Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Windows 10

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Windows 10

In c zijn eigenlijk zowel Linux, Windows, Mac en vele anderen redelijk op hetzelfde gebaseerd.
    Enkel de look en feel zijn anders. Alsook het aanbod van programmas die er op kunnen lopen.

Wel zijn er markante verschillen in de aanpak van hoe die besturingssystemen tot stand komen.
    Windows is simpel, er is 1 baas, 1 team, 1 strategie en ze doen dat goed ook.
    Linux is bagger, niet omdat de kernel slecht zou zijn, maar omdat er geen 1 standaard is, geen 1 team, geen 1 strategie, met veel wilgroei tot gevolg.
    Ook werken ze nog met zeer verouderde programmeertalen en scripting waar een mens hoorndol van komt.
    1 simpel voorbeeld: bekijk alle distros hoe je bv op een wifi netwerk moet geraken. Wildgroei tot en met.
    Linux staat vandaag niet veel verder dan 15 jaar geleden op dat vlak.
    En dan is er nog het eindeloos zoeken naar een windowmanager. Ik denk dat we ondertussen al aan de 50ste variant gekomen zijn waarbij het een niet goed samen werkt met het andere natuurlijk.
    Grafische tools in Linux? are you kidding??? Ga maar lekker knoeien in de shell.
    Voor de liefhebber (zoals ik) is Linux wel great fun maar ik verwacht niet dat man modaal daar even snel mee weg is.

Mac heeft het slimmer gezien. Ze gebruiken de bsd kernel en maken er rond wat linux net tekort heeft. En dat heeft succes.
    Android zelfde verhaal. Maak het gebruiksvriendelijk onder het beleid van 1 team en dat komt in orde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
      Zeg me nu niet dat je nog met lokale e-mail clients (en lord knows, pop3 e-mail) werkt ?
      Op mijn laptop alleszins wel (Outlook), in Gmail moet ik steeds gaan zoeken waar ze één en ander nu weer gezet hebben in. Gruwelijke interface vind ik.
      In Android stukken beter, daar gebruik ik uitsluitend Gmail.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

xafke, zo voel ik het ook aan
        Op diverse forums merk ik ook dat men heel veel bezig is met de besturing of het OS of dus Linux.
        't lijkt wel een hobby.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Op mijn laptop alleszins wel (Outlook), in Gmail moet ik steeds gaan zoeken waar ze één en ander nu weer gezet hebben in. Gruwelijke interface vind ik.
          In Android stukken beter, daar gebruik ik uitsluitend Gmail.
          Het is algemeen bedoeld, niet op de man
          Linux was dus ooit een manier van leven, onafhankelijk, vrij van alles en vrij van de geldwolven.
          Toch is Windows en het Mac OS baas boven alles.
          En dan gebuikt men in Linux Gmail of "in the cloud" toestanden enz.
          Zo geeft men toch veel uit handen niet?
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Gisteren nog even de nieuwe build geïnstalleerd van Win10TP, en de veranderingen zijn toch wel weer duidelijk merkbaar.
            • <win>-C werkt niet meer, het charm menu is weg
            • Start menu is nu standaard, en rechtsboven is er een icon om te switchen tussen een full screen (Modern UI) start menu, of iets dat moet lijken op de Windows 7 start menu. (Ik denk wel dat dit goed zal ontvangen worden door de meeste gebruikers.)
            • Cortana is nog niet beschikbaar in onze regio, maar dat had ik wel verwacht. De zoek functies lijken wel al goed te werken.
            • Is wel even wennen om het menu links boven te gebruiken in de apps om naar de settings te gaan.

En wat misschien wel het voornaamste is. Tot nu toe lijkt die build toch ook nog altijd heel stabiel te zijn en heeft nog steeds niets van zijn snelheid verloren.

Zoals ik eerder al zei, indien ze al hun beloftes kunnen nakomen en ook een heel stabiel systeem leveren, dan zou dit wel eens de Windows versie kunnen zijn die alle vorige zal vervangen.

PS: Ivm de Linux discussie die hier is ontstaan. Linux heeft ook wel zijn charmes, maar is inderdaad meer een systeem weggelegd voor mensen die niet te gebonden zijn aan programma's die enkel op Windows draaien. (Al moet ik zeggen dat Wine wel zijn best doet om Windows programma's te laten draaien onder Linux.)

Ik heb wel gemerkt dat een basiskennis van commando's om te gebruiken in de Terminal een vereiste is. Dit is heel lang een struikelblok voor mij geweest, maar gelukkig is Linux een onderdeel van de opleiding die ik aan het volgen ben en met de basis die wij dit jaar gezien hebben, kan ik nu al een heel eind komen. Het heeft mij toch enorm geholpen om Linux een beetje meer te appreciëren.

Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk liever Linux Mint heb, dan Ubuntu. Ook al is Linux Mint 17 gebaseerd op Ubuntu 14.04. (Dit laatste is duidelijk merkbaar, want Linux Mint heeft nu toch ook meer tijd nodig om op te starten. Bij de vorige versies was Mint toch wel duidelijk sneller.) Dit is trouwens ook iets dat ik merk, de nieuwe Linux versies vragen steeds meer van de resources van je systeem. Waar Linux vroeger supersnel was tov Windows, beginnen de huidige Linux versies ook log aan te voelen. En zeker als je het vergelijkt met Windows 8.1 en 10. Ik heb de indruk dat deze versies soms sneller reageren dan de huidige Linux versies. (Getest op hetzelfde systeem!)
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              in Gmail moet ik steeds gaan zoeken waar ze één en ander nu weer gezet hebben in. Gruwelijke interface vind ik.
              Thunderbird met imap, enkele extensions voor je calendar en tasks en voilà !

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
              Ik heb wel gemerkt dat een basiskennis van commando's om te gebruiken in de Terminal een vereiste is
              Als je de Terminal onder de knie hebt, kan je alles doen met Linux. Maar er is een learning curve, sowieso.
              Mensen die echter hun computer alleen gebruiken voor huis, tuin en keuken hebben die terminal niet nodig. Als je gewoon maar wat surft op internet, wat facebook't, wat youtube't, je gezinskiekjes bekijkt en je mail checkt, kan je met Ubuntu en Mint meteen aan de slag. Maar je hebt gelijk, de kracht én het grote voordeel van linux schuilen in de terminal (die je trouwens ook in Mac OS X vindt en voor 99% dezelfde is)...

Enfin, ik was niet aan Windows, en zelfs toen m'n vrouw jaren geleden een Dell kocht met Win7, kon het me nog niet boeien. Naar Windows 8 heb ik een tijd niet omgekeken omdat er zoveel kritiek op kwam en omdat ik dan nog volop met OS X bezig was. Alleen toen m'n vrouw vorig jaar een laptop van school kreeg met Win8.1, en ik zag dat dat heel vlotjes liep op een heel bescheiden AMD laptop, ben ik iets verder gaan kijken. Heb een 'test' versie gedownload en dat draait nu heel vlotjes op die oude Dell met een dual core pentium en 4Gb RAM. En toen begon mijn gaming microbe weer te jeuken en besloot ik zelf een pc te bouwen met een OEM van Win8.1.
              Classic Shell geïnstalleerd en I'm a happy camper.

Zelfs op mobiel heb ik mijn kar gedraaid. Was, zoals gezegd een Mac fan, dus sowieso een iPhone/iPad met iOS. Maar sinds m'n interesse in Linux ben ik beginnen kijken naar Android. M'n iPad 2 en iPhone 4S gingen richting m'n vrouw en nu heb ik al een hele tijd een Motorola Moto G en een Asus Transformer Pad T701, allebei met Android KitKat (Lollipop upgrade zit eraan te komen).
              Maar als Windows 10 z'n beloftes kan waarmaken, schakel ik misschien wel over naar een Windows Phone. M'n volgende zou een Moto X worden, maar heb onlangs een Nokia Lumia 930 aan 't werk gezien en ik was eerlijk gezegd heel aangenaam verrast. Enfin, we zien wel. Nu wel nog de Windows Powershell leren...

't Kan verkeren, zei Bredero...
              Last edited by Kaneda; 25 januari 2015, 12:11.
              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Fijne en eerlijk uitleg Kaneda

De afkortingen en commando's in Linux hebben me steeds wat verveeld (mijn eigen fout in feite).
                Maar ik zocht ook niet naar hun betekenis (sudo=super user do.)
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Fijne en eerlijk uitleg Kaneda
                  Zo ben ik

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  De afkortingen en commando's in Linux hebben me steeds wat verveeld (mijn eigen fout in feite).
                  Maar ik zocht ook niet naar hun betekenis (sudo=super user do.)
                  Wel, gezien ik al veel ervaring had met OS X was die Terminal mij totaal niet vreemd. Niet dat ik 'm beheerste, maar 't voelde heel vertrouwd aan toen ik meer met Linux begon te experimenteren. 't Is allemaal een kwestie van routine. Linux is heel aantrekkelijk, zo makkelijk om je install een andere look te geven, maar er zijn inderdaad beperkingen qua apps. Is een kwestie van tijd, denk ik.
                  Gaming wordt heel aantrekkelijk op Linux (dankzij Valve) en als hun Steambox wat momentum krijgt, zal Linux ook wel wat meer market share vergaren, geloof ik.
                  Enfin, we zien wel (zoals ik altijd zeg...)
                  Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Als ik dat hier lees over linux dan kan ik enkel concluderen dat het allemaal ervaringen van 15 jaar geleden zijn. Heb mijn laptop (Lenovo E530) geïnstaleerd en meer dan het password van mijn wireless ingeven heb ik niet moeten doen. Printer hetzelfde, driver erop en printen maar (Samsung CLP-315N over ethernet). Nog nooit de shell daarvoor nodig gehad. De wifi gaat via de desktop als ik eens op een ander netwerk kom (scan, netwerk kiezen en passwoord invullen) en de printer gaat via de webbrowser om eens een document te deleten of te zien hoeveel pagina's er nu al gedrukt zijn en waar de toner staat.

De desktop draait al 12 jaar en heeft nu voor het eerst een probleem, de SSD met het OS die erdoor zit. Is de eerste keer niet dat ik een schijf verlies, maar dat heeft zelden met het OS te maken.

Heb 2 weken geleden een Asus Vivo VC-60 op W7 gezet. die krijg ik nog altijd niet op het netwerk want drivers zijn niet meegeleverd, zonder dat geraak je niet eens op het netwerk (wired of wireless) en de drivers van Asus werken niet want hij herkent de chp niet. Echt beter dan 15 jaar geleden is dat ook niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Heb mijn laptop (Lenovo E530) geïnstaleerd en meer dan het password van mijn wireless ingeven heb ik niet moeten doen.
                      Broadcom is meestal de boosdoener qua wifi...
                      Voor linux blijf je het best bij alles wat Intel is, ook integrated graphics, en als je dan een aparte graka hebt, zorg dan dat het een nvidia is... Zo heb je de minste problemen.
                      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                        Jammer dat ze niet doen zoals Apple en het volledig gratis geven, en niet enkel indien je binnen de 12 maanden na release update.
                        Nadeel van enkel een OS te maken, Apple koppelt dat aan een computer, zo kan je natuurlijk wel een OS als extratje bijgooien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                          Nadeel van enkel een OS te maken, Apple koppelt dat aan een computer, zo kan je natuurlijk wel een OS als extratje bijgooien.
                          Ja, maar als je nu een Mac had gekocht met Mountain Lion, kan je die wel gratis upgraden naar Mavericks en nu nogmaals gratis naar Yosemite...
                          Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Working...
                          X