Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe SUV kopen, help !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: SUV kopen, help !

    Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
    Dit jaar : efkens vooruitrijden en hard remmen, geen rollentestbank. Op mijn vraag waarom: we doen dat niet meer met 4x4 auto's.
    Ze hebben inderdaad wat blunders gelopen op de keuring, visco's geforceerd en voertuigen die zich versmeten, klanten zien dat niet graag hé, dus heel wat klachten in Oostende
    Roeselare zou tegenwoordig een nieuwe bank hebben met losse rollen op één as, maar nog niet zelf gezien.

    Comment


    • Re: SUV kopen, help !

      Inderdaad. NAV de rookkeuring hebben ze talloze motoren naar de knoppen geholpen, ik heb nog gesproken daarover met Antoine Roegies. Hij heeft de modernste testapparatuur van heel Europa, endoscopie, 4X4 vermogensbank, noem maar op. Indrukwekkend, je kon er van de vloer eten. Enkel en alleen diagnose. Alle juridische schadeclaims kwamen bij hem terecht.
      Paar jaar geleden op de keuring van Brugge : problemen bij de rookkeuring bij iemand met een Citroen SUV : distributieriem (en motor) om zeep. Toevallig bleek zijn dochter er bij en dat was een leerlinge van me, de auto was een firmawagen van 4 jaar oud en werd onderhouden volgens het boekje, aldus de vader. Iedereen trok, daar zijn pollen vanaf. Meneer kon dus zelf zorgen voor depannage. Een klare schande.
      Maar over die visco's heb ik ook een leuk verhaal. Vriendin met een Landrover Freelander. Twee nieuwe banden. In de handleiding staat dat die NIET mogen aan de voorkant gelegd (of zoiets, weet niet juist meer). De bandencentrale wist dat niet. Visco om zeep en vervolgens tic-a-tac tussen de bandencentrale en de klant. Cecile heeft het gelag betaald, ik dacht iets van een 1600 €. De bandencentrale bevindt zich in Tielt.

      Comment


      • Re: SUV kopen, help !

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Twee nieuwe banden. In de handleiding staat dat die NIET mogen aan de voorkant gelegd (of zoiets, weet niet juist meer). De bandencentrale wist dat niet.
        Als je maar 2 nieuwe banden steekt, dan moeten die in principe achteraan ... bij alle wagens is het aangeraden om de beste set achteraan te hebben.
        Ik weet maar weinig bandencentrales die daar echt rekening mee houden.

        Natuurlijk is het niet mogelijk te wisselen bij wagens waar de achterste banden breder zijn. ☺
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: SUV kopen, help !

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Maar over die visco's heb ik ook een leuk verhaal. Vriendin met een Landrover Freelander. Twee nieuwe banden. In de handleiding staat dat die NIET mogen aan de voorkant gelegd (of zoiets, weet niet juist meer). De bandencentrale wist dat niet. Visco om zeep en vervolgens tic-a-tac tussen de bandencentrale en de klant. Cecile heeft het gelag betaald, ik dacht iets van een 1600 €. De bandencentrale bevindt zich in Tielt.
          Dan moet er toch wel een deftig diameter verschil zijn geweest, heb ook nog een visco van een Subaru weten warm lopen, maar dat kwam door het gebruik van een totaal verkeerd reservewiel
          1à2 % mag normaal geen enkel probleem zijn, maar om dat tegen te gaan, is het wel aan te raden vóór met achter om te 20.000 Km te wisselen, dat geldt eigenlijk voor alle wagens, gewoon omdat
          voorbanden als sturende wielen meer sleet maken op de buitenkanten.

          Comment


          • Re: SUV kopen, help !

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Goed en bondig verwoord, 4x4 of niet, een SUV hoort NIET thuis in terrein (en daar komen ze ook niet, hoewel ze wel de schijn proberen op te houden en ergens stoort me dat, dat is mensen bedriegen).
            Awel ... elke garage waar we info gevraagd hebben voor een SUV en al dan niet 4x4 heeft daar steeds eerlijk op geantwoord en de info was bijna overal gelijkaardig.
            SUV is een vooral andere uitvoering van carrosserie zoals je een sedan, break, monovolume, crossover of SUV hebt.
            De 4x4 pushen ze nergens, integendeel zelfs ... je moet er al specifiek achter vragen en er op aandringen als je het wil, maar dat is een ander punt.

            De meeste mensen kopen een SUV als vervanging van een sedan of zo, niet om plots te gaan crossen want dan kopen ze eerder een voertuig dat echt gemaakt is voor in terrein.

            Strafste is dat er weinig bezitters van een SUV beweren dat ze daarmee in terrein gaan rijden ... het zijn vooral de niet-bezitters die er commentaar op geven en de SUV-bezitters wat in het belachelijke willen trekken.
            Is zoals met BMW, veel commentaar hoe slecht die achterwielaandrijving wel is door wie nooit een BMW had.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: SUV kopen, help !

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Awel ... elke garage waar we info gevraagd hebben voor een SUV en al dan niet 4x4 heeft daar steeds eerlijk op geantwoord en de info was bijna overal gelijkaardig.
              SUV is een vooral andere uitvoering van carrosserie zoals je een sedan, break, monovolume, crossover of SUV hebt.
              De 4x4 pushen ze nergens, integendeel zelfs ... je moet er al specifiek achter vragen en er op aandringen als je het wil, maar dat is een ander punt.

              De meeste mensen kopen een SUV als vervanging van een sedan of zo, niet om plots te gaan crossen want dan kopen ze eerder een voertuig dat echt gemaakt is voor in terrein.

              Strafste is dat er weinig bezitters van een SUV beweren dat ze daarmee in terrein gaan rijden ... het zijn vooral de niet-bezitters die er commentaar op geven en de SUV-bezitters wat in het belachelijke willen trekken.
              Is zoals met BMW, veel commentaar hoe slecht die achterwielaandrijving wel is door wie nooit een BMW had.
              Hier een tevreden xc60 gebruiker voor wie 4x4 echt niet hoeft, maar die wel het comfort van deze SUV ten volle kan waarderen.


              Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

              Comment


              • Re: SUV kopen, help !

                Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                Hier een tevreden xc60 gebruiker voor wie 4x4 echt niet hoeft, maar die wel het comfort van deze SUV ten volle kan waarderen.
                Toch ook nog eens een positieve noot in dit topic. ☺

                Hier is de SUV net gekuist se ... onder de carport.
                De 15 kg modder is er weer af ... of was het nu de 15 gr stof? 😆
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: SUV kopen, help !

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Awel ... elke garage waar we info gevraagd hebben voor een SUV en al dan niet 4x4 heeft daar steeds eerlijk op geantwoord en de info was bijna overal gelijkaardig.
                  SUV is een vooral andere uitvoering van carrosserie zoals je een sedan, break, monovolume, crossover of SUV hebt.
                  De 4x4 pushen ze nergens, integendeel zelfs ... je moet er al specifiek achter vragen en er op aandringen als je het wil, maar dat is een ander punt.

                  De meeste mensen kopen een SUV als vervanging van een sedan of zo, niet om plots te gaan crossen want dan kopen ze eerder een voertuig dat echt gemaakt is voor in terrein.

                  Strafste is dat er weinig bezitters van een SUV beweren dat ze daarmee in terrein gaan rijden ... het zijn vooral de niet-bezitters die er commentaar op geven en de SUV-bezitters wat in het belachelijke willen trekken.
                  Is zoals met BMW, veel commentaar hoe slecht die achterwielaandrijving wel is door wie nooit een BMW had.
                  Ik had ooit een BMW.... was de slechtste auto qua baanvastheid waar ik ooit mee gereden heb .
                  Het is wel lang geleden, misschien dat de huidige generatie BMW's beter is, dat weet ik niet ?

                  Comment


                  • Re: SUV kopen, help !

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Ik had ooit een BMW.... was de slechtste auto qua baanvastheid waar ik ooit mee gereden heb .
                    Het is wel lang geleden, misschien dat de huidige generatie BMW's beter is, dat weet ik niet ?
                    Bij achterwielaandrijving wordt het vooral riskanter als er meer vermogen op de achterwielen wordt gezet dan wat de grip van de banden op het wegdek kan verwerken.
                    Als de bestuurder dan niet op de juiste manier reageert dan kan het soms wel eens fout aflopen (je ziet zo wel eens filmpjes van sportwagens die te snel willen vertrekken, en dan ergens anders terechtkomen dan wat de bestuurder eigenlijk in gedachte had) .
                    Bij sommige snelle wagens kan je de tractiecontrole uitschakelen, maar op de openbare weg is het wel de bedoeling dat die ingeschakeld blijft (die is verplicht op elke nieuwe wagen, die zit zelfs op mijn Dacia met een 900cc motortje).
                    Voorwielaandrijving is gemakkelijker te corrigeren als de wielen doorspinnen.


                    In alle recente wagens zit er dus een heleboel elektronica om ervoor te zorgen dat de wielen niet meer doorspinnen, daardoor zal het voor een minder ervaren chauffeur ook niet meer zo'n probleem zijn om met achterwielaandrijving te rijden.
                    Zolang de elektronische hulpmiddelen niet uitgeschakeld zijn natuurlijk...
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • Re: SUV kopen, help !

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Ik had ooit een BMW.... was de slechtste auto qua baanvastheid waar ik ooit mee gereden heb .
                      Het is wel lang geleden, misschien dat de huidige generatie BMW's beter is, dat weet ik niet ?
                      Dat is ondertussen al een jaar of 20 opgelost.

                      Comment


                      • Re: SUV kopen, help !

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Dat is ondertussen al een jaar of 20 opgelost.
                        Inderdaad ... al 20 jaar tevreden BMW rijder en ook in de winter geen extra problemen mits correcte banden.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: SUV kopen, help !

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Bij achterwielaandrijving wordt het vooral riskanter als er meer vermogen op de achterwielen wordt gezet dan wat de grip van de banden op het wegdek kan verwerken.
                          Dan komt bij een deftige wagen de tractiecontrole tussen en wordt het vermogen verminderd zodanig dat de grip behouden blijft.
                          Als de bestuurder dan niet op de juiste manier reageert dan kan het soms wel eens fout aflopen
                          Als de tractiecontrole tussenkomst, dan kunt ge best (gematigd) gas blijven geven want de grip is dan terug onder controle.
                          Het slechtste dat ge kunt doen is gas lossen want een wagen zonder tractie verliest elke controle en dan kan zelfs de tractiecontrole u niet echt meer bijstaan.
                          Bij sommige snelle wagens kan je de tractiecontrole uitschakelen, maar op de openbare weg is het wel de bedoeling dat die ingeschakeld blijft (die is verplicht op elke nieuwe wagen, die zit zelfs op mijn Dacia met een 900cc motortje).
                          Bij elke wagen dat ik tot nu toe had, kon je die (deels) uitschakelen ... kan soms nuttig zijn om bijvoorbeeld op sneeuw te kunnen vertrekken, al heb ik dat nog nooit moeten doen.
                          Voorwielaandrijving is gemakkelijker te corrigeren als de wielen doorspinnen.
                          Hier staat men 20 jaar achter met deze redenering.
                          Zonder tractiecontrole was dat inderdaad wat moeilijker met achterwielaandrijving.
                          Maar wat gas lossen en matig hernemen was toen wel de beste remedie.
                          Zolang de elektronische hulpmiddelen niet uitgeschakeld zijn natuurlijk...
                          Dan kies je er bewust voor, want na elke start staat dit in principe terug aan.
                          Last edited by VerSeg; 17 april 2016, 22:12.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: SUV kopen, help !

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Zolang de elektronische hulpmiddelen niet uitgeschakeld zijn natuurlijk...
                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Dan kies je er bewust voor, want na elke start staat dit in principe terug aan.
                            Toch niet, ik heb een auto waar je de ESP met een schakelaar continu kan uitschakelen.
                            Bij een volgende start blijft de ESP dus nog altijd uitgeschakeld ! Er staat wel een icoontje te knipperen op het dashboard.

                            Comment


                            • Re: SUV kopen, help !

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Toch niet, ik heb een auto waar je de ESP met een schakelaar continu kan uitschakelen.
                              Bij een volgende start blijft de ESP dus nog altijd uitgeschakeld ! Er staat wel een icoontje te knipperen op het dashboard.
                              ESP is wel niet volledig hetzelfde als tractie controle.
                              ESP of Electronic Stability Program dient om de wagen onder controle te helpen houden in moeilijke omstandigheden zoals bochten en uitwijkmaneuvers.
                              DSC of Dynamic Stability Control heeft hetzelfde doel.
                              TCS ofwel Traction Conttol System heeft als doel het doorslippen van wielen te voorkomen bij het optrekken.
                              TCS wordt meestal niet apart aangegeven maar maakt deel uit van het stabiliteitssysteem van de wagen.
                              Als je bijvoorbeeld bij een BMW DSC uitschakelt, dan schakel je eigenlijk enkel deels het TCS gedeelte uit maar blijft de stabiliteitscontrole nog wel actief.
                              Het DSC verklikkerlichtje geeft dan eigenlijk aan dat DSC niet volledig actief is.
                              Met een dom trukje kon je wel volledig uitschakelen (was vroeger toch zo).
                              Met de Europese normen mag de volledige stabiliteitscontrole niet permanent uitgeschakeld kunnen worden.

                              Ik betwist niet dat u een permanent knopje heeft, ik wil enkel aankaarten dat tractiecontrole niet hetzelfde is als de volledige stabiliteitscontrole van de wagen ... het is maar een onderdeel ervan.
                              Last edited by VerSeg; 18 april 2016, 02:26.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: SUV kopen, help !

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                ESP is wel niet volledig hetzelfde als tractie controle.
                                ESP of Electronic Stability Program dient om de wagen onder controle te helpen houden in moeilijke omstandigheden zoals bochten en uitwijkmaneuvers.
                                DSC of Dynamic Stability Control heeft hetzelfde doel.
                                TCS ofwel Traction Conttol System heeft als doel het doorslippen van wielen te voorkomen bij het optrekken.
                                TCS wordt meestal niet apart aangegeven maar maakt deel uit van het stabiliteitssysteem van de wagen.
                                Als je bijvoorbeeld bij een BMW DSC uitschakelt, dan schakel je eigenlijk enkel deels het TCS gedeelte uit maar blijft de stabiliteitscontrole nog wel actief.
                                Het DSC verklikkerlichtje geeft dan eigenlijk aan dat DSC niet volledig actief is.
                                Met een dom trukje kon je wel volledig uitschakelen (was vroeger toch zo).
                                Met de Europese normen mag de volledige stabiliteitscontrole niet permanent uitgeschakeld kunnen worden.

                                Ik betwist niet dat u een permanent knopje heeft, ik wil enkel aankaarten dat tractiecontrole niet hetzelfde is als de volledige stabiliteitscontrole van de wagen ... het is maar een onderdeel ervan.
                                Bij mijn Meriva kan ik ESP niet uitschakelen, maar het is dan ook een zwalpend bootje en dan blijft het best altijd aanstaan .

                                Comment

                                Working...
                                X