Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mistlichten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Mistlichten

    [QUOTE=Empe;4381361Ik neem aan dat je mistachterlichten bedoelde.[/QUOTE]

    Uiteraard.

    Maar als ik bovenstaande hier lees (voor B dan), dan is het vooral weer een staaltje van onduidelijke wetgeving. Je bent VERPLICHT ze te ontsteken als zichtbaarheid < 100m of bij hevige regen. Maar als je er gene hebt, wat blijkbaar kan en mag (en dan heb ik het weer niet over oldtimers), dan is er geen probleem? Of gaan ze er van uit dat als iemand plots in een mistsituatie of hevige plensbui terecht komt en geen achtermistlichten heeft, gewoon zijn/haar auto aan kant gaat zetten tot het overwaait?

    Comment


    • #17
      Re: Mistlichten

      Tja, dat is een keuze die België maakt.

      In Nederland moet de auto er ook mee uitgerust zijn, maar ze MOETEN niet gebruikt worden bij mist ... ze MOGEN gebruikt worden. (ze MOETEN dat hebben op de auto omdat dat een europese verplichting is, het gebruik is dan weer nationaal geregeld). Idem voor Duitsland trouwens.

      Nederlandse RVV (regelgeving verkeersregels en verkeerstekens) :

      Artikel 34

      1. Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.

      2. Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.

      Duitsland :

      (3) Behindert Nebel, Schneefall oder Regen die Sicht erheblich, dann ist auch am Tage mit Abblendlicht zu fahren. Nur bei solcher Witterung dürfen Nebelscheinwerfer eingeschaltet sein. Bei zwei Nebelscheinwerfern genügt statt des Abblendlichts die zusätzliche Benutzung der Begrenzungsleuchten. An Krafträdern ohne Beiwagen braucht nur der Nebelscheinwerfer benutzt zu werden. Nebelschlussleuchten dürfen nur dann benutzt werden, wenn durch Nebel die Sichtweite weniger als 50 m beträgt.
      Daar dus : het MAG (moet niet) gebruikt worden als zicht door nevel/mist minder dan 50 meter bedraagt. Mag dus zelfs niet bij sneeuwval of zware regen ! Bovendien :

      § 3
      Geschwindigkeit
      (1) Wer ein Fahrzeug führt, darf nur so schnell fahren, dass das Fahrzeug ständig beherrscht wird. Die Geschwindigkeit ist insbesondere den Straßen-, Verkehrs-, Sicht- und Wetterverhältnissen sowie den persönlichen Fähigkeiten und den Eigenschaften von Fahrzeug und Ladung anzupassen. Beträgt die Sichtweite durch Nebel, Schneefall oder Regen weniger als 50 m, darf nicht schneller als 50 km/h gefahren werden, wenn nicht eine geringere Geschwindigkeit geboten ist. Es darf nur so schnell gefahren werden, dass innerhalb der übersehbaren Strecke gehalten werden kann. Auf Fahrbahnen, die so schmal sind, dass dort entgegen kommende Fahrzeuge gefährdet werden könnten, muss jedoch so langsam gefahren werden, dass mindestens innerhalb der Hälfte der übersehbaren Strecke gehalten werden kann.
      Automatisch betekent dat : ALS je al je mistachterlicht wil gebruiken waar het toegestaan is, dan mag je niet sneller dan 50 km/h. rijden. Oh ja, mistachterlicht(en) = Nebelschlussleucht(en).

      Fahren mit eingeschalteter Nebelschlussleuchte, obwohl die Sicht nicht durch Nebel behindert ist : 20 Euro
      Uit Bussgeldkatalog.

      Wat old timers betreft : je moet wel onderscheid maken, een auto die bij eerste inschrijving mistlichten moest hebben, die moet die natuurlijk ook hebben als ze de O-nummerplaat aanvragen en dus ook gebruiken bij mist. Een auto M1 uit 1988 is old timer (altijd) en kan als old-timer ingeschreven worden (vrije keuze van de eigenaar). Zo'n auto's (uit onze regio) moesten allemaal standaard een mistachterlicht hebben. En als op je auto dus een mistachterlicht gemonteerd (moest) zijn, moet je het ook gebruiken als het nodig is om de verkeerscode na te leven.
      Last edited by Empe; 3 november 2015, 13:26.

      Comment


      • #18
        Re: Mistlichten

        Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
        Uiteraard.

        Of gaan ze er van uit dat als iemand plots in een mistsituatie of hevige plensbui terecht komt en geen achtermistlichten heeft, gewoon zijn/haar auto aan kant gaat zetten tot het overwaait?
        Dat mag ik hopen, dat bestuurders zo verstandig zijn. Ik ga ook niet in de mist rijden met paard en kar op de openbare weg ... die moeten ook geen mistachterlicht voeren. Zo slim ben ik wel. Andermans rekening maak ik niet.

        En ja, de verkeerscode geldt voor ELKE weggebruiker (ook voetgangers). De technische reglementen gelden enkel voor auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheistoebehoren.

        Comment


        • #19
          Re: Mistlichten

          "citaat" In Nederland moet de auto er ook mee uitgerust zijn, maar ze MOETEN niet gebruikt worden bij mist ... ze MOGEN gebruikt worden. (ze MOETEN dat hebben op de auto omdat dat een europese verplichting is, het gebruik is dan weer nationaal geregeld). Idem voor Duitsland trouwens. "eind citaat"
          Daar twijfel ik aan , omdat je vaak NL trucks ziet rijden zonder die voorziening (voor de rest hebben die wel een prima verlichting).
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #20
            Re: Mistlichten

            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            Dat mag ik hopen, dat bestuurders zo verstandig zijn.
            Met alle respect Empe, maar dat geloof je toch zelf niet? Gisteren de situatie meegemaakt, ik vertrek tegen 11u onder een stralend zonnetje uit Gent richting Evergem. Ergens halverwege op de R4 ter hoogte van de Lange Velden komt de mist opzetten en tegen dat ik aan de McDo van de Zeeschipstraat zat was het al vollen bak mist, tegen dat ik in Evergem was, was het helemaal soep. Ik geloof nooit dat een chauffeur die dan geen achtermistlichten heeft op zijn/haar auto aan de kant gaat staan en gaat wachten tot de mist over is of braafjes naar huis terug keert. Dat is dus mi wel degelijk een ferm hiaat in de wetgeving!

            Comment


            • #21
              Re: Mistlichten

              Wel nog een bijvraagje, behoudens oldtimers, in hoeverre is bovenstaande eigenlijk nog van toepassing? Rijden er nog echt auto's rond die niet de status van oldtimer hebben die geen achtermistlichten hebben? Ik ben nu nog niet van de oudste, maar ook al niet meer pas afgestudeerd, maar in mijn herinnering heb ik altijd auto's met achtermistlichten geweten. En ja, de auto's uit mijn eerste herinneringen zijn ondertussen ook al oldtimer (al zal ik dan nog niet op die lichten gelet hebben).

              Comment


              • #22
                Re: Mistlichten

                Het achtermistlicht was/is verplicht vanaf 1975, ik liet er al een plaatsen in 1973 .
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • #23
                  Re: Mistlichten

                  Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                  Wel nog een bijvraagje, behoudens oldtimers, in hoeverre is bovenstaande eigenlijk nog van toepassing? Rijden er nog echt auto's rond die niet de status van oldtimer hebben die geen achtermistlichten hebben? Ik ben nu nog niet van de oudste, maar ook al niet meer pas afgestudeerd, maar in mijn herinnering heb ik altijd auto's met achtermistlichten geweten. En ja, de auto's uit mijn eerste herinneringen zijn ondertussen ook al oldtimer (al zal ik dan nog niet op die lichten gelet hebben).
                  Gewone auto's hebben al de status old timer vanaf ze 25 jaar oud zijn, dus een auto uit 1990 kan nu al old timer zijn.

                  Maar je hebt de keuze : zo'n old timer gewoon als dagelijks voertuig blijven verder gebruiken ... en dan blijven alle regels qua jaarlijkse keuring en dergelijke gewoon doorlopen ... ofwel laat je zo'n auto opnieuw inschrijven als old timer (dan krijg je zo'n speciale nummerplaat), dan hoef je nog slechts de inschrijvingskeuring te ondergaan en daarna nooit meer (tenzij de politie het je oplegt). Die inschrijvingskeuring is trouwens vorig jaar aangepast en uitgebreid. Niet dat een afkeur het inschrijven kan tegenhouden, maar toch ... De voorwaarden om met zo'g ingeschreven old timer rond te rijden zijn vorig jaar eindelijk versoepeld, maar het principe blijft dat je zo'n auto eigenlijk sporadisch zou gebruiken (je mag er geen woon-werk verplaatsing mee maken bijvoorbeeld).

                  Blijkbaar bestaan er nog landen waar auto's niet met een achtermistlicht moeten uitgerust zijn.

                  PS. hopen dat mensen gezond verstand hebben of gebruiken is niet hetzelfde als menen dat ze het ook allemaal zullen doen ... ik HOOP het maar. Sommigen hopen zelfs de Lotto te winnen en dat gebeurt ook effektief, net zoals sommigen zich aan de kant zullen zetten als het te hard regent of te mistig wordt.
                  Last edited by Empe; 3 november 2015, 17:58.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Mistlichten

                    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                    "citaat" In Nederland moet de auto er ook mee uitgerust zijn, maar ze MOETEN niet gebruikt worden bij mist ... ze MOGEN gebruikt worden. (ze MOETEN dat hebben op de auto omdat dat een europese verplichting is, het gebruik is dan weer nationaal geregeld). Idem voor Duitsland trouwens. "eind citaat"
                    Daar twijfel ik aan , omdat je vaak NL trucks ziet rijden zonder die voorziening (voor de rest hebben die wel een prima verlichting).
                    Dat kan best, in Nederland pas sinds 1998 verplicht om een achtermistlicht op nieuwe voertuigen te hebben. (wel, in principe want sommige voertuigen (lichte aanhangwagens) moeten het wel hebben sinds 2005 en de zwaardere enkel als ze na 31/12/1997 ingeschreven werden, oudere zijn dus vrijgesteld ).

                    Het gekke is dat je een boete kan krijgen omdat je voertuig geen achtermistlicht heeft (als dat voertuig het moet hebben) maar dat je dat achtermistlicht niet MOET gebruiken.

                    In alle landen zullen ze wel rare kronkels in hun wetgevingen hebben.

                    Nederland, vrachtwagens (ginds bedrijfsauto's genoemd) :

                    Artikel 5.3.51

                    k. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
                    bron : http://wetten.overheid.nl/BWBR002579...tum_15-12-2010

                    Nederland, personenauto's :

                    Artikel 5.2.51

                    k. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
                    bron : http://wetten.overheid.nl/BWBR002579...tum_15-12-2010
                    Last edited by Empe; 3 november 2015, 18:22.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Mistlichten

                      Wat ik veel erger vind zijn al die chauffeurs die het verschil niet kennen tussen VOOR- en ACHTERmistlichten. Die rijden dan in de mist zonder achtermistlicht maar steken hun voormistlichten aan (die geen bal helpen als het niet totaal donker is) en er dan mee blijven rijden totdat de lampen stuk zijn. Als er iets is dat verblindend werkt als het regent zijn het wel VOORmistlichten. Vooral als er dan al eens mee tegen een stoep gereden is en die de boomtoppen verlichten.

                      Achtermistlichten bij opstuivende regen zijn verdorie heel nuttig. Maar ik ben al blij als ze gewoon hun koplampen aandoen. Al die idioten met lichtgrijze wagens in de mist zonder licht zijn een gevaar op de weg.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Mistlichten

                        Verblind niet, en duidelijker zichtbaar dan een traditioneel mistlicht achter.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Mistlichten

                          Wat je ook dagelijks en meer en meer ziet zijn van die jonge pipo's die ALTIJD, zelfs overdag bij volle zon, hun standlichten samen met hun mistlichten-voor aan hebben staan !?!?
                          Wat is daar het nut van vraag ik me dan af ? Zal gewoon zijn om op te vallen zeker ? Zo van, zie je mij...... ik heb mistlichten vooraan op mijn wagen .

                          Comment


                          • #28
                            Re: Mistlichten

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Wat je ook dagelijks en meer en meer ziet zijn van die jonge pipo's die ALTIJD, zelfs overdag bij volle zon, hun standlichten samen met hun mistlichten-voor aan hebben staan !?!?
                            Wat is daar het nut van vraag ik me dan af ? Zal gewoon zijn om op te vallen zeker ? Zo van, zie je mij...... ik heb mistlichten vooraan op mijn wagen .
                            Om daar aan te voldoen zeker Ivan ?

                            De landen waar men met de lichten aan moet rijden
                            Net zoals België, raden andere landen zoals Duitsland, Frankrijk, Nederland en Oostenrijk het gebruik van de lichten ook bij goede rijomstandigheden overdag aan, maar zonder verplichting.

                            In volgende landen is het gebruik van autolichten overdag echter verplicht: Bulgarije, Denemarken, Estland, Finland (buiten de bebouwde kom), Hongarije (buiten de bebouwde kom), IJsland, Italië (buiten de bebouwde kom), Kroatië, Letland (van 01/10 tem 01/04), Litouwen (van 01/11 tem 01/03), Macedonië (buiten de bebouwde kom), Montenegro, Noorwegen, Polen, Roemenië (buiten de bebouwde kom), Servië, Slovakije (van 15/10 tem 15/03), Slovenië, Turkije, Tsjechische Republiek, Zweden, Zwitserland (sinds 01/01/2014 zijn dagrijlichten of kruislichten overdag verplicht).

                            Comment


                            • #29
                              Re: Mistlichten

                              Als je ergens overdag lichten moet gebruiken, dan zijn het altijd de dimlichten, nooit de standlichten.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Mistlichten

                                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                                Als je ergens overdag lichten moet gebruiken, dan zijn het altijd de dimlichten, nooit de standlichten.
                                Bij de meeste auto's is het een vereiste dat de standlichten moeten branden als je de voorste mistlichten wil opzetten
                                en ik denk niet dat er in de wet staat dat je de voorste mistlichten niet als dagrijlichten mag gebruiken.

                                Comment

                                Working...
                                X