn geen verplichte garantie en mogen zij gerust koppelen aan voorwaarden.
                  Het is dan een gunst dat je krijgt ... komt u bij ons, we bieden u een extra jaar.

                  Van die zes maand ... dat betreft de wettelijke garantie, niet de fabrieksgarantie.
                  Beiden goed uit elkaar halen want de voorwaarden kunnen heel anders zijn.

                  Aub. de wettelijke garantie idd. de fabrieksgarantie is een geste, maar wel ook een onderlinge overeenkomst als er voorwaarden aan vasthangen. Dan is het geen gunst maar een wettelijk bindende afspraak maar de koper zal vrijheid van keuze hebben. Dat is zoals met zo'n bijstandsverzekering bij panne ALS je het onderhoud bij hun laat doen ... ook een afspraak met voorwaarden, dus zeker geen gunst (of denk je dat dat niet in de prijs zit verrekend zit ?)

                  De wettelijke garantie dekt trouwens ALLES, zo'n fabrieksgarantie niet ... banden, schokdempers, ruitenwissers, enz. enz. allemaal meestal niet eens gedekt door de fabrieksgarantie.

                  Die 6 maand wat betreft bewijslast geldt trouwens ook voor de fabrieksgarantie, een fabrieksgarantie mag idd. beperkter zijn gewoonweg omdat een fabriek of een merk niet gebonden is door de wettelijke garantie.

                  Juist daarom is het een wettelijke verplichting om dat te vermelden in de commerciële garantie, nl. dat de koper ook recht heeft op de wettelijke garantie.

                  Dus ook voor de fabrieksgarantie zijn alle problemen tijdens de eerste 6 maand verondersteld al bestaand te zijn geweest bij aankoop tenzij de verdeler kan aantonen dat de fout bij de koper ligt, daarna draait de bewijslast om.
                  Een fabriek zal er altijd nog wel zijn, maar een dealer kan elk moment doodvallen of zijn zaak failliet ... vandaar de noodzaak aan een fabrieksgarantie of merkgarantie.

                  Een verlenging of een aanvullende garantie is een optie, een afspraak, een overeenkomst en kan dus vrijelijk bepaald worden.

                  BMW ?

                  Tja, ik wil droog zitten, redelijk laag verbruik hebben, een radio, een beetje " snuit, voorkomen ", een beetje koffer, en nooit zwaarder dan 1300 of 1600 cc, ... een Dacia is voor mij ook prima hoor. Ik bepaal mijn budget voor een nieuwe auto en zoek dan een wagen die daarin past. Vele jaren was dat max. 200.000 frank, dan 300.000 frank, dan 12.000 euro, volgende keer zal het ook wel minder dan 15.000 euro zijn. Enig folieke dat ik ooit nam was toen ik zelfstandige was en recent met die 15 % overheidskorting op ' zuinige ' auto's, toen vooral diesels uiteraard ... dat Fordje kostte mij dan 13.500 euro (2010) 1500 boven mijn budget jandorie.

                  En nog nooit problemen gehad met garantietoestanden want nog nooit stukken of gebreken gehad ... wel met truuken van de foor, mijn Forddealer wou mijn nieuwe banden vervangen omdat er ' kappen en scheuren ' in zaten ... jandorie de "velgbescherming" die had gedaan waarvoor ze bedoeld was.
                  Last edited by Empe; 26 juni 2016, 17:54.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                    Garantie mag niet gebonden zijn aan een onderhoudsverplichting bij de merkgarage, dat is een misvatting en het verspreiden van zoiets helpt zo'n volksgeloof in stand te houden.

                    Maar garantie is zoals verzekeringen ... als ze er onderuit kunnen ... en dat kunnen ze al heel vlug : na 6 maanden ligt de bewijslast al bij de eigenaar, die moet dan maar BEWIJZEN waarom de garantie op iets zou moeten gelden.
                    VAG- VW & Audi werken met een mobiliteitsgarantie; wie het onderhoud bij een erkende dealer laat doen heeft krijgt pechverhelping doorheen Europa.
                    Geen verplichting dus om naar je dealer te gaan, maar deze specifieke garantie vervalt dan wel.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                      Het ging hier toch om het besparen op klein onderhoud dacht ik ?
                      Wel ik begrijp niet dat mensen eerst tienduizenden euro's uitgeven voor de aankoop van een wagen en dan één keer per jaar een paar tientallen euro's willen beknibbelen door zelf te gaan klooien aan hun wagen !?!?
                      Eénmaal een pak friet gaan eten ipv op restaurant te gaan eten en je hebt al meer bespaard dan je zou besparen met één keer je klein onderhoud zelf te doen.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Dat zal bij de meeste merken wel zo zijn vermoed ik, bij mijn Ford in ieder geval wel
                        Maar om volledig te vertrouwen op die Ford Assistance dat doe ik niet hoor

                        grts
                        Sieg
                        Hier een VW Golf V5 (van nu 10 jaar oud). Enkele jaren geleden wilde hij niet meer starten (van de ene op de andere dag was de batterij plat : en het was niet in de winter)). Heb gewoon die VW assistence gebeld, en de wagen is gratis gesleept naar de dichtstbijzijnde garage door VAB en heb er nog een gratis vervangwagen bijgekregen. Dat systeem werkt dus perfect.
                        Ik laat mijn auto onderhouden door een VW merkgarage en ik vind die prijzen ook niet overdreven. Zie geen reden om het zelf te doen, of om naar een onafhankelijke garage te gaan. T'is niet super goedkoop, maar prijzen van 400 en 800 euro heb ik nog niet zien passeren, enkel voor een onderhoud...

                        Eigenlijk vond ik het wel vreemd dat een batterij op zo'n manier de geest geeft (was wel na bijna 8 jaar en bijna 100.000 km.). Van mijn polo ging dat geleidelijk (starten werd steeds moeizamer). Maar een diesel heeft natuurlijk wel een pak meer startstroom nodig dan een benzine...
                        Last edited by polleke_cgc; 29 juni 2016, 12:12.
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Eigenlijk vond ik het wel vreemd dat een batterij op zo'n manier te geest geeft (was wel na bijna 8 jaar en bijna 100.000 km.).
                          Mogen sterven in je slaap zonder af te zien, zalig.

                          Dat hoor je wel meer hoor Polleke, in één keer na 8 jaar mag je niet meer klagen hé.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
                            Het ging hier toch om het besparen op klein onderhoud dacht ik ?
                            Wel ik begrijp niet dat mensen eerst tienduizenden euro's uitgeven voor de aankoop van een wagen en dan één keer per jaar een paar tientallen euro's willen beknibbelen door zelf te gaan klooien aan hun wagen !?!?
                            Ik bespaar jaarlijks bijna 2000€ door zelf het onderhoud van mijn auto's te doen, en dan weet ik dat het correct gedaan is. Daar kan ik wat meer dan een pakje friet voor eten.
                            Bij mij is het gedaan met ruitensproeiervloeistof, remolie, carterpluggen, koelvloeistof, luchtfilters en interieurfilters onterecht aan te rekenen. Ik beweer niet dat alle garages het doen, maar ik ken er toch verschillende. Oliewissel betekent bij mij carterplug verwijderen en carter volledig laten leeglekken met een lauwe motor. In vele garages betekent oliewissel een slangetje in het buisje van de peilstok steken en de olie er (gedeeltelijk) uitpompen.
                            Door alleen zelf op tijd motorolie en filters te vervangen, niveaus van remolie en koelwater na te zien, en remblokken te controleren kom je al een heel eind. Daarbij één keer per maand bandenspanning controleren, en je kan met een gerust hart de weg op.

                            Ik heb natuurlijk gemakkelijk praten want ik heb een smeerput in mijn garage.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Ik bespaar jaarlijks bijna 2000€ door zelf het onderhoud van mijn auto's te doen, en dan weet ik dat het correct gedaan is. Daar kan ik wat meer dan een pakje friet voor eten.
                              Bij mij is het gedaan met ruitensproeiervloeistof, remolie, carterpluggen, koelvloeistof, luchtfilters en interieurfilters onterecht aan te rekenen. Ik beweer niet dat alle garages het doen, maar ik ken er toch verschillende. Oliewissel betekent bij mij carterplug verwijderen en carter volledig laten leeglekken met een lauwe motor. In vele garages betekent oliewissel een slangetje in het buisje van de peilstok steken en de olie er (gedeeltelijk) uitpompen.
                              Door alleen zelf op tijd motorolie en filters te vervangen, niveaus van remolie en koelwater na te zien, en remblokken te controleren kom je al een heel eind. Daarbij één keer per maand bandenspanning controleren, en je kan met een gerust hart de weg op.

                              Ik heb natuurlijk gemakkelijk praten want ik heb een smeerput in mijn garage.
                              2000 euro 'besparen' op een jaar is wel echt heel veel, dan moet je al over een immens wagenpark beschikken.
                              Mijn vorige wagen heeft mij in 9 jaar niet eens zoveel aan onderhoud gekost.
                              En ik heb mijn handen niet moeten vuilmaken.
                              Banden reken ik niet mee, want die kan je niet uitsparen.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                                Tegenwoordig moet een deftige auto slechts om de 2 jaar of 30.000km naar de garage.
                                Als je dan ook 500€ moet betalen....

                                Olie verversen kan iedereen, en een filterke steken kan ook nog lukken, maar bij een recente auto krijg je regelmatig software updates of 'verborgen' recalls.
                                Ik heb het vroeger wel zelf gedaan, maar nu geen zin, plaats of materiaal meer voor. En nee, voor gewoon onderhoud heb je geen smeerput nodig.
                                Dat afzuigen is wel goed, maar je moet je tijd nemen. Er blijft echt geen liter meer in staan hoor.

                                2000€ per jaar uitsparen, dat lukt alleen als je echt veel auto's hebt of rond rijdt in een Van Hool Astromega of zo.

                                Comment

                                Working...
                                X