Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mistlichten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Mistlichten

    Ik heb de laatste maanden verschillende auto's zonder licht zien rondrijden in het donker.
    Dat waren dan wel allemaal auto's met dagrijverlichting, aan de voorkant zie je die wel, maar langs achter zie je ze bijna niet rijden.
    Toeval of niet, het was bijna altijd op zondagavond.
    Een maand geleden heb ik achter een auto gereden die van Merksplas tot Turnhout zonder licht bleef rijden, ik heb een paar keer met de lichten geknipperd, maar dat hielp niet.

    Een auto zonder licht vind ik toch nog een stuk gevaarlijker dan een auto waarbij de mistlichten (voor of achter) branden terwijl dat eigenlijk niet nodig is.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #32
      Re: Mistlichten

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Bij de meeste auto's is het een vereiste dat de standlichten moeten branden als je de voorste mistlichten wil opzetten
      en ik denk niet dat er in de wet staat dat je de voorste mistlichten niet als dagrijlichten mag gebruiken.
      Jij denkt van niet, ik weet van wel.

      Dagrijlichten zijn dagrijlichten en mistlichten zijn mistlichten, die hebben een aparte goedkeuring.

      Bovendien, gebruik je de speciale dagrijlichten dan mogen geen andere lichten werken (de standlichten dus ook niet, ook de achterlichten niet, want die branden ook als de standlichten werken).

      Wel zijn er gehomologeerde combinaties : dagrijlicht + standlicht ... als je dan je dimlichten aanzet zwakken de dagrijlichten af tot het niveau dat standlichten mogen voeren. Dat mag, want standlichten mogen (nee, moeten) branden in combinatie met dimlichten. Ook in combinatie met voorste mistlichten, maar dan alleen als dat gebruik toegestaan is (mist, zware regen, ...)

      Nu is het mijn gewoonte om met correcte bronnen te komen, maar voor een keertje mag jij eens je ' gedacht ' onderbouwen met wetteksten.

      Ik kan alvast wél de wetteksten aangeven moest dat later nodig zijn.

      « De elektrische installatie moet zodanig zijn uitgevoerd, dat de dagrijlichten automatisch worden ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige
      stand bevindt dat de motor in werking kan zijn.

      De dagrijlichten moeten automatisch worden gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken
      lichtsignalen te geven.

      Het door de dagrijlichten uitgestraalde licht is wit van kleur.

      Daarenboven mogen de stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten evenals de kentekenplaatverlichting niet kunnen worden ontstoken wanneer de dagrijlichten branden. »
      Overdrag je dimlichten laten branden mag overal en altijd (niet waar, in Griekenland mag het niet), voorste mistlichten laten werken mag enkel als de omstandigheden het toelaten of verplichten (hangt idd. af het land).

      En in landen waar je met verlichting aan moet rijden, volstaat het meestal ook dat dat dagrijlichten zijn (andere lichten werken dan niet). Alleen Noorwegen (onder voorbehoud dat er niet nog meer landen zijn) houden vast aan de eis dat het DIMlichten moeten zijn.

      Ander detail : in Zweden mag je voorste mistlichten niet samen met dimlichten laten branden.
      Last edited by Empe; 4 november 2015, 21:04.

      Comment


      • #33
        Re: Mistlichten

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ik heb de laatste maanden verschillende auto's zonder licht zien rondrijden in het donker.
        Dat waren dan wel allemaal auto's met dagrijverlichting, aan de voorkant zie je die wel, maar langs achter zie je ze bijna niet rijden.
        .............................
        En je hebt me geen goedendag gewuifd????

        Twee weken geleden had ik 's avonds de auto van mijn dochter geleend, Een Audi A3.
        Het was de eerste keer dat ik met die auto reed.
        Die stond met de neus op 3 meter van een witte muur geparkeerd.
        Nadat ik één keer op de "start" knop geduwd had werd die muur nogal goed verlicht.
        'k Ben zo weggereden, denkend dat mijn kruislichten op stonden.
        Er was wel één probleem: het instrumentenbord bleef donker.
        Het waren dus alleen de dagrijlichten die op stonden.

        Een goede ziel is dan met zijn lichten beginnen knipperen. En mijn Euro was gevallen....
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #34
          Re: Mistlichten

          Tiens, ik dacht dat zowat alle auto's nu voorzien waren van het systeem dat je lichten automatisch aangaan wanneer het donker genoeg is !?!?
          Is toch heel gemakkelijk hoor, wanneer je daar niet meer hoeft aan te denken (tunnels, parkings, tijdens korte onweersbui, onder dicht gebladerte, vertrekken in de goed verlichte winkelstraat...enz)
          En dat dit niet het geval is bij Audi, toch geen prullenauto's, verwondert me toch ?

          Comment


          • #35
            Re: Mistlichten

            Meeste nieuwe auto's hebben dat systeem inderdaad - maar dat helpt niet als je manueel je lichten uitschakelt. Veel mensen zijn dat systeem niet gewend, en schakelen hun lichten uit als ze uit de wagen stappen omdat ze denken dat de lampen blijven branden.
            Doen ze ook, maar voor een halve minuut of zo. Om je deur/garagepoort te verlichten in principe.

            Comment


            • #36
              Re: Mistlichten

              Inderdaad. En je moet dat kunnen uitschakelen omdat dat systeem faalt bij mist.

              En vaak ook in deze periode overdag, te verwarrend voor dat systeem ... lichten gaan al aan als het absoluut niet nodig is. Kan ook aan vuile ruit liggen.

              Comment


              • #37
                Re: Mistlichten

                Inderdaad. En je moet dat kunnen uitschakelen omdat dat systeem faalt bij mist.

                En vaak ook in deze periode overdag, te verwarrend voor dat systeem ... lichten gaan al aan als het absoluut niet nodig is. Kan ook aan vuile ruit liggen.

                Comment


                • #38
                  Re: Mistlichten

                  Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                  Meeste nieuwe auto's hebben dat systeem inderdaad - maar dat helpt niet als je manueel je lichten uitschakelt. Veel mensen zijn dat systeem niet gewend, en schakelen hun lichten uit als ze uit de wagen stappen omdat ze denken dat de lampen blijven branden.
                  Doen ze ook, maar voor een halve minuut of zo. Om je deur/garagepoort te verlichten in principe.
                  Bij mijn Opel is de lichtschakelaar een terugverende knop. Ttz. wanneer op een bepaald moment je lichten aangaan in de auto stand, en je denk nu moeten mijn lichten toch niet branden, dan geef je een draaitje naar links, de lichten gaan uit (met uitz. van de dagrijlichten) maar de knop veert onmiddellijk terug naar automatisch. Je kan dus het 'automatische' tijdelijk uitschakelen maar niet permanent.
                  In de mist heb ik nog niet gereden, dus daar kan ik nog niet over oordelen.
                  Last edited by Guest17; 5 november 2015, 09:09.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Mistlichten

                    Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                    Meeste nieuwe auto's hebben dat systeem inderdaad - maar dat helpt niet als je manueel je lichten uitschakelt. Veel mensen zijn dat systeem niet gewend, en schakelen hun lichten uit als ze uit de wagen stappen omdat ze denken dat de lampen blijven branden.
                    Doen ze ook, maar voor een halve minuut of zo. Om je deur/garagepoort te verlichten in principe.
                    Bij mijn Opel is het een terugverende knop. Ttz. wanneer je op een gegeven moment denkt nu moeten mijn lichten toch niet branden, dan geef je een draaitje naar links, de lichten gaan uit, maar de knop veert onmiddellijk terug naar automatisch. Je kan dus het 'automatische' tijdelijk uitschakelen maar niet permanent.
                    De schakelaar staat dus altijd op auto en je kan bijgevolg nooit vergeten je lichten aan te zetten wanneer je vertrekt.
                    Last edited by Guest17; 5 november 2015, 09:13.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Mistlichten

                      laten we wel duidelijk zijn: topic is begonnen met mistlichten achteraan, nu hebben we het over automatische lichten vooraan

                      Als de lichten (gewone koplampen) goed zijn afgeregeld wordt niemand verblind.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Mistlichten

                        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        laten we wel duidelijk zijn: topic is begonnen met mistlichten achteraan, nu hebben we het over automatische lichten vooraan

                        Als de lichten (gewone koplampen) goed zijn afgeregeld wordt niemand verblind.
                        Als je al eens niet een beetje mag afwijken, dan mogen ze hier ALLE topics sluiten.
                        In het 'winterbanden' topic heeft men het ook al 5 jaar over zomerbanden... dus.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Mistlichten

                          Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                          http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151102_01950683
                          Vraag ik mij af, hoe zit het dan met die buitenlanders die geen mistlicht hebben achteraan als het zicht minder dan 100m is ? In sommige landen is dat niet verplicht om die te hebben.
                          Ik vraag me nog altijd af welke landen dat dan wel zijn ?
                          Maken ze voor die landen auto's zonder achtermistlichten ?

                          Comment


                          • #43
                            Re: Mistlichten

                            Let er eens op , NL, D (misschien nog andere), daar heb ik het nog niet standaard op gezien en ik heb het hier over trucks en aanhangwagens, op een gewone auto kan je dat niet zo direct zien, tenzij er echt mist is .
                            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                            George Orwell

                            Comment


                            • #44
                              Re: Mistlichten

                              Toch wel verplicht mistachterlicht op aanhanger in NL....http://www.weetjewel.com/aanhanger_mistlamp.htm

                              Comment


                              • #45
                                Re: Mistlichten

                                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                                Ik vraag me nog altijd af welke landen dat dan wel zijn ?
                                Maken ze voor die landen auto's zonder achtermistlichten ?
                                Ja hoor : USA, Japan, India, Canada, ... geen mistachterlicht verplicht (het mag wel).

                                Maar zo vaak zal je wel geen van die auto's of camions hier zien rijden. Wellicht een aantal niet-EU landen ? Eigenlijk niets om zich druk over te maken.

                                Comment

                                Working...
                                X