Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

naked bike of scooter?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: naked bike of scooter?

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Dat zou je inderdaad in één dag moeten geleerd krijgen, maar wat in een noodgeval, paniek en blokkeren?
    Nu ja dan sta je ook stil. Alleen is het nog de vraag waar of waartegen je stilstaat.
    Inderdaad op de autostrade zou ik er mij ook niet op wagen, daar moet je mee met het verkeer en dat zal net iets teveel gevraagd zijn van een 125cc.
    Dan moet je een 300 of 600 kopen en dat vind ik dan weer veel te zwaar voor stadsverkeer.
    De reden waarom je valt bij een noodstop is niet zozeer omdat de motor blokkeert door niet te schakelen, maar omdat je wiel blokkeert door te hard te remmen ... zeker als het dat vooraan is of in een bocht.
    Dit kan je zowel met een motor hebben als met een scooter tenzij uitgerust met ABS.
    Verder valt de aandrijfkracht sneller weg als je de koppeling intrekt dan bij een automaat, dit kan in je voordeel spelen.
    Het is vooral een eigen voorkeur dat de keuze moet maken, de ene heeft liever een motor en de andere een scooter.
    Het is gewoon iets anders, maar zoals eerder aangekaart hou ik niet van die kleine wielen wegens veel gevoeliger voor oneffenheden van de weg.
    Ieders voorkeur zeker?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Verder valt de aandrijfkracht sneller weg als je de koppeling intrekt dan bij een automaat, dit kan in je voordeel spelen.
      Mag ik vragen in welke situatie dan wel aub? Als er een reflex is die ze me op de rijschool hebben afgeleerd is het wel ontkoppelen in een noodsituatie. Maar er zijn misschien uitzonderingen, dus ik ben benieuwd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Als je ook snelweg wil doen, dan is een 125cc motor eigenlijk meer een gevaar dan wat anders,
        De Brusselse en Antwerpse ring in het spituur zijn ook een "snelweg". Toch denk ik dat zelfs ik met een fiets daar vlotter vooruitkom dan een Ferrari.

Serieus, ik ben al blij als ik daar 50 km/h kan rijden. Dan is mijn dag goed begonnen. Als dat niet kan met een 125 cc waarom hebben ze er dan een motor opgezet verdorie?

Comment

De meeste 125cc halen max 90-95km, enkele uitzonderingen daar gelaten. In de slipstream van een camion 100 maar dan moet je weer afremmen of je zit er onder. Bij felle tegenwind haal je je max zelf niet. Geloof me: je wil geen tientonner stilletjes dichterbij zien komen in je spiegeltjes.
          Als je echter zeker weet dat alles toch stil staat dan is het geen probleem natuurlijk.
          Last edited by Guest5; 8 juli 2015, 22:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            De Brusselse en Antwerpse ring in het spituur zijn ook een "snelweg". Toch denk ik dat zelfs ik met een fiets daar vlotter vooruitkom dan een Ferrari.

Serieus, ik ben al blij als ik daar 50 km/h kan rijden. Dan is mijn dag goed begonnen. Als dat niet kan met een 125 cc waarom hebben ze er dan een motor opgezet verdorie?
            Daar sta je stukken stapvoets aan te schuiven, dan plots 50, dan ineens 120 en plots terug 30 ... dat is een mix van alles.
            Maar het is niet de snelheid alleen dat telt in het verkeer.
            Een 125 heeft vaak ook bijna fietsbanden, is heel licht en gevoelig voor elk zuchtje en reactietijden zijn meestal ook niet van de beste.
            Dat rijdt goed op secundaire wegen, maar op snelwegen moesten ze dat verbieden.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Ik heb vroeger ooit nog met een 125cc (Yamaha RS 125) gereden, maar ik heb daar nooit mee op de snelweg gereden, dat leek mij veel te gevaarlijk.
              De topsnelheid was wel hoog genoeg (toch zonder tegenwind), maar als je daarmee bijvoorbeeld van 100 naar 120km/h moest "accelereren", dan ging dat zo traag dat je in de weg reed voor de auto's, en je wil niet dat iedereen op een meter van je achterwiel begint te "duwen" als je zelf op twee wielen zit...

Mijn laatste motorfiets was een naked bike, die was wel snel genoeg voor de snelweg, in Duitsland heb ik er ooit 245km/h mee gereden (op de teller, de werkelijke snelheid zal wel wat lager geweest zijn).
              Daarmee kan je ook gemakkelijk "uit de weg" als er een automobilist met grote haast langs wil, het is dan ook niet echt een probleem om vanuit de rechtse rijstrook terug in te voegen op de linkerstrook waar de snelheid wat hoger is.

Een 125cc kan leuk zijn voor secundaire wegen, maar voor snelwegen is een zwaardere motor veiliger zodat je meer kans hebt om uit een gevaarlijke situatie te geraken als dat nodig is.
              Je mag wel op de snelweg met een 125cc, maar ik zou het niet aanraden.
              Ik heb alles bij elkaar zo'n 300.000km met de motor gereden, ik heb er dus wel wat ervaring mee, ook met gevaarlijke situaties waar het gelukkig altijd goed is afgelopen.
              Het ligt lang niet altijd aan de motorrijder zelf als die betrokken is in een ongeval, defensief rijden is de enige manier om zo lang mogelijk in leven te blijven als je op twee wielen door het verkeer moet.
              Je mag dan nog voorrang hebben, daar heb je niet veel aan als ze je even later wegvoeren in een ambulance (of erger).
              Je moet constant alles rondom in het oog houden zodat je zelf kan ingrijpen als een andere weggebruiker een fout maakt, anders knal je er zelf wel tegenaan, met meestal heel ernstige gevolgen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Heb beslist om een sym joymax te kopen. Is een sym van 2012 met 11000km ok of zijn dit te veel km?

Comment

Van een particulier of van een garage?
                  Hoeveel garantie?
                  Ziet er even mooi uit als de Honda, maar de Honda Forza is een onlangs uitgebracht model met de laatste snufjes en Honda heeft een goede naam te verdedigen bij de tweewielers.
                  Of 11.000km veel zijn?
                  Valt te bezien hoe ermee gereden werd.
                  Reed de vorige bezitters(s) altijd vol gas dan zijn 11.000 km voor mij veel.
                  Toch heel goed opletten wat je koopt.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Die zal toch wel heel wat langer meegaan dan de 11.000km die er nu al mee gereden zijn?
                    Ik weet niet wat de te verwachten levensduur is van zo'n Sym, het is een merk dat een heel stuk goedkoper is dan de "grote merken", bij de meeste merken mag je toch wel verwachten dat die probleemloos een veelvoud van die 11.000km haalt.
                    Bij een zwaar opgevoerde bromfiets was het vroeger wel normaal dat die meer onderhevig was aan slijtage, een standaard motorfiets, ook een 125cc, zou veel langer moeten meegaan dan 11.000km.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Bij normaal rijgedrag zal die zeker veel langer meegaan, maar als de vorige bezitter telkens het maximum proberen te halen uit die machine zal de levensduur ervan ook veel verkort zijn.
                      Dat gezegd zijnde, ik ken Sym niet en dus ook de kwaliteit niet, maar zeg nu zelf wat betreft Honda, welk ander merk kan daar tegenop qua kwaliteit, service, afwerking, gebruikte materialen en vooral de service punten over heel de EU?

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Sym is zeker niet slecht , die maken ook voertuigen voor gekendere merken (ook Honda dacht ik in Aziatische landen)
                        Merk bestaat al uit de jaren 50 ofzo
                        Honda is "beter" maar vergeet ook niet dat ze hun modellen (sommige toch) ook al in china maken om kosten te verminderen (heb onlangs iemand serieus horen klagen over een msx , nochtans ook 3000euro).
                        Xafke : al eens gekeken in de top 10 van best verkopende merken ? Scooters minder in trek ?

Comment

Van een particulier. Garantie weet ik niet ik denk geen meer. Ik zou graag onder 2000 blijven... En forza is wel duur

Comment

Yamaha lijkt mij ook wel goed. Qua dagelijks rijden ook in de regen. Maakt de keuze tussen moto en scooter uit? Je wordt minder nat op een scooter zeggen ze mja als je goed pak hebt. En langs de andere kant vangt een scooter veel wind

Comment

Kijk, je mag nog een moto nemen met een stroomkuip dan nog gaan je knieën en benen veel meer wind vangen dan op een scooter.
                              Forza heeft een redelijk prijskaartje als je ziet wat je ervoor krijgt.
                              In mijn jonge jaren was Ik al fan van Honda maar daarna een Suzuki gekocht dan die viertakt Suzuki scooter maar dat was een behoorlijke miskoop.
                              Niet dat ik ook maar één breuk heb gehad maar dat kot reed gelijk een strijkijzer.
                              De wielen waren veel te klein en stonden bovendien te dicht bij elkaar, die scooter was echt gevaarlijk in een bocht.
                              En de maximum snelheid was maar 75 km/h, veel te traag om op de openbare weg te rijden maar ik moest wel (125cc hé).

U doet wat je wilt natuurlijk maar een occasie blijft andermans miserie afkopen.
                              Ge kunt natuurlijk geluk hebben en meer kans op ongeluk, ttz dan betaal je op den duur evenveel voor die Sym als voor die Forza.
                              En natuurlijk de grootste troef van Honda is hun dealernet over heel Europa.
                              Eerlijk, ik zou weten wat gekocht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sportquest Bekijk bericht
                                Ik heb even jullie advies nodig. Ik ben op zoek naar een 125cc met b rijbewijs (deze heb ik al 5 jaar). Ik ben aan het twijfelen tussen een naked bike of een scooter; Een naked bike vind ik mooier, maar een scooter is handiger naar het schijnt. Ik ben het niet gewend om te schakelen. Het zou voor elke dag naar het werk te rijden zijn maar ook recreatief. Wat raden jullie aan?
                                Met een rijbewijs B voor 19/1/2013 mag je ook met een MP3 rijden.

Is wel duurder maar dan heb je 'n 500cc met 44Nm koppel, wat toch vlot moet rijden en veel veiliger imo.

Comment

Working...
                                X