Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Einde van de analoge radio.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Einde van de analoge radio.

    True.

    Persoonlijk vind ik het eigenlijk spijtig dat radio's standaard worden ingebouwd. Bij onze citroën wordt zelfs de boordcomputer gedeeltelijk bedient vanuit de radio. Kan me al inbeelden hoeveel me dit gaat kosten als deze radio ooit kapot gaat. En vervangen door een ander exemplaar zal dus ook niet lukken.

    Het enige voordeel is dat het een mooier geheel vormt met het dashboard. Maar ik had het toch graag anders gezien.

    Comment


    • #17
      Re: Einde van de analoge radio.

      Als de politiek moet beslissingen nemen inzake technologie is het altijd om zeep. Ze zijn te dom om pattaten te schillen maar bepalen wel hoe uw leven er gaat uitzien.
      DAB is een zeer sterk verouderde technologie. Het is digitaal ok ok maar het zit zeer slecht in elkaar. Het is zeer zeer dom om deze dode technologie verplicht op te leggen.

      Ik hekel het ook dat de autos niet meer voorzien kunnen worden van een radio naar keuze. Vroeger kon je voor een eerlijke prijs een degelijke radio plaatsen. Nu vragen ze stukken van mensen voor rommel. En als er iets aan mankeert dan moet de helft van je auto afgebroken worden en stukken van mensen kosten.
      Last edited by buurmanBert; 15 mei 2016, 00:32.

      Comment


      • #18
        Re: Einde van de analoge radio.

        Streefdatum is 2022, net een nieuwe auto gekocht dus tegen dat deze is afgeschreven is het ideaal om dan een nieuwe auto met een radio die DAB+ ondersteunt te kopen.
        Of het nu de politiek is die ons dwingt om zaken af te schaffen (stofzuigers met minder vermogen, minder uitstoot, ...) of gedicteerd wordt door de markt (cassettes, Betamax, Video 2000, binnenkort de gewone CD-speler, laserdisc, HD DVD, ...) wat de bovenhand krijgt, de consument zal/moet volgen.

        Comment


        • #19
          Re: Einde van de analoge radio.

          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
          Streefdatum is 2022, net een nieuwe auto gekocht dus tegen dat deze is afgeschreven is het ideaal om dan een nieuwe auto met een radio die DAB+ ondersteunt te kopen.
          Of het nu de politiek is die ons dwingt om zaken af te schaffen (stofzuigers met minder vermogen, minder uitstoot, ...) of gedicteerd wordt door de markt (cassettes, Betamax, Video 2000, binnenkort de gewone CD-speler, laserdisc, HD DVD, ...) wat de bovenhand krijgt, de consument zal/moet volgen.
          Mijn auto is nu bijna 1,5 jaar oud, en eigenlijk was het de bedoeling om er nog veel langer mee te blijven rijden dan 2022 (tenzij er echt iets serieus mis gaat natuurlijk).
          En ik denk dat ik niet de enige ben die zo lang met dezelfde auto blijft rijden (de vorige was 14 jaar).
          Ik zal op dat ogenblik dus wel een andere oplossing zoeken, de standaard radio vervangen zal waarschijnlijk veel te duur uitvallen, maar er zullen dan wel andere oplossingen komen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Re: Einde van de analoge radio.

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Als de politiek moet beslissingen nemen inzake technologie is het altijd om zeep. Ze zijn te dom om pattaten te schillen maar bepalen wel hoe uw leven er gaat uitzien.
            DAB is een zeer sterk verouderde technologie. Het is digitaal ok ok maar het zit zeer slecht in elkaar. Het is zeer zeer dom om deze dode technologie verplicht op te leggen.
            Het gaat dan ook om DAB+
            Dat is momenteel nog in testfase.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #21
              Re: Einde van de analoge radio.

              FM wordt pas afgeschaft vijf jaar nadat 50% van de gebruikers zijn omgeschakeld.

              Binnenkort zal je makkelijk losse autoradios met DAB vinden voor minder dan 100€.
              Kan me niet voorstellen dat een DAB ontvanger in productie merkelijk duurder is dan een FM radio. Prijzen zullen wel zakken

              Comment


              • #22
                Re: Einde van de analoge radio.

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Binnenkort zal je makkelijk losse autoradios met DAB vinden voor minder dan 100€.
                Dat is dan ook het probleem niet. Het is vooral dat de autoradio's tegenwoordig met allerhande andere dingen geïntegreerd in wagens ingebouwd zitten en dus niet "zomaar" even vervangen kunnen worden of bijgebouwd. Ik denk niet dat er nog veel after-market autoradio's verkocht worden. De aanpassing zal via add-ons moeten komen (USB, mini FM zenders)
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #23
                  Re: Einde van de analoge radio.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                  Streefdatum is 2022, net een nieuwe auto gekocht dus tegen dat deze is afgeschreven is het ideaal om dan een nieuwe auto met een radio die DAB+ ondersteunt te kopen.
                  Of het nu de politiek is die ons dwingt om zaken af te schaffen (stofzuigers met minder vermogen, minder uitstoot, ...) of gedicteerd wordt door de markt (cassettes, Betamax, Video 2000, binnenkort de gewone CD-speler, laserdisc, HD DVD, ...) wat de bovenhand krijgt, de consument zal/moet volgen.
                  Niet iedereen heeft het zo breed.
                  Ik rij reeds 20 jaar met mijn autotje en hoop er nog 5 jaar bij te doen.
                  Op die manier kan ik hopelijk ééntje overnemen met een DAB radio aan boord.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Einde van de analoge radio.

                    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                    Bij DAB(+) zou je gewoon je regionale R2 moeten kunnen kiezen als ik mij goed herinner.

                    Ik hoop alleszins dat de dekking minstens hetzelfde zal zijn als je eens de grens over gaat.
                    Nope, radio 2 zend via DAB over heel het land hetzelfde uit.
                    Ik heb daar vorig jaar eens contact voor opgenomen.

                    Maar dat zal in de toekomst wel veranderen denk ik.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Einde van de analoge radio.

                      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                      Nope, radio 2 zend via DAB over heel het land hetzelfde uit.
                      Ik heb daar vorig jaar eens contact voor opgenomen.
                      Daarom dat ik schreef "als ik mij goed herinner". Ik heb zelf geen DAB(+) radio en luister nooit naar R2 . Normaal gezien kan ik dinsdag wel eens nakijken wat er momenteel op te beleven is.
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #26
                        Re: Einde van de analoge radio.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                        En een nieuwe auto kopen omdat de radio het niet meer doet is ook zot hé
                        och, als we dan al een nieuwe moeten kopen om in A'pen te mogen rijden in de toekomst eisen we daar toch gewoon een aangepaste radio in
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Einde van de analoge radio.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                          och, als we dan al een nieuwe moeten kopen om in A'pen te mogen rijden in de toekomst eisen we daar toch gewoon een aangepaste radio in
                          Het probleem is dat je die dan nu eigenlijk al moet bestellen (op sommige auto's moet je een hele tijd wachten), want vanaf volgend jaar mag je daar al niet meer in met auto's die niet voldoen aan "de juiste Euro norm" (of die norm nog een echte waarde heeft, dat is een andere zaak na sjoemelsoftware).
                          En als je op dit ogenblik een nieuwe wagen bestelt, dan zal je voor de meeste merken en modellen nog niet de mogelijkheid hebben om een autoradio "voor de toekomst" te kiezen.
                          Er zijn al wel andere landen die dat systeem al een tijdje gebruiken, maar in de Belgische garages zal die radio nog niet bij het optiepakket te vinden zijn.

                          (In Antwerpen mag je volgend jaar nog wel rondrijden met een wagen die teveel vervuilt, zolang je de rekening dan maar betaalt...)
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Einde van de analoge radio.

                            We missen hier nog enkele belangrijke punten in dit debat.

                            Broadcast technologie kent meestal zijn succes in een eenvoudig principe. Je maakt 1 dure zender waarmee je miljoenen luisteraars/kijkers/consumers kan bereiken.
                            Hun ontvanger is de eenvoud zelf en kost eurocents. Een FM ontvanger kan je sinds het onstaan bouwen voor pakweg 1 euro aan electronica.
                            Zo is het ook met televisie. Zenders heel duur, ontvangers heb je voor een prikje. En met veel dingen is het zo. Tandpasta is er ook zo een. Kost niets in productie.

                            Digitale broadcasting vereist een zeer complexe ontvanger die dan ook behoorlijk duur is in productie. Dat maakt dat een brede acceptatie voor de man met de pet moeilijk wordt. Maar ik denk dan ook bv aan landen waar armoede troef is. In al die landen zie je FM radios in de dorpen. Die mensen zijn niet in staat een toestel aan te kopen van pakweg 100 euro.

                            Dan is er nog een punt inzake energieefficientie.
                            Een FM radio verbruikt voor het decoderen van het sygnaal een verwaarloosbaar vermogen. Dat laat ons toe op een eenvoudig AA cel meerdere maanden tot jaren mobiel te kunnen luisteren.
                            Digitale decodering vraagt een behoorlijk hoog vermogen. Uw batterijen zijn na een paar dagen al leeg. Dat maakt dat bv gebruik in afgelegen gebieden of mensen die het niet zo breed hebben er geen acceptatie zal zijn.

                            Al deze elementen samen maakt dat er nooit een acceptatie is gekomen van DAB.
                            Daar zit de fout.

                            Tegenwoordig vind iedereen het normaal om de smartphone dagelijks op te laden. Ik vind dat niet zo normaal.
                            Ik heb een oud type gsm en ik laad die maar 1 keer op per maand!!!

                            Comment


                            • #29
                              Re: Einde van de analoge radio.

                              En je loopt ook nog op klompen zeker...

                              Je kan een DAB radiootje kopen voor 55€. Dus zeker niet onbereikbaar, en als dat doordringt zal de prijs nog wel verder zakken.
                              Of koop een bluetooth speaker, en luister naar de radio via internet.

                              Een DAB+ autoradio kost 99€.

                              In je volgende auto zal dat wel standaar zitten, en ik ben er van overtuigd dat het nog 10 jaar duurt eer de VRT de FM zal verlaten. sven Gatz heeft ook gezegd dat er pas uitgeschakeld wordt, ca 5 jaar nadat 50% overgeschakeld is.

                              De telefooncel is ook pas weggehaald als er gemiddeld meer dan één GSM per inwoner was.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Einde van de analoge radio.

                                Ten opzichte van andere Europese landen loopt België helemaal achter op gebied van DAB.
                                In Noorwegen, de voorloper, bestaat FM volgend jaar niet meer.
                                België, ..... , zal het enige "modern" land zijn in Europa waar je nog voor een DAB radio in de auto extra moet betalen. IN andere Europese landen is dat standaard.
                                Energie efficiëntie:
                                Ik meen me te kunnen herinneren dat voor elke FM frequentie je een zender moet hebben. Die verbruik dat enkele kW. 20 kW per radiostationbvb. Voor lokale radio is dat minder.
                                Bij DAB kan je met één zender, die op een vorig niet meer gebruikt TV kanaal/frequentie werkt, meerdere radioprogramma's doorsturen op één kanaal (frequentie) met één antenne. Dat is veel energie efficiënter.

                                INFO: http://www.hermanboel.eu/radioinvlaa...gitaal-dab.htm

                                Mijn eerste DAB radio was de Himalaya DRM 2009 DAB/DRM/AM/FM van 2009. Jammer genoeg was de kwalliteit alles behalve.
                                WOrdt volgende week besteld : Sony XDR-P1DBP
                                Last edited by Skitch; 15 mei 2016, 20:33.
                                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                                Comment

                                Working...
                                X