Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor de hobby: Welke hardware?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
    Ik zou zeggen: koop bij dixons.nl, die geeft standaard al 3 jaar garantie voor Apple producten, zonder te moeten betalen voor een jaar extra garantie bovenop die wettelijke 2 jaar. Uiteraard enkel QWERTY-toetsenborden, maar ik ben toch internationaal ingesteld.
    Bedankt voor die tip en misschien moeten we dit allemaal dan maar eens doen i.p.v. zomaar eventjes €179 extra neer te leggen "Apple No Care"
    Ik ga ervanuit dat jij je mac daar dan ook hebt gekocht.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
      Bedankt voor die tip en misschien moeten we dit allemaal dan maar eens doen i.p.v. zomaar eventjes €179 extra neer te leggen "Apple No Care"
      Ik ga ervanuit dat jij je mac daar dan ook hebt gekocht.
      Hoe raad je het....Trouwens ook mijn iPad retina (eerste versie) en iPad mini heb ik daar gekocht. De prijs van iMacs is vaak een stuk lager dan de officiële prijs en 3 jaar garantie .
      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Ik vraag me af welk kleurprofiel (sRGB Adobe) de schermen van de iMac’ s kunnen weergeven en deze wel makkelijk te kalibreren zijn met bv een Spyder 4 express?
        Misschien ook wel belangrijk om weten, in welke mate is nu een Adobe RGB scherm voor de fotohobby amateurwereld belangrijk?
        Sony A7 mkIII

Comment

Da's nu een materie waar ik helemaal niet in thuis ben. Onder System Preferences/Displays/Color zijn de volgende profielen aangegeven:

Maar klik ik op 'for this display only', rest mij slechts iMac, dat ik dan kan calibreren:
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik vraag me af welk kleurprofiel (sRGB Adobe) de schermen van de iMac’ s kunnen weergeven en deze wel makkelijk te kalibreren zijn met bv een Spyder 4 express?
            Misschien ook wel belangrijk om weten, in welke mate is nu een Adobe RGB scherm voor de fotohobby amateurwereld belangrijk?
            Hangt er eigenlijk van af wat je wilt doen of bereiken.
            sRGB is goed voor weergave op 't scherm&monitor, internet ed.

Perfect afdrukken is andere koek.
            Een goede keuze blijkt dan Adobe RGB.
            Maar dan ben je er nog niet.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

@LesC
              Als ik het goed heb, zijn dit als niet Mac-kenner enkel de softwarematige kleurprofielen?
              Maar dan weet je nog steeds niet of het scherm in een iMac nu een Adobe RGB of 10-bits is?

Helaas vind je hiervan op de Apple website ook niets terug (beperkte info) en dit zowel voor de iMac schermen als de retina iMac.
              Misschien wel fijn om al de info te weten, blijft de vraag uiteraard of een iMac een Adobe 10-bits scherm bevat en dit voor de hobby-man belangrijk is?

Zelf schiet ik altijd in Raw, dus eigenlijk is dit ook Adobe-RGB, het is pas bij het converteren dat het kleurprofiel sRGB wordt bepaald.
              Wanneer ik nu mijn Raw-foto's zou bekijken op een niet Adobe-RGB scherm, bekijk ik ze eigenlijk in jpg in het kleurprofiel sRGB, toch?
              Last edited by Moris; 27 oktober 2014, 10:32.
              Sony A7 mkIII

Comment

@LesC
                Als ik het goed heb, zijn dit als niet Mac-kenner enkel de softwarematige kleurprofielen?
                Maar dan weet je nog steeds niet of het scherm in een iMac nu een Adobe RGB of 10-bits is?

Helaas vind je hiervan op de Apple website ook niets terug (beperkte info) en dit zowel voor de iMac schermen als het de retina iMac.
                Misschien wel fijn om al de info te weten, blijft de vraag uiteraard of een Adobe 10-bits scherm voor de hobby-man belangrijk is?
                Hangt er volledig vanaf wat je wilt he Moris
                Wat is het voornaamste werk (all round) dat je gaat doen met die computer?

Ik heb niet alle wijsheid in pacht, verre van maar ik zou voorlopig mijn handen afhouden van de Retina.
                Als je die toch aanschaft > i7 en niks minder
                Ik weet alleen maar wat ik lees in reviews.
                En als een betrouwbaar review het heeft over een schokkerig (stutter) beeld bij gewoon surfen op het net en met een i5?
                Beste is natuurlijk zelf kijken en proberen maar waar he?
                In het andere geval ben je bijna 3000 euro kwijt (met wat opties ed.) en dan wil ik jouw gezicht eens zien
                Ik zoek niet mijn gelijk maar ik had vooraf al bedenkingen met die i5.

Je kan online kopen en binnen de veertien dagen de zaak terug sturen maar met wat ben je dan bezig he.
                Je weet dan wel hoe het zit
                Misschien heb je mogelijkheden die ik of anderen niet hebben.

Een Spider, ColorMunki of Xrite maken hun eigen profielen aan.
                LEES dit ook maar een keertje:

Mag ik even doorgaan?
                Kan je een iMac perfect kalibreren?
                Hoe betrouwbaar is een profiel van een iMac?
                En als je iets wilt of wilt doen dan moet je het ook meteen goed doen imho.
                Zwaar investeren of duur materiaal kopen en maar half werk afleveren is niks voor mij.
                Er zijn ook mensen die beweren: "Als de klant maar content is".
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Hangt er volledig vanaf wat je wilt he Moris
                  Wat is het voornaamste werk (all round) dat je gaat doen met die computer?
                  Staat hier in de startpost vermeld: http://forum.belgiumdigital.com/f59/...re-499698.html
                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Ik heb niet alle wijsheid in pacht, verre van maar ik zou voorlopig mijn handen afhouden van de Retina.
                  Als je die toch aanschaft > i7 en niks minder
                  Ik weet alleen maar wat ik lees in reviews.
                  En als een betrouwbaar review het heeft over een schokkerig (stutter) beeld bij gewoon surfen op het net en met een i5?
                  Het is buiten de vele andere positieve reviews ook maar de enige review die dit heeft vastgesteld, dus misschien maar exemplarisch en heb bij deze review ook mijn sceptische bedenkingen.
                  Sony A7 mkIII

Comment

We hebben eigenlijk nog geen antwoord van één van onze hardware 'experts' (en dit heeft niks van Mac vs PC te maken) wat betreft de info die ik in post #26 van de topic over 'iMac Retina' geef, maar het artikel waar Theo in post #31 van dezelfde topic over de Retina naar linkt, bevestigt mijn vermoedens: zo'n groot Retina-scherm moet fantastisch zijn, maar heeft het onderliggende systeem voldoende rekenkracht? Voorlopig nog niet, vrees ik, maar het komt wel!
                    (als ik nog een Mac aanschaf, over zo'n 5-6 j wellicht, zal Retina waarschijnlijk de enige optie zijn)

Hardware voor de hobby, om op je beginvraag terug te komen: ne goeie iMac, maar Retina is er voorlopig zwaar over. Mijn idee.
                    Last edited by LesC; 27 oktober 2014, 11:26. Reden: nog link meegegeven
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      We hebben eigenlijk nog geen antwoord van één van onze hardware 'experts' (en dit heeft niks van Mac vs PC te maken) wat betreft de info die ik in post #26 van de topic over 'iMac Retina' geef, maar het artikel waar Theo boven naar linkt bevestigt mijn vermoedens: zo'n groot Retina-scherm moet fantastisch zijn, maar heeft het onderliggende systeem voldoende rekenkracht? Voorlopig nog niet, vrees ik, maar het komt wel!
                      (als ik nog een Mac aanschaf, over zo'n 5-6 j wellicht, zal Retina waarschijnlijk de enige optie zijn)

Hardware voor de hobby, om op je beginvraag terug te komen: ne goeie iMac, maar Retina is er voorlopig zwaar over. Mijn idee.
                      Ik mag niet klagen, maar das dan wel met de 4gHz i7, 295X Radeon en 32Gb RAM (Kingston, geen Apple's wegens véél te duur). Nu, ik doe geen 3D toestanden, gebruik is vooral Photohop, Indesign en Illustrator.
                      My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

Staat hier in de startpost vermeld: http://forum.belgiumdigital.com/f59/...re-499698.html

Het is buiten de vele andere positieve reviews ook maar de enige review die dit heeft vastgesteld, dus misschien maar exemplarisch en heb bij deze review ook mijn sceptische bedenkingen.
                        Moris, ik wil je graag gelijk geven
                        Maar Apple levert die demo-toestellen en ik denk niet dat die risico's nemen.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          We hebben eigenlijk nog geen antwoord van één van onze hardware 'experts' (en dit heeft niks van Mac vs PC te maken) wat betreft de info die ik in post #26 van de topic over 'iMac Retina' geef, maar het artikel waar Theo in post #31 van dezelfde topic over de Retina naar linkt, bevestigt mijn vermoedens: zo'n groot Retina-scherm moet fantastisch zijn, maar heeft het onderliggende systeem voldoende rekenkracht? Voorlopig nog niet, vrees ik, maar het komt wel!

Zelfde vrees had ik ook.
                          En ik ben het er mee eens dat dit scherm veel meer dan de moeite waard is.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Wat betreft de retina iMac, moeten we de eerste uitgebreide en diepgravende review nog tegenkomen.
                            Ik kijk hier alvast ongeduldig naar uit.
                            Sony A7 mkIII

Comment

Ik ga me gewoon zo een Mac bestellen
                              Het lijkt me de enige weg om zelf alles maar eens aan de tand te kunnen voelen, want van al dat lezen en informeren wordt je gewoon gek!!
                              Mocht het me niet aanstaan, wat ik nogal sterk betwijfel dan gaat ie gewoon retour Apple (Levering volgens de status voorzien tussen 6/10 november).

Omdat LightRoom nogal bekend staat aan gebrek bij ondersteuning voor multi-core werk en liever wat meer om ram-geheugen vraagt dan de acceleratie van een stevige GPU.
                              Omdat ik toch liever de dingen gescheiden zie, scherm/pc, ga ik deze onderstaande Mac Mini dan maar eens bestellen

Mac Mini € 1.199.
                              - 2,8-GHz dual-Core Intel Core i5 (Turbo Boost tot 3,3 GHz)
                              - 16 GB 1600-MHz LPDDR3 SDRAM
                              - 256 GB PCIe-flashopslag
                              - Intel Iris grafische processor
                              Als scherm dacht ik aan een Dell u2713H.

Nu zie ik net dat deze kabel er standaard niet meer wordt bijgeleverd, is nodig om de monitor de resolutie 2560 x 144 te kunnen geven!?
                              Apple HDMI-naar-DVI-adapter [+ € 29,00]
                              Hier aan €7 http://forum.belgiumdigital.com/f59/...dmi-kabel.html

Iedereen nog bedankt voor de hulp hier _/-\o_
                              Sony A7 mkIII

Comment

De Mac Mini wordt vandaag geleverd, dat is dus vroeger dan verwacht
                                Mocht er eventueel interesse zijn, laat hier zeker mijn bevindingen hier zeker weten
                                Sony A7 mkIII

Comment

Working...
                                X