Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Met de Shimano Nexus 7 heb ik geen goede ervaring, die zat op mijn vorige fiets (een Oxford), en die trapte zo zwaar dat ik dacht dat er iets aan mij zelf mankeerde (ik dacht dat ik hartproblemen had, maar dat was gelukkig niet zo).
    Als ik samen met een collega van het werk kwam dan kon ik hem bijna niet bijhouden, na een paar kilometers was ik echt bekaf.
    Die fiets was toen nog nieuw, na een tijdje begon die Nexus zelfs lawaai te maken in bepaalde versnellingen, en heb ik die laten vervangen door een tweedehands 3 vernellingsnaaf, en plots ging die fiets al een heel stuk sneller vooruit.
    Nu heb ik die fiets nog wel, maar die wordt alleen gebruikt voor de heel korte verplaatsingen (maximum 4-5km) waarbij die bijvoorbeeld s' avonds een paar uur buiten moet blijven staan terwijl ik op de fotoclub ben.
    5 jaar geleden heb ik dan de Norta gekocht, toen ik daar voor het eerst op reed voelde ik meteen dat die véél beter bolde dan de Oxford, mijn collega's konden mij helemaal niet meer bijhouden als ik een beetje door reed.

    Op een elektrische fiets zal je het slechte rendement van de Nexus 7 niet meteen merken, maar die zorgt er wel voor dat je een heel stuk minder ver zal geraken met de accu.
    Dit vond ik net, toen ik op zoek was naar informatie over het rendement van de Nexus 7: http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&...98197061,d.d24
    Je ziet dat er veel meer vermogen nodig is om 18km/h te rijden met die Nexus 7, en dat is dus ook wat ik merkte toen ik er zelf mee reed.

    Een derailleur heeft wel meer onderhoud nodig, en dat is net waar de meeste fietsers die met elektrische fietsen rijden niet van wakker liggen.
    Daarom raden de meeste fietsverkopers aan om voor een fiets met gesloten kettingkast te kiezen in plaats van een derailleur.

    Zelf zou ik nooit meer kiezen voor naafversnellingen, of het zou een veel betere moeten zijn dan de Nexus 7, en met veel kleinere verliezen (dan kost de fiets wel 500-1000 euro meer).
    De Nexus 8 zou wel heel goed zijn, net zoals de Rohloff (maar de is nog duurder dan de Nexus 8).

    Waar de elektromotor het best zit op een elektrische fiets, daar heb ik geen ervaring mee.
    Maar de middenmotor zou lichter zijn, en de trapas zit lager dan de wielassen, het gewicht van de motor zit dan lager in het kader, wat voor een betere stabiliteit zorgt.
    De accu kan daarom ook beter net boven de motor in het fietskader zitten, onder de bagagedrager is eigenlijk de slechtst mogelijke plaats voor de stabiliteit (zet maar eens wat gewicht op de bagagedrager, dan merk je het meteen).
    Op mijn Oxford fiets zit ook die Shimano Nexus 7 en toegegeven die fietst erg zwaar, echter, toen ik die fiets kocht deed ik ook een testrit met een Gazelle met diezelfde Shimano Nexus 7 en die fietste een pak lichter, waarom ik dan voor die Oxford koos, de prijs !
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

    Comment


    • #47
      Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Weer één die meent dat hij de slimste van de klas is.

      Denk je echt dat alle mensen die elektrische fietsen dit doen uit luiheid !?

      Mijn persoonlijk geval : 8 jaar geleden iets meegemaakt, dat ik zelfs jou niet toewens. Ik heb er een handicap aan overgehouden en de dokters hebben me altijd aangeraden dat ik naast twee kinebeurten per week veel met de benen moet bewegen, maar zonder inspanning. Dus fietsen was ideaal maar zonder inspanning. De enige mogelijkheid was, binnenshuis op een hometrainer fietsen die ingesteld is op weerstand nul.
      Na 8 jaar binnen "fietsen", wilde ik ook wel eens terug buiten fietsen, wat veel aangenamer is.
      Dus was de oplossing een elektrische fiets waar ik veel beenbeweging heb, zonder dat ik me moet inspannen.

      Het kan nooit kwaad soms eens een seconde na te denken voor je iets doms schrijft hé snuggere .
      Dat is jouw persoonlijke geval, Djivan, alle respect voor jouw situatie. Maar het kan ook eens geen kwaad om te gaan kijken waarvoor een fiets over 't algemeen nog gebruikt wordt: om te fietsen. Sport, transport,...

      In jouw situatie gaat het om medische redenen, heel mooi dat het daar ook zijn nut heeft.

      Maar in mijn kennisenkring heb ik veel twintigers die zo'n elektrische fiets gekocht hebben, omdat ze dan minder moeite moeten doen in bergop en sneller zijn.
      Toch wel, het bestaat, jonge mensen in goede fysieke conditie die een elektrische opteren. Wat is de reden hierachter denk je? (minder inspanning leveren lijkt me anders niet ver gezocht)

      Ik ken ook een aantal mensen die kampen met overgewicht die dat twee jaar terug gekocht hebben als motivatie om eindelijk eens wat meer te gaan bewegen, maar intussen de fiets nog nooit aangeraakt hebben. Deze mensen zouden een gewone fiets nooit gebruiken, en de reden van de elektrische aankoop is gewoon de idee erachter dat ze minder inspanning moeten doen en toch het goede gevoel hebben in hun hoofd dat ze aan sport gedaan hebben.

      Dus ja, ik spreek uit eigen ervaring: de enige mensen met zo'n fiets die ik persoonlijk ken, doen dit uit gemakzucht, en niet om medische redenen zoals in jouw geval. Daar kan ik weinig aan doen.
      Last edited by anonymous; 23 juli 2015, 05:58.

      Comment


      • #48
        Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

        So what, laat de mensen toch zelf hun keuzes maken...

        Als mijn werk iets korter bij was, en ik zou dit met de fiets kunnen doen, dan zou ik ook een electrische fiets kopen om te vermijden dat ik volledig bezweet toe kom.
        En daarvoor moet niemand mij een goed of afkeuring te geven.

        Comment


        • #49
          Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          So what, laat de mensen toch zelf hun keuzes maken...

          Als mijn werk iets korter bij was, en ik zou dit met de fiets kunnen doen, dan zou ik ook een electrische fiets kopen om te vermijden dat ik volledig bezweet toe kom.
          En daarvoor moet niemand mij een goed of afkeuring te geven.
          Dat is het, iedereen doet/koopt/laat wat hij/zij wil .
          Als ze zich maar aan de ter zake geldende officiële reglementen en/of wetgevingen houden wel te verstaan, want straks komt er hier bvb.wel weer een snuggere die dan zegt "dus als ik 175 km/u wil rijden dan doe ik dat..." , nee want dan breng je andere mensen in gevaar.
          Last edited by Guest17; 23 juli 2015, 09:00.

          Comment


          • #50
            Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Dat is het, iedereen doet/koopt/laat wat hij/zij wil .
            Als ze zich maar aan de ter zake geldende officiële reglementen en/of wetgevingen houden wel te verstaan, want straks komt er hier bvb.wel weer een snuggere die dan zegt "dus als ik 175 km/u wil rijden dan doe ik dat..." , nee want dan breng je andere mensen in gevaar.
            En daar ben ik het dan ook helemaal mee eens.
            Het aantal verkeersdoden blijft te hoog, en dus zijn verkeersreglementen er niet voor niks gekomen.
            Je kan over ieder bord en ieder kruispunt discussiëren, maar zo lang ze er staan moet je ze respecteren.

            Zelf heb ik nu voor de derde keer een van mijn kinderen begeleid bij het halen van hun rijbewijs (de laatste moet nog eens terugkomen, maar dat komt in orde), en dat is toch een belangrijk punt wat ik altijd mee geef.

            Comment


            • #51
              Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              So what, laat de mensen toch zelf hun keuzes maken...

              Als mijn werk iets korter bij was, en ik zou dit met de fiets kunnen doen, dan zou ik ook een electrische fiets kopen om te vermijden dat ik volledig bezweet toe kom.
              En daarvoor moet niemand mij een goed of afkeuring te geven.
              Helemaal mee eens.

              Voorlopig kan ik met de fiets naar het station. Mocht ik voor het werk verder moeten gaan dan wat ik met een fiets wil doen, en iets elektrisch opteren, dan zou ik eerder voor een elektrische scooter ofzo gaan.
              Voordeel is dat dit veel sneller gaat, je daar helemaal niet moet trappen, en een koffer hebt om vanalles in te steken.
              Voor verplaatsingen snap ik het doel van een elektrische fiets niet echt.

              Comment


              • #52
                Re: Hoe kan je op eigen kosten een elektrische fiets opladen?

                Wat jonge mensen betreft, ik ook niet, maar de wat oudere (like me) ...
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment

                Working...
                X