Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

Wij hebben 34 lantaarns in onze tuin, die waren uitgerust met 42W fluorescent spaarlampen.
    Vorige winter 10 stuks vervangen door Osram led E27 10W

Deze geven beduidend minder licht dan de 42W fluorescent spaarlampen en lijken me na een jaar al minder licht af te geven.

Een maand geleden 15W ledlampen ontdekt van LEXMAN en van dit model 10 stuks geplaatst.

Deze Lexman 15W geven zichtbaar de dubbele hoeveelheid licht tegenover het Osram model en even veel als een nieuwe 42W fluorescent spaarlamp.
    Ik had een energiemetertje bij de hand en heb ze beide eens vergeleken :

Osram 10W opgegeven 806 lumen
    Spanning 243V 0,063A 14,2W cos phi 0,94

Lexman 15W opgegeven 1521 lumen
    spanning 243V 0,119A 17,2W cos phi 0,59

Op de verpakking van de Osram staat een levensduur van 15jaar*. Als je naar de betekenis van het sterretje kijkt, dan betekent dat : 15 jaar bij een maximum brandduur van 2,7h/dag (14782h tegenover 20000h in de specs)
    In de praktijk zal dat hier zo'n 4 jaar betekenen. Ze worden aangestuurd via een klok en een schemerschakelaar, waardoor ze afhankelijk van het seizoen 8 tot 12h per dag branden.
    Voor de Lexman 15W wordt enkel 10000h opgegeven, maar heeft een garantie van 3 jaar. 3j*365d*24h=26280h
    Ik ben benieuwd welk merk eerst gaat sneuvelen. De 42W spaarlampen zouden 5000h leven. 30% heeft dat niet gehaald, 40% heeft 6000-8000h gehaald en de rest gaat nu naar de 9000h, maar met lage lichtopbrengst.
    Last edited by notex; 26 december 2014, 17:00.

Comment

34 lampen van 42W vervangen door lampen die maar 10 of 15W verbruiken, dat is een flinke besparing, zeker als ze zoveel uren per jaar branden.
      Een led lamp van 15W geeft altijd minder licht dan een spaarlamp van 42W (het aantal lumen per Watt van led en spaarlampen komt ongeveer overeen).

De "stand" van de lamp kan er (vooral bij led) voor zorgen dat er meer of minder licht op de juiste plaats terecht komt.
      Een gloeilamp straalt bijna in alle richtingen, een ledlamp geeft aan de kant van de fitting bijna geen licht omdat daar het koelelement zit.
      Daarom kan een led lamp best naar beneden gericht in een armatuur gemonteerd zitten, anders verlies je een groot deel van het licht.
      Het is de totale lichtopbrengst die opgegeven wordt, daardoor kan de hoeveelheid licht zelfs bij een led lamp best meevallen als die in de juiste richting gemonteerd is.
      Van de totale lichtopbrengst van een gewone lamp gaat er dan in verhouding met een ledlamp een groter deel van het aantal lumen verloren naar een richting waar je geen licht nodig hebt (dat is wel sterk afhankelijk van het armatuur).

Led lampen geven ook geleidelijk aan minder licht, naarmate ze warmer worden gaat dat aanzienlijk sneller.
      De lampen met het grootste vermogen hebben de meeste problemen om de warmte afgevoerd te krijgen, het rendement van die lampen zal dus ook sneller afnemen.

In een tuin is het belangrijk om vast te stellen hoeveel licht er werkelijk nodig is, je hebt daar gewoonlijk geen "zee van licht" nodig, met wat minder licht zie je ook wel waar je loopt (of waar de inbrekers lopen).
      Als je net genoeg licht (vermogen) plaatst dan is dat een grote besparing tegenover de sterkst mogelijke lamp die in het armatuur past.

Ik heb hier boven tafel 3 spaarlampen vervangen door ledlampen die de helft verbruiken, voor mij geven die nog ruim voldoende licht (de ledlampen "hangen" ook in de juiste richting, waardoor het licht zoveel mogelijk op de juiste plaats terecht komt).
      Ik kan mij voorstellen dat veel mensen systematisch kiezen voor de sterkst mogelijke lamp als ze voor spaarlampen kiezen (led of CFL), maar dat is niet altijd nodig.
      Door de juiste keuze te maken is er nog meer te besparen.
      Maar het probleem is dat je in de winkel niet ziet hoeveel licht een lamp geeft, zeker niet in het armatuur waar je die zelf wil gebruiken.
      Dat maakt het moeilijk om de juiste keuze te maken...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        34 lampen van 42W vervangen door lampen die maar 10 of 15W verbruiken, dat is een flinke besparing, zeker als ze zoveel uren per jaar branden.
        Origineel bij de nieuwbouw zat er zelfs een natriumdamp-lamp van 200W in elke lantaarn. Die hebben we redelijk snel laten vervangen door de fluorescent spaarlampen van 42W. Die investering was na een half jaar al terugverdiend. Ledlampen waren toen nog peperduur.
        Nu vervang ik zelf de defecte spaarlampen door ledlampen.

Voor binnenshuis vind ik ledverlichting veel te zwak. Boven de eetkamertafel hangt hier een luchter met 2 halogeenlampen van 300W, en boven de salontafel 1 halogeen van 300W. Die projecteren het licht vanop 80cm op het witte plafond zodat de hele kamer egaal verlicht wordt. De buren gebruiken voor dezelfde kamer een peertje van 60W en een van 40W . Ze zetten hun zonnebril op als ze 's avonds langskomen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Voor binnenshuis vind ik ledverlichting veel te zwak. Boven de eetkamertafel hangt hier een luchter met 2 halogeenlampen van 300W, en boven de salontafel 1 halogeen van 300W. Die projecteren het licht vanop 80cm op het witte plafond zodat de hele kamer egaal verlicht wordt. De buren gebruiken voor dezelfde kamer een peertje van 60W en een van 40W . Ze zetten hun zonnebril op als ze 's avonds langskomen .
          Als je drie halogeenlampen van 300W naar beneden zou laten schijnen dan zouden die ook veel teveel licht geven (dan heb je zeker een zonnebril nodig).
          Als je licht op (en rond) de tafel wil dan is de verlichting die jij hebt hangen zeker niet de zuinigste (van die 2 x 300 W boven de tafel blijft misschien nog 20% over tegen dat het werkelijk op de tafel terecht komt).
          Meer dan 30 jaar geleden hadden wij thuis boven de tafel ook zo'n lamp hangen, maar ondertussen is de elektriciteit wel een pak duurder geworden.
          Met die 900W aan verlichting zal de verwarming wel wat minder aan slaan...(de warmte gaat niet helemaal verloren, maar elektrisch verwarmen is duurder dan op gas ).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            Ik had een energiemetertje bij de hand en heb ze beide eens vergeleken :

Osram 10W opgegeven 806 lumen
            Spanning 243V 0,063A 14,2W cos phi 0,94

Lexman 15W opgegeven 1521 lumen
            spanning 243V 0,119A 17,2W cos phi 0,59
            als dit klopt ivm die cos φ dan heb je wel slechte lampen in huis gehaald vind ik
            zo'n type lampen zijn nefast voor het elektriciteitsnetwerk
            dit heeft te maken met het werkelijk vermogen en het schijnbaar vermogen, hoe lager dat de cos phi is ,hoe hoger je werkelijk vermogen eigenlijk is , het schijnbaar vermogen blijft hetzelfde
            als je zo'n cos φ in een industriële omgeving zou gebruiken waar dat men moet bij betalen als de cos phi slecht is , dus moet betalen op het werkelijk vermogen daar zou men met die cos φ niet lachen
            zo'n type lampen met die cos φ zou men van mijn part direct mogen verbieden om te verkopen aan de gewone particulieren waar dat een gewone KWh teller staat die geen rekening houd met de cos φ
            Last edited by gert007; 26 december 2014, 19:37.

Comment

Working...
            X