Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hard water

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Hard water

    Oorspronkelijk geplaatst door Djess Bekijk bericht
    Wij hebben ook zeer veel kalk in het water, maar ik ontkalk gewoon de dingen. De wc gooi ik tabletten in, de senseo doe ik af en toe azijn in, en voor de wasmachine en de vaatwasmachine koop ik merktabletten met antikalk, en dat gaat goed. Blijft de douchekop over ... die vervang ik vaak want met rubbertjes pruts je de rubbertjes eraf wanneer je het wilt vrijmaken, zonder rubbertjes kun je niets doen. Maar wij drinken graag water van de kraan, en met een verzachter, smaakt dat water toch niet hetzelfde...
    Ontkalken doen we natuurlijk ook, we zullen wel moeten.
    Maar met een verwarmingsketel gaat dat niet.
    Alle, dat gaat wel, maar dan moet je het juiste gerief hebben en een handige harry zijn.

    Vandaag ging er om 15u iemand langskomen van aquadinges. Niemand gezien, dat begint al goed
    Groetjes,
    Dominic

    Comment


    • #32
      Re: Hard water

      Gisteren in mijn verwarmingstechnieker een nieuwe warmtewisselaar komen steken.
      Half uurtje werk, daarna getest door de warmwaterkraan in de keuken open te draaien.
      Terug een normaal debiet, alles in orde.
      Niet dus...

      s' Avonds willen we een douche nemen en nog steeds maar enkele druppels warm water.
      Ik heb me deze voormiddag bezig gehouden met het ontkalken van de warmwaterleidingen in de badkamer. Daar staat een collector en ik kan dus overal goed aan.
      Heet azijn door de leidingen gegoten, laten inwerken en daarna doorgeblazen met de compressor. Er kwamen inderdaad weer wat kalkschilfers uit.

      Opnieuw de kranen getest maar nog steeds bijna geen debiet op het warm water.
      De verstopping moet zich dus bevinden ergens in de leidingen vanaf de ketel (zolder) naar de collector in de badkamer (beneden).
      Nu wil ik dat deel ook eens doorgieten met azijn en doorblazen.

      Dit zijn de aansluitingen aan de ketel. Volgens de handleiding zou de 2de aansluiting van links het warm tapwater moeten zijn (ik ken daar helemaal niets van).
      Mag ik, na het dichtdraaien van de hoofdkraan en het opzenzetten van de warmwaterkranen, die aansluiting gewoon los maken? Zodat ik daar wat azijn en lucht door kan blazen?
      Groetjes,
      Dominic

      Comment


      • #33
        Re: Hard water

        Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
        Gisteren in mijn verwarmingstechnieker een nieuwe warmtewisselaar komen steken.
        Half uurtje werk, daarna getest door de warmwaterkraan in de keuken open te draaien.
        Terug een normaal debiet, alles in orde.
        Niet dus...

        s' Avonds willen we een douche nemen en nog steeds maar enkele druppels warm water.
        Ik heb me deze voormiddag bezig gehouden met het ontkalken van de warmwaterleidingen in de badkamer. Daar staat een collector en ik kan dus overal goed aan.
        Heet azijn door de leidingen gegoten, laten inwerken en daarna doorgeblazen met de compressor. Er kwamen inderdaad weer wat kalkschilfers uit.

        Opnieuw de kranen getest maar nog steeds bijna geen debiet op het warm water.
        De verstopping moet zich dus bevinden ergens in de leidingen vanaf de ketel (zolder) naar de collector in de badkamer (beneden).
        Nu wil ik dat deel ook eens doorgieten met azijn en doorblazen.

        Dit zijn de aansluitingen aan de ketel. Volgens de handleiding zou de 2de aansluiting van links het warm tapwater moeten zijn (ik ken daar helemaal niets van).
        Mag ik, na het dichtdraaien van de hoofdkraan en het opzenzetten van de warmwaterkranen, die aansluiting gewoon los maken? Zodat ik daar wat azijn en lucht door kan blazen?
        Als je slechts nog een paar druppels warm water krijgt dan moeten je leidingen praktisch vol zitten met kalk toch !?
        Dan is azijn een druppel op een hete plaat vrees ik.
        Toen wij nog geen ontkalker hadden staan werd onze koffiezet zowat om de 14 dagen met azijn ontkalkt en toch zat(en) de leiding(en) na ongeveer één jaar potdicht en waren we verplicht een nieuwe te kopen. Ik weet wel dat die leidinkjes van een koffiezet heel wat smaller zijn, maar toch.
        Ik denk dat azijn slechts een klein beetje de oppervlakkige kalk wegneemt maar meer niet, dat is toch onze ervaring.
        Ik vrees voor jou dat er grotere werken zitten aan te komen.

        Comment


        • #34
          Re: Hard water

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Als je slechts nog een paar druppels warm water krijgt dan moeten je leidingen praktisch vol zitten met kalk toch !?
          Dan is azijn een druppel op een hete plaat vrees ik.
          Toen wij nog geen ontkalker hadden staan werd onze koffiezet zowat om de 14 dagen met azijn ontkalkt en toch zat(en) de leiding(en) na ongeveer één jaar potdicht en waren we verplicht een nieuwe te kopen. Ik weet wel dat die leidinkjes van een koffiezet heel wat smaller zijn, maar toch.
          Ik denk dat azijn slechts een klein beetje de oppervlakkige kalk wegneemt maar meer niet, dat is toch onze ervaring.
          Ik vrees voor jou dat er grotere werken zitten aan te komen.
          Het zijn voornamelijk kalkschilfers. Als die ergens in een bocht blokkeren hopen alle schilfers zich daar op.
          Met heet azijn krijg ik dat wel weg, die schilfers lossen op als sneeuw voor de zon. Je hoort het zelfs bruisen
          Maar ik moet er eerst aankunnen natuurlijk.
          Groetjes,
          Dominic

          Comment


          • #35
            Re: Hard water

            Dominic, Is dat bij één kraan dat je dat probleem hebt? indien ja, dan zou ik die kraan eens afnemen en aan de achterkant kijken(tussen de kraan en de leidingen die uit de muur komen zitten normaal gezien een zeefje tussen en die kunnen vol kalk zitten). Heb dat hier ook voor gehad met mijn grohe kranen . eens de filtertjes vervangen was alle terug in orde. Je kan die filtertjes ook gewoon weglaten, maar dat is niet echt aan te raden als je mengkranen hebt omdat anders de kalk zich binnenin gaat afzetten. indien geen zeefjes aanwezig, dan zou ik de kraan eens open doen want dan kan daar binnenin kalkafzetting zitten.
            De leidingen kan je toch kontroleren, als je de kraan afneemt en er een stukje slang opzet (anders spuit het water in het rond) zet dan eens terug een beetje druk op de leiding en kijk of er genoeg debiet uitkomt.



            Vanaf dit jaar zouden wij van zacht water gaan bevoorraad worden in groot-Bilzen., dat zou al veel oplossen.
            Last edited by Guest22; 1 januari 2015, 11:46.

            Comment


            • #36
              Re: Hard water

              Oorspronkelijk geplaatst door JPR Bekijk bericht
              Dominic, Is dat bij één kraan dat je dat probleem hebt? indien ja, dan zou ik die kraan eens afnemen en aan de achterkant kijken(tussen de kraan en de leidingen die uit de muur komen zitten normaal gezien een zeefje tussen en die kunnen vol kalk zitten). Heb dat hier ook voor gehad met mijn grohe kranen . eens de filtertjes vervangen was alle terug in orde. Je kan die filtertjes ook gewoon weglaten, maar dat is niet echt aan te raden als je mengkranen hebt omdat anders de kalk zich binnenin gaat afzetten.
              De leidingen kan je toch kontroleren, als je de kraan afneemt en er een stukje slang opzet (anders spuit het water in het rond) zet dan eens terug een beetje druk op de leiding en kijk of er genoeg debiet uitkomt.

              Vanaf dit jaar zouden wij van zacht water gaan bevoorraad worden in groot-Bilzen., dat zou al veel oploosen.
              Alle kranen in de badkamer. Maar zoals gezegd, heb ik die reeds allemaal eraf gehaald en er azijn en lucht doorgespoten. De leidingen in de badkamer zijn nu allemaal vrij van kalk dus de ophoping zit elders.
              Ik heb nog een 6 a 7 meter leiding over van de zolder naar de badkamer waar dit kan zitten en die wil ik nu ontkalken vanaf de ketel. Maar ik wil eerst even zeker zijn dat die koppeling gewoon los mag aan de ketel.


              De werken voor het zachte water in bilzen zouden dit jaar van start gaan, er komt een nieuw station. Voor het gehucht waar ik woon zou dat effectief zacht water betekenen in de loop van 2018, als er geen vertraging op zit.
              Groetjes,
              Dominic

              Comment


              • #37
                Re: Hard water

                Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                Het zijn voornamelijk kalkschilfers. Als die ergens in een bocht blokkeren hopen alle schilfers zich daar op.
                Met heet azijn krijg ik dat wel weg, die schilfers lossen op als sneeuw voor de zon. Je hoort het zelfs bruisen
                Maar ik moet er eerst aankunnen natuurlijk.
                Als het dat is, kun je daar dan eens niet doorgaan met zo'n draadtrekker, wat de electriekers vroeger (en nu nog wanneer er geen wachtdraad in de leiding zit) gebruikten om draad door electrabuizen te trekken.
                Dat is heel dun een heel soepel, maar ik weet natuurlijk niet hoe ver je er door moet en hoeveel bochten er in die leiding zitten ?

                PS Ik lees nu dat je 6 à 7 meter hebt, dan is zo'n draadtrekker wel toepasbaar. Deze die ik heb liggen is 10 meter.

                Comment


                • #38
                  Re: Hard water

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Als het dat is, kun je daar dan eens niet doorgaan met zo'n draadtrekker, wat de electriekers vroeger (en nu nog wanneer er geen wachtdraad in de leiding zit) gebruikten om draad door electrabuizen te trekken.
                  Dat is heel dun een heel soepel, maar ik weet natuurlijk niet hoe ver je er door moet en hoeveel bochten er in die leiding zitten ?
                  Het is zon 6 a 7 meter leiding dus, met 6 bochten en een overgang van koper naar kunstof.
                  Ik kan dat inderdaad ook eens proberen, maar ik wil eerst even weten of ik dat zomaar mag losmaken aan de ketel. En dan moet ik nog ergens zo'n draadtrekker zien vast te krijgen
                  Groetjes,
                  Dominic

                  Comment


                  • #39
                    Re: Hard water

                    Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                    Het is zon 6 a 7 meter leiding dus, met 6 bochten en een overgang van koper naar kunstof.
                    Ik kan dat inderdaad ook eens proberen, maar ik wil eerst even weten of ik dat zomaar mag losmaken aan de ketel. En dan moet ik nog ergens zo'n draadtrekker zien vast te krijgen
                    Die overgang zou normaal geen probleem mogen geven met die flexibel, die 6 bochten ... dat is andere koek, maar je weet nooit dat je na een paar bochten de zaak ontstopt hebt.
                    Tsja en die flexibel... van Bilzen naar Waregem bollen om die van mij te komen halen is wat ver natuurlijk, voor het geld dat je zou besteden aan benzine/diesel, kan je reeds een paar zo'n flexibels kopen .
                    Al of niet mogen losmaken aan de ketel, daar kan ik je spijtig genoeg geen antwoord op geven.
                    Succes.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Hard water

                      Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                      Het is zon 6 a 7 meter leiding dus, met 6 bochten en een overgang van koper naar kunstof.
                      Ik kan dat inderdaad ook eens proberen, maar ik wil eerst even weten of ik dat zomaar mag losmaken aan de ketel. En dan moet ik nog ergens zo'n draadtrekker zien vast te krijgen
                      Dominic, ik heb een draadtrekker liggen van 25m je mag die komen halen als je wil in Bilzen centrum. Stuur maar sms 0496061798. Normaal kan het gene kwaad als je die leiding los doet, het is alleen maar watertoevoer naar de kranen.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Hard water

                        Zo'n trekveer krijg je wel door een geplooide bocht als de straal groot genoeg is, een gesoldeerde bocht heeft een veel te kleine straal, en dan zal het niet meevallen om die daar door te duwen.
                        Droog die trekveer achteraf wel goed af, want zeker als die al eerder gebruikt is kan die roesten (de gegalvaniseerde laag op de "veer" slijt tijdens gebruik).

                        Zorg er ook voor dat er achteraf geen brokjes kalk in de kranen terechtkomen, vooral keramische kranen kunnen daar niet zo goed tegen (een gewone kraan kan je meestal vrij gemakkelijk uit elkaar halen om een nieuwe dichting te steken).
                        Maar als er echt zoveel kalk in die leiding zit dat het waterdebiet daardoor merkbaar minder wordt, dan zal je er ook geen trekveer meer door krijgen.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: Hard water

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Zo'n trekveer krijg je wel door een geplooide bocht als de straal groot genoeg is, een gesoldeerde bocht heeft een veel te kleine straal, en dan zal het niet meevallen om die daar door te duwen.
                          Droog die trekveer achteraf wel goed af, want zeker als die al eerder gebruikt is kan die roesten (de gegalvaniseerde laag op de "veer" slijt tijdens gebruik).

                          Zorg er ook voor dat er achteraf geen brokjes kalk in de kranen terechtkomen, vooral keramische kranen kunnen daar niet zo goed tegen (een gewone kraan kan je meestal vrij gemakkelijk uit elkaar halen om een nieuwe dichting te steken).
                          Maar als er echt zoveel kalk in die leiding zit dat het waterdebiet daardoor merkbaar minder wordt, dan zal je er ook geen trekveer meer door krijgen.
                          De heel oude trekveren waren nog plat en van metaal, de nieuwe rond en van een soort nylon (die ik heb is ten minste zo, mijn oude metalen heb ik weggedaan omdat die zo makkelijk plooiden wanneer je iets te hard duwde) ;

                          Volgs TS zitten er waarschijnlijk slechts enkele schilfers vast op één of andere plaats en is het niet de hele leiding die aangekalkt is.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Hard water

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            De heel oude trekveren waren nog plat en van metaal, de nieuwe rond en van een soort nylon (die ik heb is ten minste zo, mijn oude metalen heb ik weggedaan omdat die zo makkelijk plooiden wanneer je iets te hard duwde) ;

                            Volgs TS zitten er waarschijnlijk slechts enkele schilfers vast op één of andere plaats en is het niet de hele leiding die aangekalkt is.
                            Vroeger had je de goedkope "platte" trekveren, en ook de veel betere (duurdere) die er uitziet als een opgerolde veer (daar komt de naam "trekveer" waarschijnlijk vandaan).
                            De platte trekveren kwamen gemakkelijker vast te zitten, en waren daardoor zeker niet aan te raden als je draad moest trekken in langere buizen met veel bochten.
                            Nadien zijn dan de nylon trekdraden gekomen (ik heb de oude ronde metalen trekveer en zo'n nylon, de oude trekveer gebruikte ik liever).

                            Als die schilfers ergens vast zitten, dan is dat bijna zeker op plaatsen waar er een vernauwing zit (soldeerverbinding, bocht, koppeling), en dan zal het ook moeilijk worden om de trekveer er door te krijgen (misschien best in de tegengestelde richting proberen).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: Hard water

                              Ik ben er bijna de hele dag mee zoet geweest, maar het is opgelost.

                              Met de draadtrekker geraakte ik niet ver.
                              Met een aardingskabel kon ik iets verder.

                              Maar de combinatie plantenspuit met heet azijn en de compressor hebben het opgelost.
                              In totaal heb ik een halve koffietas kalkschilvers uit de leiding geblazen en nu werkt de douche weer naar behoren. Zalig!
                              Groetjes,
                              Dominic

                              Comment


                              • #45
                                Re: Hard water

                                Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                                Ik ben er bijna de hele dag mee zoet geweest, maar het is opgelost.

                                Met de draadtrekker geraakte ik niet ver.
                                Met een aardingskabel kon ik iets verder.

                                Maar de combinatie plantenspuit met heet azijn en de compressor hebben het opgelost.
                                In totaal heb ik een halve koffietas kalkschilvers uit de leiding geblazen en nu werkt de douche weer naar behoren. Zalig!
                                Geniet dan maar van een goed douchke.

                                Comment

                                Working...
                                X