Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SSD schijf aankopen voor oudere pc

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: SSD schijf aankopen voor oudere pc

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Het verschil zal zeer merkbaar zijn. Toch moet je er niet de performantie van verwachten van een nieuwe pc.
    De reden is dat oude moederborden en controllers niet geoptimaliseerd zijn voor SSD´s.
    uh .. sinds wanneer is er een verschil in de SATA standaard voor SSD versus HD ? Zoals aangehaald is het enige verschil de SATA implementatie nl SATA I, II of III ... tenzij ge de optimalisatie(?) van de (meestal Intel) drivers bedoelt voor Intel Rapid Storage Technology ?

Comment

Goed opgemerkt Empe!
      Het is omgekeerd TLC versus MLC.
      Ook even opgezocht en de EVO is idd een TLC.
      Ik moet daar ergens verstrooid geweest zijn.

De performance waar ik op bedoelde is die van het moederbord en chipsets. Gezien de pc al 8 jaar oud is.
      Ondertussen hebben we op dat vlak al weer wat ontwikkeling meegemaakt. Ook op vlak van bios en zo.
      Vroeger "draaide" SSD in een soort HDD modus daar waar het nu echt native als SSD benaderd word ook door het OS.

Als "referentie" kijk ik bv naar de pc van een vriend. Alles van het beste pakweg 10 jaar geleden. Heeft hij recent een SSD EVO ingezet en dat loopt lekker.
      Mijn pc is gloednieuw met zelfde SSD.

Als ik dan even op zijn "bak" werk dan merk ik toch een behoorlijk verschil in respons. En ook omgekeerd. Mijn vriend is onder de indruk van de snelheid dat ik haal.
      Natuurlijk spelen meerdere factoren daar een rol in maar ik denk niet dat je de topsnelheid zal halen van een nieuw machien door een SSD te plaatsen in een ouder toestel.

Dat het veel sneller zal gaan is geen twijfel om.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        De performance waar ik op bedoelde is die van het moederbord en chipsets. Gezien de pc al 8 jaar oud is.
        Ondertussen hebben we op dat vlak al weer wat ontwikkeling meegemaakt. Ook op vlak van bios en zo.
        Vroeger "draaide" SSD in een soort HDD modus daar waar het nu echt native als SSD benaderd word ook door het OS.
        ...
        Nou moe !! ... niet meer naar andere PC's kijken zal u behoeden voor zulke uitspraken !! even uitleggen wat een HDD modus is aub ?? en daarnaast wat dan een SSD modus zou kunnen zijn ?

Comment

En zou dit op een heel oude pc met ide aansluitingen dan ook mogelijk zijn ?
          Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nickel Bekijk bericht
            En zou dit op een heel oude pc met ide aansluitingen dan ook mogelijk zijn ?
            Als je er een SATA controller kaart in stopt .. of dat nog de moeite is valt een beetje te betwijfelen ... en er bestaan IDE <=> Sata converters maar ik heb geen idee over hoe goed/slecht dat werkt.
            Struin maar eens door google met "sata ssd disk to iDE converter"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Als je er een SATA controller kaart in stopt .. of dat nog de moeite is valt een beetje te betwijfelen ... en er bestaan IDE <=> Sata converters maar ik heb geen idee over hoe goed/slecht dat werkt.
              Struin maar eens door google met "sata ssd disk to iDE converter"
              Niet doen...
              Indien je PC geen SATA aansluitingen heeft dan moet je geen IDE > SATA convertor kopen, maar een PCI / PCIe kaartje met een sata controller/aansluitingen.

Mir,
              anders even het typenummer van de DELL meegeven, dan kunnen we zien wat deze als moederbord heeft.
              Of even volgende installeren en ons de resultaten meegeven: https://www.piriform.com/speccy

Voor de transfer van je data van je HDD kan ik volgende aanraden, heb ik recent gedaan en werkte perfect...
              As an all-in-one free partition manager and disk manager software, MiniTool Partition Wizard Free helps manage disk space safely on Windows 11/10/8/7.
              Nikon D300 & een beetje glas...
              Iets kleiners als carry everywhere

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht
                Niet doen...
                Indien je PC geen SATA aansluitingen heeft dan moet je geen IDE > SATA convertor kopen, maar een PCI / PCIe kaartje met een sata controller/aansluitingen.

...
                .. idd .. wat echter niet wegneemt dat het lood voor oud-ijzer is ... de PCI/PCIe bus is een stuk trager dan full SATA ... maar het spreekwoord indachtig "een half ei is beter dan een lege dop" ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  .. idd .. wat echter niet wegneemt dat het lood voor oud-ijzer is ... de PCI/PCIe bus is een stuk trager dan full SATA ... maar het spreekwoord indachtig "een half ei is beter dan een lege dop" ...
                  Niet noodzakelijk, heb hier ook een sata raid controller draaien op een x8 PCIe kaartje om een 8-tal schijven in RAID te ondersteunen... Een 500MB/s is daar geen probleem.
                  Bij een 'goedkoop' kaartje met maar x1 PCIe zal deze idd wel een bottleneck vormen, maar nog steeds afdoende voor een goeie upgrade vanuit een HDD...

Comment

ja .. zoals ze in Normandie zeggen .. p'tet bien, p'tet pas ...

PCI express basics

Comment

Mir,
                      anders even het typenummer van de DELL meegeven, dan kunnen we zien wat deze als moederbord heeft.
                      Of even volgende installeren en ons de resultaten meegeven: https://www.piriform.com/speccy
                      PC is een inspiron 530

Harde schijf:

Fabrikant Seagate
                      Vormfactor 3.5"
                      Cachegrootte 16MB
                      Koppen 16
                      Cilinders 41.345
                      Tracks 9.922.800
                      Sectoren 625.136.400
                      SATA-type SATA-II 3.0Gb/s
                      Apparaattype Vast
                      ATA-standaard ATA/ATAPI-7
                      Serienummer 9QF83QV2
                      Firmware versienummer 3.ADG
                      LBA-grootte 48-bit LBA
                      Inschakelen op tel 9705 keren
                      Inschakelen op tijd 819,7 dagen
                      Functies S.M.A.R.T., AAM, NCQ
                      Maximale overdrachtsmodus SATA II 3.0Gb/s
                      Gebruikte overdrachtsmodus SATA II 3.0Gb/s
                      Interface SATA
                      Capaciteit 298 GB
                      Ware grootte 320.072.933.376 bytes
                      RAID-type Geen
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                        PC is een inspiron 530
                        Harde schijf:
                        Fabrikant Seagate
                        SATA-type SATA-II 3.0Gb/s
                        Interface SATA
                        Capaciteit 298 GB
                        Dus je hebt al een SATA schijf in je systeem, dan is het bijplaatsen van een SSD makkelijk, kwestie nu nog de juiste SSD aan te schaffen...

Ik kijk hiervoor meestal eens op tweakers.net bij de Best Buy Guides:
                        In deze editie pakken we het iets anders dan gebruikelijk aan. De eenvoudige, budgetvriendelijke systemen hebben we niet in een grote atx-behuizing ondergebracht, maar we houden het klein en compact.

Mijn advies:
                        Samsung 850 Pro of EVO (Pro iets duurder, maar betrouwbaarheid ook hoger)
                        Crucial MX200 of BX100 (MX200 iets duurder, maar betrouwbaarheid ook hoger)

Je kan dan kiezen om Windows 7 opnieuw de installeren ofwel je huidige data over te zetten...
                        Bij overzetten ga je dan wel moeten kijken naar je data, want je huidige schijf is 298GB groot en je nieuwe SSD zal 120 of 250 GB zijn afhankelijk wat je kiest...

Om je Windows 7 over te zetten, ik zweer bij http://www.partitionwizard.com/free-...n-manager.html
                        Gratis & goed, zet alle data over, aligned je partities,...

Comment

Om je Windows 7 over te zetten, ik zweer bij http://www.partitionwizard.com/free-...n-manager.html
                          Gratis & goed, zet alle data over, aligned je partities,...
                          Als je een Samsung SSD koopt, gewoon de tool dat ze zelf ter beschikking hebben ... werkt perfect, ook om naar een kleinere opslag te gaan dan de HDD (op voorwaarde dat de totale data niet groter is dan de SSD natuurlijk).
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Als je een Samsung SSD koopt, gewoon de tool dat ze zelf ter beschikking hebben ... werkt perfect, ook om naar een kleinere opslag te gaan dan de HDD (op voorwaarde dat de totale data niet groter is dan de SSD natuurlijk).
                            Inderdaad, dat is één voordeel van een Samsung SSD kopen...

Mir,
                            ik weet niet hoe ervaren u bent in het plaatsen van harde schijven en dergelijke is PC's, want er komt toch wel wat bij kijken.

U waarschijnlijk de huidige harde schijf willen behouden om data op te zetten, waardoor u ook kabeltjes nodig zal hebben voor de SSD.
                            Een SATA datakabel zowieso, een SATA powerkabel hangt af of er nog vrije kabels zijn in je huidige PC.

Daarnaast, na fysieke plaatsing van de SSD en het kopiëren van het OS zal u in de BIOS de boot schijf moeten veranderen van de HDD naar de SSD.

Heeft u hier ervaring mee? Indien niet, pas dan toch wat op, of vraag wat meer raad.
                            Is weliswaar een makkelijke ingreep, maar voor de leek kan dit snel moeilijk worden.

Comment

Bedankt voor de goede raad. Als ik een SSD schijf steek ga ik een clean install doen. Mijn data staat allemaal op een 2e schijf. Ik hoop maar dat ik in de bios voor ssd zal kunnen kiezen.

mir
                              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                                Bedankt voor de goede raad. Als ik een SSD schijf steek ga ik een clean install doen. Mijn data staat allemaal op een 2e schijf. Ik hoop maar dat ik in de bios voor ssd zal kunnen kiezen.
                                mir
                                Hi Mir,

ok dat je een clean install doet, zal altijd iets beter draaien dan een clone...

Nog één raad, in de bios de driver voor de SATA mode dan op AHCI zetten, niet op IDE. Dit enabled dan de laatste SATA features waar een SSD baat van heeft.
                                Let wel, je huidige installatie op de HDD zal met die setting niet booten zonder een verandering in de registry.

(Tenzij alles al op AHCI stond natuurlijk en je huidige HDD installatie al in die mode draait)
                                Je kan hierover wel raad vinden op het net...

Comment

Working...
                                X