Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe SUV kopen, help !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: SUV kopen, help !

De Audi quattro heeft nochtans bewezen dat je ook in rally-sport een groot voordeel hebt in baanvastheid.
    Je moet er niet off-road voor te gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
      De Audi quattro heeft nochtans bewezen dat je ook in rally-sport een groot voordeel hebt in baanvastheid.
      Ik denk ook dat niemand dit feit wil of kan ontkennen.
      Aan de andere kant : dit zijn professionele piloten die de skills hebben om er alles uit te halen.
      Wie herinnert er zich nog Guy Colsoul met zijn 2x4 in Parijs Dakar (beginjaren) ?
      Of Ronny Renders en Herman Verboven met een zijspan, ook daar ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Ik heb nog nooit geslipt op een natte weg.........ik pas mijn snelheid aan wanneer het aangewezen is door bepaalde weersomstandigheden .
        Ik wel, maar het was telkens mijn eigen schuld en de reden haalde je al aan.
        Maar ik heb toch ook al een aantal keer meegemaakt dat het zweet op mijn rug stond met mijn 2x4 (achtertractie Mercedes).
        Eén keer was na een wolkbreuk op de onverharde grusvägor in Zweden (Malingsbo vergeet ik niet), rijden in de pap en voelen dat de pap de betere was. Tegelijkertijd niet durven vertragen om niet vast te zitten.
        Nog eens was in Noord Duitsland (Lübeck) op de autostrade, ook een wolkbreuk. Mijn banden hadden amper 10.000 km en ik zag geen hand voor mijn ogen. Terzelfdertijd merk je dan dat er een aantal mensen zijn met "betere ogen en banden" die me vrolijk voorbij staken. Idioten zeg ik dan.

Comment

Ik heb nog nooit geslipt op een natte weg.........ik pas mijn snelheid aan wanneer het aangewezen is door bepaalde weersomstandigheden .
          En misschien ook nog helderziende Ivan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
            Tja, als je 500pk en meer op de weg wil krijgen, dan ben je inderdaad beter af met 4x4.
            En Rally rijdt regelmatig op onverharde wegen, ik niet.

Rally heeft niks te maken met normaal rijden. Die auto's rijden continu met doorslippende wielen.
            In de F1 rijden ze toch ook vrij snel en met de hoogst mogelijke bochtsnelheden met... achterwielaandrijving.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Wanneer biedt 4x4 op een gewone weg meer veiligheid?
              Als je in een bocht op natte weg vol gas geeft? Bij mijn auto grijpt de ESP dan in, en beweegt de auto geen cm.

Veiligheidswinst op de weg is overroepen. Off-Road ben ik wel akkoord.

Ik heb niks tegen 4x4 hé, maar de argumenten die soms gebruikt worden houden geen steek.
              Symmetrical All-Wheel Drive Controle leidt tot zelfvertrouwen en stabiliteit zorgt voor een wendbaarheid waarmee de Forester zich onderscheidt van de massa. De modellen van Subaru geven de bestuurder buitengewoon veel vertrouwen, dankzij het inherent stabiele ontwerp van de Symmetrical All-Wheel Drive, gekoppeld aan de uniek gebalanceerde SUBARU boxermotor. Dit systeem zorgt met een permanente aandrijving op alle vier wielen voor een betere controle, op elk wegdek en onder alle omstandigheden. Het systeem kenmerkt zich door een optimale side-to-side-balans en precieze handling, omdat alle belangrijke componenten in de lengterichting in lijn geplaatst zijn. Het lage zwaartepunt zorgt voor een bijzonder dynamisch en responsief rijgedrag. De unieke voordelen van Symmetrical AWD maken een buitengewoon communicatieve handling mogelijk en zorgen ervoor dat u gevaarlijke situaties gemakkelijker kunt ontwijken.

Comment

Even met de voeten (en wielen) op de grond blijven hé.
                Sommigen gaan 4x4 wat te veel aan Subaru linken.

Men had het in dit topic over een SUV al dan niet met 4x4.
                Van alle SUV's in België zijn misschien 1% Subaru.

Van al de andere merken zijn de meesten geen permanente 4x4 en laat staan dat ze dan nog in 4x4 gaan aan 120km/u.
                En de meesten kopen niet eens een 4x4.

De meeste gaan enkel in 4x4 als de tractie afneemt op de andere wielen, je hebt met andere woorden geen permanente bijdrage van die 4x4.
                Die 4x4 is vooral bedoeld als hulp bij lage snelheden ... om beter te kunnen vertrekken.
                Ik kan die ook in permanente 4x4 zetten, maar vanaf een bepaalde snelheid is dat permanente al gedaan.

Subaru is daar misschien samen met nog enkele anderen een uitzondering op ... maar zeker geen vaste regel voor alle 4x4's.

Langs de andere kant ... zolang je geen grip verliest heb je bij normaal rijgedrag ook niet zoveel voordeel aan die permanente 4x4 ... het is al mooi dat die er tussenkomt wanneer nodig.

De meeste SUV's dat je tegenkomt zijn Nissan, Mazda, Hyundai, Kia, Ford, ...
                Misschien ook wat streekgebonden.
                Last edited by VerSeg; 4 april 2016, 15:04.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Symmetrical All-Wheel Drive Controle leidt tot zelfvertrouwen en stabiliteit zorgt voor een wendbaarheid waarmee de Forester zich onderscheidt van de massa. De modellen van Subaru geven de bestuurder buitengewoon veel vertrouwen, dankzij het inherent stabiele ontwerp van de Symmetrical All-Wheel Drive, gekoppeld aan de uniek gebalanceerde SUBARU boxermotor. Dit systeem zorgt met een permanente aandrijving op alle vier wielen voor een betere controle, op elk wegdek en onder alle omstandigheden. Het systeem kenmerkt zich door een optimale side-to-side-balans en precieze handling, omdat alle belangrijke componenten in de lengterichting in lijn geplaatst zijn. Het lage zwaartepunt zorgt voor een bijzonder dynamisch en responsief rijgedrag. De unieke voordelen van Symmetrical AWD maken een buitengewoon communicatieve handling mogelijk en zorgen ervoor dat u gevaarlijke situaties gemakkelijker kunt ontwijken.
                  Mooi marketing praatje...
                  Waarmee ik niet wil zeggen dat Subaru slechter is hé.
                  Maar om nu ineens te beweren dat een Subaru véél veiliger is dan een BMW3, A4 of een doorsnee Passat...

Subaru maakt van 4x4 zijn handelsmerk of differentiatie. Logisch dat ze het dan goed proberen uit te leggen, en dat heeft bij jou blijkbaar goed gewerkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    En misschien ook nog helderziende Ivan?
                    Om te weten wanneer je je snelheid moet minderen moet je niet helderziend zijn.
                    Gewoon, voor wie het heeft, je gezond verstand gebruiken .

Comment

Om te weten wanneer je je snelheid moet minderen moet je niet helderziend zijn.
                      Gewoon, voor wie het heeft, je gezond verstand gebruiken .
                      Klopt niet altijd hé.
                      Soms is de baan perfect droog en proper, weinig verkeer en niets dat erop wijst dat na de volgende bocht of heuvel er plots water of modder op de weg is.
                      Of een dier dat plots overloopt.
                      Niet alles los je op met gezond verstand ... soms zou je wel helderziend moeten zijn.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Klopt niet altijd hé.
                        Soms is de baan perfect droog en proper, weinig verkeer en niets dat erop wijst dat na de volgende bocht of heuvel er plots water of modder op de weg is.
                        Of een dier dat plots overloopt.
                        Niet alles los je op met gezond verstand ... soms zou je wel helderziend moeten zijn.
                        Je eerste zin begrijp ik niet, want vooral als je niet ziet wat er na een bocht/heuvel komt, pas je best je snelheid aan.
                        Of wat doe je... blijven gas geven, en hopen dat er na de bocht/heuvel niks op de baan is wat er niet hoort !?!?
                        Dat heet defensief rijden weet je wel .
                        Een dier dat plots over loopt op een rechte weg, dat heb je natuurlijk niet in de hand, dan rij het best overhoop, ook al weet ik dat de meesten voor elk overlopend dier gaan uitwijken.
                        Ik rij nu 46 jaar defensief en heb nog nooit enig ongeval of ongevalletje gehad. En ik weet het, wellicht heb ik reeds verschillende keren geluk gehad juist door het defensief rijden.
                        De vier kleine ongevalletjes die we reeds hadden met een wagen staan allemaal op het conto van mijn wederhelft. Telkens bij het achteruitrijden : 1 x boompje, 1 x wagen op parking, 2 x pilaar van één of andere oprit. Ik zeg niet te gauw, 't is weer een vrouw, maar bij ons is het dus wel zo.
                        Hout vasthouden, want het kan morgen een total loss zijn, dat weet je nooit.

Een tijdje geleden reed ik hier in de buurt op een tweebaansweg richting Waregem, toen er plots een tegenligger schuin van zijn vak naar mij kwam gereden, tot de wagen zowat volledig om mijn weghelft kwam. Ik was het meest verbaasd toen ik zag dat er geen bestuurder in zat....
                        Bleek achteraf dat mevrouw net op de baan gekomen was van bij haar thuis, en iets aan het zoeken was op het tapijt voor de passagierszetel .
                        Ik kon gelukkig uitwijken, en claxoneren tot het madammeke plots tevoorschijn kwam en met een ruk terug naar rechts stuurde.
                        Rij je vlug, dan heb je prijs.
                        Last edited by Guest17; 4 april 2016, 17:21.

Comment

Ik heb in Duitsland ooit een volremming moeten doen vanaf 150 omdat er een hond op de weg was. Die liep zigzaggend, en die ben ik voorbijgereden aan ca 50 km/h.
                          Pas dan weet je hoe lang je remafstand is bij dergelijke snelheden.
                          ESP heeft toen vermeden dat mijn laatste uitwijkmaneuver de auto oncontroleerbaar maakte.
                          De koppeling was toen ingedrukt, dus een 4x4 had geen bal verschil gemaakt.

4x4 is er om toch iets meer tractie te krijgen op een gladde weg, waar je best traag rijdt. Dat heeft weinig met veiligheid te maken. Met een stilstaande auto gebeuren geen ongelukken. (parkeerschade noem ik geen ongeval..)

Comment

Je eerste zin begrijp ik niet, want vooral als je niet ziet wat er na een bocht/heuvel komt, pas je best je snelheid aan.
                            Als het een voorrangsbaan is waar je 90 mag en er is een heuvel of bocht ... dan ga je toch niet tegen 30 rijden?
                            Zelfs tegen 70 of 50 ben je dan de pineut bij een onverwacht obstakel.
                            Het is voldoende dat er een waterlek is of een boer dat met modder over de baan gereden is ... om maar te zwijgen van zwerfvuil of ladingverlies.
                            Of wat doe je... blijven gas geven, en hopen dat er na de bocht/heuvel niks op de baan is wat er niet hoort !?!?
                            Dat heet defensief rijden weet je wel .
                            Als je de snelheid zodanig aanpast dat je bijna niets kan voorhebben, dan noemen ze dat hinderlijk rijgedrag.
                            Je kan een kleine heuvel hebben met ver zicht op 1 meter boven de baan ... maar daarom niet op de baan.
                            Je begrijpt best wel wat ik bedoel.
                            Ik rij nu 46 jaar defensief en heb nog nooit enig ongeval of ongevalletje gehad.
                            Dat zeggen de beste chauffeurs ... tot ze ooit eens de pech hebben iets niet tijdig gezien te hebben ... en het kan iedereen overkomen.
                            Hout vasthouden, want het kan morgen een total loss zijn, dat weet je nooit.
                            Daar haal je het zelf aan ... hopelijk overkomt het je nooit. ☺
                            P.S. Reed je dan toch niet defensief genoeg? 😆
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              ........................................
                              P.S. Reed je dan toch niet defensief genoeg? ��
                              Jawel, maar dan kom ik wellicht een gek tegen die denkt dat hij kan autorijden.

Comment

Jawel, maar dan kom ik wellicht een gek tegen die denkt dat hij kan autorijden.
                                Denk maar niet te snel dat je nooit een foutje maakt dat eens verkeerd kan aflopen, het kan iedereen overkomen ... ook wie denkt het nooit voor te zullen hebben.
                                Nadien kan die andere hier komen posten dat hij een gek tegengekomen is.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X