Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Een betaalde versie mag je (wettelijk) op één PC gebruiken. Punt.
    Die bepaalde ISO mag je gerust op een andere PC gebruiken om een Windows te installeren met een ANDERE licentiecode die je gekocht hebt. Of om de originele Windows te herinstalleren op die ene PC of laptop. Punt.
    Jij komt hier letterlijk uitbazuinen: ik overtreed de wet regelmatig. Op zijn minst riskant.
    *kuch* volume licensing *kuch* Er is trouwens ook nog zoiets als het Family Pack, maar die kon je maar op 3 pc's installeren.

    Afaik mag je hem ook op meerdere pc's tegelijk installeren, maar je mag er maar 1 tegelijk gebruiken (wat dom is maar is wel een totaal ander verhaal).


    Het wordt natuurlijk een totaal ander verhaal als je je hem gaat "loaden", dan pas ben je echt fout bezig


    Anyway, sinds een paar maand een nieuwe laptop met Windows 10 en nu werkt ie wel ça va. Ik heb eerst een fresh install gedaan met de ISO van de M$ site en alle nieuwste drivers, alle call-backs uitgezet en met 1 klik op de knop alles kapot gemaakt, beyond any repair :P . Na een tweede fresh install werkte hij wel goed, maar WiDi werkt maar met een bepaalde set van drivers. Daarna wou het scherm ineens niet meer terug opspringen uit stand-by, bleek dat enkel de drivers op de Asus site goed werken.

    Het enige waar ik mij nu dood aan erger is dat de Intel drivers fubar zijn, zeker als het aankomt op het uitzetten van hun "enhancements". Telkens ik overschakel van stroom naar batterij of terug dan wordt "dynamisch contrast" terug ogpezet en krijg ik het via de driver niet goed, enkel via het aparaatbeheer de driver af en aanzetten werkt. Tenzij hij uit zichzelf crasht, want dat doet die ook nog wel.

    Ik vind het shockerend hoe slecht Intel is als je aan beeldbewerking wil doen op een laptop. Een hele resem enhancements staan standaard op waardoor je niets hebt aan een gecalibreerd scherm, om nog maar te zwijgen over de absurde keuze om mijn extern scherm maar een "beperkt bereik" te geven by default waardoor de helderheid ineens keldert...

    Maar voor de rest ben ik wel content
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

    Comment


    • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

      Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
      *kuch* volume licensing *kuch* Er is trouwens ook nog zoiets als het Family Pack, maar die kon je maar op 3 pc's installeren.

      Afaik mag je hem ook op meerdere pc's tegelijk installeren, maar je mag er maar 1 tegelijk gebruiken (wat dom is maar is wel een totaal ander verhaal).
      Er bestaat ook zoiets als *kuch* duizenden particulieren die gewoon één PC of laptop kopen en daarop staat één licentie *kuch*. Daar had ik het over.

      In principe krijg je een installatie met zo'n Windows code zelfs niet geactiveerd op een andere PC zonder te zitten liegen als er gevraagd wordt of het OS op 1 of op meer computers geïnstalleerd is. Beste bewijs dat het volgens de licentiebepaligen NIET toegelaten is.
      Ik heb het hier duidelijk wel over wat MAG, niet wat eventueel KAN.
      Last edited by nete; 19 maart 2016, 07:44.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Wat is dat toch met "explorer.exe" bij upgrades naar Windows 10 ? Ik heb een wat oudere laptop geërfd van een computerclub en regelmatig krijg ik na het booten een balk onderaan met het Windows icoon en rechts een paar meldingen, maar de balk reageert dan op niks. Soms komt dan de rits iconen en het geluid er na een minuut of zo door, soms ook niet. Na een paar keer rebooten lukt het dan uiteindelijk toch.

        Vanmorgen een paar probleempjes opgelost bij een kennis die zelf de upgrade vanaf Win7 uitgevoerd had: taakbalk staat er, je kan er programma iconen naartoe slepen en die werken dan om programma's te starten, maar de witte iconen op de balk geven geen kik (kan dus bv. geen lijst draadloze signalen opvragen). Een icoon verwijderen lukt ook niet, je probeert het naar de desktop te slepen, maar er gebeurt gewoon niks. Linkermuisklik op de startknop doet niks, rechtermuisklik geeft wél het configuratie-menu.

        Soortgelijke problemen nog op andere laptops en desktops tegengekomen, te dikwijls om gewoon toeval te zijn.
        Weet iemand raad ?
        Identiek hetzelfde probleem als ik Kaspersky antivirus durf installeren.
        Zelfs met laatste updates en al ... doet zich voor op verschillende computers.
        Gooi ik die AV er af, dan werkt alles perfect.
        Is dan toch een bug in de AV.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus
          Vooropgestelde support voor W7 stopt in 2020 .. dat is waar ik op doelde ..
          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          Dat is natuurlijk nóg 5 jaar hè... Mijn huidige W7 pc is 3 jaar ongeveer, tegen dan 8 jaar oud, wie weet werkt hij dan nog en heb ik er al niet vanalles mee uitgespookt of heb ik nieuwe nodig.
          En tegen dan is er wellicht al Windows 11 of hoger...
          Ik dacht eerst nog te wachten tot juli, omdat vrouwlief de pc nodig heeft tot dan.
          Intussen de Linux pc voor haar in gereedheid gebracht als backup voor alles. Werkt vlekkeloos ^^

          Aangezien ik in juli een weekje tijd om wat hobbies te doen, unlimited, zonder gezeur van vrouw en kinders, ga ik ook wat nieuwe hobbydingen aankopen (hardware/software) om die na de upgrade te installeren.
          En die week wil ik eigenlijk geen extra tijd verprutsen met het upgraden van windows en dagen troubleshooten...
          Dus als ik nu begin met upgraden, moeten mijn nieuwe settings tegen dan wel in orde zijn...

          Misschien morgen dus...

          Comment


          • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

            Ok, what happened with Microsoft?

            Om 7u10 download + upgrade gestart... snel wat gegeten, kinders naar school gebracht.
            Thuisgekomen, en nog voor 9u vanmorgen was de upgrade al afgerond.
            Alle instellingen voor configuratie doorlopen inzake privacy e.a. irri toestanden.

            Blijkt dat alles staat zoals het vroeger stond: background, icoontjes, ...
            Alle programma's werken. Drivers werden perfect overgenomen.
            Ook voor complexere settings voor mijn muziekopname apparatuur: geen problemen.
            Raw converter werkt, Gimp werkt inclusief macro's werken vlekkeloos.

            Dan lees ik op internet van die horrorverhalen en kafka toestanden, waarvan ik er geen enkele heb meegemaakt.
            Zoals vb dat bepaalde programma's niet overgenomen zouden worden zoals Notepad++ e.d., maar die werken allemaal zoals voorheen.

            Eigenlijk heb ik al die voorbereidingen en backups voor niets gedaan, achteraf bekeken.
            Nu goed, des te beter.

            Comment


            • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
              Ok, what happened with Microsoft?

              Om 7u10 download + upgrade gestart... snel wat gegeten, kinders naar school gebracht.
              Thuisgekomen, en nog voor 9u vanmorgen was de upgrade al afgerond.
              Alle instellingen voor configuratie doorlopen inzake privacy e.a. irri toestanden.

              Blijkt dat alles staat zoals het vroeger stond: background, icoontjes, ...
              Alle programma's werken. Drivers werden perfect overgenomen.
              Ook voor complexere settings voor mijn muziekopname apparatuur: geen problemen.
              Raw converter werkt, Gimp werkt inclusief macro's werken vlekkeloos.

              Dan lees ik op internet van die horrorverhalen en kafka toestanden, waarvan ik er geen enkele heb meegemaakt.
              Zoals vb dat bepaalde programma's niet overgenomen zouden worden zoals Notepad++ e.d., maar die werken allemaal zoals voorheen.

              Eigenlijk heb ik al die voorbereidingen en backups voor niets gedaan, achteraf bekeken.
              Nu goed, des te beter.
              Er zijn er altijd die (misschien ongewild) wellicht zelf zorgen voor deze horror/kafka.
              Eerst zitten ze zelf wat te morrelen in het OS en daarna hebben ze problemen wanneer één of andere upgrade/update van het OS moet uitgevoerd worden.
              Ik ben een absolute noob gebied van alles wat met PC te maken heeft, en ik heb zelf van mijn laptop en PC de upgrade naar W10 gedaan zonder ook maar één enkel probleem.
              Het enige wat niet meer werkte was een kaartlezer...en die heb ik cadeau gedaan/opgestuurd aan iemand van het forum hier die nog met W8.2 of zo werkte.
              Dus als ik het kan, zou iedereen het moeten kunnen toch !?
              Last edited by Guest17; 25 april 2016, 10:13.

              Comment


              • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                Ja er worden door klungelaars nogal snel veel "horroverhalen" de wereld ingestuurd die dan door de internet-gemeenschap, die ook al niet te veel van toeten of blazen weet, grif overgenomen worden ... en dan ook zonder al te veel kennis van zaken verder gedeeld worden, 't is toch internet-evangelie he
                Dat neemt niet weg dat sommige, niet eens zo oude, toestellen, groen licht krijgen als 100% W10 compatibel maar de drivers zijn het dan niet ... erge pech want dat wordt knippen en plakken om terug vlot te geraken, roll-back is meestal de redding ..

                Wat er WEL is dat is dat de cumulative security update van 13 maart een ernstige miskleum (bad update) is op behoorlijk wat computers (KB3147458) .. en een reeks gebruikers (waaronder ikzelf) moeten door een reeks hoepels springen om die er weer af te krijgen en door nog meer hoepels om hun systeem terug stabiel te krijgen. ben eens benieuwd hoe MS daar een mouw gaat aan passen !
                Vor wie getroffen is, is google nog steeds uw vriend ... BTW ik heb 2 computers die er schijnbaar geen last van hebben .. vreemd !

                Comment


                • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Er zijn er altijd die (misschien ongewild) wellicht zelf zorgen voor deze horror/kafka.
                  Eerst zitten ze zelf wat te morrelen in het OS en daarna hebben ze problemen wanneer één of andere upgrade/update van het OS moet uitgevoerd worden.
                  Kan altijd.
                  Wat bij mij in het voordeel speelt is dat ik relatief laat de upgrade gedaan heb, als alle bugs en kinderziektes er intussen al uit zijn.

                  Nadat ik vorig jaar mijn oudere pc had gefixt qua hardware (nieuwe RAM, processor vervangen, tevoren nieuwe voeding en grafische kaart) de BIOS moest updaten, Linux geïnstalleerd, etc... heb ik het even gehad met 'prullen' aan een pc, en ben ik nu blij dat alles vanaf de eerste keer perfect gaat.
                  Hoewel dat prullen best wel een leuke hobby is, als ik tijd te veel zou hebben.

                  Mijn Linux werkt nu wel voor gewone kantoortoepassingen, en prima als backup. Maar ik had er oorspronkelijk hobbies met ingewikkeldere toepassingen op willen doen. En dan natuurlijk altijd op problemen uitkomen die ik met betalende software op windows natuurlijk niet heb.

                  Ik geloof wel dat alles uiteindelijk zou werken in Linux, gratis lijke me geen utopie, maar het zou me wellicht weer een extra jaartje tijd kosten om alle settings naar mijn hand te zetten en het uiteindelijk min of meer te doen werken hoe ik wil.
                  Enkel besef ik maar al te goed dat ons leven morgen al kan gedaan zijn. Het moet dus NU werken en daar betaal ik voor. Met beetje tegenzin in een commercieel kapitalistisch systeem hervallen.
                  Maar als ik op een dag eens gedaan krijg dat wat ik in Windows doe ook in Linux werkt, zal ik de kennis eindelijk gratis kunnen delen.

                  Comment


                  • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                    Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                    Kan altijd.
                    Wat bij mij in het voordeel speelt is dat ik relatief laat de upgrade gedaan heb, als alle bugs en kinderziektes er intussen al uit zijn.

                    Nadat ik vorig jaar mijn oudere pc had gefixt qua hardware (nieuwe RAM, processor vervangen, tevoren nieuwe voeding en grafische kaart) de BIOS moest updaten, Linux geïnstalleerd, etc... heb ik het even gehad met 'prullen' aan een pc, en ben ik nu blij dat alles vanaf de eerste keer perfect gaat.
                    Hoewel dat prullen best wel een leuke hobby is, als ik tijd te veel zou hebben.

                    Mijn Linux werkt nu wel voor gewone kantoortoepassingen, en prima als backup. Maar ik had er oorspronkelijk hobbies met ingewikkeldere toepassingen op willen doen. En dan natuurlijk altijd op problemen uitkomen die ik met betalende software op windows natuurlijk niet heb.

                    Ik geloof wel dat alles uiteindelijk zou werken in Linux, gratis lijke me geen utopie, maar het zou me wellicht weer een extra jaartje tijd kosten om alle settings naar mijn hand te zetten en het uiteindelijk min of meer te doen werken hoe ik wil.
                    Enkel besef ik maar al te goed dat ons leven morgen al kan gedaan zijn. Het moet dus NU werken en daar betaal ik voor. Met beetje tegenzin in een commercieel kapitalistisch systeem hervallen.
                    Maar als ik op een dag eens gedaan krijg dat wat ik in Windows doe ook in Linux werkt, zal ik de kennis eindelijk gratis kunnen delen.
                    Voor wie het onder knie heeft, kan ik me levendig inbeelden dat dit inderdaad leuk is.

                    Comment


                    • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                      Had verleden week het overlijden van mijn desktop met vista. Kreeg van een vriend een pc met win 7 entreprise erop die hij van een vorige werkgever had en nog slechts sporadisch gebruikte. Zie nu dat ik die niet kan upgraden naar win10 door de entreprise versie.....hoe oplossen?
                      Sony RX10 Mark IV
                      nog een fijne dag verder!
                      Guido

                      Comment


                      • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                        Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                        Had verleden week het overlijden van mijn desktop met vista. Kreeg van een vriend een pc met win 7 entreprise erop die hij van een vorige werkgever had en nog slechts sporadisch gebruikte. Zie nu dat ik die niet kan upgraden naar win10 door de entreprise versie.....hoe oplossen?
                        u een nieuwe licentie kopen.

                        Comment


                        • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                          u een nieuwe licentie kopen.
                          terwijl ik met mijn laptop met win7home wel gratis kan upgraden?
                          Sony RX10 Mark IV
                          nog een fijne dag verder!
                          Guido

                          Comment


                          • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                            Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                            terwijl ik met mijn laptop met win7home wel gratis kan upgraden?
                            ja, want dat is geen enterprise.

                            Comment


                            • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                              Recent in het nieuws...

                              windows-10-upgrade-wordt-nog-agressiever

                              en cash back actie

                              Comment


                              • Re: Windows 10: wie heeft het aangedurfd?

                                Ik heb geen vraag gekregen om te upgraden naar Win10, ik heb de installatiefile manueel gedownload en die staat netjes apart in geval ik toch nog zou installeren. Win10 heeft dat niet zelf gedaan of gevraagd. Aangezien Win7 nog ondersteund wordt tot 2019 blijft ik liever bij mijn goed draaiend systeem zonder het risico te lopen dat bepaalde software het bij een upgrade laat afweten. Zowel mijn desktop als laptop hebben al wat ouderdom en zullen waarschijnlijk tegen dan sowieso vervangen worden.
                                bye, Maurice
                                https://on4bam.com/
                                Nikon D7500

                                Comment

                                Working...
                                X