Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VW Golf en olieverbruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: VW Golf en olieverbruik

    alles hangt volgens mij van de rijstijl af... zelf nog bijna nooit olie moeten bijvullen (al 15 jaar VAG auto's, ongeveer 40000 km per jaar). Zelfs in mijn 20 jaar oude 4x4 moet ik zelden bijvullen - en die heeft een klein lek .
    MAAR: met de nieuwere auto's doen we vooral langere afstanden, en meestal autosnelweg. Als je enkel korte afstanden doet, waarbij motor weinig op temperatuur komt, kan ik me voorstellen dat er olie verbruikt wordt.

    Comment


    • #62
      Re: VW Golf en olieverbruik

      Met een busje Marly SX bij de motorolie vermindert het olieverbruik drastisch.
      'k Gebruik het al 40 jaar. Eerst de M, dan de SX. Volgende auto zal met Zenox zijn.
      read:http://www.marly.com/nl/winkel/sx-an...-additief.aspx
      Last edited by Skitch; 18 november 2016, 09:46.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #63
        Re: VW Golf en olieverbruik

        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        Gisteren naar de VW garage gebeld voor afspraak klein onderhoud, TGI motor 1.4 benzine plus aardgas dus.....moet om de 15.000 km, de gewone TSI 1.4 moet maar om de 30.000 km binnen komen. Als er een halve liter olie verbruikt is gaat bij mij het lichtje al branden en doe ik er een beetje olie bij......
        Heb ik dat nu verkeerd voor, maar ik dacht dat jouw VW zowat spiksplinternieuw (maar/april 2016) is toch ?
        En dan heb je nu reeds olieverbruik ???
        Als dit klopt, dan zou ik daar (VW) toch niet al te veel vertrouwen in hebben hoor. Of is dit nu typisch voor dit model/deze motor, maar dan nog.
        In ieder geval zou dit me er zéker van weerhouden om dergelijke merk/model te kopen.
        Last edited by Guest17; 18 november 2016, 10:26.

        Comment


        • #64
          Re: VW Golf en olieverbruik

          Mannekes...
          Mijn auto moet binnen om de 30.000 km. Bij de eerste 2 beurten geen olie moeten bijvullen, maar stond wel kort bij het minimum vlak voor die binnen moest.
          En bij 90.000 heb ik een litertje bij gekapt zo'n 2000km voor die binnen moest omdat het minimum in zicht is...
          Ik noem zoiets geen olieverbruik. Ik heb die liter er ook helemaal bij gedaan omdat ik niet met een halve bus olie in de auto wil rijden.


          Als een auto op 15.000 een halve liter olie nodig heeft, dan is dat normaal hé.
          Bij benzine en diesel auto's zal het eerder zo zijn dat er na 10k of zo wat diesel bij de olie komt, en daardoor lijkt het alsof je geen olie verbruikt.
          Bij gas... tja, daar kan niks bij komen hé.

          Comment


          • #65
            Re: VW Golf en olieverbruik

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Mannekes...
            Mijn auto moet binnen om de 30.000 km. Bij de eerste 2 beurten geen olie moeten bijvullen, maar stond wel kort bij het minimum vlak voor die binnen moest.
            En bij 90.000 heb ik een litertje bij gekapt zo'n 2000km voor die binnen moest omdat het minimum in zicht is...
            Ik noem zoiets geen olieverbruik. Ik heb die liter er ook helemaal bij gedaan omdat ik niet met een halve bus olie in de auto wil rijden.


            Als een auto op 15.000 een halve liter olie nodig heeft, dan is dat normaal hé.
            Bij benzine en diesel auto's zal het eerder zo zijn dat er na 10k of zo wat diesel bij de olie komt, en daardoor lijkt het alsof je geen olie verbruikt.
            Bij gas... tja, daar kan niks bij komen hé.
            Tsja, ik ben geen garagist, maar ik heb nog nooit olie moeten bijvullen hoor.
            En als het bijvullen normaal is, wie ben ik dan om het niet te geloven, nogmaals ik ben geen garagist.
            Ik heb wel éénmaal bijna olie moeten bijvullen, toen mijn Vectra 125.000 km op de teller had, begon die een ietsje olie te verbruiken, was de hoofdreden waarom ik hem heb weggedaan.
            Ik zag niet graag die blauwe wolk telkens ik eens goed gas gaf.

            Comment


            • #66
              Re: VW Golf en olieverbruik

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik kan mij niet herinneren dat ik bij een Renault (Dacia) ooit olie heb bijgevuld tussen de smeerbeurten in.
              Er is een verschil tussen niet moeten bijvullen en niets verbruiken.
              Bij de ene auto merk je ern halve lieter verbruik met moeite op de peilstok en bij een andere wagen is het alsof de helft weg is ... beetje afhankelijk van het ontwerp.

              En moderne wagens waar elektronisch gemeten wordt ... de ene slaat reeds alarm bij minder dan een halve liter minder en de andere wagen als er maar een halve liter meer in zit.

              De enige wagens waarbij ik ooit echt olie moest bijvullen was met een Renault en een Opel.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #67
                Re: VW Golf en olieverbruik

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Er is een verschil tussen niet moeten bijvullen en niets verbruiken.
                Bij de ene auto merk je ern halve lieter verbruik met moeite op de peilstok en bij een andere wagen is het alsof de helft weg is ... beetje afhankelijk van het ontwerp.

                En moderne wagens waar elektronisch gemeten wordt ... de ene slaat reeds alarm bij minder dan een halve liter minder en de andere wagen als er maar een halve liter meer in zit.

                De enige wagens waarbij ik ooit echt olie moest bijvullen was met een Renault en een Opel.
                Geef mij dan toch maar de goede ouderwetse oliepeilstok, maar blijkbaar zijn er tegenwoordig teveel automobilisten die zelfs niet meer weten hoe de motorkap open moet...

                Elke motor zal inderdaad wel wat olie verbruiken, maar als dat verbruik zo hoog is dat het oliepeil onder het minimum op de peilstok komt (als die er nog is), dan moet er pas olie worden bijgevuld.

                Als mijn auto naar de garage is geweest voor een smeerbeurt (dat was bij de vorige auto's eigenlijk alleen maar het geval tijdens de garantieperiode, want achteraf deed ik dat altijd zelf), dan zit het oliepeil ook nooit op het maximum van de peilstok, het zit ongeveer in het midden, en het blijft tot nu toe altijd ongeveer in het midden tot de volgende smeerbeurt.
                Dat oliepeil zal dan wel een paar millimeter gezakt zijn, maar dat is helemaal geen probleem (ik heb het nog nooit nagemeten met een schuifmaat).
                Sommigen proberen het oliepeil altijd op het maximum te houden, bij heel wat motoren is dat wel het punt waarbij er veel meer kans is op olieverbruik, en dan kan je blijven bijvullen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #68
                  Re: VW Golf en olieverbruik

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Er is een verschil tussen niet moeten bijvullen en niets verbruiken.
                  Bij de ene auto merk je ern halve lieter verbruik met moeite op de peilstok en bij een andere wagen is het alsof de helft weg is ... beetje afhankelijk van het ontwerp.
                  Standaard is het verschil tussen min en max "normaal" 1L bij de meeste auto's.

                  Comment


                  • #69
                    Re: VW Golf en olieverbruik

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Geef mij dan toch maar de goede ouderwetse oliepeilstok, maar blijkbaar zijn er tegenwoordig teveel automobilisten die zelfs niet meer weten hoe de motorkap open moet...

                    Elke motor zal inderdaad wel wat olie verbruiken, maar als dat verbruik zo hoog is dat het oliepeil onder het minimum op de peilstok komt (als die er nog is), dan moet er pas olie worden bijgevuld.
                    De meeste mensen kijken hun olie nooit na ... jij en ik wel, maar velen anderen niet.
                    Dus elekronisch is een betere hint want enkelen reageren toch al eens op een rood lampje.

                    Wat toevoegen van olie betreft, dat doet men niet als het onder de minimum komt, maar nog net voor het onder de minimum geraakt en zeker voor het olielampje gaat branden op die met een peilstok.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #70
                      Re: VW Golf en olieverbruik

                      Gelukkig is de synthetische olie van tegenwoordig veel minder gevoelig aan verdampen.
                      Wat het verlagen van het oliepeil een stuk minder maakt.

                      Comment


                      • #71
                        Re: VW Golf en olieverbruik

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        De meeste mensen kijken hun olie nooit na ... jij en ik wel, maar velen anderen niet.
                        Dus elekronisch is een betere hint want enkelen reageren toch al eens op een rood lampje.

                        Wat toevoegen van olie betreft, dat doet men niet als het onder de minimum komt, maar nog net voor het onder de minimum geraakt en zeker voor het olielampje gaat branden op die met een peilstok.
                        Ik kijk dat dus virtueel elke dag na.
                        Staat gewoon op het dashboard. Geen nood aan een peilstok, ik geloof in technologie.

                        Als benzinetanks met peilstokken waren uitgerust ipv een metertje, zr zou nogal wat volk stilvallen langs vlaamse wegen.

                        Comment


                        • #72
                          Re: VW Golf en olieverbruik

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Ik kijk dat dus virtueel elke dag na.
                          Staat gewoon op het dashboard. Geen nood aan een peilstok, ik geloof in technologie.

                          Als benzinetanks met peilstokken waren uitgerust ipv een metertje, zr zou nogal wat volk stilvallen langs vlaamse wegen.
                          Het gaat hem dan ook over wagens met een manuele peilstok ... niet over de elektronische waar men "in theorie" toch wat op mag vertrouwen.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #73
                            Re: VW Golf en olieverbruik

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Het gaat hem dan ook over wagens met een manuele peilstok ... niet over de elektronische waar men "in theorie" toch wat op mag vertrouwen.
                            Op mijn -volgens velen- stokoude Benzen zat/zit er een oliedrukmeter én een peilstok.
                            Een oliedrukmeter kan stuk gaan, een peilstok niet. Bovendien kost een peilstok NIKS en is dus 100,00% betrouwbaar. Waarom moest die er dan uit ?
                            Ook moet ik in stilte eens lachen met mensen die een auto op 125.000 km wegdoen omdat ze één keer olie hebben moeten bijvullen, het betekent niet dat als je op 10.000 km een liter bijvult dat er een blauwe rookpluim uitkomt als je gas geeft. Ik denk dan eerder aan verharde klepsteelrubbers, dat gebeurt. Zou niet mogen maar ja ...
                            Ik had ooit de allerslechtste auto ter wereld : een Ford Taunus 1600 model 2 Made in Spain met de verdomde VV-carburator. Een ramp op wielen, gekocht voor één symbolische frank, zeg me wat er kan kapot gaan en je hebt prijs, tot en met gebroken spiraalveren, tandlatstuurhuis dat vast sloeg midden in een bocht, door de remmen getrapt....
                            In deze moest ik al geen olie meer verversen, de oude olie van de Golf ging in de Taunus. Op de keuring : allemaal geen spel hierover want het was een benzine. De klepsteelrubbertjes vernieuwen was op een namiddag gedaan (zelf) en dat scheelde al verschrikkelijk veel in olieverbruik. In hoge toerenmotoren slijt olie sneller ondervond ik, in mijn KZ1300 werd er de eerste 2000 km geen olie verbruikt, daarna begon het langzaamaan op te lopen maar ja een 6-cilinder heeft ook meer lekpunten dan een 4 cilinder hee ? Waarom zit er meer olie in grote cilinderinhouden ?
                            Er spelen zoveel factoren mee, pech is er ene maar de chauffeur ook.
                            Ik heb vrienden die remmen verslijten op 50.000 km, een koppeling verslijten binnen de 100.000 km, de auto binnen de 125.000 km. Ik begrijp dat niet. Mijn 300D deed 450.000 km met dezelfde koppeling, ik heb nu een Audi A3 TDi bijgekocht met 252.000 km. Nieuwstaat, rijdt perfect, geen olieverbruik op 15.000 km wissel, originele koppeling, geen opmerkingen op de keuring, buiten positieve (hij is 14 jaar he), nul rook.
                            Mijn W123 200E is nu 26 jaar en ga ik inschrijven als oldtimer. Roest en olieverbruik NUL. Motor staat droog. Deze week ga ik na de keuring en het enige wat ik ga doen is de handrem bijspannen.
                            En wie het in zijn hoofd zou krijgen om me een vervuiler te noemen : deze auto rijdt 10.000 km per jaar, het verbruik ligt rond de 8-9, Als je het dubbele rijdt ga je moeten afkomen met de helft aan verbruik betreft C02

                            Enfin, moeilijke dag achter de rug (pedagogische studiedag van zelf verklaarde specialisten, zoals altijd). Heb me weer ontzettend zenuwachtig gemaakt. Over het denkend en het reflexief geheugen, serieel en parallel denken, ik werd er compleet ZOT van.
                            En de Valium was op

                            Comment


                            • #74
                              Re: VW Golf en olieverbruik

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              Op mijn -volgens velen- stokoude Benzen zat/zit er een oliedrukmeter én een peilstok.
                              Een oliedrukmeter kan stuk gaan, een peilstok niet. Bovendien kost een peilstok NIKS en is dus 100,00% betrouwbaar. Waarom moest die er dan uit ?
                              Ook moet ik in stilte eens lachen met mensen die een auto op 125.000 km wegdoen omdat ze één keer olie hebben moeten bijvullen, het betekent niet dat als je op 10.000 km een liter bijvult dat er een blauwe rookpluim uitkomt als je gas geeft. Ik denk dan eerder aan verharde klepsteelrubbers, dat gebeurt. Zou niet mogen maar ja ...
                              Ik had ooit de allerslechtste auto ter wereld : een Ford Taunus 1600 model 2 Made in Spain met de verdomde VV-carburator. Een ramp op wielen, gekocht voor één symbolische frank, zeg me wat er kan kapot gaan en je hebt prijs, tot en met gebroken spiraalveren, tandlatstuurhuis dat vast sloeg midden in een bocht, door de remmen getrapt....
                              In deze moest ik al geen olie meer verversen, de oude olie van de Golf ging in de Taunus. Op de keuring : allemaal geen spel hierover want het was een benzine. De klepsteelrubbertjes vernieuwen was op een namiddag gedaan (zelf) en dat scheelde al verschrikkelijk veel in olieverbruik. In hoge toerenmotoren slijt olie sneller ondervond ik, in mijn KZ1300 werd er de eerste 2000 km geen olie verbruikt, daarna begon het langzaamaan op te lopen maar ja een 6-cilinder heeft ook meer lekpunten dan een 4 cilinder hee ? Waarom zit er meer olie in grote cilinderinhouden ?
                              Er spelen zoveel factoren mee, pech is er ene maar de chauffeur ook.
                              Ik heb vrienden die remmen verslijten op 50.000 km, een koppeling verslijten binnen de 100.000 km, de auto binnen de 125.000 km. Ik begrijp dat niet. Mijn 300D deed 450.000 km met dezelfde koppeling, ik heb nu een Audi A3 TDi bijgekocht met 252.000 km. Nieuwstaat, rijdt perfect, geen olieverbruik op 15.000 km wissel, originele koppeling, geen opmerkingen op de keuring, buiten positieve (hij is 14 jaar he), nul rook.
                              Mijn W123 200E is nu 26 jaar en ga ik inschrijven als oldtimer. Roest en olieverbruik NUL. Motor staat droog. Deze week ga ik na de keuring en het enige wat ik ga doen is de handrem bijspannen.
                              En wie het in zijn hoofd zou krijgen om me een vervuiler te noemen : deze auto rijdt 10.000 km per jaar, het verbruik ligt rond de 8-9, Als je het dubbele rijdt ga je moeten afkomen met de helft aan verbruik betreft C02

                              Enfin, moeilijke dag achter de rug (pedagogische studiedag van zelf verklaarde specialisten, zoals altijd). Heb me weer ontzettend zenuwachtig gemaakt. Over het denkend en het reflexief geheugen, serieel en parallel denken, ik werd er compleet ZOT van.
                              En de Valium was op
                              Och ja Paul, ik geloof je dat je eens in stilte lacht wanneer ik een auto na 125.000 km weg doe. Ik gun je dat pleziertje zelfs, maar jij rijdt blijkbaar graag met oude auto's, en ik rij nu eenmaal graag met nieuwe auto's. Ik rijd natuurlijk niet steeds met een nieuwe auto, want na één dag is die al niet meer nieuw. Maar wanneer je, zoals ik, al die autotechniek niet begrijpt, of misschien zelfs niet wil begrijpen, dan vind ik het maar logisch dat ik om de vier à vijf jaar een nieuwe koop, gewoon omdat ik graag met een bedrijfszekere auto rij.
                              Wanneer ik een defect zou voorhebben dan weet ik begot niet waar dit aan te wijten is, daarom maakt ik het liever niet mee.

                              Jij slaapt graag in een tent bij je buitenlandreizen, dat is je goed recht natuurlijk. Ik slaap graag in een mooi hotel of soms al eens in een mooie gîte, en ik mag hopen dat ook dit mijn goed recht is.

                              Ik hou het er maar op dat je inderdaad een moeilijke dag achter de rug hebt, maar dan is het soms beter/verstandiger van je niet af te reageren op ....
                              Anders ga je toch wat meer Valium moeten kopen en/of op voorraad houden .

                              Comment


                              • #75
                                Re: VW Golf en olieverbruik

                                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                                ......................................
                                En wie het in zijn hoofd zou krijgen om me een vervuiler te noemen : deze auto rijdt 10.000 km per jaar, het verbruik ligt rond de 8-9, Als je het dubbele rijdt ga je moeten afkomen met de helft aan verbruik betreft C02..............................
                                Een nieuwe auto bouwen is ook heel vervuilend en veeleisend op energetisch gebied.
                                Als men nog maar alleen het "ijzer" neemt: ijzererts delven, transporteren naar de hoogoven, met steenkool dat ijzererts "aan de kook" brengen totdat met ruwijzer heeft. Dat ruwijzer, op hoge temperatuur legeren tot staal. Dat staal omvormen tot bvb. plaat, met zinklaagje. De plaat, op rollen, naar de autofabriek vervoeren. Die platen omvormen tot carrosserie onderdelen......
                                Als chemicus ken je het proces "van delfstof tot staalplaat" zelfs beter dan ikzelf.
                                'k Vind je dus helemaal geen vervuiler.
                                PS: 'k Hou mijn hart vast met de chemische vervuiling die de batterijen van elektrische auto's kan (zal) teweeg brengen. En ik heb het, nog, niet over een oude batterij die in een bos gedumpt wordt......
                                Last edited by Skitch; 22 november 2016, 00:57.
                                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                                Comment

                                Working...
                                X