Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe SUV kopen, help !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Nieuwe SUV kopen, help !

Eerlijk gezegd : het ene model is het andere en het ene merk het andere niet.
    Aan de andere kant vraag ik me af hoe iemand significante info kan verstrekken over een merk en een model na twee jaar, drie jaar, zelfs elf jaar. Dan stopt het.
    Blijkbaar zijn na elf jaar alle auto's zacht gereden.

Ik had, na 26 jaar twee nieuwe uitlaatpotten nodig voor mijn Benz 200E W124. Dit is de derde keer sinds de montage.
    1 Dag, 220€ en ik heb ze zelf gestoken. Uurke werk.
    Rijdt die Benz slecht ? Neen, helemaal niet.
    Is er corrosie aan die Benz ? Neen.
    Verbruikt en rijdt die Benz beestachtig ? Neen. geen 10.000 km per jaar en minder.
    Ben ik ooit afgekeurd voor CO op de keuring ? Neen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Eerlijk gezegd : het ene model is het andere en het ene merk het andere niet.
      Aan de andere kant vraag ik me af hoe iemand significante info kan verstrekken over een merk en een model na twee jaar, drie jaar, zelfs elf jaar. Dan stopt het.
      Blijkbaar zijn na elf jaar alle auto's zacht gereden.

Ik had, na 26 jaar twee nieuwe uitlaatpotten nodig voor mijn Benz 200E W124. Dit is de derde keer sinds de montage.
      1 Dag, 220€ en ik heb ze zelf gestoken. Uurke werk.
      Rijdt die Benz slecht ? Neen, helemaal niet.
      Is er corrosie aan die Benz ? Neen.
      Verbruikt en rijdt die Benz beestachtig ? Neen. geen 10.000 km per jaar en minder.
      Ben ik ooit afgekeurd voor CO op de keuring ? Neen.
      Ik denk dat je het over die rapporten hebt Paul.
      Als ze het eerlijk spelen moet dat toch te volgen zijn hé, ik meen dat alle pechverhelping diensten toch redelijk
      bijhouden wat ze meemaken, hier kan dus in grove trekken een lijn worden getrokken, dan heb je nog garages
      die info vrijgeven, en wat lekt qua constructie fouten enz.
      Natuurlijk is er ook het chauvinisme van het land waar die testen worden opgemaakt, maar zo te zien is die Duitse link
      niet te bekrompen om ook bepaalde Duitse wagens een slechte score te geven.

Waar de Duitsers ook een redelijk realistische en betrouwbare site voor hebben, is voor het verbruik, soms wel eens een uitschieter maar gemiddeld
      wel te vertrouwen. http://www.spritmonitor.de/

Ter info, in België worden auto's gemiddeld 14 jaar gebruikt voor ze op de schroothoop belanden.
      Je Benz van 26 jaar helpt dat getal omhoog.
      En sommige merken kunnen liegen dat ze het zelf geloven, zie Opel, de klucht met de marters, software die wijzigt
      door aan een kabel te knabbelen waar halen ze het.
      Natuurlijk zal GM dat niet toegeven, net die Amerikanen die VW een hak hebben gezet.......
      En waar weinig over wordt gepraat, is het vermogen verlies dat er is na zo een aanpassing, mij moeten ze niet vertellen
      dat daar geen verschil is.
      Last edited by Guest42; 22 april 2016, 09:23.

Comment

@ leopard : dank voor de link naar TUV.
        Hieruit blijkt dat ons zwalpend bootje toch nog niet zo slecht is

Na jaren, slechts 4.2 % klachten... geen enkele auto doet beter.
        Wanneer er natuurlijk een heel slechte bestuurder/bestuurster achter het stuur zit kan je van elke goede auto een slechte maken.
        En dan heb je natuurlijk ook nog domme mensen, maar daar is weinig aan te doen.
        Last edited by Guest17; 22 april 2016, 09:43.

Comment

Wat opvalt is, dat eerder naar modellen, dan naar merken moet worden gekeken.
          De modellen hebben dan nog onderling verschillen naargelang motor en fabricatiejaar.
          Ieder merk heeft wel zijn zwarte beest in de rangen zitten, en ieder merk heeft wel een goed model lopen.
          En het blijven statistieken hé, wij worden ook gemiddeld 80 jaar oud, de ene wat meer, de andere helaas wat minder.
          Last edited by Leopard; 22 april 2016, 10:15.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            @ leopard : dank voor de link naar TUV.
            Hieruit blijkt dat ons zwalpend bootje toch nog niet zo slecht is

Na jaren, slechts 4.2 % klachten... geen enkele auto doet beter.
            Wanneer er natuurlijk een heel slechte bestuurder/bestuurster achter het stuur zit kan je van elke goede auto een slechte maken.
            En dan heb je natuurlijk ook nog domme mensen, maar daar is weinig aan te doen.
            Ook het verbruik van je Opel ligt binnen het zeer aanvaardbare Ivan, ik zie hier een gemiddelde van ongeveer 7,5 L/100Km voor de benzine versie. http://www.spritmonitor.de/

Comment

Die Spritmotor klopt inderdaad volledig met hetgeen ik van mijn Passat haal; 6.5l/100 km (gemengd gebruik)
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                Die Spritmotor klopt inderdaad volledig met hetgeen ik van mijn Passat haal; 6.5l/100 km (gemengd gebruik)
                Inderdaad Leopard, en ik ben er van overtuigt dat het ook zal kloppen met je nieuwe Q5 eenmaal deze ingereden is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ook het verbruik van je Opel ligt binnen het zeer aanvaardbare Ivan, ik zie hier een gemiddelde van ongeveer 7,5 L/100Km voor de benzine versie. http://www.spritmonitor.de/
                  Dat varieert nogal hoor, rond de kerktoren tussen de 10 en de 11 liter, op reis minder dan 7 liter...

Comment

Dat varieert nogal hoor, rond de kerktoren tussen de 10 en de 11 liter, op reis minder dan 7 liter...
                    Is dan wel letterlijk "rond de kerktoren" hoor. http://www.spritmonitor.de/de/uebers...=1&powerunit=2

Comment

Is dan wel letterlijk "rond de kerktoren" hoor. http://www.spritmonitor.de/de/uebers...=1&powerunit=2
                      In inderdaad bijna letterlijk te noemen, wegens ontelbare ritjes van 5 ,6, 7 km en dit heen en terug.
                      Is bovendien een automaat, naar het schijnt "slurpt" die ook een litertje extra + de airco die altijd aan staat, die schijnt ook onrechtstreeks een beetje benzine nodig te hebben + door de automaat weeft de auto ook meer met als gevolg... enz.
                      Maar door het geringe aantal km op jaarbasis zullen wij voorlopig nog niets anders moeten laten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                        Wat opvalt is, dat eerder naar modellen, dan naar merken moet worden gekeken.
                        De modellen hebben dan nog onderling verschillen naargelang motor en fabricatiejaar.
                        Ieder merk heeft wel zijn zwarte beest in de rangen zitten, en ieder merk heeft wel een goed model lopen.
                        En het blijven statistieken hé, wij worden ook gemiddeld 80 jaar oud, de ene wat meer, de andere helaas wat minder.
                        Dat zal wel ergens ook zo zijn maar toch zijn er fabrikanten die het maar niet leren.

Welche Hersteller müssen dringend an der Qualität arbeiten? Hier gilt wie im Vorjahr: Dacia, Chrysler, Fiat, Alfa Romeo, Citroën – diese Marken bekleckern sich beim TÜV-Termin nicht gerade mit Ruhm. Beispiel Chrysler PT Cruiser: 37,7 Prozent fallen durch die dritte HU, bei der fünften sind es über 45 Prozent.

Ik heb wel al gehoord van mensen met Toyota-problemen maar nog nooit van een rotslecht Toyota-model.
                        Ik blijf erbij, het is niet volmaakt maar de statistiek is het beste middel om een oordeel te vellen.

Heel vroeger werden de dieselmercedessen bijna compromisloos gebouwd. Mijn 300D had een lijnpomp op een moment dat alle andere diesels rotatieve pompen hadden en werd bediend via stangen daar waar de meesten kabels gebruikten. Kabels breken, ik kan er over meespreken in mijn Ford-periode. Ik sta voor de slagbomen in Oudenaarde en duw eens goed de gas in om de automatische choke uit te schakelen. Gedaan, de pedaal lag op de grond. En dan het getuur achter mij .... Ik heb toen het hoogste stationair toerental opgezet en zo naar huis gereden. Alleen, aan de lichten moest ik natuurlijk stoppen en dan stond die motor te huilen dat het geen naam had. Ik durfde niet naast me kijken van schaamte :-)
                        Koppeling van de 300D : hydraulisch en dat slijt ook, maar je voelt het aankomen, dat "kruipeffect".
                        Mijn Audi 100 had een koppelingskabel die plots begaf midden in de Zweedse bossen, dus ik zonder koppeling naar het dichtst bijzijnde stadje. Niet veel volk ontmoet onderweg en gelukkig maar. Toch moest ik hier en daar wel kunnen stoppen en weer vertrekken. Motor af, eerste en in gang starten maar.
                        Voor de rest geen klagen over die auto. Het slechtste wat me ooit is overkomen is een Ford Taunus model 2 made in Spain, met de beruchte variable venturicarburator, ik kan een middeldik boek vullen met horrorverhalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          .................................................. .....
                          Het slechtste wat me ooit is overkomen is een Ford Taunus model 2 made in Spain, met de beruchte variable venturicarburator, ik kan een middeldik boek vullen met horrorverhalen.
                          Ik ken de Ford Taunus model 2 niet, maar ik herinner mij nog dat mijn ouders ooit een nieuwe Ford Taunus 15M kochten met versnellingen aan het stuur,
                          en dat die meer bij hen thuis in de garage (niet starten), of in de Ford garage (voor nazicht) stond dan dat ze er mee reden.
                          Het aantal keren dat mijn vader de wagen wou starten om naar z'n werk te rijden en dan wegens niet starten, uiteindelijk de fiets nam, waren niet te tellen.
                          Hij stond elke dag vééél te vroeg op, want hij wist nooit of hij met de wagen dan wel met de fiets naar z'n werk kon gaan.
                          Ford zal nu wel niet meer Ford van toen zijn, maar het was hun eerste Ford en meteen ook hun laatste.
                          Aangezien ik me nog levendig die periode herinner is het nog nooit bij me opgekomen om eens langs te gaan bij Ford wanneer we een nieuwe wagen kopen.
                          Last edited by Guest17; 22 april 2016, 17:04.

Comment

Maar ik blijf er bij, sommige merken leren het niet. De Chrysler Transsport 2.3 SE moet zowat de slechtste auto ter wereld geweest zijn, vriend van me had er één, ik ben er zowat wanhopig van geworden : barsten in de motorkop en nieuwe motorkop, aandrijfwiel van de oliepomp de tanden af en de hele motor om zeep (minderwaardig kunststof tandwiel = gelijk aan crimineel besparen). Die mens werd er ziek van.
                            Zijn vorige was een Renault Espace diesel model 1 waar hij wel zijn kilometers uit gehaald heeft maar waar IK ziek van werd om er aan te werken. Al eens een startmotor uit zo'n Espace gehaald ? Een stuurhuis of een cardan ? Have a nice day zou ik zeggen.
                            In een vorig leven heb ik nog na de unief drie jaar automechaniek gevolgd. In de eerste jaar moest de motor uiten en weer ineen, niet erg als je wat moeren bouten over had, in het tweede jaar moest hij weer draaien. Ik herinner me er niet veel meer van maar we hadden daar een R4 (Renault) en -God vergeve me- een SIMCA.
                            Als die aan beurt kwamen om een baasje te vinden stoven we als de mussen uiteen :-)

Eén van de zaken die af en toe eens moeten gebeuren is een koplamp vervangen, of een oliefilter. Ik heb bij Demeyereg gezien hoe makkelijk die bereikbaar is, een droom gewoon. Zelfs een overlooppannetje voor de gemorste olie die je altijd hebt. Geen smeerput nodig.
                            Ik bedoel : er is over nagedacht. Voor mijn jeep heb ik ook geen smeerput nodig, grondspeling genoeg en voor de huidige Benz ook niet maar het verwijderen van de patroon levert altijd een zekere hoeveelheid morsingsverlies. Bij mijn 300D was dat niet het geval, twee vijzen van M10 los, deksel eraf, filter eruit, nieuwe dichting en toe.
                            Geen drie minuten doe ik daar over. De grootste klunsbaviaan kan het ook, foolproof. Zelfde voor de oliefilter van Geert zijn Subaru.

Maar als ze hier zouden komen voor een oliefilterwissel van een huidige Mercedes zou ik zorgen dat ik niet thuis ben denk ik. Ook hier heeft Geert het bij het juiste eind en hij spreekt uit ervaring : Jürgen Schremmp is er in geslaagd om de reputatie van Benz naar de filistijnen te helpen in een mum van tijd. Het zal jaren duren om die weer te herstellen, àls het al lukt en dat laatste ziet er niet naar uit. Maar ja, als er maar een ster op staat hé, als we maar kunnen profiteren van de naam en faam van het verleden..... Schremmp heeft destijds naar eigen zeggen zijn vrouw Renate in de steek gelaten om meer tijd in Benz te steken, hij was er beter bij gebleven, de ezel.
                            Carlos Lopez heeft dezelfde schade aangericht bij Opel. Was dat niet degene die toen naar VW is gegaan en werd beschuldigd om geheimen te hebben gelekt of heb ik het verkeerd voor ? De tijd gaat snel.

Nu, het is niet allemaal kommer en kwel, als je na 26 jaar op één dag een compleet nieuwe uitlaat vindt via de locale onderdelenstore voor een schappelijke prijs (220€), dat is leuk.
                            Niet iedereen kiest er voor om auto's op te rijden maar een auto blijft een risicokapitaal, ik geef geen geld aan auto's. Maar ik wil wél kunnen starten en rijden, vooral als er in vele 10-tallen kilometers in de buurt geen mens is.

Comment

Ik ken de Ford Taunus model 2 niet, maar ik herinner mij nog dat mijn ouders ooit een nieuwe Ford Taunus 15M kochten met versnellingen aan het stuur,
                              en dat die meer bij hen thuis in de garage (niet starten), of in de Ford garage (voor nazicht) stond dan dat ze er mee reden.
                              Het aantal keren dat mijn vader de wagen wou starten om naar z'n werk te rijden en dan wegens niet starten, uiteindelijk de fiets nam, waren niet te tellen.
                              Hij stond elke dag vééél te vroeg op, want hij wist nooit of hij met de wagen dan wel met de fiets naar z'n werk kon gaan.
                              Ford zal nu wel niet meer Ford van toen zijn, maar het was hun eerste Ford en meteen ook hun laatste.
                              Aangezien ik me nog levendig die periode herinner is het nog nooit bij me opgekomen om eens langs te gaan bij Ford wanneer we een nieuwe wagen kopen.
                              Versnellingen aan het stuur..... waar is de tijd ? Daar ben ik als 12 jarig ventje mee leren rijden (Opel Olympia 1700).
                              Trekken naar voor en naar beneden was 1, naar boven was 2 naar beneden was 3. Achteruit was naar achter en boven, ik weet het nog altijd.
                              Snelheid was niet via wijzerplaten maar dat was een gekleurd lint, groen was traag, geel was gemiddeld en rood, owee dat was boven de 100. Broere en ik kwamen thuis in een opperste staat want we hadden het rood zien verschijnen.

Aan zo'n dingen zie je : het gaat erg snel.

Comment

Wat aanvaardbaar en binnen de grenzen ligt is zeer uiteenlopend te interpreteren.
                                Het is soms beter ene te hebben dat 8l/100km verbruikt dan ene dat 6l/100km verbruikt.
                                Als die 8 liter voor een volgeladen grote wagen is met bagage en 7 personen aan boord, dan is dat veel interessanter dan die 6 liter voor een kleine wagen dat maar 6 liter verbruikt.
                                Daarom is het voor iedereen wat anders afhankelijk van zijn persoonlijke situatie en gebruik.
                                Men neemt soms een lichtere motor om minder te verbruiken, maar die gaat dan wel veel zuipen als die met 5 personen aan boord in bergachtig gebied moet rijden.
                                Ik neem die cijfers toch allemaal met een grote korrel zout hoor.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X