Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Messen slijpen, maar hoe?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Messen slijpen, maar hoe?

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
    Tja, Geert, sommigen stellen alles in vraag hé …
    Gelijk welk mes dien je te slijpen , het is eigenlijk vrij simpel , de betere en duurdere messen zijn minder snel bot dan de goedkopere.
    Voila Ryan, zoals met alles dus, U weet ook als geen ander dat zelfs echt diamant inleg plaatjes op bv. een cnc houtbewerkingsmachine ook verslijten
    wat zou een stalen mes dan niet bot worden...

Comment

Yep, ik ben schuldig, de grote zondaar omdat ik alles in vraag stel
      In plaats van te reclameren kreeg ik wel een fatsoenlijk antwoord van Nerdifant
      Zaak opgelost??
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Nu gaan ze dat hier op BD ook nog eens in twijfel trekken manman........
        Daar twijfel ik niet aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Zaak opgelost??

Néé, geen slotje !
          Het werd net interessant.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Hoe zou het toch komen dat koks en beenhouwers om de paar tellen hun mes bijwetten?
            Of hoe zou het komen dat de barbier zijn scheermes langs de scheerriem trekt?

Nu gaan ze dat hier op BD ook nog eens in twijfel trekken manman........
            Niemand trekt in twijfel dat messen botter worden, echter bestaat er wel twijfel bij het nut dure of gesofisticeerde apparatuur te gaan gebruiken voor persoonlijk gebruik.
            Ik zie op websites messlijpsystemen die over de 600€ kosten en dan zijn het nog manuele.

Wat je beenhouwer betreft, ik heb nog nooit een beenhouwer iets anders zien gebruiken dan dit of dit om te slijpen.
            Ik ken iemand die meer dan 40 jaar beenhouwer was en die heeft nooit iets anders gebruikt ... dus moet het toch mogelijk zijn om op een goedkope en simpele manier een mes gezond te krijgen?
            Ja er bestaan hulpmiddeltjes die voor u het mes in een bepaalde hoek houden of elektrisch slijpen ... er bestaat zoveel, maar er is ook veel "commerce" bij.

Is er iets fout mee dat je die al dan niet dure hulpstukken koopt?
            Neen, helemaal niet en dat moet ieder voor zich weten en beslissen.
            Maar men wordt hier eerder wat in het belachelijke getrokken als men durft zeggen dat men met de dagelijkse goedkopere dingen ook zijn plan kan trekken.
            Er is ook zeker niets mis met de vraag van de TS, maar bij sommige reacties stel ik toch wel eens de vraag waar het echt om draait.

Hoe komt het dat er mensen 30 of 40 jaar kunnen werken zonder die extra zaken en anderen na een paar maanden het al nodig vinden om professioneel te (laten) slijpen?
            Of scheren die zich echt met hun keukenmes?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
              Néé, geen slotje !
              Sloten moet je trouwens ook professioneel (laten) onderhouden.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Niemand trekt in twijfel dat messen botter worden, echter bestaat er wel twijfel bij het nut dure of gesofisticeerde apparatuur te gaan gebruiken voor persoonlijk gebruik.
                Ik zie op websites messlijpsystemen die over de 600€ kosten en dan zijn het nog manuele.
                Ik denk dat er hier nog niet veel dure voorstellen zijn gekomen wat betreft slijpsystemen , een Lansky setje waar je jaren mee weg kunt en je messen echt vlijmscherp kan maken kost ongeveer 40 euro :
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Ik gebruik steevast dit als ik mijn beitels echt scherp wil hebben:
                  Koop de producten van Ardennes Coticule bij Scheersalon.nl ✓Bestel eenvoudig online ✓Bezoek onze scheerwinkel ✓Koop veilig en vertrouwd bij Scheersalon.nl

(altijd "nat" gebruiken!)
                  en inderdaad, eventueel achteraf nog even over de riem halen.

Comment

Mijn vader zaliger was beenhouwer en ik weet nog toen ik klein was moest ik, soms tegen mijn zin, wekelijks aan de hendel draaien van een grote ronde slijpsteen die in een bad met water draaide.
                    Ik meen te weten dat hij naargelang de grootte van het mes toch een kwartier nodig had om het scherp te krijgen.

Mij lijkt het beste een natte slijpsteen met fijne structuur en een beetje geduld.
                    Last edited by antoine; 26 maart 2015, 07:26.
                    Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

Comment

Ik denk om een Lansky systeem te komen maar welk eentje?
                      Je hebt er elfendertig soorten en prijzen en welk eentje is goed en welk eentje is minder goed.
                      Zo zegt er één op Amazon.de dat die 'diamant' slijpstenen absoluut niet tegen olie kunnen.
                      En zoals altijd zijn er stemmen met 5 sterren en dan eentje 4, eentje met 3 en eentje met 2.
                      Als je van sommigen hun commentaren leest moet ik wel eens lachen.
                      Deze die weinig sterren geven vinden Lansky niet goed omdat ze 30 min. nodig hebben om hun mes scherp te krijgen.
                      Deze met 5 sterren zijn blij dat ze hun messen terug vlijmscherp krijgen.
                      En zoals antoine zegt, vroeger werden de messen en de beitels geslepen op een heel fijne slijpsteen hand aangedreven en de steen in een bak water.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Wat een gedoe, koop toch gewoon een gele Coticule, gaat levenslang mee.
                        Je kan er al wat echt scherp moet zijn op slijpen en het duurt geen half uur.
                        Messen, scheermessen, houtbijtels, ... tot scalpels en vishaken toe.

Last edited by Sennheiser; 26 maart 2015, 10:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                          Wat een gedoe, koop toch gewoon een gele Coticule, gaat levenslang mee.
                          Je kan er al wat echt scherp moet zijn op slijpen en het duurt geen half uur.
                          Messen, scheermessen, houtbijtels, ... tot scalpels en vishaken toe.

https://www.youtube.com/watch?v=p2s2NgW8kP4
                          Vraagt natuurlijk al een beetje handigheid, maar goed, wie met messen werkt moet dat toch al hebben, of niet ..?
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Niks mis met die Coticule, maar ik ben niet handig genoeg om mijn hoek constant te houden, en dat is het belangrijkste.

Ik heb het Lansky diamond setje, en ben daar heel tevreden over. Kost ca 100€, maar is dan ook wat completer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Niks mis met die Coticule, maar ik ben niet handig genoeg om mijn hoek constant te houden, en dat is het belangrijkste.

Ik heb het Lansky diamond setje, en ben daar heel tevreden over. Kost ca 100€, maar is dan ook wat completer.
                              Klopt, de juiste hoek aanhouden is helemaal niet zo simpel als het lijkt, met zo'n Lansky setje ( mijne is de gewone steentjes versie van 40 euro ) kun je nooit met een foute hoek slijpen.
                              Ik heb naast dat Lansky setje ook nog zo'n Japanse steen met een grid vergelijkbaar als die van zo'n coticule steen, als je alleen maar zo'n steen hebt wens ik je veel sucses met een vrij bot mes, je zal uren werk hebben gezien de heel fijne slijpgraad van zo'n steen, met die Lansky heb ik 5 steentjes van grof naar fijn waardoor je echt wel sneller werkt.
                              Zo nu en dan bewerk ik al m'n messen eens met die Lansky zodat de snijhoek weer perfect staat, achteraf nog even over de steen en die zijn perfect, om bij te houden nu en dan eens op de steen bijslijpen is voldoende.
                              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X