Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke wagens kunnen op LPG?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke wagens kunnen op LPG?

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Op aardgas he….
    Idd, klopt...alleen de 1.4 met man 6-bak als het CNG moet zijn.
    Ze lopen (opzettelijk) bij Skoda nog wat achter.

Comment

Ook bij Seat en VW is blijkbaar enkel de 1.4 motor met CNG mogelijk. Jammer dat ze niet ook de 1.8 of de 2.0 aangepast hebben...

Comment

Jup gaat om de CNG-versie.
        Uiteraard is dit een bewuste keuze... anders verkopen de VW's minder goed, want Skoda en Seat zijn nagenoeg evenwaardig maar een stuk voordeliger

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
          Ook bij Seat en VW is blijkbaar enkel de 1.4 motor met CNG mogelijk. Jammer dat ze niet ook de 1.8 of de 2.0 aangepast hebben...
          VW heeft wel duidelijk de Caddy CNG met een twee liter motor gemaakt, is deze dan niet meer verkrijgbaar?

Comment

IN aardgas zie ik de caddy enkel met 1.4 staan 110 Pk.
            http://icc.volkswagen-commercial-veh...ss=motorselect

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door funnyplace Bekijk bericht
              IN aardgas zie ik de caddy enkel met 1.4 staan 110 Pk.
              http://icc.volkswagen-commercial-veh...ss=motorselect
              Inderdaad, de Caddy met een atmosferische twee liter motor op GNC zit niet meer in de reeks, is vervangen door
              de 1,4 liter motor, een vriend van mij heeft er ene met de 2 liter motor.

Comment

Ondertussen is mijn VW Golf Variant DSG op CNG geleverd….. Na 700 km zit ik op een gemiddeld gebruik van 4,6 kg/100km
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Heel herkenbaar, vroeger ging ook iedereen op gas gaan rijden, zeker de zwaardere motoren, het verbruik is inderdaad een pak goedkoper.
                  Qua veiligheid is het een andere zaak, je mag bvb ook in geen enkele ondergrondse parking gaan staan als je met gas rijdt, dat is niet voor niks
                  In Frankrijk zijn er ook veel dorpjes waar je niet door mag met gas ...., LPG is natuurlijk wel gevaarlijker dan CNG ... maar toch
                  Daarentegen spaar je uiteraard veel geld uit, zelf zou ik het nooit doen om bovenstaande redenen

grts
                  Sieg
                  Misschien een stomme vraag maar waarom is LPG gevaarlijker dan CNG ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Misschien een stomme vraag maar waarom is LPG gevaarlijker dan CNG ?
                    CNG is toegelaten in ondergrondse parkings omdat het gas stijgend is (lichter dan lucht) LPG is zwaarder dan lucht, en blijft dus langer langs de grond hangen.

Bovendien is de opslag gasvormig, en is een overdruk lozing bijna onbestaande en zijn de gebruikte tanks bestand tegen een druk van meer dan 600 bar
                    vuldruk is tussen de 230 en 250 bar afhankelijk van de pomp pressostaat.
                    Last edited by Guest42; 5 april 2016, 10:07.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      CNG is toegelaten in ondergrondse parkings omdat het gas stijgend is (lichter dan lucht) LPG is zwaarder dan lucht, en blijft dus langer langs de grond hangen.

Bovendien is de opslag gasvormig, en is een overdruk lozing bijna onbestaande en zijn de gebruikte tanks bestand tegen een druk van meer dan 600 bar
                      vuldruk is tussen de 230 en 250 bar afhankelijk van de pomp pressostaat.
                      Ahzo, ik zat met mijn gedachten eerder bij het vlampunt van beiden.

Comment

Interessante discussie!

Ik echter ook een vraag:

Zelf rij ik met een relatief zware benzinemotor (3l biturbo). Toen ik deze wagen tweedehands kocht was ik - vooral vanwege het hoge verbruik - geneigd om deze op LPG te plaatsen. Dit werd mij echter door verschillende mensen afgeraden vanwege het bekende kleppen probleem. Iets dat naar het schijnt zeker icm een turbomotor niet echt goed was. Nu is mijn vraag: is dit ook een probleem voor wagens op aardgas?

Edit: Net even gebeld naar een plaatser van zo'n systemen en het is volgens hem niet mogelijk om zoiets te plaatsen op een motor met directe injectie. Wel graag nog antwoord op bovenstaande vraag !
                        Last edited by LaurensD; 6 april 2016, 16:14.
                        www.vulstekebvba.be

Comment

Tja, een 3l biturbo kopen en pas later realiseren dat die veel verbruikt....

Ik zou het je zeker niet aanraden om tegenwoordig nog LPG nadien te laten plaatsen. Motoren zijn vandaag een pak complexer dan de eerste auto's waar ze dat monteerden.
                          Directe injectie zorgt er voor dat de verbranding in de cilinder op een specifieke manier gebeurt zodat de motor op een arm mengsel kan draaien zonder te kloppen.
                          Dat lukt niet als het mengen van lucht en brandstof vooraf gebeurt.

Ik vermoed dat het een TFSI is wat staat voor Turbo Fuel STRATIFIED injection.

Hier meer daarover: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fuel_Stratified_Injection

Comment

Geen woorden in mijn mond leggen aub! Ik was me goed genoeg bewust wat het verbruik ging zijn, maar ik kan hem moeilijk op LPG zetten voor ik hem gekocht heb, is het niet?

Verder had het naar het schijnt (ook) te maken met het feit dat de injectoren te heet zouden krijgen daar ze niet gekoeld worden met benzine. Daardoor zouden ze na korte tijd gewoon kapot gaan. De injectoren heb je echter wel nodig, daar men aanzet op benzine en pas bij x °C overgaat naar CNG. Om de zoveel kilometer nieuwe injectoren steken is financieel niet aan te raden, en al helemaal niet bij een N54 motor. Dit zou op te lossen zijn met een dual systeem dat x% CNG stuurt door de inlaat en 100-x% benzine inspuit door de injectoren. Dit is echter een vrij complex systeem dat wel bestaat, maar (nog) niet aangeboden wordt daar er gewoon niet genoeg interesse zou zijn. Of dat is toch wat een zeer vriendelijke persoon me vertelde langs de telefoon.
                            www.vulstekebvba.be

Comment

Er zijn nog altijd een paar merken die auto's leveren die vanuit de fabriek aangepast zijn om op LPG te draaien, maar ik vermoed dat dat meestal de wagens zijn met de oudere motoren omdat er daar minder fragiele technologie in zit die niet zo gemakkelijk problemen krijgt door op gas te draaien.

Ik heb zelf ooit een auto op LPG gehad, maar toen hadden bijna alle auto's nog carburators.
                              Het probleem was toen dat de Stromberg carburators van die Saab er niet tegen konden om "droog" te werken, de hoofdsproeier sleet uit omdat de naald altijd in de droge sproeier op en neer ging als je gas gaf.
                              Daardoor begon die wagen na een tijdje veel te rijk te draaien op benzine (sputteren met een warme motor).
                              Daarom reed ik met die auto uitsluitend op gas (vanaf dat de sproeiers versleten waren), want ik had geen zin om die sproeiers geregeld te vervangen (tijdig gaan tanken, en telkens de dagteller resetten om te schatten hoeveel er nog in de tank zat, daar moest ik dan wel goed op letten, want er was geen "back-up" omdat die motor uiteindelijk helemaal niet meer bruikbaar was op benzine).
                              Die startte altijd probleemloos op gas, zomer en winter (zelfs tijdens een heel strenge winter heb ik er nooit problemen mee gehad).
                              Daarom vind ik het nog altijd eigenaardig dat de huidige LPG wagens altijd op benzine moeten starten, omdat net tijdens de opwarmfase het verbruik het hoogst is omdat de benzine niet goed wil verbranden bij de lage temperaturen.
                              LPG heeft eigenlijk geen problemen met de verbranding in een koude motor, het enige probleem dat er kan optreden is dat de ontspanner (in een oud systeem) kon bevriezen als je vol gas vertrok terwijl de koelvloeistof in de motor nog te koud was.
                              Als je er rustig mee vertrok, dan waren er helemaal geen bevriezingsproblemen, en na een kilometertje was de koelvloeistof dan al wel warm genoeg om de vloeibare LPG gemakkelijk te kunnen laten verdampen zonder dat de ontspanner bevroor.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Dat zal wel kloppen in ons klimaat, maar wat bij -25°C?

Comment

Working...
                                X