Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke wagens kunnen op LPG?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke wagens kunnen op LPG?

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Dat zal wel kloppen in ons klimaat, maar wat bij -25°C?
    Bij -25°C (en lager) zijn er nog andere problemen, het begint dan al dat een koude accu bijna geen stroom meer levert terwijl de motor bijna niet meer rond te krijgen is omdat de olie veel te dik geworden is.
    Op de LPG tank zelf staat dan ook veel minder druk, toch met het propaan/butaan mengsel dat voor ons klimaat wordt geleverd tijdens de winter. Het wordt dan een probleem om de LPG naar gasvorm om te zetten, zeker bij een koude motor.
    In die landen zullen ze dan ook niet gemakkelijk op LPG rondrijden, CNG zou dan niet echt problemen mogen krijgen omdat de temperatuur dan nog véél lager moet worden vooraleer die vloeibaar wordt.
    Maar het is ook geen probleem om 100% propaan te gebruiken, dan mag de temperatuur nog wat lager worden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Daarom vind ik het nog altijd eigenaardig dat de huidige LPG wagens altijd op benzine moeten starten
      Is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als bij je Saab Bart.
      Tot een tijd geleden kon je bv. bij Ford een lpg wagen kopen af fabriek op gas, of laten inbouwen kan natuurlijk ook altijd,
      maar omdat de huidige auto's allemaal injectie zijn, worden er per cilinder gestuurde gas injectoren in de inlaat collector geboord (af fabriek soms rechtstreeks in de kulas) die motoren starten eigenlijk net zo goed op gas als op benzine, maar om het vast komen te zitten van de benzine injectoren worden deze regelmatig ook eens gebruikt, ik vermoed dat dat ook zo is bij CNG.
      Bij de modernere LPG of CNG injectie wordt er natuurlijk ook een apparte module geplaatst om die gaskleppen te bedienen, deze wordt gekoppeld aan de stuurdoos van de benzine injectie, af fabriek zal dus zeker steeds een meerwaarde hebben.
      Daar motoren met carburator tegenwoordig tot het verleden behoren is de tijd van de gas venturi met bijhorend meerverbruik en kans op backfire ook verleden tijd, gelukkig maar, want ik heb er vroeger verschillende gezien waar de luchtfilter of toevoer
      er gewoon naast lagen na een serieuze backfire.
      Tegenwoordig wordt gas veel beter en gecontroleerder ingespoten en dat electronisch gecontroleerd door een aantal gemeten parameters welke ook bij benzine inspuiting worden gebruikt, wat dus ook resulteert in een veel zuiniger verbruik dan bij een carburator.
      Last edited by Guest42; 8 april 2016, 09:25.

Comment

Maar het blijft zo dat die gestrafieerde verbranding alleen kan met directe injectie van benzine in de cilinder.
        En daarom is het aanbod zo beperkt, en wordt ombouw van die motoren onmogelijk.
        Persoonlijk zou ik nooit een ombouw doen, maar een CNG auto af fabriek zou ik wel overwegen (of een Tesla3..)

Comment

Ik lees net dat VW zijn prijzen voor CNG drastisch verlaagd heeft.
          Een CNG-wagen koste evenveel als een benzinewagen !
          't Is de moment! Ter gelegenheid van het salon herziet VW zijn catalogusprijzen CNG. 'k Heb helaas niet de prijzen van de andere modellen, onderstaand uittreksel werd mij toegestuurd omdat ik vorige week offerte had laten opmaken voor de UP! Salonvoorwaarden die geldden, blijven van toepassing. I...

Comment

Working...
          X