Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VW Golf en olieverbruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: VW Golf en olieverbruik

    Regelmatig niet maar toch wel als ik eens langere ritten doe. Maar ik dank dat je wel gelijk hebt, de meesten doen dat helemaal niet. Als ik de motorkap opendoe is dat meer om de ruitewisservloeistof te checken dan de olie.

    Comment


    • #47
      Re: VW Golf en olieverbruik

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Regelmatig niet maar toch wel als ik eens langere ritten doe. Maar ik dank dat je wel gelijk hebt, de meesten doen dat helemaal niet. Als ik de motorkap opendoe is dat meer om de ruitewisservloeistof te checken dan de olie.
      Hier idem, voor elke reis die we met de auto doen. Al is het maar 500 km ver, maar voor vertrek check ik altijd, oliepeil, koelvloeistof, remvloeistof en ruitenwisservloeistof+additief. Ook alle lichten worden gecheckt.
      Dit is meer als gewoonte dan als voorzorg, want buiten ruitenwisservloeistof heb ik nog nooit iets moeten bijvullen.
      Bij Opel zijn alle zaken, die zich onder de motorkap bevinden, waar je zelf iets mag/kan aan doen in een gele kleur (misschien bij andere merken ook, dat weet ik niet).
      Net nog even gecheckt en de gele zijn inderdaad die zaken die ik hier vernoemd heb. En ja er is een oliepeilstok aanwezig .
      En ja de wagen staat op een vlakke vloer in de garage, en natuurlijk moet de motor koud zijn zodat praktisch alle olie in het carter zit, anders kan je het oliepeil niet controleren, of niet juist controleren.

      Comment


      • #48
        Re: VW Golf en olieverbruik

        Ik doe 4000 km per maand.
        Ik doe de motorkap alleen open als er een lampje brandt. Voor al wat je opnoemt inclusief bandendruk is er een controlesysteem, dus waarom dan zelf gaan kijken.
        Een trip van 500 heen en teruk is bijna wekelijkse kost.

        Er is trouwens geen oliepeilstok, ik kan dat via de boordcomputer nakijken.
        Heb wel een literke in de koffer liggen, maar nog nooit gebruikt.

        Comment


        • #49
          Re: VW Golf en olieverbruik

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Ik doe 4000 km per maand.
          Ik doe de motorkap alleen open als er een lampje brandt. Voor al wat je opnoemt inclusief bandendruk is er een controlesysteem, dus waarom dan zelf gaan kijken.
          Een trip van 500 heen en teruk is bijna wekelijkse kost.

          Er is trouwens geen oliepeilstok, ik kan dat via de boordcomputer nakijken.
          Heb wel een literke in de koffer liggen, maar nog nooit gebruikt.
          Ik stam nog uit de tijd dat iedereen die controles uitvoerde Tommie en ik blijf dat doen uit gewoonte.
          Een beetje zoals ik er nu nog altijd tracht voor te zorgen dat een foto goed uit het doosje komt zonder in RAW nog een pak aanpassingen te moeten gaan doen.
          Ouderwets noemen sommigen dat, maar ik noem dat anders .

          Toen wij eind de jaren '50 op reis gingen naar het zuiden van Frankrijk, zag je overal langs de wegen wagens met Belgische, Nederlandse... enz nummerplaten langs de kant van de weg staan met de motorkap omhoog, zogezegd om de motor wat te laten afkoelen..... ; toen we naar zee gingen en het was heel warm, plaatste men stukken karton voor de wielen aan de zonnekant, omdat er aan die kant regelmatig banden ontploften... ; toen wij op de Gothardpass in Zwitserland met een oververhitte motor aan de kant stonden, kwam de Zwitserse wegenwacht, vulde een gieter ijskoud water uit een bergbeek en kapte die over de motor..." Warten sie einige Minuten und dan weiter fahren"...waar is de tijd.

          Er was toen wel geen sprake van een allesvertellende boordcomputer .
          Last edited by Guest17; 28 november 2015, 17:22.

          Comment


          • #50
            Re: VW Golf en olieverbruik

            Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
            hoeveel km rijden jullie dan wel met die olie?
            Mijn MB's hebben nooit tussen onderhoudsbeurten extra olie moeten hebben.Momenteel moet hij om de 20.000km binnen en nog nooit moeten bijvullen.Heb onlangs aan een parkeerplaats ( Ranst) een man olie zien bijvullen bij zijn audi TT.

            Comment


            • #51
              Re: VW Golf en olieverbruik

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Er was toen wel geen sprake van een allesvertellende boordcomputer .
              Neen, maar mensen gebruikten hun hersens. Zouden ze nu ook wat meer moeten doen als ze in een auto stappen.

              Comment


              • #52
                Re: VW Golf en olieverbruik

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Ik stam nog uit de tijd dat iedereen die controles uitvoerde Tommie en ik blijf dat doen uit gewoonte.
                Een beetje zoals ik er nu nog altijd tracht voor te zorgen dat een foto goed uit het doosje komt zonder in RAW nog een pak aanpassingen te moeten gaan doen.
                Ouderwets noemen sommigen dat, maar ik noem dat anders .

                Toen wij eind de jaren '50 op reis gingen naar het zuiden van Frankrijk, zag je overal langs de wegen wagens met Belgische, Nederlandse... enz nummerplaten langs de kant van de weg staan met de motorkap omhoog, zogezegd om de motor wat te laten afkoelen..... ; toen we naar zee gingen en het was heel warm, plaatste men stukken karton voor de wielen aan de zonnekant, omdat er aan die kant regelmatig banden ontploften... ; toen wij op de Gothardpass in Zwitserland met een oververhitte motor aan de kant stonden, kwam de Zwitserse wegenwacht, vulde een gieter ijskoud water uit een bergbeek en kapte die over de motor..." Warten sie einige Minuten und dan weiter fahren"...waar is de tijd.

                Er was toen wel geen sprake van een allesvertellende boordcomputer .
                Bij een moderne auto die oververhit grijpt de electronica is, en wordt er teruggeschakeld of gewoon vermogen beperkt voordat er iets kapot gaat.
                Wanneer heb je nog gehoord over een overhitte motor?

                Comment


                • #53
                  Re: VW Golf en olieverbruik

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Bij een moderne auto die oververhit grijpt de electronica is, en wordt er teruggeschakeld of gewoon vermogen beperkt voordat er iets kapot gaat.
                  Wanneer heb je nog gehoord over een overhitte motor?
                  Ik dacht dat ik geschreven had eind de jaren '50, of lees ik nu iets wat ik niet schreef .
                  Ik schreef gewoon een paar anekdoten neer die wij toen hebben meegemaakt, nergens schreef ik dat dit nu nog gebeurt toch !?!?
                  Het is gewoon eventjes aantonen welk een evolutie de auto's hebben doorgemaakt en een vergelijk met het heden.
                  Een tijd die jij dus duidelijk niet hebt meegemaakt ofwel vlug vergeten bent.
                  Ik heb het hier al meermaals aangehaald, dat sommigen het toch moeilijk hebben met juist lezen .
                  Of wordt dit nu zoveel slechter onderwezen dan vroeger ?
                  Last edited by Guest17; 29 november 2015, 10:21.

                  Comment


                  • #54
                    Re: VW Golf en olieverbruik

                    Ik had je wel begrepen.
                    Maar als de autos evolueren, dan mogen we dus ook ons gedrag aanpassen en niet elke 500 km onder de motorkap duiken.

                    Comment


                    • #55
                      Re: VW Golf en olieverbruik

                      Bij motoren van vag althans niet als het op om olieverbruik gaat.
                      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                      www.korandoke.be

                      Comment


                      • #56
                        Re: VW Golf en olieverbruik

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Ik had je wel begrepen.
                        Maar als de autos evolueren, dan mogen we dus ook ons gedrag aanpassen en niet elke 500 km onder de motorkap duiken.
                        Ik had in #47 geschreven "Dit is meer als gewoonte dan als voorzorg" .
                        En ik doe dit ook niet om de 500 km maar ik schreef ook in #47 "voor elke reis die we met de auto doen. Al is het maar 500 km ver" en dat is hooguit drie keer per jaar, de andere reizen doen we met het vliegtuig, en ik mag hopen dat ze daar ook regelmatig eens één en ander nazien .

                        Comment


                        • #57
                          Re: VW Golf en olieverbruik

                          Sorry voor de late reactie maar heb je overwogen om andere en dikkere olie te gebruiken? Bij veel mensen is het probleem dan grotendeels opgelost.

                          Comment


                          • #58
                            Re: VW Golf en olieverbruik

                            Moet je zeker doen...
                            Volg gewoon de instructies van de constructeur! Moderne turbo motoren hebben hoge eisen, en daar ga je niet gewoon andere dikkere olie in doen zonder risico.

                            En ik heb in mijn huidige auto zelfs geen peilstok meer. De boordcomputer controleert bij elk vertrek het oliepeil, en waarschuwt ruim op tijd wanneer het minimum in zicht komt.

                            Comment


                            • #59
                              Gisteren naar de VW garage gebeld voor afspraak klein onderhoud, TGI motor 1.4 benzine plus aardgas dus.....moet om de 15.000 km, de gewone TSI 1.4 moet maar om de 30.000 km binnen komen. Als er een halve liter olie verbruikt is gaat bij mij het lichtje al branden en doe ik er een beetje olie bij......
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment


                              • #60
                                Re: VW Golf en olieverbruik

                                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                                Gisteren naar de VW garage gebeld voor afspraak klein onderhoud, TGI motor 1.4 benzine plus aardgas dus.....moet om de 15.000 km, de gewone TSI 1.4 moet maar om de 30.000 km binnen komen. Als er een halve liter olie verbruikt is gaat bij mij het lichtje al branden en doe ik er een beetje olie bij......
                                Dan heb je dus ook al olie moeten bijvullen?
                                Ik kan mij niet herinneren dat ik bij een Renault (Dacia) ooit olie heb bijgevuld tussen de smeerbeurten in.
                                En dat is over een periode van zo'n 27 jaar met een Renault Express, Clio en nu met de Dacia Logan MCV (met de 900cc TCe90 motor van Renault).
                                Bij mijn eerste auto, een Mini 850, moest ik het oliepeil wel goed in het oog houden want die verbruikte redelijk wat olie.
                                Maar dat is naar huidige normen een prehistorisch motorblok.

                                Daarom zou ik het toch niet normaal vinden dat het olieverbruik zo hoog is dat er bij een moderne motor tussen de smeerbeurten olie moet bijgevuld worden, want dat ben ik dus al heel lang niet meer gewoon.
                                Ik controleer wel geregeld het oliepeil, want je weet nooit dat er ergens iets mis kan gaan, als het oliepeil te snel begint te zakken, dan is dat voor mij dus eigenlijk een indicatie dat er een probleem is.
                                Mijn Dacia heeft nog wel een "ouderwetse" oliepeilstok, ik moet dus nog de motorkap open doen om het oliepeil te controleren, maar dan kan ik tegelijk ook even de andere vloeistoffen (remvloeistof, koelvloeistof, ruitensproeier) controleren.

                                BMW heeft naar het schijnt uiteindelijk toch het olieverbruik van de boxermotoren (motorfietsen) kunnen verlagen zodat het dagelijkse ritueel van oliepeilen en bijvullen tijdens lange reizen tot het verleden behoort.
                                Toen we vroeger met de motorclub op reis gingen hadden de BMW's altijd olie bij, en werd er dagelijks wat bijgevuld.
                                Zelfs tijdens de laatste reis, toen mijn Bandit 1200 al zo'n 120.000km had gereden, heb ik geen druppel olie bijgevuld.
                                De olie zat er al ruim 8000km op voor we op reis vertrokken, en er was sinds de laatste smeerbeurt ook niets meer bijgevuld (de synthetische olie liet ik er 16.000km in zitten, volgens het boekje moest die om de 8.000km ververst worden).
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X