Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Appartement huren of kopen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Appartement huren of kopen

Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
    Ik wil nog even terug komen op mijn vraag ; huren of appartement kopen . N.a.v. de vele reacties denk ik dat het huren zal worden maar nu is mijn volgende vraag . Kunnen er huurcontracten zo opgesteld worden dat de verhuurder u nooit of te nimmer uit het appartement kan zetten zelfs moest deze laatste te overlijden komen en de erfgenamen u uit het appartement willen zetten bv. Ik denk bv. aan een huurcontract op te laten stellen bij een notaris .
    Ja, dat kan.
    Vastleggen bij de notaris.
    Uiteraard met akkoord van de beide partijen.

Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Inderdaad, ook hier : de notaris heb je niet nodig om het huurcontract op te stellen, wel om de inhoud van dat huurcontract te deponeren bij het Hypotheekkantoor (die aanvaarden immers enkel authentieke aktes en een authentieke akte kan enkel een notaris afleveren). Pas dan is het tegenstelbaar aan derden (de erfgenamen bv.).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
        Ik wil nog even terug komen op mijn vraag ; huren of appartement kopen . N.a.v. de vele reacties denk ik dat het huren zal worden maar nu is mijn volgende vraag . Kunnen er huurcontracten zo opgesteld worden dat de verhuurder u nooit of te nimmer uit het appartement kan zetten zelfs moest deze laatste te overlijden komen en de erfgenamen u uit het appartement willen zetten bv. Ik denk bv. aan een huurcontract op te laten stellen bij een notaris .
        Uit de eerste woning die ik huurde moest ik vertrekken toen de huisbaas overleed. De zoon van die huisbaas had beloofd dat hij ervoor zou zorgen dat ik daar zou kunnen blijven wonen, maar toen het erop aankwam werd de woning toch verkocht (er waren nog andere erfgenamen).
        Dat was ook niet op papier gezet, maar zelfs al heb je dat op papier, dan denk ik dat ze dat appartement (of de woning) nog altijd mogen verkopen, en als de koper er zelf in wil wonen, dan moet je ook nog vertrekken.
        Tijdens de eerste winter was ik eigenlijk al blij dat ik daar niet meer woonde, het was een oud huis dat bijna niet warm te krijgen was (de stookkosten zijn in mijn huidige woning een heel stuk lager).

De tweede woning die ik huurde werd ook te koop gezet toen de huisbaas overleed, normaalgezien zou de dochter die woning blijven verhuren, maar na een tijdje besliste zij toch om de boel te verkopen.
        Omdat de vraagprijs véél te hoog was kwamen er zo goed als geen kopers kijken, en na een jaar heb ik dan zelf een voorstel gedaan om de woning te kopen voor een veel lager bedrag.
        Daar zijn ze direct mee akkoord gegaan, ook al was dat bedrag minder dan de helft van wat ze eerst vroegen (als ik dat had geweten dan had ik nog minder geboden).
        Nu betaal ik minder aan de bank dan wat ik zou betalen aan huishuur, en ik krijg elk jaar ook nog een belastingvoordeel.
        Als ik de woning ooit verkoop, dan krijg ik er nog iets voor terug (niet veel, maar ik heb ook niet veel betaald), maar als ik had blijven huren, dan zou al het geld naar de huisbaas gegaan zijn, en daar krijg je achteraf niets meer van terug...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Uit de eerste woning die ik huurde moest ik vertrekken toen de huisbaas overleed. De zoon van die huisbaas had beloofd dat hij ervoor zou zorgen dat ik daar zou kunnen blijven wonen, maar toen het erop aankwam werd de woning toch verkocht (er waren nog andere erfgenamen).
          ...
          De tweede woning die ik huurde werd ook te koop gezet toen de huisbaas overleed, normaalgezien zou de dochter die woning blijven verhuren, maar na een tijdje besliste zij toch om de boel te verkopen.
          Ik heb altijd geleerd dat als een huurwoning verkocht wordt, dit met inbegrip van het huurcontract is. De nieuwe eigenaar moet dit contract respecteren, met uitzondering als hij/zijzelf er in wil gaan wonen of een eerste lijns verwant.

Is dat dan een fabeltje?

Comment

Tuurlijk, huurcontract blijft geldig, maar er zijn altijd opzegmogelijkheden, al dan niet met schadevergoeding en andere opzegtermijnen.

Als je periode van 3 jaar afloopt, dan moet de eigenaar je ook 3 maand op voorhand opzeggen als hij een andere huurder wil.

Comment

Bij een 'Huurcontract voor het leven' kan je perfect regelen dat de huurder NOOIT ofte NOOIT uitgezet kan worden, huis of appartement mag dan verkocht worden maar de overeenkomst blijft lopen en geldig zolang de huurder leeft.
              NB: de huurder bij zo'n contract KAN en MAG evenwel het contract opzeggen.

Dit is geen gewoon huurcontract, goede raad: laat het opstellen of je helpen door iemand met kennis (Notaris of Advokaat of ...)

Comment

Maar eerst een verhuurder vinden die dat wil tekenen.

Tip: serviceflats gebruiken dit soms, zeker als ze in handen zijn van investeerders en niet van een particulier die dat koopt om later zelf zijn oude dag in te slijten.

Comment

Tommie1, een "Huurcontract voor het leven" is een speciaal contract voor speciale gevallen.
                  Ik overweeg momenteel ook om een gewoon huurcontract om te zetten in een "Huurcontract voor het leven", spreekt vanzelf dat die huurder geen gewone huurder is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                    Ja dat kan en noemt "Huurovereenkomst voor het leven"
                    En de erfgenaam zegt dat hij er zelf in komt wonen en ge staat op straat.
                    Of hij zet het te koop en je kan kiezen om voorkooprecht uit te oefenen of toch te vertrekken.
                    Je bent nooit zeker dat je kan blijven, met elk contract krijgen ze u uit dat huis ... al kan het ook wat duren.
                    En wie stelt zo een contract op tegenover derden (lees vreemden)?
                    Een nieuwe eigenaar kan ook de huurprijs aanpassen ... ook al denken de meesten van niet, trucjes genoeg waarmee een ander regeltje weer in het water valt.
                    Last edited by VerSeg; 21 oktober 2015, 01:57.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

VerSeg: weet niet waar je dat vandaan haalt maar bij een "Huurovereenkomst VOOR HET LEVEN" kan NIEMAND je uit de woning zetten, en neen de nieuwe eigenaar kan de huur niet zomaar aanpassen, kan bij gewone huurovereenkomsten ook niet zomaar trouwens.
                      Waar haal je dat vandaan?

Comment

Klopt, en is blijkbaar gebruikelijk bij serviceflats.

Als je dat huurt, en op tijd betaalt (en je andere plichten als huurder voldoet), dan kan niemand je uitzetten.
                        Bij verkoop gaat het huurcontract over naar de volgende eigenaar (wat ook bij gewone huur het geval is).
                        Maar bij gewone huur kan je als eigenaar opzeggen (mist schadevergoeding of bepaalde termijnen) als je er zelf in wil, of je grondig wil renoveren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                          Ik heb altijd geleerd dat als een huurwoning verkocht wordt, dit met inbegrip van het huurcontract is. De nieuwe eigenaar moet dit contract respecteren, met uitzondering als hij/zijzelf er in wil gaan wonen of een eerste lijns verwant.

Is dat dan een fabeltje?
                          Als iemand de woning koopt om die verder te verhuren, dan kan de huurder normaalgezien blijven, maar er worden ook nog woningen verkocht die niet interessant genoeg zijn voor verhuurders.
                          Een oudere woning met teveel kosten zal eerder verkocht worden aan iemand die er zelf in wil wonen na renovatie (of nadat er een nieuwbouw op de bouwgrond is gezet).

Als huurder ben je bij een verkoop van de woning die je huurt nooit zeker wat er zal gebeuren.
                          Er is inderdaad een kans dat je kan blijven, maar als je een beetje pech hebt, dan moet je op korte tijd iets anders zoeken dat voldoet aan je eisen (en dat ook nog betaalbaar is, dat is meestal het grootste probleem).
                          BD0338BE

Comment

Black B@ndit, in het geval van een "huurcontract voor het leven" zijn er andere regels van toepassing, je kan als huurder niet uit de woning gezet worden, geen kans dat je mag blijven, je MAG blijven zolang je wilt.

PS: nu geef ik het op en reageer niet meer op dit onderwerp, is verloren tijd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                              Black B@ndit, in het geval van een "huurcontract voor het leven" zijn er andere regels van toepassing, je kan als huurder niet uit de woning gezet worden, geen kans dat je mag blijven, je MAG blijven zolang je wilt.

PS: nu geef ik het op en reageer niet meer op dit onderwerp, is verloren tijd.
                              Ik wist niet dat dat bestond, ik denk dat de meeste verhuurders op de private markt weinig van die contracten willen afsluiten.
                              Een woning van iemand die één (of misschien een paar) woning(en) verhuurt zal volgens mij liever geen huurcontract voor het leven willen afsluiten omdat de woning daardoor veel moeilijker verkoopbaar wordt (je weet nooit of de eigenaar om een of andere reden geld nodig heeft, of dat de erfgenamen liever die woning verkopen in plaats van ze te blijven verhuren).
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X