Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Krachtige zaklamp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Krachtige zaklamp

Ferme lamp hoor !
    Maar of het interessant is om deze te gebruiken wanneer je foto's gaat maken in de nacht heb ik toch mijn twijfels.
    Als verdedigingsmiddel in de nacht kan dit natuurlijk ook wel tellen ....

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Op de fiets waarmee ik naar het werk rij zit een Fenix BT20, maar in de standaard accuhouder passen maar 2 lithium-ion accu's, ik heb er een pakketje met 8 cellen aangekoppeld zodat ik dat maar één keer per week moet bijladen.

Mijn oude fiets (wordt vooral gebruikt voor korte afstanden, waarbij die wel eens buiten moet blijven staan, bijvoorbeeld als ik naar de fotoclub rij) heeft een naafdynamo, de standaard "koplamp" was nog met een halogeenlampje, en daar zag ik niet veel mee.
      Daarom heb ik er een "zelfbouw" verlichting voor gemaakt waarvoor ik 2 heel goedkope led zaklampen met XML-T6 leds heb gebruikt, met een paar diodes en wat condensators zijn die gekoppeld aan de naafdynamo, en dat geeft heel veel licht.
      Hoeveel lumen er werkelijk uit komen, dat weet ik niet, maar die twee lampjes geven samen niet zo heel veel minder licht als de Fenix BT20.
      Toen ik die "doe-het-zelf" verlichting bouwde waren de betere led koplampen voor fietsen met naafdynamo's nog erg duur (zo'n 5 jaar geleden), de betaalbare led lampjes gaven niet veel meer licht dan een halogeenlampje.
      Op dit ogenblik zijn de prijzen van die betere led koplampen heel sterk gedaald.

Waar je wel goed op moet letten is dat je zo'n lampje zeker niet te hoog richt, want dat verblindt de andere weggebruikers.
      Onlangs kwam ik een fietser (wielertoerist) tegen die zijn led lampje recht vooruit had gericht, het was op een weg met één fietspad voor beide richtingen, en ik zag even helemaal niets meer...
      Een fietslicht dient niet om 100m verder de baan te verlichten, zo'n 10-15m voor de fiets is meer dan voldoende, en dan hebben de andere weggebruikers er ook minder last van.
      Inderdaad, dat licht moet niet verder schijnen, zolang ik de putten in de weg maar zie.

Op mijn fiets zat eerst zo'n koplamp met 3 led's, gekoppeld aan de naafdynamo.
      Echter na een jaartje heeft die lamp het begeven... en de bekabeling is getest met stroommeter en is okay, dus het licht aan de lampjes zelf.

Intussen snel snel opgelost met usb licht dat ik op het stuur moet vastmaken, en elke keer terug afhalen want anders stelen ze dat aan het station... niet altijd even praktisch als je vergeetachtig bent.
      Dus misschien in toekomst wanneer ook die het begeeft, terug eentje kopen om aan de naafdynamo te koppelen. Zal wellicht nu niet zo duur meer zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Mijne Led Lenser is gearriveerd , heb daar effe een filmpje over gemaakt. Ik vind het indrukwekkend, is mooi afgewerkt en kan heel ver maar ook heel wijd. Ik denk dat ik hier ook de sterren mee kan verlichten.
        ik heb niet veel (of eigenlijk geen) verstand van sterren fotograferen, maar je wilt de sterren verlichten met een zaklamp?

Als je eens echt zonder lichtvervuiling foto's wil maken, moet je eens mee gaan naar Siberie.
        Daar is het lekker donker 's nachts.
        Als extra dimensie mocht ik niet te dicht bij de rand van het bos komen, mijn gids was bang dat er wat beren zaten :-)
        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
        Our English website: www.kaichitravel.com
        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Ik herinner mij levendig het gebruik van de lamp door black bandit en ik was toen danig onder de indruk.

Peter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
            ik heb niet veel (of eigenlijk geen) verstand van sterren fotograferen, maar je wilt de sterren verlichten met een zaklamp?

Als je eens echt zonder lichtvervuiling foto's wil maken, moet je eens mee gaan naar Siberie.
            Als extra dimensie mocht ik niet te dicht bij de rand van het bos komen, mijn gids was bang dat er wat beren zaten :-)
            Je moet echt niet naar Siberië hoor.
            Wij gaan in december een nachtje doorbrengen op het Observatorium Roque de los Muchachos op La Palma.
            Je moet wel maanden vooraf reserveren om een plaatsje te krijgen .
            Er zijn ook wel hotels op een 8-tal km van de top.
            Last edited by Guest17; 15 november 2015, 06:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht

Je moet echt niet naar Siberië hoor.
              Wij gaan in december een nachtje doorbrengen op het Observatorium Roque de los Muchachos op La Palma.
              Je moet wel tijdig en vooraf reserveren om een plaatsje te bemachtigen.
              Maar er zijn ook hotels niet zover van de top en het is een mooie brede weg naar de top.
              We nemen zeker onze hoofdlampen mee, en ook een zaklamp... maar geen dure of eentje met veel lumen, of ze gooien ons van de berg af wegens lichtpollutie .
              Last edited by Guest17; 15 november 2015, 08:50.

Comment

Nogmaals: zo'n verstraler is zelfs contraproductief voor stargazing. Je nachtzicht is met een flits van zo'n lamp (en dan bedoel ik niet in je ogen, maar ergens in het landschap) direct voor minstens een half uur of langer naar de knoppen. Het duurt echt lang voordat je ogen zich weer aangepast hebben aan het zwakke sterrenlicht. Gebruik hiervoor desnoods een stormplampje, maar niet zo'n joekel van een ding.
                Last edited by stefaand; 15 november 2015, 09:47.
                Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                  Nogmaals: zo'n verstraler is zelfs contraproductief voor stargazing. Je nachtzicht is met een flits van zo'n lamp (en dan bedoel ik niet in je ogen, maar ergens in het landschap) direct voor minstens een half uur of langer na de knoppen. Het duurt echt lang voordat je ogen zich weer aangepast hebben aan het zwakke sterrenlicht. Gebruik hiervoor desnoods een stormplampje, maar niet zo'n joekel van een ding.
                  Daarom ook dat wij slechts twee goedkope hoofdlampjes van Petzl + zo'n rechthoekig lampje met een 9v batt. meenemen in La Palma.
                  Maar we gaan niet fotograferen hoor, enkel kijken en genieten.
                  Ik denk dat we met zo'n verstraler nog al wat zouden meemaken met, en moeten horen van, de andere aanwezige 'sterrenkijkers'....

Comment

Ik weet het, ik weet het, zo een fel licht is niet gewenst maar zal alleen bij aankomst gebruikt worden om de omgeving te verkennen en eventueel aan lightpainting te doen. Ik vond die zaklamp zo indrukwekkend, ik moest die gewoon hebben .
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Iemand enig idee of ik herlaadbare batterijen mag gebruiken met de X21.2 ? In de handleiding staat dit: "Gebruik geen hogestroom batterijen of accu's gezien deze een verschillende elektrische waarde hebben" en "Do not use rechargeable batteries or batteries capable of high current for battery-operated products". En dan staat er ook nog dit waardoor ik het helemaal niet meer weet: "Always replace the complete set of batteries/rechargeable batteries. Only recharge batteries with a suitable charger. Regularly recharge batteries (approx. every 3 months) if they are not used for a longer period of time".

Ik had gedacht om deze batterijen aan te schaffen vanwege de hoge capaciteit , 10000mAh. Een goed idee of een lagere capaciteit kiezen?
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                        Iemand enig idee of ik herlaadbare batterijen mag gebruiken met de X21.2 ? In de handleiding staat dit: "Gebruik geen hogestroom batterijen of accu's gezien deze een verschillende elektrische waarde hebben" en "Do not use rechargeable batteries or batteries capable of high current for battery-operated products". En dan staat er ook nog dit waardoor ik het helemaal niet meer weet: "Always replace the complete set of batteries/rechargeable batteries. Only recharge batteries with a suitable charger. Regularly recharge batteries (approx. every 3 months) if they are not used for a longer period of time".

Ik had gedacht om deze batterijen aan te schaffen vanwege de hoge capaciteit , 10000mAh. Een goed idee of een lagere capaciteit kiezen?
                        Ik heb ook ergens een handleiding van die zaklamp gevonden, en daar staat blijkbaar duidelijk in dat je geen "high current or rechargeable batteries" mag gebruiken omdat die andere eigenschappen hebben (als er twijfel is, dan kijk ik liefst eerst naar de handleiding in het Engels, want er staan geregeld vertaalfouten in handleidingen, vooral in de Nederlandse).
                        Dat is wel eigenaardig, want bij zowat alle andere merken wordt er aangeraden om herlaadbare batterijen te gebruiken omdat die alleen voldoende stroom kunnen leveren voor de maximale lichtsterkte.

Ik heb nog wat verder gezocht, volgens sommigen zit er geen goede led driver in, de maximale lichtsterkte wordt nu bepaald door de spanning en stroomsterkte van de alkalinebatterijen die overblijft door rekening te houden met een vrij hoge interne weerstand van dat soort batterijen. Als je er vier nimh D-cellen in steekt (die kunnen véél meer stroom leveren, de inwendige weerstand is veel lager dan bij alkaline), dan geeft die zaklamp naar het schijnt een stuk meer licht, maar waarschijnlijk is de koeling daar niet op berekend. Als de zaklamp dan een tijdje op de maximale lichtsterkte brandt dan kan die stuk gaan omdat de leds te heet worden. Dat vind ik voor zo'n prijzige zaklamp toch een heel groot minpunt.
                        Het probleem met alkaline is dat die helemaal in het begin wel redelijk wat stroom kan leveren, maar dat de inwendige weerstand snel verhoogt naarmate de batterij wat verder leeg raakt.
                        Ook lage temperaturen zorgen voor een grotere inwendige weerstand, daar heeft een nimh accu veel minder last van.
                        Dat wil dus zeggen dat je maar een redelijk korte tijd kan profiteren van de maximaal opgegeven lichtsterkte, tenzij je telkens halfvolle alkalinebatterijen vervangt door nieuwe (dan wordt die zaklamp erg duur in gebruik).
                        Bij de meeste topmerken van zaklampen wordt er een beveiliging ingebouwd, en een driver die zelf het maximale vermogen bepaalt dat naar de led(s) gaat, ongeacht de soort batterij of accu die er wordt gebruikt.

Je kan er dus wel nimh accu's in gebruiken zolang de zaklamp niet te lang op volle sterkte wordt gebruikt, maar het is dan wel op eigen risico.
                        Vooral als je zo'n zaklamp uitleent met nimh accu's zou je die dan wel eens defect terug kunnen krijgen, dat is de reden waarom ik op het werk geen ledzaklamp meer gebruik die heel veel licht kan geven, ik heb er ooit zo eentje terug gekregen met een "bruine led" nadat ik die had uitgeleend. De led was zo heet geworden dat die bijna geen licht meer gaf, die was bruin in plaats van geel, maar ik heb de led wel gemakkelijk kunnen vervangen (voor een paar euro was het probleem opgelost). Heel wat mensen hebben de gewoonte om een zaklamp continu aan te laten terwijl ze bijvoorbeeld aan iets aan het werken zijn, ook al is dat eigenlijk niet echt nodig. Daardoor wordt een heel felle zaklamp zonder ingebouwde temperatuurbeveiliging veel te heet (daarom gebruik ik op het werk tegenwoordig alleen goedkope led zaklampen, het is geen ramp als een zaklamp van een paar euro stuk gaat).

Als iemand nog een zaklampje nodig heeft om te gebruiken als "werklicht", dan is dit zeker geen slechte keuze, heel goedkoop en dat ding geeft redelijk veel licht: https://nl.aliexpress.com/item/NEW-A...608.0.0.AFG4m9
                        Het is geen verstraler zoals de Led Lenser, maar wel een heel handig lampje dat heel goed van pas komt als je ergens iets moet repareren op een te donkere plaats.
                        En het werkt net zo goed op nimh accu's als op alkalinebatterijen.
                        Last edited by Black B@ndit; 20 november 2016, 18:08.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Gij zijt toch een krak in die materie. Dat probleem van alkaline batterijen en dat die snel aan kracht afnemen heb ik dus ook. Ik koop splinternieuwe Duracell Ultra Power batterijen en na, ik schat, een 20-tal brandminuten krijg ik een waarschuwing dat de batterijen leeg aan het geraken zijn.
                          Dat wordt zo een dure aangelegenheid. Daarmee dat ik nu toch die oplaadbare batterijen ga proberen. Als de leds stuk gaan dan zij het zo ... Kan ik trouwens ook genieten vd extra lichtopbrengst .

Comment

Ik heb de grote Maglite (1 powerLED) en de penlite Maglite (gloeilamp). Tijdens een nachtelijke tocht in het regenwoud gebruikte de gids dezelfde grote Maglite als de mijne, een groot en zwaar geval. Wel stevig gemaakt. De penlite is geld weggegooid.
                            Ik kon hem perfect de loef afsteken met mijn Heider CFX (een powerled) even groot als de Led Lenser en zeer goed afgewerkt. Ik weet de prijs niet meer maar zal rond de 80 € geweest zijn tijdens een actie.
                            Oorspronkelijk gekocht voor mijn vrogere urbex. De grote was te onhandig en de kleine gaf gewoon geen licht genoeg.
                            De Heider heb ik nog gebruikt in stikdonkere ruimten voor de foto (uit de hand). Geeft een mooi neutraal licht. Zoom, twee intensiteitstanden en 2 knipperlicht snelheden.
                            Heeft een eigen model batterij.
                            Erg tevreden van.

Deze dus : http://cfx.superzaklamp.nl/
                            Last edited by opapol; 21 november 2016, 16:26.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              Ziet er zeker de moeite uit !

grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Deze vind ik ook heel handig, past nog gemakkelijk in een jaszak, en geeft héél veel licht: http://www.candlepowerforums.com/vb/...l-1800-Lumens) .
                                Een ander voordeel is dat de 18650 cellen niet in serie staan, ze worden onafhankelijk van elkaar gebruikt en dat is een stuk veiliger dan wanneer ze in serie staan.
                                Er zit ook een beveiliging ingebouwd waardoor ze niet kan oververhitten in de hoogste stand (ze gaat dan een stand lager branden, high in plaats van turbo).

Maglites met gloeilampjes kunnen niet op tegen de betere led zaklampen, maar tegenwoordig zijn er inderdaad ook wel Maglites met led te koop (ze hebben wel veel te lang gewacht om daarmee te beginnen).

De "eigen model batterij" van de Heider zaklamp is gewoon een 18650 lithium-ion accu, de cel die in zowat elke laptop wordt gebruikt, en ook in de meeste elektrische auto's (daar zitten er dan wel héél veel in).
                                Het is dus helemaal geen "speciale accu", maar ze is hier toch niet zomaar in de winkels te vinden.
                                Dat komt voor een deel omdat die accu's gevaarlijk kunnen zijn als je ze niet op de juiste manier behandelt.
                                Daarom kan je die eigenlijk best niet zomaar aan iedereen verkopen, want als je ze "mishandelt" dan kunnen ze exploderen en brand veroorzaken (je mag ze niet overladen of te diep ontladen, en je mag ze ook zeker niet doorprikken of laten vallen).
                                Dat is ook de reden waarom je best geen onbeveiligde 18650 cellen gebruikt in een zaklamp, en al helemaal zeker niet in een zaklamp waarin meerdere cellen in serie worden gebruikt, want dat is vragen om problemen (als de ene cel dan eerder leeg is dan de andere, dan is er een heel grote kans dat de "lege" cel omgepoold wordt, en dan is het afwachten wanneer ze explodeert...).
                                Last edited by Black B@ndit; 21 november 2016, 22:34.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X