Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe SUV kopen, help !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nieuwe SUV kopen, help !

    De nieuwe Hyundai Tucson is een zeer mooie wagen.
    Ik had vroeger de RAV4 2006 (toyota), model met achterwiel.
    Persoonlijk vind ik dat tot nu toe nog de mooiste van de reeks.
    De styling was stoer en mooier als de tucson van toen.
    Toyota heeft geen beste design afdeling met hun snuit...jakkes, lelijk en ouderwets.
    Anyway, mijn RAV4 was de meest baanvaste wagen die ik ooit heb gehad in de winter.

    Ook de nieuwere Mazda's SUV zijn mooi.
    En in het algemeen, als ik je een goede raad mag geven: koop een 4x4 en geen 2x4.
    Ken er vele die er al spijt van hebben, dat ze het niet hebben gedaan.
    Last edited by w00ha; 12 maart 2016, 07:26.

    Comment


    • #17
      Re: Nieuwe SUV kopen, help !

      Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
      En in het algemeen, als ik je een goede raad mag geven: koop een 4x4 en geen 2x4.
      Ken er vele die er al spijt van hebben, dat ze het niet hebben gedaan.
      Voor welke gegronde reden hebben ze er spijt van?

      Ik heb ook wel die voorkeur, maar dat zit gewoon in het koppeke bij mij dat een SUV 4x4 moet zijn. 😆

      Het heeft natuurlijk wel ergens zijn nut afhankelijk hoe en waar je rijdt.
      De 4x4 is bij de meeste niet permanent en beperkt tot een bepaalde snelheid.

      Maar het voordeel dat je kan hebben van 4x4 is eigenlijk hetzelfde op een sedan als op een SUV ... echter enkel bij een SUV wordt het vaker overwogen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Nieuwe SUV kopen, help !

        Bij de modellen die zowel leverbaar zijn met 2 of 4 wiel aandrijving zijn de opgegeven verbruikscijfers van de 4 wiel aangedreven versie altijd merkbaar hoger.
        En tegelijk zijn de prestaties (vooral optrekken) minder bij de vierwielaandrijving (hoger gewicht en meer mechanische verliezen).
        Dat is toch iets waar je rekening mee moet houden als je voor 99% over verharde wegen rijdt (en waar ze tonnen zout strooien van zodra er een klein kansje is op ijzel zoals dat hier het geval is).
        Op een glad wegdek kan je wel sneller vertrekken met vierwielaandrijving, maar stoppen gaat met de versie die op twee wielen aangedreven is even goed (of slecht naargelang de omstandigheden, de vierwiel aangedreven versie is dan misschien in het nadeel door het hogere gewicht).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Re: Nieuwe SUV kopen, help !

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Voor welke gegronde reden hebben ze er spijt van?

          Ik heb ook wel die voorkeur, maar dat zit gewoon in het koppeke bij mij dat een SUV 4x4 moet zijn. ��

          Het heeft natuurlijk wel ergens zijn nut afhankelijk hoe en waar je rijdt.
          De 4x4 is bij de meeste niet permanent en beperkt tot een bepaalde snelheid.

          Maar het voordeel dat je kan hebben van 4x4 is eigenlijk hetzelfde op een sedan als op een SUV ... echter enkel bij een SUV wordt het vaker overwogen.
          Vooral in de winter bij op en afritten of secundaire wegen waar ze vaak de sneeuw niet ruimen. (of waar ik woon)
          Hier in mijn buurt zijn 2 buren die zowat bosbeheer en uitdunnen doen.
          De ene heeft een klein oud jeepke, Suzuki jimny en den andere heeft pas een Opel mokka gekocht. (2X4)
          Die laatste heeft er al spijt van. Dat jeepke gaat overal door met remorque

          Je kan natuurlijk ook zonder 4X4.
          Maar, als je de voordelen zelf al hebt ervaren dan zit dat echt goed in 't koppeke

          Comment


          • #20
            Re: SUV kopen, help !

            Hangt dus af van gebruik.
            Voor gewoon baanverkeer is 2x4 met winterband dan ook goed, als extra 4x4 is dan mooi meegenomen.
            Een 4x4 met zomerband trekt dan ook op niet veel (sneeuw).
            Professioneel gebruik of veel vracht is weer iets anders en voor echt in veld en bos zou ik toch ook geen luxe SUV nemen.
            Maar soit, 4x4 blijft voordelen hebben.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Nieuwe SUV kopen, help !

              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
              Een JEEP kan ik ten stelligste afraden.
              Niet dat die wagen slecht is hoor, maar hij is onbetaalbaar in onderhoud.
              Voorbeeld : op 120.000 km een groot onderhoud met vervangen van distributieriem : 2.430 €.
              Jan Becaus zou zeggen: Dat is gene kattenpis !
              Jawaade : op mijn Golf dieselke was dat bij een officiële garage stukken minder dan de helft (en dan zat er bijvoorbeeld ook de vervanging van een afschermkap op een cardan bij en uiteraard ook de waterpomp en aanspanrollen, samen met een groot onderhoud).
              En eigenlijk vond ik dat al behoorlijk duur (wagentje is nu bijna 10 jaar oud)...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #22
                Re: Nieuwe SUV kopen, help !

                Er komt een nieuwe volkswagen Tiguan aan in april denk ik. Stond ook al op autosalon.
                https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                Comment


                • #23
                  Re: SUV kopen, help !

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Een 4x4 met zomerband trekt dan ook op niet veel (sneeuw).
                  Als het van de banden alleen zou afhangen dan had vriend Marc (bosbouwingenieur) zich die twee Discovery's en die twee Landcruisers kunnen besparen. Ik heb er al meer uit de **** getrokken dan zij mij, zomerbanden of geen zomerbanden.
                  Maar voor iedereen die denkt dat het vooral aan de banden ligt maak ik graag een afspraak. Hertsberge, de Eekhoorntjesdreef is een zijstraatje van de Beukendreef. Verwittig mij in geval van nood, ik heb 9 meter dynamisch treklint van 6 ton en vriend Marc woont daar vlakbij.
                  Ik zal het even anders zeggen : 99,9999 % van van alle 4X4 bestuurders heeft die pook nog NOOIT gebruikt.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nieuwe SUV kopen, help !

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Jawaade : op mijn Golf dieselke was dat bij een officiële garage stukken minder dan de helft (en dan zat er bijvoorbeeld ook de vervanging van een afschermkap op een cardan bij en uiteraard ook de waterpomp en aanspanrollen, samen met een groot onderhoud).
                    En eigenlijk vond ik dat al behoorlijk duur (wagentje is nu bijna 10 jaar oud)...
                    Inderdaad. Had het de helft van dit bedrag geweest dan was het nog duur.
                    Daarenboven : een Jeep die ook gemaakt is om verre reizen te maken in barre omstandigheden zou geen riem distributieriem mogen hebben.
                    Een distributieketting is meer fail safe.
                    Last edited by Skitch; 12 maart 2016, 16:57.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nieuwe SUV kopen, help !

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      De meeste recente motoren krijgen terug een distributieketting in plaats van een riem.
                      Mijn vorige auto (Clio 1,2) had een riem, de Dacia 0,9 TCe heeft gelukkig een distributieketting, maar als je dezelfde Dacia koopt met de "oude" 1,2 dan zit er ook nog een riem in (en dan is het verbruik hoger en de prestaties zijn een stuk minder).
                      Volgens mij hebben ze de distributieriem alleen maar uitgevonden om automobilisten op geregelde tijdstippen vakkundig van hun centen af te helpen...
                      Omdat er tegenwoordig zoveel meer onder de motorkap van een auto zit als vroeger wordt het vervangen van een distributieriem ook almaar duurder (er moeten een heleboel zaken gedemonteerd worden voor ze er bij kunnen).
                      Die riemen hebben al voor veel miserie en kosten gebracht aan de auto eigenaars.
                      De enige die er beter van worden, en het ook nog durven misbruiken, zijn de garages.
                      Alhoewel: eigenlijk is Jeep nu ook een fan en een klant kwijt.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • #26
                        Re: SUV kopen, help !

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Als het van de banden alleen zou afhangen dan had vriend Marc (bosbouwingenieur) zich die twee Discovery's en die twee Landcruisers kunnen besparen.
                        Blijf wat met de voeten op grond man, wie een VW Passat wil vervangen, die heeft het niet over veldwegen, bossen, zware aanhangers sleuren of wat dan ook. 😕

                        Een SUV als vervanging van een standaard wagen zoals een Passat is logischerwijze voor normaal baangebruik.
                        Daar hebben in 99% van de gevallen goede banden de grootste invloed en in 1% wordt misschien 4x4 gebruikt.

                        Over boswegen, veldwegen en slechte dreven beginnen is dan ook volledig naast de kwestie.
                        Uiteraard heb je dan wat meer nodig dan een goede band.

                        Edit: Wat die pook betreft, 99% gebruikt die inderdaad niet omdat in de meeste SUV's zo geen extra pook bestaat. 😆
                        Last edited by VerSeg; 12 maart 2016, 18:35.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nieuwe SUV kopen, help !

                          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                          Een JEEP kan ik ten stelligste afraden.
                          Niet dat die wagen slecht is hoor, maar hij is onbetaalbaar in onderhoud.
                          Voorbeeld : op 120.000 km een groot onderhoud met vervangen van distributieriem : 2.430 €.
                          Jan Becaus zou zeggen: Dat is gene kattenpis !
                          Op de Hyundai Santa Fe betaalde ik hiervoor iets minder dan 1 000 € na 150 000 km; ik vond dat redelijk.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nieuwe SUV kopen, help !

                            Subaru, vier bovenliggende nokkenassen met ketting, levenslang.
                            Bij mijn nieuwe sinds januari zal ik over 60.000 km de CVT bak en continue 4X4 met koppel omvormers 12 liter olie moeten verversen.
                            Dat is het enige extra onderhoud dat ze voorschrijven.
                            CVT transmissie moet je echt eens gaan testen, een droom om mee te rijden.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nieuwe SUV kopen, help !

                              waarom wil je per se een SUV, als je toch niet per se 4x4 wil (en ik denk dat je al helemaal niet offroad wil rijden)?

                              Duurder, zwaarder en meer verbruik dan een gewone wagen. In jouw geval, en met dat budget, zou ik opnieuw kopen wat ik net gekocht heb: Seat Leon ST. Versie hangt van je voorkeur af, ik heb diesel omdat ik veel km doe, maar de 1.4 of de 1.8 benzine is niet mis. Ik ben zelf niet overtuigd van de Japanse merken: afwerking binnen en vooral ergonomie is niet te vergelijken met de VW groep.

                              Overigens: ik heb ook nog een oude Nissan Terrano 2, mét apart 4x4 pookje - en dat wordt zeer geregeld gebruikt

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nieuwe SUV kopen, help !

                                Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                                waarom wil je per se een SUV, als je toch niet per se 4x4 wil (en ik denk dat je al helemaal niet offroad wil rijden)?
                                Des gouts et des couleurs hé
                                Mijn wederhelft wil een SUV omwille van de hogere instap.

                                Bedankt alvast al aan iedereen voor de zeer informatieve bijdragen, alle beetjes helpen bij een speurtocht.
                                Al wat gezocht op het internet naar de hier geciteerde modellen (Hyundai lijkt idd wel goed te zijn), binnenkort volgen een aantal fysieke bezoeken aan de garages.
                                Wat te denken van Audi Q3 of BMW X1, met korting er af valt dit nog binnen budget.
                                Iemand ervaring met Mazda CX 5 ?
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                                Comment

                                Working...
                                X