Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hard water

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hard water

Oorspronkelijk geplaatst door JPR Bekijk bericht
    Geniet dan maar van een goed douchke.
    Er is op dit ogenblik nog een ander heel populair topic over een koude douche (gaat wel over iets helemaal anders), maar Zibro kan nu toch weer onder een warme douche gaan staan.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Even dit oude topic terug oprakelen...

We zijn nu dik een jaar verder en ondertussen staat er nu bijna een jaar een waterontharder op de leiding.
      Ik merk dat het water zachter is. Minder zeepverbruik en de kranen blijven langer schoon.

Maar ik moet nog steeds dikwijls de warmwaterkranen van de muur halen omdat het filtertje vol kalk zit.
      De laatste weken wordt het weer erger.
      Ik kan ongeveer een vijftal douches nemen eer die kraan er weer af moet en ik een koffielepel kalkgruis uit de filter haal.

Nu, ik heb gelezen dat het nog even kan duren eer al het kalk uit de leidingen verdwijnt vanaf wanneer je een ontharder geplaatst hebt.
      Maar is een jaar niet wat lang?
      Groetjes,
      Dominic

Comment

Hier een ontkalker gezet een paar jaar geleden, eerste paar maand kwam alle kalk naar buiten en daarna niets meer.
        Is uw ontkalker goed afgesteld of voldoende voor het waterverbruik?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

5 douches nemen en je hebt al kalkproblemen? woon jij naast een kalkfabriek of zo?
          Ik heb hier sinds ik een ontkalker gezet heb met kristallen al in geen 10 jaar of meer iets moeten ontkalken. (enkel de koffiezet gaat nog azijn in eens per maand)

Comment

Bedankt voor de tip over polyfosfaat, ik ga daar eens verder naar kijken. We hebben hier hard water en behoorlijk wat afzetting op kranen en koffiezet. Wel een stuk beter sinds de leidingen vervangen zijn door kunststof (geen idee hoe dat een rol speelt) maar toch nog altijd merkbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Hier een ontkalker gezet een paar jaar geleden, eerste paar maand kwam alle kalk naar buiten en daarna niets meer.
              Is uw ontkalker goed afgesteld of voldoende voor het waterverbruik?
              Bij de installatie en bij een nieuwe levering van zout is alles nagekeken en goed bevonden.

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              5 douches nemen en je hebt al kalkproblemen? woon jij naast een kalkfabriek of zo?
              Ik heb hier sinds ik een ontkalker gezet heb met kristallen al in geen 10 jaar of meer iets moeten ontkalken. (enkel de koffiezet gaat nog azijn in eens per maand)
              Daar lijkt het wel op ja. Heel frustrerend. Mijn kranen zullen eerder verslijten door ze zoveel keer van de muur te moeten halen, dan van de kalk zelf.
              Ik hoop dat het de laatste stuiptrekkingen zijn want ik begin het aardig beu te worden.
              Groetjes,
              Dominic

Comment

Wij hebben 'in de tijd' (denk een tiental jaar geleden ?) onze ontkalker laten plaatsen gewoon om volgende redenen.
                Ik moest om de haverklap een nieuwe 'mousseur' op kranen plaatsen, ook omdat er kalkaanslag te zien was rond de kraan op de inoxbak in de keuken en in de lavabo's, en we zeker elk jaar een nieuwe koffiezet dienden te kopen (ondanks regelmatig ontkalken met azijn en/of speciaal middel).
                Verstoppingen wegens kalk hadden wij anders nog nooit gehad.
                Na indienstellen van de ontkalker hebben wij nooit enige kalkschilfer uit de leidingen weten komen !?
                Misschien is ons leidingwater (vóór het ontkalken) minder hard dan bij Zibro ??
                Of zou het te maken hebben met het feit dat onze leidingen uit koper zijn ??
                Last edited by Guest17; 17 januari 2016, 09:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Wij hebben 'in de tijd' (denk een tiental jaar geleden ?) onze ontkalker laten plaatsen gewoon om volgende redenen.
                  Ik moest om de haverklap een nieuwe 'mousseur' op kranen plaatsen, ook omdat er kalkaanslag te zien was rond de kraan op de inoxbak in de keuken en in de lavabo's, en we zeker elk jaar een nieuwe koffiezet dienden te kopen (ondanks regelmatig ontkalken met azijn en/of speciaal middel).
                  Verstoppingen wegens kalk hadden wij anders nog nooit gehad.
                  Na indienstellen van de ontkalker hebben wij nooit enige kalkschilfer uit de leidingen weten komen !?
                  Misschien is ons leidingwater (vóór het ontkalken) minder hard dan bij Zibro ??
                  Of zou het te maken hebben met het feit dat onze leidingen uit koper zijn ??
                  Het leidingwater hier is inderdaad zeer hard.
                  Ik had gehoopt dat binnen enkele maanden na het plaatsen van die ontkalker het ergste wel achter de rug zou zijn.
                  De leidingen hier zijn deels koper deels kunststof.
                  Groetjes,
                  Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                    Bij de installatie en bij een nieuwe levering van zout is alles nagekeken en goed bevonden.
                    Mogelijks zat er dan zoveel kalk in de leidingen dat dit nu allemaal loskomt.

Hier hadden ze bij plaatsing bewust iets te fel afgeregeld opdat kalk zou loskomen, ook overal de filterkes uit de kranen gehaald.
                    Later (paar maand) werd de juiste instelling gemaakt en nooit meer kalk gehad.

In het begin kwam er inderdaad ook veel kalk uit de leidingen, kalk dat zich met de jaren overal opgestapeld had.
                    Die filterkes (mousseurs) zijn wel heel snel verstopt.

Wie bouwt waar kalkrijk water is, die kan best direct een ontkalker plaatsen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Hey juppekes

Ik zal hier eens iets raars vertellen

Ik woon hier al 18 jaar en heb nog geen enkele kraan of toestel moeten ontkalken.

Voor alle duidelijkheid, ik heb geen ontkalker.

Iemand, die ik ken, die in de volgende straat woont, heeft ook al zijn ganse leven geen last van kalk.

Maar, iemand die in de straat dwars op onze straat woont, amper 300m verder, heeft dan heel veel last van kalk.

Normaal zou al dat water toch uit de zelfde leiding komen?

Nu denk ik, maar dat is misschien wat ver gegrepen, er stonden hier tot vorig jaar hoogspanningsmasten.

Misschien dat deze dienst doen als elektronische ontkalker, toevallig op die twee parallelle straten.

Het klinkt onmogelijk, maar ik zie geen enkele verklaring.

Nu zijn die masten van vorig jaar weg, eens kijken of we de volgende jaren meer last hebben van kalk

Als er iemand er een verklaring voor heeft, mag hij het altijd laten weten hoor
                      Bootjes

Comment

Is idd iets raars Mriya

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                          Hey juppekes

Ik zal hier eens iets raars vertellen

Ik woon hier al 18 jaar en heb nog geen enkele kraan of toestel moeten ontkalken.

Voor alle duidelijkheid, ik heb geen ontkalker.

Iemand, die ik ken, die in de volgende straat woont, heeft ook al zijn ganse leven geen last van kalk.

Maar, iemand die in de straat dwars op onze straat woont, amper 300m verder, heeft dan heel veel last van kalk.

Normaal zou al dat water toch uit de zelfde leiding komen?

Nu denk ik, maar dat is misschien wat ver gegrepen, er stonden hier tot vorig jaar hoogspanningsmasten.

Misschien dat deze dienst doen als elektronische ontkalker, toevallig op die twee parallelle straten.

Het klinkt onmogelijk, maar ik zie geen enkele verklaring.

Nu zijn die masten van vorig jaar weg, eens kijken of we de volgende jaren meer last hebben van kalk

Als er iemand er een verklaring voor heeft, mag hij het altijd laten weten hoor
                          Zal waarschijnlijk een ander net zijn Mriya.
                          Hier in Hooglede is ook een splitsing van twee netten, wij hebben hier gelukkig omzeggens niets van kalk,
                          en een paar straten verderop is het een ramp, volgens iemand die er meer van weet, zijn wij hier aangesloten
                          op het net van Women dat laag kalkhoudend water verdeeld, en hier nog geen 2Km vandaan staat een enorme watertoren, ( de grootste van West Vlaanderen met een inhoud van 2.000.000 liter KLIK
                          maar blijkbaar heeft dat niets te maken met wat hier in Hooglede wordt verdeeld, gewoon een hoog punt op een bepaald netwerk of een hoofdbuis.

Comment

weet niet of het og van tel is, maar ik gebruik nu sinds 2jr een minimax. compact, geen electriciteit nodig en doet zijn werk.
                            Sony RX10 Mark IV
                            nog een fijne dag verder!
                            Guido

Comment

Working...
                            X