Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor de hobby: Welke hardware?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Gisteren nog gelezen dat Apple steeds desktop cpu's gebruikt.
    Dat klopt niet. In hun portables doen ze dat natuurlijk niet. In de Mac Mini steken ook low-power versies en in sommige iMacs ook. De goedkoopste iMac bijvoorbeeld heeft een Core i5 met maar 2 cores terwijl de desktop i5 er 4 heeft. Voor de meeste gebruikers is dat natuurlijk niet echt een punt - snel genoeg is snel genoeg.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #17
      Re: Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

      Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
      Dat klopt niet. In hun portables doen ze dat natuurlijk niet. In de Mac Mini steken ook low-power versies en in sommige iMacs ook. De goedkoopste iMac bijvoorbeeld heeft een Core i5 met maar 2 cores terwijl de desktop i5 er 4 heeft. Voor de meeste gebruikers is dat natuurlijk niet echt een punt - snel genoeg is snel genoeg.
      Het ging over iMac 27".
      Bekijk alle technische specificaties van iMac met de M3-chip en het 24‑inch display.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #18
        Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

        "Persoonlijk" zou ik toch voor de retina met I7 gaan, en zeker als je voor een paar jaar gerust wil zijn,
        dan zal je nadien nooit geen spijt hebben over je aankoop.
        Stel, je wil wat met 3D gaan doen, en met zwaar belastende programma's gaan werken.
        Nu besparen met de gedachte om nadien te gaan upgraden is volgens mij niet de beste werkwijze.

        Comment


        • #19
          Re: Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

          Begrijp best dat je met een aankoop op de toekomst best wat reserve in de hardware houdt.
          De taken zullen naar mijn behoeften nooit zwaarder gaan worden dan deze onderstaande.
          Het gaat hem dus vooral of deze taken op dit moment met de beoogde hardware vlot kunnen uitgevoerd worden?

          Ook is er op het moment van schrijven geen deftige review over de iMac retina te lezen!

          Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
          Mijn bezigheden gaan vooral bestaan uit vele Raw-bestanden (licht) bewerken met programma’s zoals Canon DPP, lichtroom, Photoshop EL, inscannen van vele dia's en negatieven. Maar ook moet ik eens dringend werk gaan maken van de vele korte familie/vakantiefilmpjes die geschoten zijn in Full-HD (Canon 7D) met bv iMovie.

          Op regelmatige tijdstippen zal er af en toe op de achtergrond wel eens een eigen video of film staan te renderen of een batch-verwerking van enkele Raw-bastanden. Tijdens dit proces wil ik uiteraard de iMac nog voor andere zaken even vlot kunnen gebruiken, zonder dat de boel inzakt.

          De beoogde 27” iMac wordt standaard uitgerust met een SSD 256GB en later uitgebreid naar 16GB.
          De enige twijfel waar ik nog mee zit is een i5 of i7 en een zwaardere GPU/videokaart loont of niet?
          Sony A7 mkIII
          Is all I need :-)

          Comment


          • #20
            Re: Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

            Met Machine Profile kun je zien wat er in je Mac steekt. Dit is mijn Mac(hine):


            Nooit een probleem gehad met glanzend scherm. De opstelling is wel belangrijk (parallel aan een TL boven en lichtjes achter mijn Mac, en dwars op het venster-lichtinval van links)
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

            Comment


            • #21
              Re: Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Met Machine Profile kun je zien wat er in je Mac steekt. Dit is mijn Mac(hine):
              Nooit een probleem gehad met glanzend scherm. De opstelling is wel belangrijk (parallel aan een TL boven en lichtjes achter mijn Mac, en dwars op het venster-lichtinval van links)
              Nu ik je iMac specificaties hier even bekijk, is er een reden geweest waarom je als hobby-fotograaf en Mac-gebruiker hier voor de Quad-Core i7 hebt gekozen?
              Sony A7 mkIII
              Is all I need :-)

              Comment


              • #22
                Re: Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

                Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                Nu ik je iMac specificaties hier even bekijk, is er een reden geweest waarom je als hobby-fotograaf en Mac-gebruiker hier voor de Quad-Core i7 hebt gekozen?
                Heb altijd Mac gehad... Toen ik mijn vorige iMac (2008) vorig jaar inruilde (effectief, er was een inruilactie, en ik kreeg nog een mooie cent terug), ging ik gewoon voor de beste iMac die op dat moment verkrijgbaar was. Ik heb trouwens gekocht met 16GB RAM (omdat ikzelf niet aan de hardware kom ), terwijl deze nog tot 32GB kan uitgebreid worden. Zonder SSD of fusion drive weliswaar, want dat was toen nog iets te vroeg. Ik neem aan dat mijn huidige 1TB hard drive nog kan vervangen worden.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                Comment


                • #23
                  Re: Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

                  Oké, je bent gewoon voor de zwaarste iMac gegaan, omdat het kon

                  Je kan in je Imac nadien uiteraard een SSD laten plaatsen, best is hiervoor wel eens rond te horen waar dit het voordeligst aan manuren kan
                  Sony A7 mkIII
                  Is all I need :-)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                    Oké, je bent gewoon voor de zwaarste iMac gegaan, omdat het kon

                    Je kan in je Imac nadien uiteraard een SSD laten plaatsen, best is hiervoor wel eens rond te horen waar dit het voordeligst aan manuren kan
                    Wel een beetje me opletten Moris.
                    Op Youtube vind je een aantal voorbeelden van inbouw door de gebruiker.

                    Dit is handig:
                    Crucial Memory and SSD upgrades - 100% Compatibility Guaranteed for Apple - FREE US Delivery


                    of dit:


                    Hier vind je dit:
                    Upgrade nearly any Apple computer for faster speeds and more flash storage. SSD upgrade kits include all tools needed to safely upgrade your Mac.


                    Ik zie wel nog geen upgrades voor de specifieke of nieuwe iMac.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #25
                      Re: Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

                      Is bij de nieuwe iMac retina nog steeds mogelijk, hoor
                      Het beste is om dit uiteraard zoveel mogelijk te beperken!

                      https://www.ifixit.com/Teardown/iMac...Teardown/30260
                      Sony A7 mkIII
                      Is all I need :-)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                        Is bij de nieuwe iMac retina nog steeds mogelijk, hoor
                        Het beste is om dit uiteraard zoveel mogelijk te beperken!

                        https://www.ifixit.com/Teardown/iMac...Teardown/30260
                        Goed zo Moris!

                        Het glas wegnemen met zuignappen heb ik al een paar keren gezien.
                        Lijkt me veiliger.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #27
                          Re: Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

                          Als ik ooit laat ombouwen, zal het alleszins na afloop van de waarborg zijn, en via de officiële kanalen.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Als ik ooit laat ombouwen, zal het alleszins na afloop van de waarborg zijn, en via de officiële kanalen.
                            Gelukkig staat er tussen "ik" en "ooit" niet 'me'

                            In feite heb je gelijk.
                            Zal wel iets duurder zijn maar je bent gerust dat het in orde is.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #29
                              Re: Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

                              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Gelukkig staat er tussen "ik" en "ooit" niet 'me'

                              In feite heb je gelijk.
                              Zal wel iets duurder zijn maar je bent gerust dat het in orde is.
                              Voor mij is de ombouw al lang gebeurd. Herinner je je deze nog?
                              Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                              Comment


                              • #30
                                Re: Klaar voor de hobby: Maar welke hardware?

                                Het lijkt erop dat in de meeste gevallen een i7, die toch een 200 à €250 duurder is, slechts minimaal sneller is dan een i5, wanneer je deze inzet voor fotobewerking? (Lightroom, occasionele lichte bewerkingen in Photoshop EL, en Raw-conversie). Enkel voor zware berekeningen (zoals videobewerking), zou een i7 me voordeel bieden, wat met iMovie en een i7 hiervoor niet nodig zal zijn.

                                Al bij al, blijft het voor me echt een zeer moeilijke opgave en keuze om nu een gezonde balans tussen kosten, bruikbaarheid en duurzaamheid te vinden!
                                Iets, waarin je met een all-in-one systeem, zoals een iMac toch zeer goed moet overwegen.
                                Sony A7 mkIII
                                Is all I need :-)

                                Comment

                                Working...
                                X