Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Ondertussen de LED's bonnen gekregen. Jammer, maar ze spreiden teveel zodat ze geen gezelligheid meer geven. Het licht is ook te koud en 5W is te gering voor ons gebruik. De prijs van Philips van meer dan 5W gaan in de richting van 15€ en meer. Dus nog steeds te duur. Heb ondertussen al een ganse voorraad waar ik helaas niks kan mee doen. De zaak staat blijkbaar toch nog niet op punt. Leve de ouderwetse halogeenspot. Dus liever wat meer verbruik en een gezellig interieur dan een koele kliniek sfeer.
    3000K is wat witter dan gloeilampen, als je ongeveer dezelfde "kleur" wil, dan moet je kiezen voor 2700K.
    Let ook op voor ledlampen waarbij ze geen kleurweergave-index opgeven, als die er niet op staat, dan mag je er al zeker van zijn dat ze niet aan een "CRI" van 80 komen, in dat geval kunnen de kleuren er heel slecht uitzien.
    Een CRI van 80 is het minimum, maar er zijn bijna geen ledlampen en spots die aan een CRI van 90 geraken (de meeste spaarlampen zitten ook rond de 80).
    Het probleem is dat het rendement (lumen per Watt) achteruit gaat naargelang de kleurweergave-index hoger wordt.
    Kijk dus bij de zogenaamde "experts" die zelf ledlampen en spots testen of die daar wel rekening mee houden.
    Je zou aan de hand van die test wel eens lampen kunnen kopen waarover je helemaal niet tevreden bent.

Ik heb ook een aantal verschillende spotjes gekocht, ik had er nodig om te gebruiken op de fototentoonstelling.
    Daarvoor vond ik de 2700 en 3000K te "geel", voor die toepassing vond ik de Philips spotjes van 4000K wel perfect.
    De spotjes die ik gekocht heb om te testen, die heb ik kunnen weggeven, ze worden nu ook nog gebruikt.
    Daarom heb ik gezegd om niet meteen een heleboel spotjes te kopen, want je ziet pas wat ze doen als ze in gebruik zijn op de plaats waar je ze nodig hebt...

Bij de bekende merken kan je er van op aan dat de gegevens op de verpakking ook kloppen (al is de levensduur wel sterk afhankelijk van de temperatuur, de opgegeven levensduur geldt voor een lamp of spot die "vrij" hangt bij een bepaalde omgevingstemperatuur).

Als je spotjes hebt in een gang of eventueel in de badkamer of wc, dan kan je de spotjes die je net gekocht hebt daar misschien gebruiken?
    Daar is de kleurtemperatuur meestal minder "kritisch".
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Ik heb de meestal GU-10 spots die ik heb vervangen door LED versies. In de living dure van Sylvania (worden zelfs in België gemaakt) van 7.5W, in de slaapkamer goedkopere van Osram van 5.5W.
      Beide claimen om een vervanger te zijn voor 50W halogeen lampen. De dure zouden in theorie 25 jaar meegaan, de goedkope 15 jaar. Bij beide stellingen heb ik wel mijn twijfels...
      De kijkhoek is van beide 40°, wat klopt. Maar halogeen spots "lekken" inderdaad licht naar de zijkanten, zodat je je plafond mee verlicht (mijn armaturen zijn volledig open), iets wat die LED-spots helemaal niet doen.
      De lichtkleur kan je kiezen (hier heb ik voor 2700K gekozen), en de lichtsterkte (zeker van die 7.5W versies) is behoorlijk goed. Het is iets minder dan een 50W halogeen versie maar niet veel.

Die Osramversies kosten een 9 € (bij Conrad), die Sylvania's 3x zoveel... Dus maar hopen dat die inderdaad 25 jaar meegaan ... De bouwkwaliteit van die Sylvania's is wel stukken beter.

Wel zeker zorgen dat je zo'n ledslampen niet in een gesloten armatuur gebruikt. Mijn vader heeft er zo al een 5-tal naar de knoppen geholpen (met zo'n armatuur). Hier is er nog geen enkele gesneuveld.
      Hier zouden er een 11-tal moeten vervangen worden door LED's in volledig op armaturen en twee in gesloten. Dus dat zij er heel wat. Ofwel vervang je ze allemaal , ofwel niet. Het wordt anders een kakofonie van lichtkleuren die het alle behalve aantrekkelijk maakt. Ik ga nog eens kijken naar die Osram's bij Conrad, maar zoals al geopperd, ik heb hier al een arsenaal van slechte aankopen. Maar goed, wie niet waagt, wie niet wint. 35W x 13 is toch nog een pak meer dan 13 x 7.5 W. Maar je moet dan toch al vele uren draaien om de meerprijs terug te verdienen.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        3000K is wat witter dan gloeilampen, als je ongeveer dezelfde "kleur" wil, dan moet je kiezen voor 2700K.
        Let ook op voor ledlampen waarbij ze geen kleurweergave-index opgeven, als die er niet op staat, dan mag je er al zeker van zijn dat ze niet aan een "CRI" van 80 komen, in dat geval kunnen de kleuren er heel slecht uitzien.
        Een CRI van 80 is het minimum, maar er zijn bijna geen ledlampen en spots die aan een CRI van 90 geraken (de meeste spaarlampen zitten ook rond de 80).
        Het probleem is dat het rendement (lumen per Watt) achteruit gaat naargelang de kleurweergave-index hoger wordt.
        Kijk dus bij de zogenaamde "experts" die zelf ledlampen en spots testen of die daar wel rekening mee houden.
        Je zou aan de hand van die test wel eens lampen kunnen kopen waarover je helemaal niet tevreden bent.

Ik heb ook een aantal verschillende spotjes gekocht, ik had er nodig om te gebruiken op de fototentoonstelling.
        Daarvoor vond ik de 2700 en 3000K te "geel", voor die toepassing vond ik de Philips spotjes van 4000K wel perfect.
        De spotjes die ik gekocht heb om te testen, die heb ik kunnen weggeven, ze worden nu ook nog gebruikt.
        Daarom heb ik gezegd om niet meteen een heleboel spotjes te kopen, want je ziet pas wat ze doen als ze in gebruik zijn op de plaats waar je ze nodig hebt...

Bij de bekende merken kan je er van op aan dat de gegevens op de verpakking ook kloppen (al is de levensduur wel sterk afhankelijk van de temperatuur, de opgegeven levensduur geldt voor een lamp of spot die "vrij" hangt bij een bepaalde omgevingstemperatuur).

Als je spotjes hebt in een gang of eventueel in de badkamer of wc, dan kan je de spotjes die je net gekocht hebt daar misschien gebruiken?
        Daar is de kleurtemperatuur meestal minder "kritisch".
        Wel, ik heb die recentste Led- spotjes nu in onze badkamer geplaatste. Dit zijn een viertal amateurtjes die in het plafond zitten. De rest is verlichting in het lavabomeubel. Maar de vorige hologeens (Philips35W - 35° bundel) zijn nog altijd sterker dan die recentste LED's van 5W die ik nu kocht. Ik wordt er zowat radeloos van. Dus al aan pak geld weggesmeten door verkeerde keuze.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Vandaag gevonden bij mijn "oude" leverancier : ('k Heb er geen aandelen.... )
          Kooldraad-ledlampen.
          Alleen de paradoxale naam al wekte mijn interesse. De prijs al veel minder.... Maar het zijn toch leuke lampen om sfeer te scheppen.
          Ze worden nu gebruikt voor het Concertgebouw van Amsterdam in de antieke kroonluchters.
          "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
          Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Vandaag gevonden bij mijn "oude" leverancier : ('k Heb er geen aandelen.... )
            Kooldraad-ledlampen.
            Alleen de paradoxale naam al wekte mijn interesse. De prijs al veel minder.... Maar het zijn toch leuke lampen om sfeer te scheppen.
            Ze worden nu gebruikt voor het Concertgebouw van Amsterdam in de antieke kroonluchters.
            Ik had ze ergens goedkoper gezien, maar kan die website niet meteen terugvinden...
            Aanpassing:
            Ik heb er toch nog gevonden, zoek op "led filament lamp", een voorbeeldje: http://www.lampenlicht.nl/led-filame...470-lumen.html

Ondertussen hebben ze hier een aantal straten bij het afschakelplan gevoegd, daardoor zal de stroom hier net niet uitvallen, maar het komt wel heel erg dichtbij.
            Omdat er hier een tijd geleden in de straat een kabel defect was weet ik waar de cabine staat waarvan ik stroom krijg, ik ben juist de laatste in de rij die stroom krijgt vanuit een cabine die buiten de afschakelzone staat.
            Maar ik heb toch wat voorzorgen genomen, nu kan ik de accu van mijn fietslicht gebruiken op een "kampeerlamp" met een spaarlamp van 7W (die heb ik al vele jaren, van toen er nog geen witte leds bestonden).
            Normaal zitten daar "D" batterijen in, maar die heb ik gewoonlijk niet in voorraad.
            Op 4 nimh D cellen werkt die niet goed (4x 1,2V is te weinig), alleen als de accu's pas geladen zijn wil de lamp starten.
            Nu moet ik gewoon een stekkertje insteken en ik heb voldoende licht voor zo'n 5-6 uur.
            En ik heb ook nog een voorraadje kaarsen en verschillende zaklampen in huis.
            De buitenverlichting werkt op accu's (die worden geladen zonnepaneeltjes).

Maar waarschijnlijk zal het toch allemaal niet nodig zijn...
            Last edited by Black B@ndit; 24 december 2014, 22:36.
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik had ze ergens goedkoper gezien, maar kan die website niet meteen terugvinden...
              Aanpassing:
              Ik heb er toch nog gevonden, zoek op "led filament lamp", een voorbeeldje: http://www.lampenlicht.nl/led-filame...470-lumen.html
              .........................
              Dank voor de link: veel goedkoper.
              "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
              Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Nu ik weet dat het led filament lampen zijn heb ik er nog meer gevonden http://www.dx.com/s/led+filament (daar heb ik al meer spullen besteld, en die zijn altijd aangekomen, soms duurt het wel lang)
                BD0338BE

Comment

Ik snap heel die heisa niet.
                  Sommigen vinden winterbanden overbodig omdat het niet elk jaar een strenge winter is, al verhoogt het in principe wel uw veiligheid.
                  Maar investeren in een generator voor een mogelijke stroompanne van een tweetal uurtjes die er trouwens nog nooit geweest is en vermoedelijk nooit zal komen zou men gaan investeren in een ding dat niet eens geschikt is om gevoelige elektronische apparatuur te voeden.
                  Zo'n goedkope generator is heel goed om een kleine machine van stroom te voorzien op een werf of zo, maar helemaal niet ideaal om een TV of PC te voeden.
                  En wat ga je dan wel voeden? Uw verlichting dat aan het elektriciteitsnet aangesloten is en dat je niet kan koppelen aan een generator?
                  Juist, afzonderlijke verlichting om aan die generator te kunnen hangen ... maar dan nog eens een extra investering.
                  Of waar ga je die generator echt voor gebruiken? Om te surfen op het internet als de verdeelkasten in de straat toch zonder stroom zitten en er geen signaal op de kabel zit, of idem voor TV?
                  Dus of het echt aanschuiven is voor zo'n generator valt nog sterk te betwijfelen, tenzij de potentiële koper er niet bij stilgestaan heeft dat deze generator voor de meeste zaken in huis niet eens gebruikt kan worden of tenminste weinig nut heeft.
                  En wil je niet zonder licht zitten, plaats dan eerder een lamp op batterijen ... kost minder en even nuttig.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Die filament lampen kan je zien branden bij Brico, gene vetten als je het mij vraagt.
                    Kan ook niet anders, die ledjes staan gewoon op een draadje hoe kan je die dingen koel houden ?
                    Dus vermogen, vergeet het.

Comment

Ik heb ook al van die filament led lampen zien branden (boven de toog in cultureel centrum De Kern in Wilrijk dacht ik), en die gaven inderdaad niet veel licht.
                      De warmte afvoeren zal zeker een probleem zijn als die "draden" in een gesloten bol zitten.
                      Het zijn eerder sfeerlampen die niet bedoeld zijn om zoveel mogelijk licht te geven.
                      Last edited by Black B@ndit; 25 december 2014, 08:52.
                      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                        Hollanders die iets gratis leveren ? Hmmmmm.
                        Ja, zij weten wat solidariteit is: de 3FM-actie Serious Request 2014 heeft in totaal 12,4 euro opgehaald, een gelijksoortige radio actie in belgië leverde 2,7 miljoen euro op.
                        Een kleine gemeente van nog geen 20,000 inwoners geeft bijna 100,000 euro weg. http://www.ed.nl/algemeen/binnenland...3%AB-1.4688247
                        Uw reactie naar 'Hollanders' toe is totaal misplaatst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                          Ja, zij weten wat solidariteit is: de 3FM-actie Serious Request 2014 heeft in totaal 12,4 euro opgehaald, een gelijksoortige radio actie in belgië leverde 2,7 miljoen euro op.
                          Er spelen wel meer factoren een rol in dergelijke acties dan de nationaliteit van de deelnemers.
                          "Mogelijks" hebben de Belgen hun giften over verschillende goede doelen verdeeld en in totaal "misschien" nog meer gegeven?
                          Alles hangt ook af hoe snel acties elkaar opvolgen en op welke dag je ze organiseert.
                          Wie zal het zeggen?
                          Maar alvast goed dat nog zoveel mensen een steun willen geven aan een goed doel.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Als het gaat om "goede doelen" zijn de Hollanders wel wat meer bewust dan wij Belgen, dat mag ook gezegd worden...
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              Hier zouden er een 11-tal moeten vervangen worden door LED's in volledig op armaturen en twee in gesloten. Dus dat zij er heel wat. Ofwel vervang je ze allemaal , ofwel niet. Het wordt anders een kakofonie van lichtkleuren die het alle behalve aantrekkelijk maakt. Ik ga nog eens kijken naar die Osram's bij Conrad, maar zoals al geopperd, ik heb hier al een arsenaal van slechte aankopen. Maar goed, wie niet waagt, wie niet wint. 35W x 13 is toch nog een pak meer dan 13 x 7.5 W. Maar je moet dan toch al vele uren draaien om de meerprijs terug te verdienen.
                              Het voordeel van een internetshop is wel dat je ze binnen de 7 werkdagen mag terugsturen (zonder dat je een reden hoeft op te geven). Behalve voor garantiegevallen zijn de transportkosten dacht ik wel ten laste van de klant.
                              In gesloten armaturen zou ik die LED lampjes wel niet gebruiken. Ze worden zelfs in een open armatuur behoorlijk warm, en mijn vader heeft al het bewijs geleverd dat ze in gesloten versies weldegelijk sneuvelen (binnen enkele maanden).
                              Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                                Het voordeel van een internetshop is wel dat je ze binnen de 7 werkdagen mag terugsturen (zonder dat je een reden hoeft op te geven).
                                Maar in principe wel in ongeopende verpakking en ongebruikt ... de wet voorziet een "bedenktijd" om op je overhaaste bestelling terug te komen, de wet voorziet geen "testtijd".
                                De ene winkel is daar al soepeler in dan de andere natuurlijk.

Behalve voor garantiegevallen zijn de transportkosten dacht ik wel ten laste van de klant.
                                Ook voor garantiegevallen zullen de meesten het terugsturen op uw kosten laten gebeuren.
                                Coolblue is een van de weinige winkels die bij mijn weten ook teruggestuurde goederen voor hun rekening neemt.

In gesloten armaturen zou ik die LED lampjes wel niet gebruiken. Ze worden zelfs in een open armatuur behoorlijk warm, en mijn vader heeft al het bewijs geleverd dat ze in gesloten versies weldegelijk sneuvelen (binnen enkele maanden).
                                Dat hangt allemaal van kwaliteit de LED-lamp af, wij hebben hier vier spotjes in de badkamer ingewerkt boven de spiegel, niettegenstaande langs bovenkant open en goed verlucht gingen de LED spotjes van Elix en nog een ander merk om de paar weken stuk ... nooit langer dan twee maand.
                                Nu zitten er vier van Philips in en die houden het al anderhalf jaar uit zonder een defect.
                                In de living identiek, vroeger ging de ene na de andere stuk en die we nu hebben (niettegenstaande goedkoper) blijven tot op heden na twee jaar werken.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X