Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hard water

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hard water

Ik heb een lijstje gemaakt van enkele firma's en ik ga hun eens laten komen om een offerte te maken.
    Blijkbaar zijn die prijzen een publiek geheim en wordt er nergens met geen woord over gerept.

Ik heb van die prijzen eigenlijk geen flauw idee.
    Aan wat mag ik me verwachten, voor een verzachter voor gemiddeld waterverbruik?
    Groetjes,
    Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
      Ik heb een lijstje gemaakt van enkele firma's en ik ga hun eens laten komen om een offerte te maken.
      Blijkbaar zijn die prijzen een publiek geheim en wordt er nergens met geen woord over gerept.

Ik heb van die prijzen eigenlijk geen flauw idee.
      Aan wat mag ik me verwachten, voor een verzachter voor gemiddeld waterverbruik?
      Ik kan enkel spreken over prijzen waar ik weet van heb.
      Wij hebben voor die van ons ongeveer 8 jaar terug +/- 1.000 euro betaald, één van de zonen ongeveer 3 jaar geleden +/- 1.500 euro.
      Ik moet wel zeggen dat de ontkalker die mijn zoon heeft nog slechts half zo groot is als die van ons (maar even goed werkt).
      Last edited by Guest17; 15 december 2014, 15:51.

Comment

Inderdaad, ik heb die warmtewisselaar vorig jaar tijdens de vervanging gezien en die openingen zijn zo minuscuul dat het om problemen vragen is.
        Je zag ook bijna geen metaal meer, dat ding was wit van de kalk.

Mijn doorstromer heeft zo'n ingebouwd mini boilertje met een paar liter water, zodat je dadelijk warm water zou moeten hebben.
        Maar dat mist zijn doel natuurlijk. Eerst krijg je het koude leidingwater, dan die 5 liter warm water van het boilertje en dan weer koud water want de ketel heeft zijn temperatuur zo snel nog niet gehaald
        Bijgevolg zet ik de verwarming van dat boilertje af en staat de warmwaterregeling van de ketel op eco. Ik moet eens in de handleiding bekijken hoe warm hij het water dan maakt bij warmwaterafname.
        Wij hebben ook zo'n ketel met doorstromer en zgn comfortvoorraad van 3l.
        Staat sinds 2006 op eco en nog geen kalkproblemen (er komt toch nog genoeg water door, dus die temperatuur van max 55-60° zal wel kloppen).
        Nu in Leuven het leidingwater minder hard is heb ik hem op altijd aan gezet.

Het komt erop aan de kraan niet te hard open te zetten tot de ketel op volle kracht werkt.
        Dat lukt met de douche met spaarkop (max 7l/min).
        Het is inderdaad ergerlijk als het water terug koud wordt, bovendien kost water evenveel of meer dan de gas om het op te warmen.
        Ook als je eventjes wil afspoelen bij de afwas moet heel de cyclus terug starten.

Ik ga ook in de keuken een beter regelbare kraan zetten in de hoop zo het probleem op te lossen.
        Maar als ik het had geweten had ik voor een echte boiler gekozen.

De sproeiers van de kranen moet ik inderdaad regelmatig ontkalken of vervangen, en de laatste die doucht moet de glazen wand aftrekken, maar de wasmachine staat op regenwater, ik heb nooit een serieus argument gevonden voor een waterverzachter.
        Last edited by palombian; 15 december 2014, 15:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Dan had ik toch graag eens geweten hoe het dan komt dat de kraan op het aanrecht in onze garage, waar altijd en alleen enkel koud leidingwater uitkwam en uitkomt (voor het afspoelen van groenten uit de moestuin bvb.) vroeger altijd volledig onder de kalkaanslag zat.
          Ook de bruiser in de kop van de kraan dienden wij met de regelmaat van een klok te ontkalken of vernieuwen.
          Dat allemaal tot we een 'echte' ontkalker lieten installeren.
          Al die problemen zijn nu van de baan. Zelfs een koffiezet gaat nu jaaaren mee, ipv vroeger max. één jaar ondanks herhaald ontkalken.

PS. Misschien niet onbelangrijk, maar de waterhardheid ligt hier tussen de 35-42 Franse graden volgens de watermaatschappij, ik wel weet niet of dat veel of weinig is.
          De kalk zit in het water, er blijft water aan de kraan hangen, het water verdampt, en de kalk blijft hangen.
          Onder de 60°C zet kalk zich minder snel af in de leidingen (en de warmtewisselaar, boiler), daar kan het water niet verdampen, dus krijg je ook niet de aanslag zoals op de buitenkant van een kraan.
          Zolang het water in beweging is, dan zou er ook geen probleem zijn, pas als het stil staat zet de kalk zich vast.
          In de platenwarmtewisselaar staat het water stil zodra je de kraan dicht draait, maar die koelt niet meteen af (dat geldt dus ook voor een boiler, als er geen beweging in het water zit, dan valt de kalk naar beneden, bij een elektrische boiler komt die dan rond de weerstand zitten, wat voor een slechtere warmteoverdracht zorgt).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

'k Heb een Bayard staan. Werkt al jaren lang perfect.
            Als zij nog niet op je lijst staan, misschien de moeite waard om ze toe te voegen?

Comment

Zibro, ik zou eens gaan informeren bij de watermaatschappij, want beginnen van af volgend jaar met zacht water te leveren in Bilzen, er zijn werken in uitvoering of gaan beginnen om aanpassingen te doen in de watertorens. Misschien is het de moeite niet meer om die kost van een waterontharder te doen.

Comment

Ik ben nu wat aan het lezen op zoek naar de verschillende systemen.
                Nu kom ik ook ergens iets tegen, dat het water zou 'ontkalken' door een toestelletje op de leiding te plaatsen
                dat werkt dmv magnetisme. Als dit zou werken zou het voor mij een mooie oplossing zijn.

Is er iemand die zoiets in gebruik heeft, of die hier iets meer over kan vertellen? Kan zoiets daadwerkelijk werken?
                Uiteraard niks van geloven. Een deftige ontkalken zetten is de enige oplossing. Wij wonen hier 18 jaar en nooit kalkaanwas aan de kranen. Het zou nu kunnen dat hier minder kalk in het water zit, maar ze zal er zonder twijfel inzitten. Dus de efficiëntie van dergelijk apparaat is volgens mij bewezen. Kost wel wat aan zout.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
                  'k Heb een Bayard staan. Werkt al jaren lang perfect.
                  Als zij nog niet op je lijst staan, misschien de moeite waard om ze toe te voegen?
                  http://www.bayard-europe.be/nl/index.html
                  Zal ik doen, thx.

Oorspronkelijk geplaatst door JPR Bekijk bericht
                  Zibro, ik zou eens gaan informeren bij de watermaatschappij, want beginnen van af volgend jaar met zacht water te leveren in Bilzen, er zijn werken in uitvoering of gaan beginnen om aanpassingen te doen in de watertorens. Misschien is het de moeite niet meer om die kost van een waterontharder te doen.
                  Ik heb eens alles goed doorgelezen, en voor mijn regio zou het zachte water er pas komen in de loop van 2018.
                  Dat zou mij dus nog mogelijk 4 kapotte warmtewisselaars en een hoop andere miserie kunnen kosten, en ik ben het wachten een beetje beu. Ze beloven dat al zo lang.
                  Groetjes,
                  Dominic

Comment

Ohja, ik wou nog iets toevoegen dat niet onbelangrijk is aan het werken met polyfosfaat ontkalkers....

Eens je die dingen installeert zal je volledige net dat er achter hangt (zeer traag welliswaar) ook ONTKALKT worden.
                    Dus nu bestaande kalkafzetting in leidingen gaat weg met de tijd (grootorde: jaren naar gelang de ernst)

Nadeel is dat oude leidingen in huis die nog met schroefdraad in elkaar zitten (galvabuizen) opeens kunnen beginnen lekken aan de koppelingen na het plaatsen van een polyfosfaat ontkalker.

Een goeie indicator van de efficientie is de koffiezet en de waterkoker. Hier bij ons is daar na lang gebruik zeer weinig kalk in terug te vinden.
                    1 keer in de 6 maand ff met wat azijn in laten koken en het is weg.

Onze vorige koffiezet is recent overleden aan een rubberslangetje dat verstorven was door ouderdom. Zeker 15 jaar oud was em.
                    De waterkoker heb ik nog gekocht toen ik studeerde aan de unief. Ik ben ondertussen bijna 50. Ge kan denken.

Ik ga niet zeggen dat een ontkalker met zout slecht is, ik vind het gewoon zeer duur terwijl er een goed en goedkoop alternatief is.
                    Mijn systeem kost na eenmalige installatiekost hooguit 20 euro per jaar en wat kuiswerk!!! En de installatie zelf kost je hooguit 100 euro en ik reken dan nog grof door.

Ik denk dat je met een zoutsysteem niet aan de prijs zal kunnen tippen (daarom dat niemand de prijzen publiek wil maken)
                    Maar alle professionele grootverbruikers van water (zwembaden, saunas, ...) werken met polyfosfaatsystemen.

Natuurlijk ga je er niet gemakkelijk aan geraken want daar kunnen de verkopers niet veel aan verdienen.
                    Ze verkopen je liever iets waarvoor je zout nodig hebt en om de zoveel maanden centjes op tafel mag leggen.
                    Voor hun is dat een gegarandeerde bron van inkomsten.

Comment

Wij hebben ook zeer veel kalk in het water, maar ik ontkalk gewoon de dingen. De wc gooi ik tabletten in, de senseo doe ik af en toe azijn in, en voor de wasmachine en de vaatwasmachine koop ik merktabletten met antikalk, en dat gaat goed. Blijft de douchekop over ... die vervang ik vaak want met rubbertjes pruts je de rubbertjes eraf wanneer je het wilt vrijmaken, zonder rubbertjes kun je niets doen. Maar wij drinken graag water van de kraan, en met een verzachter, smaakt dat water toch niet hetzelfde...

Comment

Heel tevreden van Aqua Service hier. Water had inderdaad de eerste dagen een beetje een rare smaak, daarna niet meer. Géén kalkaanslag meer.

Sowieso drinken we enkel gefilterd kraanwater (via zo'n Britta filterkan).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          Ohja, ik wou nog iets toevoegen dat niet onbelangrijk is aan het werken met polyfosfaat ontkalkers....

Eens je die dingen installeert zal je volledige net dat er achter hangt (zeer traag welliswaar) ook ONTKALKT worden.
                          Dus nu bestaande kalkafzetting in leidingen gaat weg met de tijd (grootorde: jaren naar gelang de ernst)

Nadeel is dat oude leidingen in huis die nog met schroefdraad in elkaar zitten (galvabuizen) opeens kunnen beginnen lekken aan de koppelingen na het plaatsen van een polyfosfaat ontkalker.

Een goeie indicator van de efficientie is de koffiezet en de waterkoker. Hier bij ons is daar na lang gebruik zeer weinig kalk in terug te vinden.
                          1 keer in de 6 maand ff met wat azijn in laten koken en het is weg.

Onze vorige koffiezet is recent overleden aan een rubberslangetje dat verstorven was door ouderdom. Zeker 15 jaar oud was em.
                          De waterkoker heb ik nog gekocht toen ik studeerde aan de unief. Ik ben ondertussen bijna 50. Ge kan denken.

Ik ga niet zeggen dat een ontkalker met zout slecht is, ik vind het gewoon zeer duur terwijl er een goed en goedkoop alternatief is.
                          Mijn systeem kost na eenmalige installatiekost hooguit 20 euro per jaar en wat kuiswerk!!! En de installatie zelf kost je hooguit 100 euro en ik reken dan nog grof door.

Ik denk dat je met een zoutsysteem niet aan de prijs zal kunnen tippen (daarom dat niemand de prijzen publiek wil maken)
                          Maar alle professionele grootverbruikers van water (zwembaden, saunas, ...) werken met polyfosfaatsystemen.

Natuurlijk ga je er niet gemakkelijk aan geraken want daar kunnen de verkopers niet veel aan verdienen.
                          Ze verkopen je liever iets waarvoor je zout nodig hebt en om de zoveel maanden centjes op tafel mag leggen.
                          Voor hun is dat een gegarandeerde bron van inkomsten.
                          De installatie van een 'zoutontkalker' kost inderdaad wat meer, maar naar onderhoud toe is het ook slechts peanuts.
                          Ik heb het net even nagezien, en in 2014 kochten wij 6 zakjes zout van 10 kgr in de Colruyt tegen +/- 3.60 euro / zak.
                          Totale onderhoudskost vorig jaar dus ongeveer 22 euro.
                          Met de zoutvoorraad die er nu nog in is duurt het zeker tot maart/april eer we er weer een paar zakjes moeten inkappen.
                          Wij ontkalken niks meer, omdat er nergens nog een spoor van kalk te zien is, ook moet er geen zout meer in de vaatwasser (besparing ), en onze koffiezet gaan we straks misschien eens vervangen gewoon omdat het aan/uit lichtje niet meer werkt... de vorige waren slechts een leven beschoren van max. één jaar.
                          Maar ieder zijn systeem hé, U tevreden over dat van U, ik tevreden over dat van mij .
                          Last edited by Guest17; 19 december 2014, 09:23.

Comment

Hier in de regio kennen wij dat probleem gelukkig niet, een groot verschil met bv. mijn ouderlijk huis vier Km verder.
                            Koffiezet wordt hier hoogstens één maal per jaar ontkalkt, zelfde met Senseo, douchekop enz.

Comment

Dubbel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                                Zoek eens op polyfosfaat kristallen.

Zowel hier als in ons vorige woning had ik 2 eenvoudige filters na elkaar geplaatst waarvan de eerste filter een eenvoudige katoenfilter is en de tweede pot polyfosfaatkristallen bevat.

Totale kostprijs moet minder dan 100 euro geweest zijn en werkt 100% perfect.
                                Wij kennen het fenomeen aankalken hier niet meer. Niet in de keuken, niet in de badkamer.

Jammer genoeg is dat type "ontkalken" zeer onbekend. De meeste mensen kopen een dure ontharder (totaal overpriced) die al evenveel kost aan onderhoud en nog eens in de weg staat ook.
                                Eigenlijk is het geen ontkalken dat het ding doet maar ergens iets met ionen die zich binden aan de kalk waardoor kalk zich niet meer kan afzetten.

1 keer per jaar moet je de katoenfilter vervangen (kost 5 euro max) en de kristallen "herladen" (kon geen beter woord bedenken)
                                Je doet de kristallen in een gewone kookpot met goed wat sodazout en water bij en laat die een 10-20 tal minuten goed warmen.
                                Je zal zien dat de kristallen terug doorzichtig worden. Spoelen en ze mogen terug de filter in. Eventueel moet je een klein beetje aanvullen want die kristallen smelten over de jaren. (een zak van 1 kg van die kristallen kost +- 10 euro)

Na pakweg een jaar gaan de kristallen terug beginnen aanslaan en ondoorzichtig worden, het is dan terug tijd voor "herladen".
                                Meer werk is er niet aan.

Ik moet er wel een kleine kanttekening bij plaatsen dat ik het grootste formaat van filters geplaatst heb en staan bij mij net achter de teller.
                                Die hebben 1 duim aansluiting denk ik.
                                Je kan die filters ook kopen in kleiner model en aan hoge prijzen maar als je wat zoekt moet je de volledige set kunnen kopen onder de 100 euro en anders moet je maar eens bij de "stock americain" van brugge zijn. daar heb ik alles gekocht en koop er nog steeds mijn kristallen en katoenfilters.

Ik kontent dat het niet veel kost
                                Ik kontent dat ik er niet veel werk aan heb
                                Vrouwtje kontent dat er geen kalk meer in huis is.

En ik hoor de predikers al komen van het werkt niet en zo....
                                Geef ik even de bedenking mee dat in de horeca ELKE professionele koffiemachine aangesloten is op zo een filter die onder de toog zit.
                                Werkt 100% waar voor je geld.
                                Werkt inderdaad Xafke, maar op een andere manier dan een ontkalker met harsen,
                                beperkt in liters en iets minder doeltreffend.
                                Ga je in de industrie waar kalkvrij water belangrijk is, dan zal je zien dat daar ontharders staan met harsen, die worden
                                geregenereerd met zout.
                                Voor wie er wat werk wil insteken, kan je inox ontharders kopen op basis van harsen, en die je om de x aantal liters
                                gewoon moet open schroeven en manueel zout bijvoegen, door middel van twee drieweg kranen je harsen eens laten "HEFFEN" en terug
                                je kranen op normaal zetten, dan zacht laten spoelen (tot de zoutsmaak verdwenen is), en je bent terug gerust voor een paar duizend liter.
                                Voordeel, véél goedkoper dan een superdeluxe ontharder met klok en kleppen en bovendien niet kapot te krijgen.
                                Nadeel, je hebt er maandelijks tot tweemaandelijks pakweg een half uur werk aan.
                                Enige kosten zijn ook wat zout, en eventueel na enkele jaren de harsbolletjes vervangen.
                                Ook veel gebruikt geweest in de horeca, was het beste, maar als je het zelf niet kan wat duurder.

Comment

Working...
                                X