Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meteropnames

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Meteropnames

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Dat is een héél laag verbruik hoor, zeker als je ook met elektrische verwarming zit
    Hoe doe je dat Nete ?
    Dat wil zeggen dat je maar een jaarverbruik hebt van 8000 Kwh

grts
    Sieg
    1) Vrij kleine bungalow.
    2) Dak, vloer en muren redelijk goed geïsoleerd.
    3) Ramen met speciaal dubbel glas 1,1
    4) Directe verwarming met elektronische thermostaten: houden de temperatuur constant op 0,1° C nauwkeurig en dan is tussen 21,5 en 22° ruim voldoende.
    Wegens het niet zo grote verschil tussen dag- en nachttarief is die directe verwarming waarschijnlijk niet duurder dan met accumulatoren, omdat je daar in de tussenseizoenen bij warm weer soms véél méér oplaadt dan nodig.
    5) Niet alle plaatsen worden constant verwarmd.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      1) Vrij kleine bungalow.
      2) Dak, vloer en muren redelijk goed geïsoleerd.
      3) Ramen met speciaal dubbel glas 1,1
      4) Directe verwarming met elektronische thermostaten: houden de temperatuur constant op 0,1° C nauwkeurig en dan is tussen 21,5 en 22° ruim voldoende.
      Wegens het niet zo grote verschil tussen dag- en nachttarief is die directe verwarming waarschijnlijk niet duurder dan met accumulatoren, omdat je daar in de tussenseizoenen bij warm weer soms véél méér oplaadt dan nodig.
      5) Niet alle plaatsen worden constant verwarmd.
      Bedankt voor de info
      Dan nog vind ik het héél knap hoor, bij ons is dat ongeveer x3 en we zijn ook maar met 2 personen thuis

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Intussen een kaartje én een mail ontvangen van de watermaatschappij, ze noteren de meterstand die ik opgaf.
        Eandis hult zich voorlopig in oorverdovend stilzwijgen (en stuurt geen kaartje)...

Comment

Eandis hult zich voorlopig in oorverdovend stilzwijgen (en stuurt geen kaartje)...
          Is toch beter voor u dat ze zo laat mogelijk opnemen voor 1 maart?
          Was het niet vanaf maart dat die Turteltaks er komt? Dan ben je zekerder dat geen verbruik van ervoor meetelt voor die periode.
          Voor u misschien geen probleem, maar voor anderen misschien wel?
          En ben je zeker dat ze een kaartje sturen en niet gaan langskomen of al komen bellen zijn wanneer je er niet was?
          Gewoon geduld, ze zullen niet vergeten u te laten betalen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Is toch beter voor u dat ze zo laat mogelijk opnemen voor 1 maart?
            Niet echt.
            Mijn verbruik in de wintermaanden (verwarming) ligt vele malen hoger dan in de niet-verwarmingsmaanden. Als zij dus een opname doen na bv. 15 maanden vanaf januari 2015 tot eind maart 2016 dan heb ik januari tot april 2015 aan mijn been en nog eens januari tot eind maart 2016 als stevige verbruiksmaanden. Zelfs als ze dan het verbruik interpoleren naar 12 maanden is dat nog altijd nadelig voor mij. Zonder de taks van "de zwarte madam" kon me dat niks schelen, maar nu zou ik mogelijks in een hogere verbruiksschijf terechtkomen door mijn anderhalve winterverbruik en zodoende nog gestraft worden als "energieverkwister" met een hogere "turteltaks". Vandaar mijn mail naar Eandis met de meterstanden op exact 1 jaar na de vorige opname.

De watermaatschappij reageert wel, alhoewel dat minder accuut is: waterverbruik is veel egaler het ganse jaar door, een interpolatie naar 12 maanden is daar minder negatief voor mij als verbruiker. Rekenen ze wél de volledige periode aan dan kan ga ik mogelijks een hogere waterprijs betalen als "grootverbruiker".

Ik blijf erbij: in een tijd waarbij je voor het eigenlijke product (Water, Elektriciteit) nog een fractie van het geheel betaalt, en voor het overgrote deel taksen en heffingen waarvan er een toenemend deel verbruiksgerelateerd zijn, is HET MINSTE wat ze kunnen doen: zorgen dat je tenminste correct afgerekend wordt op een verbruik van 12 maanden zonder allerlei omrekeningen.
            In 2016 automatiseren dat je na 11,5 maanden een kaartje in de bus krijgt om je tellerstanden op te geven (of een datum als ze zelf langskomen om de paar jaar), kan nu toch echt niet zo moeilijk zijn ?
            Trouwens, als ze zelf komen opnemen wordt je daarvan ook op voorhand verwittigd door Eandis.

Comment

Zonder de taks van "de zwarte madam" kon me dat niks schelen, maar nu zou ik mogelijks in een hogere verbruiksschijf terechtkomen door mijn anderhalve winterverbruik en zodoende nog gestraft worden als "energieverkwister" met een hogere "turteltaks".
              Die Turteltaks komt er toch pas voor het verbruik na 1 maart, of vergis ik mij?
              Anders heb je toch voordeel dat zoveel mogelijk verbruik van volgend jaar nu al gefactureerd wordt aan een lager tarief en je volgend jaar net lager valt in verbruik op jaarbasis?
              Last edited by VerSeg; 31 januari 2016, 01:27.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Anders heb je toch voordeel dat zoveel mogelijk verbruik van volgend jaar nu al gefactureerd wordt aan een lager tarief en je volgend jaar net lager valt in verbruik op jaarbasis?
                Je zal wel gelijk hebben denk ik, maar dan is mijn vraag er al één voor volgend jaar of voor binnen twee jaar. Als ik nu méér dan 5000 kWh aangerekend wordt op bv. 15 maand (tot in april in dat geval), dan zit ik voor het verbruik in 2016 en de opname in 2017 zeker onder die 5000 kWh (tenzij ze dan weer 15 maanden wachten ipv 12 ).

Blijft dus nog dit over:

In 2016 automatiseren dat je na 11,5 maanden een kaartje in de bus krijgt om je tellerstanden op te geven (of een datum als ze zelf langskomen om de paar jaar), kan nu toch echt niet zo moeilijk zijn ?

Comment

Nete, je krijgt toch enkel een afrekening over 12 maanden, niet over 15 maanden. Die 3 maanden ' overschot ' worden je het volgend jaar aangerekend met de cijfers uit de omrekeningstabellen, dus ook de volgende periode zal over 12 maanden lopen en niet over 9 maanden.

Men kan niet zien wanneer je juist stroom hebt afgenomen en er wordt dus (bijna) altijd omgerekend naar 12 maanden, zowel als je teveel maanden hebt of te weinig. Die omrekening gebeurt via vastgelegde en afgesproken cijfers, zie de linken die ik hoger heb gegeven.

Het is hetzelfde systeem dat men gebruikt bij prijsverhogingen in de loop van het jaar. Ze weten echt niet hoeveel je verbruikt hebt tussen januari en maart bijvoorbeeld en wat tussen april en augustus, maar ze zullen je toch aangepast faktureren voor die periodes, maw. een andere prijs voor een fiktief verbruik voor die periodes aan de hand van de standaardverbruiksprofielen. Bijvoorbeeld als ze de btw. wijzigen in de loop van het jaar, dan moeten ze dat doen vanaf een welbepaalde datum zonder echt te weten hoeveel je reëel verbruikt hebt in die periode. Dat verbruik wordt berekend aan de hand van de verbruiksprofielen.

Iedereen kan dat zien op zijn eindfaktuur, bv. vanaf april 2014 toen de btw van 21 % naar 6 % ging en ook de laatste eindfakturen toen het andersom ging, van 6 % naar 21 %.

Stel nu dat je in de periode voor april 2014 3 maanden in het buitenland zat en je dus NUL, ZERO verbruik zou hebben, dan toch zal je voor die periode een bepaald bedrag aangerekend krijgen + 21 % daarover.

Dat is omdat men voor die periode je een berekend verbruik aanrekent. Kan dus soms met voordeel of nadeel zijn.

Enkel de allereerste afrekening en de allerlaatste kan over kortere periodes gaan.

Tweede zaak, je faktuur krijg je van je ' leverancier ' (eigenlijk is dat gewoon een faktureerder) en die moet wachten op de goedkeuring van je metergegevens van je netbeheerder. Na het fiat van de netbeheerder heeft je leverancier wettelijk nog 6 weken de tijd om je je eindfaktuur te bezorgen, vandaar dat er soms een langere periode overgaat tussen meteropname en afrekening en al zeker als die meteropname door de netbeheerder gedaan is, want die heeft ook zijn speling op het tijdstip waarop dat moet gebeuren.
                  Last edited by Empe; 31 januari 2016, 13:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                    Nete, je krijgt toch enkel een afrekening over 12 maanden, niet over 15 maanden. Die 3 maanden ' overschot ' worden je het volgend jaar aangerekend met de cijfers uit de omrekeningstabellen, dus ook de volgende periode zal over 12 maanden lopen en niet over 9 maanden.
                    Het lijkt moeilijk te begrijpen wat ik bedoel...
                    Ik produceer jaarlijks zelf 4000 kWh via zonnepanelen (3000 daarvan in de maanden april tot en met september). Mijn totaalverbruik is dus in feite 8000 kWh op jaarbasis, waarvan dus zo'n 5000 kWh in de wintermaanden (-1000 kWh die ik gedurende die maanden ook nog zelf produceer). Als men nu te laat de tellerstanden opneemt (bv. 15 maanden) dan zit ik met ongeveer 1,5 winters voor 1 zomer.
                    Tegen die tijd heb ik misschien 10000 kWh verbruikt, als ze die gaan interpoleren naar 12 maanden dan zit ik misschien aan 6000 kWh en mag ik aan madam Turtelboom ook nog eens een hogere taks dan 100 euro gaan betalen.
                    Het volgende jaar zit ik dan misschien met een opname na 9 of 10 maanden en zal ik toch mooi de 100 euro mogen afdokken. Ik zal geen korting krijgen omdat ik dan misschien maar 2500 of 3000 kWh verbruikt heb, zelfs na interpolatie naar 12 maanden (ik zou dan 1 zomer en een halve winter hebben).

Zonder die Turteltaks (en vooral de stupide reglementering errond) zou het mij niks kunnen schelen dat ik een opname krijg na 8 maand of na 24 maand. Maar als een taks afhankelijk is van je verbruik heb ik het daar lastig mee, en ik denk terecht.

En dan vraag ik me af of wij stilaan in een vierdewereldland leven als hetgeen ik nog eens herhaal niet schijnt te kunnen:

Mocht Madam Turtelboom dat nu eens verplichten aan de netbeheerders (die dan ook niet meer zouden moeten zitten knoeien met allerhande omrekeningstabellen).

@Empe: mijn afrekeningsfactuur mogen ze voor mijn part 3 maand na opname sturen, op voorwaarde dat ze mijn WERKELIJK verbruik via een meteropneming van 12 maanden hanteren, en geen berekend verbruik.

Kort samengevat: ze voeren een taks in, afhankelijk van je jaarverbruik, maar dat jaarverbruik mag gerust nattevinger werk zijn.
                    Last edited by nete; 31 januari 2016, 23:15.

Comment

De maand waarop de meterstand moet gebeuren is in principe de maand waarin je bent begonnen energie af te nemen.

De netbeheerder mag daarvan afwijken tot 10 dagen voor en 10 dagen na die maand.

§4 De elektriciteitsdistributienetbeheerder bepaalt per toegangspunt, vermeld in §2 de maand waarin hij jaarlijks de meterstanden zal bepalen (= opnamemaand). Dat is een eigenschap van het toegangspunt dat bijgehouden wordt in het toegangsregister en waarvan de leverancier op het toegangspunt op de hoogte wordt gebracht (onderdeel van de stamgegevens). De meterstanden worden bepaald in een periode die loopt van
                      tien werkdagen voor het begin van die maand tot tien werkdagen na het einde van die maand. Voor maandelijkse gemeten toegangspunten worden de meterstanden bepaald in de periode van zeven werkdagen voor en vijf werkdagen na het einde van de te meten maand.
                      De enige reden dat het later zou gebeuren is dan dat de netbeheerder geen toegang had tot de meterkasten en dus een herinneringsbrief moest sturen wat gepaard gaat met welbepaalde termijnen om daarop al dan niet in te gaan.

§5 Bij toegangspunten op laagspanning zonder registratie van het verbruiksprofiel of slimme meters neemt de elektriciteitsdistributienetbeheerder minstens eenmaal in een periode van 24 maanden fysieke meterstanden op, voor zover hij toegang heeft of krijgt tot de meetinrichting. Als hij bij een eerste poging geen toegang krijgt tot de meetinrichting, laat hij een kaartje achter in de brievenbus met de vermelding van het tijdstip waartussen hij nogmaals een bezoek zal brengen. Die datum ligt maximaal tien kalenderdagen later. Het kaartje vermeldt eveneens de mogelijkheid om met de elektriciteitsdistributienetbeheerder een afspraak te maken voor een bezoek op een
                      andere datum of tussen andere uren als de elektriciteitsdistributienetgebruiker op de voorgestelde datum of tussen de voorgestelde uren verhinderd zou zijn. De elektriciteitsdistributienetgebruiker kan verzoeken om die afspraak buiten de kantooruren te laten plaatsvinden, als de elektriciteitsdistributienetbeheerder al 48 maanden lang geen fysieke meteropname kon uitvoeren. In dat geval kan de elektriciteitsdistributienetbeheerder daar extra kosten voor aanrekenen.

§6 Op de in §5 vermelde voorgestelde of afgesproken datum en tussen de voorgestelde of afgesproken uren, bezoekt de elektriciteitsdistributienetbeheerder het toegangspunt opnieuw. Als hij daarbij opnieuw geen toegang krijgt tot de meetinrichting, laat de elektriciteitsdistributienetbeheerder een meteropnamekaartje achter met het verzoek binnen tien kalenderdagen contact op te nemen met de elektriciteitsdistributienetbeheerder en de meterstanden door te geven. Het meteropnamekaartje vermeldt dat als niet tijdig gereageerd wordt, de meterstanden geschat zullen worden en dat die niet betwist kunnen worden, tenzij de elektriciteitsdistributienetgebruiker uitdrukkelijk en op zijn kosten om een nieuwe meteropname verzoekt.
                      Hoe kan je dit voorkomen, ttz. op het juiste tijdstip de meterstanden laten tellen ? Gewoon door die zelf op te geven, ook al zou dat jaar de netbeheerder in principe zelf langskomen.

§3 Een meterstand wordt op een van volgende manieren bepaald:

 op basis van een fysieke meteropname door de elektriciteitsdistributienetbeheerder;
                      op basis van een meterstand of meterstanden die de elektriciteitsdistributienetgebruiker doorgeeft aan de elektriciteitsdistributienetbeheerder (ofwel telefonisch, via e-mail, via website of door middel van een meterkaartje);
                       op basis van een meterstand of meterstanden die de elektriciteitsdistributienetgebruiker doorgeeft aan zijn leverancier en die de leverancier op zijn beurt doorgeeft aan de elektriciteitsdistributienetbeheerder
                      (bijvoorbeeld bij een klantenwissel of correctie van een geschatte meterstand);
                       op basis van een uitlezing op afstand, o.m. via een slimme meter;
                       als de bovenstaande manieren geen betrouwbare meterstanden opleverden, door middel van schattingen conform Artikel V.3.6.1.
                      Je kan dus perfect ZELF je cijfers doorgeven in de loop van de vastgelegde maand. De netbeheerder heeft dan weer het recht en eigenlijk de plicht om te controleren dat de opgegeven meterstand reëel mogelijk is.

Een echte verplichting om de meters zelf te komen noteren heeft de netbeheerder pas na 4 jaar, dan MOET hij de fysieke controle zelf doen en mag hij zelfs de toegang tot de meterkast forceren (uiteraard onder toezicht en gerechtelijke toelating) en de kosten daarvoor door te rekenen (deurwaarder, slotenmaker, ...).

§7 Als het meer dan 48 maanden geleden is dat de elektriciteitsdistributienetbeheerder voor een toegangspunt zonder slimme meter met jaarlijkse meteropname fysiek een meteropname heeft kunnen uitvoeren, moet de elektriciteitsdistributienetgebruiker toegang tot de meetinrichting verlenen aan de elektriciteitsdistributienetbeheerder. De kosten die de elektriciteitsdistributienetbeheerder moet maken om toegang tot de meetinrichting te verkrijgen, worden door de elektriciteitsdistributienetgebruiker gedragen
                      Sta je wat wantrouwig tegen het zelf doorgeven dan je meterstand, in de periode dat eigenlijk je netbeheerder zou langskomen dan kan je je netbeheerder ook VERPLICHTEN om zelf de meter te komen noteren. Alleen worden daarvoor dan kosten aangerekend.

§8 Een elektriciteitsdistributienetgebruiker of de toegangshouder op het toegangspunt kan steeds een fysieke meteropname door de elektriciteitsdistributienetbeheerder aanvragen. Bij de aanvraag wordt een afspraak gemaakt met de elektriciteitsdistributienetbeheerder over het tijdstip waarop deze meteropname uitgevoerd zal worden. Daarbij kan de aanvrager eisen dat die datum binnen vijftien werkdagen ligt. De kosten voor de meteropname worden gedragen door de elektriciteitsdistributienetgebruiker tenzij die een beschermde afnemer is volgens het Energiebesluit en het zijn eerste vraag is in het lopende kalenderjaar. Als de elektriciteitsdistributienetbeheerder op de datum en tussen de uren van de afspraak geen toegang krijgt tot de meetinrichting, vervalt de aanvraag en worden de kosten gedragen door de aanvrager.
                      Kort gesteld : geef zelf je meterstand door op het juiste tijdstip en doe dat via mail of schriftelijk, dan is het gratis of hoogstens tegen tarief voor een aangetekende zending.

Vermits je dat gedaan hebt, hoef je je geen zorgen te maken. Hou het natuurlijk wel in de gaten als je de eindfactuur in de bus krijgt, dat men jouw meetgegevens heeft gebruikt (of toch heel dicht in de buurt).
                      Last edited by Empe; 1 februari 2016, 02:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht

Kort gesteld : geef zelf je meterstand door op het juiste tijdstip en doe dat via mail of schriftelijk, dan is het gratis of hoogstens tegen tarief voor een aangetekende zending.

Vermits je dat gedaan hebt, hoef je je geen zorgen te maken. Hou het natuurlijk wel in de gaten als je de eindfactuur in de bus krijgt, dat men jouw meetgegevens heeft gebruikt (of toch heel dicht in de buurt).
                        Eén iets vergeet je toch bij je zorgvuldige uitleg: je kan officiëel je tellerstand via de Eandis site doorgeven op voorwaarde dat je een "veiligheidscode" hebt.
                        Laat nu die "veiligheidscode" enkel staan op....... het kaartje dat men NIET tijdig stuurt. Een beetje Kafka dus.
                        Ik heb de tellerstanden inderdaad voor water en el. doorgegeven via een invulformulier op de site én via mail. Van de watermaatschappij had ik dezelfde dag al reactie en een paar dagen later bericht dat ze de opgegeven meterstand gaan gebruiken, van Eandis 10 dagen later nog geen spoor van een reactie.

Uiteindelijk komt het steeds weer neer op de rode tekst hierboven.

Al die reglementeringen die je aanhaalt zijn dus dringend aan herziening toe, want hoeveel verbruiksgerelateerde taksen zijn er misschien nog op komst ?
                        Misschien kunnen ze er dan meteen een wat minder oubollig taalgebruik op nahouden (elektriciteitsdistributienetgebruiker, waar halen ze het ), als je zo'n termen fabriceert, kan je je natuurlijk niet bezig houden met kaartjes op tijd versturen.
                        Last edited by nete; 1 februari 2016, 08:10.

Comment

Ik constateer dat mijn laatste meteropname water dateert van 18 december 2014. Tot vandaag geen kaartje gekregen met de noodzakelijke "veiligheidscode" om de tellerstand via PC door te geven. Ik heb wel de tellerstand op 18 december 2015 genoteerd en nu handmatig via een contactformulier doorgegeven.

Hetzelfde voor elektriciteit: meterstanden doorgegeven op 20 januari 2015 en tot op heden geen kaartje in de bus. Dus ook maar via een contactformulier op de site doorgestuurd.

Vroeger was zo'n lichte willekeur niet iets om je zorgen over te maken (of je nu een afrekening kreeg van 11, 12 of van 14 maanden maakt niet veel uit).

Maar tegenwoordig betaal je een veelvoud aan heffingen, taksen en turtelboetes (en nog een heel klein beetje het product zelf), en die zijn vrijwel allemaal verbruiksgerelateerd. Met het risico dat, als ik een afrekening zou krijgen van bv. 14 maanden verbruik, ik ook nog eens, bovenop het hogere saldo, een boete wegens "verkwister" riskeer door het feit dat ik dan eventueel in een hogere "turtelschijf" terecht kom.

Het kan nu toch niet zo moeilijk zijn om het verzenden van de opnamekaartjes te automatiseren op iets minder dan 12 maanden na de vorige opname ?

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
                          Hier eens het omgekeerde meegemaakt nete, Infrax kwam bijna 2 maanden te vroeg de meterstanden opnemen,
                          normaal november en ze kwamen in september, niet prettig als je met zonnepanelen ligt, en dat ze zo vlak
                          na de piek periode komen opnemen.
                          Ik heb dat aangevochten, en het zelfs in de krant laten publiceren, resultaat, we hebben dat eigenlijk gewonnen,
                          ons overschot is toen niet op nul gezet, maar de waarde van het jaar ervoor is behouden geweest.
                          Zoals Empe hierboven citeert in regel & 8 mag de opname hoogstens 15 dagen voor of na de gebruikelijke datum gebeuren.

Comment

Hoe gaan ze dat weten ?
                            Gaan ze eind februari nog eens een meteropname doen dan ?

grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Hoe gaan ze dat weten ?

grts
                              Sieg
                              Ze steken de vinger in de lucht en voelen vanwaar de wind komt

Comment

Hoe gaan ze dat weten ?

grts
                                Sieg
                                Zoals altijd zeker?
                                Een inschatting maken hoe het verbruik zou kunnen zijn.
                                Is niet correct, maar doen ze toch ook zo met prijsverhogingen en BTW verandering.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X