Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Einde van de analoge radio.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Einde van de analoge radio.

    Nu al bij al ... wij luisteren bijna nooit naar die zever op de radio.
    In 99,99% staat een MP3 of cd te spelen.
    Het is dan eerder nog een principekwestie ... vooral wie nog radiotaks moet betalen is de pineut.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #32
      Re: Einde van de analoge radio.

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Nu al bij al ... wij luisteren bijna nooit naar die zever op de radio.
      In 99,99% staat een MP3 of cd te spelen.
      Het is dan eerder nog een principekwestie ... vooral wie nog radiotaks moet betalen is de pineut.
      wie betaalt er dan nog radiotaks?

      Comment


      • #33
        Re: Einde van de analoge radio.

        Het aantal nieuw verkochte auto's met DAB/DAB+ : https://www.worlddab.org/public_docu...at_Q4_2015.pdf
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #34
          Re: Einde van de analoge radio.

          Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
          wie betaalt er dan nog radiotaks?
          Dacht Wallonië, maar blijkbaar alleen nog op televisietoestellen als ik het goed versta.


          Edit:
          Toch wel blijkbaar.
          Last edited by VerSeg; 15 mei 2016, 21:04.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #35
            Re: Einde van de analoge radio.

            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Het aantal nieuw verkochte auto's met DAB/DAB+ : https://www.worlddab.org/public_docu...at_Q4_2015.pdf
            België is de vermelding niet waard zeker?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #36
              Re: Einde van de analoge radio.

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Dacht Wallonië, maar blijkbaar alleen nog op televisietoestellen als ik het goed versta.


              Edit:
              Toch wel blijkbaar.
              http://www.belgium.be/fr/mobilite/ve...edevance_radio
              kijk, weeral iets bijgeleerd. Ik dacht dat het volledig afgeschaft was. Voor zover dus een eengemaakt België. Enige reden waarom het daar nog moet?

              Comment


              • #37
                Re: Einde van de analoge radio.

                Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                Ten opzichte van andere Europese landen loopt België helemaal achter op gebied van DAB.
                In Noorwegen, de voorloper, bestaat FM volgend jaar niet meer.
                België, ..... , zal het enige "modern" land zijn in Europa waar je nog voor een DAB radio in de auto extra moet betalen. IN andere Europese landen is dat standaard.
                Energie efficiëntie:
                Ik meen me te kunnen herinneren dat voor elke FM frequentie je een zender moet hebben. Die verbruik dat enkele kW. 20 kW per radiostationbvb. Voor lokale radio is dat minder.
                Bij DAB kan je met één zender, die op een vorig niet meer gebruikt TV kanaal/frequentie werkt, meerdere radioprogramma's doorsturen op één kanaal (frequentie) met één antenne. Dat is veel energie efficiënter.

                INFO: http://www.hermanboel.eu/radioinvlaa...gitaal-dab.htm

                Mijn eerste DAB radio was de Himalaya DRM 2009 DAB/DRM/AM/FM van 2009. Jammer genoeg was de kwalliteit alles behalve.
                WOrdt volgende week besteld : Sony XDR-P1DBP
                In Noorwegen is er 1 staatszender met enkele programma's. In de UK hebben ze al jaren DAB voor in de auto en het systeem is een ramp wegens bar slechte ontvangst. En die paar kW is ook larie. Misschien enkele kW minder voor de zender maar enkele kW meer om de watertoren van de VRT te verlichten. Zoals al gezegd, politiekers die zich met techniek bemoeien is een ramp.

                Comment


                • #38
                  Re: Einde van de analoge radio.

                  Bij mijn auto is het blijkbaar niet zo moeilijk om er een gewone radio in te bouwen, het zal dus niet zo duur worden als ze hier geen FM meer uitzenden: https://www.youtube.com/watch?v=dKO53J5LoI4 .
                  Er bestaan ook wel 2x din radio's die er zo in zouden moeten passen, dat ziet er nog iets beter uit dan de oplossing van het filmpje (die radio's zijn wel wat duurder, maar nog altijd veel goedkoper dan een originele).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Einde van de analoge radio.

                    Een DAB ontvanger/converter, die dan het signaal omzet naar radiogolven die dan door je klassieke bestaande ingebouwde autoradio worden opgevangen. Dat lijkt me de eenvoudigste oplossing.
                    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                    Comment


                    • #40
                      Re: Einde van de analoge radio.

                      Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                      Een DAB ontvanger/converter, die dan het signaal omzet naar radiogolven die dan door je klassieke bestaande ingebouwde autoradio worden opgevangen. Dat lijkt me de eenvoudigste oplossing.
                      Dat is inderdaad de éénvoudigste oplossing, maar nul kwaliteitswinst denk ik.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Einde van de analoge radio.

                        DAB is al een stap terug tov FM.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Einde van de analoge radio.

                          ??
                          Digitaal zal toch wel betere kwaliteit leveren dan analoog zeker?

                          Comment


                          • #43
                            Re: Einde van de analoge radio.

                            In Groot-Brittannië gaf DAB enkele problemen waardoor het uiteindelijk publiek FM verkoos. Die problemen waren vooral slechte ontvangst, slecht decoderen.
                            Met DAB+ is dat allemaal opgelost en DAB+ is duidelijk beter dan FM.
                            Bij het aankopen van een DAB toestel er wel op letten dat een DAB+ apparaat is.
                            In GB hebben ze er DIT logootje voor uitgevonden.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #44
                              Re: Einde van de analoge radio.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              ??
                              Digitaal zal toch wel betere kwaliteit leveren dan analoog zeker?
                              Geen idee.
                              Ik heb hier een digitale gitaarversterker die plastiekerig klinkt.
                              In vergelijking met een goeie analoge lampenversterker met warm geluid.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Einde van de analoge radio.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                ??
                                Digitaal zal toch wel betere kwaliteit leveren dan analoog zeker?
                                Zou moeten. Ik heb net nagekeken op een draagbare DAB(+) radio. Gewone DAB 160bps testfase DAB+ 80bps geen idee wat ze proberen te testen maar de bitrate halveren lijkt mij niet direct bevorderend voor de kwaliteit zelfs als ze efficiëntere CODEC's gebruiken.
                                bye, Maurice
                                https://on4bam.com/
                                Nikon D7500

                                Comment

                                Working...
                                X