Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
    netkosten betalen bij het op het net steken van elektriciteit is absurd want die worden al betaald door diegene die deze stroom verbruikt, je zou dus slechts éénmaal netkosten betalen en dat is op het moment dat je ze terug gebruikt.
    Niet als je meter terugdraait en je gefaktureerd verbruik daardoor drastisch verlaagd (toch de reden van zonnepanelen plaatsen dacht ik). Je draagt immers enkel bij op de netto afname zijnde Afname minus Injectie, je betaalt dus nooit voor je echte daadwerkelijk gebruik van het netwerk. Wel, betaalde want eindelijk wordt het ietsje rechtgezet dankzij het prosumententarief.

Comment

Ik zou eens die "contracten" willen zien van degene die hier "contractbreuk" schreeuwen.

Ik denk ook niet dat er in de contracten van de niet-zonnepaneelbezitters staat dat ze nu al 3 keer moeten betalen voor het voordeel van de wel-zonnepaneelbezitters (via de belastingen, via de distributietarieven en nu nog eens via de groenestroomtoeslag).

Men had van bij het begin van het ganse zonnepanelenverhaal de "slimme meter" moeten verplichten bij iedere nieuwe installatie. Op die manier zou voor iedere installatie het werkelijk gebruik van het stroomnet bepaald kunnen worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bielski Bekijk bericht
        Ik zou eens die "contracten" willen zien van degene die hier "contractbreuk" schreeuwen.

Ik denk ook niet dat er in de contracten van de niet-zonnepaneelbezitters staat dat ze nu al 3 keer moeten betalen voor het voordeel van de wel-zonnepaneelbezitters (via de belastingen, via de distributietarieven en nu nog eens via de groenestroomtoeslag).

Men had van bij het begin van het ganse zonnepanelenverhaal de "slimme meter" moeten verplichten bij iedere nieuwe installatie. Op die manier zou voor iedere installatie het werkelijk gebruik van het stroomnet bepaald kunnen worden.
        Toch ben ik voor de kleine zonnepaneeleigenaar niet akkoord dat hij nu moet betalen voor de injectie daar de politiek de verkeerde beslissingen heeft genomen.Het is niet omdat ik dit niet moet betalen ik akkoord moet zijn .Ze hebben de sector op de verkeerde manier subsidies gegeven.Gaan ze binnenkort de goedgeisoleerde huizen laten betalen om de facturen van verwarming van slecht geisoleerde huizen te betalen? hopelijk leest de politiek niet mee.

Comment

Toch ben ik voor de kleine zonnepaneeleigenaar niet akkoord dat hij nu moet betalen voor de injectie daar de politiek de verkeerde beslissingen heeft genomen.
          Hij moet niet betalen voor injectie. Hij betaalt vanaf nu wel een compensatie om zijn werkelijke kosten van gebruik (afname !) te laten betalen.

Tot nu toe werd zijn injectie immers afgetrokken van zijn afname, dat was dus driedubbel voordeel :

- het ' stockeren ' van electriciteit kost hem niets aan de netbeheerder (stockeren = een aantal kwh op het net zwieren als het best uitkomt (overdag) en evenveel er terug afhalen als het best uitkomt ( alle periodes dat zonnepanelen niets produceren )

- zijn werkelijke afname werd nooit gefaktureerd, wel het verschil tussen afname en injectie

- hij ontsprong op die manier de andere heffingen en btw op de niet gefaktureerde afname, zelfs de heffing voor ' groene stroom' werd op die manier jarenlang grotendeels ontweken tot zelfs nul.

Klanten zonder zonnepanelen betaalden al die jaren WEL alle heffingen op hun werkelijke afname van het net.

Daarom is het geen betaling van injectie, maar wel degelijk een COMPENSATIE regeling om het ontwijken van die heffingen en btw. een beetje eerlijker te doen stoppen.

Terwijl in vergelijking de niet zonnepaneel klanten WEL een bijdrage 'groene stroom' op hun gefaktureerde afname betalen.

- zijn werkelijke afname werd nooit gefaktureerd, wel het verschil tussen afname en injectie
          Dat is wat we 'de' overheid kunnen aanwrijven, dat ze daar geen aandacht hebben aan besteed dat door de terugdraaiende teller bepaalde heffingen en btw. op verbruik verloren zijn gegaan.

Iets waar ze bv. bij het gratis ' water ' destijds WEL aan gedacht hebben, de m³ gratis water per gezinslid waren wel degelijk netto gratis maar er dienden WEL heffingen en btw. op betaald te worden.
          Last edited by Empe; 23 juli 2015, 23:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            Hij moet niet betalen voor injectie. Hij betaalt vanaf nu wel een compensatie om zijn werkelijke kosten van gebruik (afname !) te laten betalen.

Tot nu toe werd zijn injectie immers afgetrokken van zijn afname, dat was dus driedubbel voordeel :
            Eerst hebben zonnepaneelbezitters een voordeel, na een tijdje hebben dubbel voordeel, nu reeds driedubbel voordeel ... wie biedt er nog meer !?

Maar mij hoor je sedert kort niet meer klagen over de distributiekosten die we zullen moeten betalen .

PS Mijn buur heeft beloofd zijn verlof op Tenerife te onderbreken om zijn factuur nogmaals op te diepen en ze door mij te laten scannen.
            Hij zal me verwittigen van zodra hij geland is .

Comment

En ook nu met de BTW verhogen mogen we als paneelbezitter niet klagen.
              Vermits de prijs van stroom stijgt is het weeral interessanter als paneelbezitter, en valt de netvergoeding lichter uit.

Kijk, als je die netvergoeding niet wil betalen, wees dan grote jongen en doe het volgende:
              - koppel uzelf los van het net, en je betaalt geen netvergoeding distributiekost etc.
              - steek uwe kelder vol batterijen die je in de zomer oplaadt, en dan kom je misschien de winter door, of koop een generator
              - vergeet niet om uw GSC's op te zeggen, want die krijg je niet meer.

Mijn rekening is gemaakt, ik ga rustig netvergoeding betalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                En ook nu met de BTW verhogen mogen we als paneelbezitter niet klagen.
                Vermits de prijs van stroom stijgt is het weeral interessanter als paneelbezitter, en valt de netvergoeding lichter uit.

Kijk, als je die netvergoeding niet wil betalen, wees dan grote jongen en doe het volgende:
                - koppel uzelf los van het net, en je betaalt geen netvergoeding distributiekost etc.
                - steek uwe kelder vol batterijen die je in de zomer oplaadt, en dan kom je misschien de winter door, of koop een generator
                - vergeet niet om uw GSC's op te zeggen, want die krijg je niet meer.

Mijn rekening is gemaakt, ik ga rustig netvergoeding betalen.
                Ik ook, en ... oeps, ik schreef bijna 'met plezier', maar dat zou overdreven zijn .
                Last edited by Guest17; 24 juli 2015, 11:15.

Comment

Straf ... eerst komen de bezitters van zonnepanelen wat klagen omdat ze wat moeten betalen, maar nu er nog een regeltje bij komt waardoor de niet bezitters nog wat extra moeten betalen is het plots weer goed.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Straf ... eerst komen de bezitters van zonnepanelen wat klagen omdat ze wat moeten betalen, maar nu er nog een regeltje bij komt waardoor de niet bezitters nog wat extra moeten betalen is het plots weer goed.
                    Dan moet je mijn posts maar eens lezen.
                    Als eigenaar heb ik steeds gezegd dat ik daar niet tegen ga protesteren!
                    Ik schaam me in de plaats van de anderen wiens installatie ook al afbetaald is, en nu een beetje netvergoeding moeten betalen om de te hoge GSC's te compenseren, en daar hele fora over volschrijven.

Dezelfde mening heb ik eens gedeeld op Zonstraal forum. Ben nog net levend kunnen weglopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Tsja Tommie, ik heb hier meermaals gelezen dat het geen probleem mocht zijn wanneer de regeltjes voor zonnepaneelbezitters gewijzigd worden, wel dat is een mesje dat aan twee kanten snijdt hé, er wordt nu eens een regeltje gewijzigd voor de niet bezitters.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Dan moet je mijn posts maar eens lezen.
                        Als eigenaar heb ik steeds gezegd dat ik daar niet tegen ga protesteren!
                        Ik schaam me in de plaats van de anderen wiens installatie ook al afbetaald is, en nu een beetje netvergoeding moeten betalen om de te hoge GSC's te compenseren, en daar hele fora over volschrijven.

Dezelfde mening heb ik eens gedeeld op Zonstraal forum. Ben nog net levend kunnen weglopen.
                        Dju, die van mij in nog altijd niet afbetaald, en die van mijn kinderen ook niet, maar mij of ons schamen... nooit van zijn leven voor niets of niemand .
                        Daar ben ik te oud (ik schreef er bijna en te wijs, maar daar ben ik te dom voor ) voor geworden.

Comment

Maar jij klaagt dan ook niet steen en been....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Tsja Tommie, ik heb hier meermaals gelezen dat het geen probleem mocht zijn wanneer de regeltjes voor zonnepaneelbezitters gewijzigd worden, wel dat is een mesje dat aan twee kanten snijdt hé, er wordt nu eens een regeltje gewijzigd voor de niet bezitters.
                            Deze regel voor de niet bezitters verandert 3 keer.
                            De netvergoeding gaat omhoog, er komt 8 procent verhoging en nu de BTW.
                            Verschil is dat de bezitters daarbij belastingsvermindering hebben gekregen, de certificaten hebben en geen BTW betalen op hun verbruik.
                            De niet bezitters worden enkel benadeeld, de anderen krijgen nog steeds veel meer voordelen dan nadelen.
                            En betalen voor iets dat je niet bezit lijkt me nog steeds een groter bedrog dan betalen voor iets dat je wel bezit en waarbij je al veel geld van de anderen gekregen hebt.
                            Maar soit, u blijft het normaal vinden dat wie volop subsidies krijgt, bijna geen verbruik heeft en dus geen belastingen betaalt ook nog eens extra van de anderen moet krijgen.
                            Klopt dat u een investering deed, maar dat is een eigen keuze geweest.
                            Dat u subsidies kreeg is een beslissing van de overheid geweest en niet de fout van de bezitters.
                            Het enige wat er bij mij niet in kan, is het feit dat de meeste bezitters enkel zichzelf bedrogen voelen en het maar normaal vinden dat een ander voor hun blijft afdokken maar zelf de grootste kritiek uiten als ze maar een peulschil van een ander moeten betalen.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Het enige wat er bij mij niet in kan, is het feit dat de meeste bezitters enkel zichzelf bedrogen voelen en het maar normaal vinden dat een ander voor hun blijft afdokken maar zelf de grootste kritiek uiten als ze maar een peulschil van een ander moeten betalen.
                              Inderdaad, ik noem dat het Calimero gedrag.

Soit, zopas (vandaag) een uitleg van de Vreg op het net, met precies dezelfde bemerkingen als ik hier al enkele dagen post, echter zonder het inzicht dat nog steeds btw en heffingen op het echte verbruik niet kunnen worden geheven door die terugdraaiende teller. De Vreg bevestigt al wat ik al had geschreven, inclusief over bi-directionele meters, sociaal tarief genieters, enz ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                                Inderdaad, ik noem dat het Calimero gedrag.

Soit, zopas (vandaag) een uitleg van de Vreg op het net, met precies dezelfde bemerkingen als ik hier al enkele dagen post, echter zonder het inzicht dat nog steeds btw en heffingen op het echte verbruik niet kunnen worden geheven door die terugdraaiende teller. De Vreg bevestigt al wat ik al had geschreven, inclusief over bi-directionele meters, sociaal tarief genieters, enz ...

http://www.vreg.be/sites/default/fil...ntentarief.pdf
                                De term sociaaltariefgenieters is toch wat ver uit de bocht of wil je de MS van mijn vrouw overnemen evenals de zorgen die ze nodig heeft ?

Comment

Working...
                                X