Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brexit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Brexit

    .. en liggen ze dan per definitie niet buiten de "Schengen zone" ?? ik hoor nu al Britse (prive) stemmen opgaan over de mogelijke (en meer dan waarschijnlijke?) heffingen van tol & taxen op goederen die nu onder het "vrije verkeer van .." vallen ...

    Comment


    • #17
      Re: Brexit

      Ze doen maar.
      Het VK is buiten Londen niet echt een "rijk" land waar het economisch zeer goed gaat.
      Als daarenboven het Pond nog eens wat te volatiel wordt, dan verliezen ze misschien nog hun sterk financieel centrum, en dan gaat het helemaal bergaf.

      Comment


      • #18
        Re: Brexit

        En dan heb je nog eens Schotland dat zich wil afscheiden.
        Of dat ooit het geval wordt, en welke gevolgen het zal hebben...
        Het maakt alles weer veel complexer.

        Comment


        • #19
          Re: Brexit

          Vandaag eveneens gelezen dat als er effectief een Brexit komt, de Schotten opnieuw een referendum voor Schotse onafhankelijkheid gaan eisen omdat zij net wel bij de EU willen blijven horen...

          Veel Britten kijken naar grote broer de VS hé, maar de realiteit is dat er tussen de UK en de VS een oceaan ligt en tussen de UK en de rest van de EU een beekske, dus naar import/export is dat wel nog altijd een serieus gegeven hoor (ondanks dat de wereld zogezegd steeds meer een dorp wordt). Als de Britten er effectief uit willen, dat ze doen, ik vrees dat de douche van de gevolgen wel eens heel koud zou kunnen uitvallen... Zal dan trouwens ook gedaan zijn met de EU-landbouwsubsidies die ze krijgen (Q Elisabeth alleen al krijgt jaarlijks €540.000 van de EU omdat ze landbouwster is...)

          Comment


          • #20
            Re: Brexit

            Oorspronkelijk geplaatst door Motokop Bekijk bericht
            Redelijk recent stond er een artikel in een krant, afkomstig van Joris Luyendijk, weet je wel de man die het gedrag van de bankmanagers aan de kaak stelde. Hij is van mening (samengevat) dat bij een Brexit Engeland zelf een stuk slechter af is dan de rest van Europa. Schat in dat die man er best veel vanaf weet.

            even gezocht: http://www.nrc.nl/next/2016/01/14/do...t-zijn-1577052

            Gr. Joop
            Michael Gove is minister van Justitie en schrijft dit : http://blogs.spectator.co.uk/2016/02...backing-leave/
            De EU doet het ook niet zo schitterend......

            Edit : hier een vertaling : http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...will_hold.html

            Als Angelsaksisch land met goede vriendschapsbanden met de USA heeft de UK wel kansen om het er goed vanaf te brengen zonder de EU.
            Last edited by Skitch; 22 februari 2016, 16:39.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #21
              Re: Brexit

              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
              ....

              Als Angelsaksisch land met goede vriendschapsbanden met de USA heeft de UK wel kansen om het er goed vanaf te brengen zonder de EU.
              ja .. en met een nieuwe republikeinse president daar aan de overkant wordt dat soort "vriendschap" zeker een giller !! LOVL ! .. en zelfs in het andere geval zou ik er mijn adem zeker niet op inhouden, het kan ze daar "vriendschappelijk" geen ene moer schelen als het er "economisch" op aan komt vrees ik ..

              Comment


              • #22
                Re: Brexit

                Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                Vandaag eveneens gelezen dat als er effectief een Brexit komt, de Schotten opnieuw een referendum voor Schotse onafhankelijkheid gaan eisen omdat zij net wel bij de EU willen blijven horen...
                Hoe zullen de landsgrenzen binnen 10 jaar verschoven zijn in Europa... heel interessant.
                Ook andere regio's: Catalonië dat onafhankelijk wil zijn van Spanje.
                Zelfs in Belgïë is er regio dat onafhankelijk wil worden en tegen Europa gekant is.

                Comment


                • #23
                  Re: Brexit

                  Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                  Je moet de zuurverdiende Eurootjes nu toch ook inwisselen voor Ponden als je naar het Verenigd Koninkrijk gaat?
                  Eens hij daar woont, dan moet hij niets meer wisselen. 😆
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Brexit

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                    Hier zitten veel intelligente mensen dus wat denken jullie over een eventuele Brexit ?
                    Persoonlijk belangt het me aan omdat ik zou willen emigreren naar de UK. Dit kan volgend jaar al gebeuren, of ook misschien pas over 10 jaar. Sowieso zou een Brexit dat potentieel veel moeilijker kunnen maken.

                    Wat zijn jullie gedachten en ideeën wat betreft Brexit en de 'Europa-luchtbel' in het algemeen ?
                    Als je wil emigreren heb je twee finale pistes. Ofwel blijf je daar voorgoed, of blijf je daar tot het je er tegensteekt en je wenst terug te keren, naar een andere bestemming te reizen.
                    Of er nu een Brexit komt of niet heeft of kan nu toch geen impact hebben op je drang naar daar te gaan ?
                    Trouwens, het onderwerp brengt ons vervaarlijk dicht bij een maatschappelijke discussie. Laat de betrokken daar over beslissen of ze er nu blij willen of niet. Wie gelijk heeft zal misschien ooit eens bewezen worden maar tot dan zijn en is het pure speculatie.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #25
                      Re: Brexit

                      Ik ben niet per sé voor een Brexit, maar laat me nu eens egoïstisch zijn : ik vraag me gewoon af wat voor invloed een Brexit op mijn portemonnee zal hebben. Al de rest zal me, voorlopig althans, worst wezen.
                      Het emigreren naar de UK hangt er niet van af, maar als het plots financieel en praktisch (moeilijker om het land binnen te komen bij een Brexit) slechter wordt, dan moet ik daar rekening mee houden en hier en daar wat 'bijsturen'.

                      Nu, persoonlijk geloof ik ook niet dat er een Brexit komt (hoewel ik denk dat het, net zoals met het Schotse referendum), redelijk nipt zal zijn. Ik denk niet dat de Britten willen dat Schotland, Noord-Ierland en misschien wel Wales zich ook afscheiden.
                      Hoewel, de modale Brit ziet Europa alleen maar als iets dat de UK geld kost en ze besluiten daaruit dat er minder geld is voor de Britten zelf. Zo eenvoudig is het allemaal niet, maar kom, ik begrijp ze wel een beetje, gezien ik toch ook al wat Brits chauvinisme in mij heb
                      Panasonic Lumix FZ2000

                      Comment


                      • #26
                        Re: Brexit

                        De britten zijn slim spelletje aan het spelen.
                        Het gaat even niet goed in europa dus nemen ze afscheid tot de vlaag voorbij is. Maar wees gerust zeker dat na pakweg 10 15 jaar ze wel gaan staan bedelen om terug te mogen komen.
                        Last edited by buurmanBert; 23 februari 2016, 22:15. Reden: typo

                        Comment


                        • #27
                          Re: Brexit

                          Ik denk dat heel veel UK mensen geen idee hebben wat ze zich op hun hals halen als ze eruit stappen.
                          Geen EU subsidies meer, vooral voor landbouw gaat dat een zware klap geven. Veel moeilijker (en dus duurder) exporteren naar "the continent". Een stuk minder toerisme. Het Engelse pond dat nog meer in de verdrukking komt. Interne moeilijkheden, oa met Schotland.

                          Arbeid in UK wordt een stuk duurder, want alle laagbetaalde Oost-Europeanen keren terug - of moeten een normaal UK loon krijgen.

                          In Schengen zitten ze nu al niet.
                          Last edited by perelaar; 23 februari 2016, 10:15.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Brexit

                            Paul De Grauwe heeft al geschreven dat een Brexit niet echt slecht is voor Europa...
                            Voor de UK daarentegen...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Brexit

                              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                              De britten zijn slim spelletje aan het spelen.
                              Het gaat even niet goed in europa dus nemen ze afscheid tot de vlag voorbij is. Maar wees gerust zeker dat na pakweg 10 15 jaar ze wel gaan staan bedelen om terug te mogen komen.
                              heb je de "peanuts" die de Britten onderhandeld hebben en de voorwaarden voor het bekomen ervan wel gelezen ? .. en evenzeer wat er gebeurt als ze toch beslissen om er uit te stappen ?

                              Comment


                              • #30
                                Re: Brexit

                                Gewoon even uit interesse, maar zijn er hier echt veel mensen die terug zouden willen naar het pré-EU-tijdperk. En dan bedoel ik echt wel de EU zoals ze nu is hé. Akkoord, het is niet allemaal rozegeur en maneschijn en soms hangt het wat met haken en ogen aan elkaar en het ziet er heel regelmatig niet echt mooi uit. Maar wat is het alternatief? Misschien ben ik een te optimistische jongen, maar ik ben er echt van overtuigd dat de EU de reden is waarom we al een dikke 70 jaar geen oorlog meer kennen op ons continentje (Joegoslavië even buiten beschouwing gelaten). Of iets recenter, willen er hier mensen terug naar de tijd waar het uren aanschuiven was aan elke grens? Of als je op reis naar Spanje wil, Franse Francs gaan halen, Pesetos gaan bestellen, wat ook allemaal geld kostte. En de overschot verdween in de schuif en zo onrechtstreeks in de Franse/Spaanse/... schatkist.

                                En echt, volgens mij is niet minder EU de oplossing voor de problemen die er nu zijn, maar net meer. Ipv op vanalles en nog wat uitzonderingsregels toe te staan, zouden ze net komaf moeten maken met de uitzonderingen. Gans de EU gelijk voor de (EU)wet. Iedereen dezelfde fiscale regels, dezelfde milieuregels, geluidsnormen, ...Gebruik het EU-grondgebied optimaal voor energieproductie en verdeel het dan over de ganse unie zonder iets van staatsgrenzen aan te pakken. Waterkracht in de berggebieden, wind in de kustzones, het Spaanse binnenland vol zonnepanelen leggen,... Maar ja, met zo'n ideeën ben ik maar een naïef knulletje zeker?

                                Comment

                                Working...
                                X