Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het succes van BD over de top heen?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Het succes van BD over de top heen?

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Niemand is verplicht om in Chit Chat te gaan posten, maar het is "denk ik" het meest bezochte stuk van BD wat olivetti in #2 komt te zeggen klopt volledig.
    Daarom aan de leiding van BD nogmaals de raad, maak BD meer gescheiden tussen betalende en niet betalende leden, en maak Chit Chat en het verkoopsgedeelte alleen bereikbaar voor betalende leden, en je zal veel oplossen.....
    Geert, ik snap je volkomen en dat is bij de oprichting ook ter orde, ore gekomen ...
    Ik stel voor dit op de volgende agenda te laten plaatsen bij de AV en er aanwezig te zijn, eventueel met volmachten.
    Een coup d'état ? Neen, maar zwijgen is goestemmen, goedkeuren.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #17
      Re: Het succes van BD over de top heen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
      Geert, ik snap je volkomen en dat is bij de oprichting ook ter orde, ore gekomen ...
      Ik stel voor dit op de volgende agenda te laten plaatsen bij de AV en er aanwezig te zijn, eventueel met volmachten.
      Een coup d'état ? Neen, maar zwijgen is goestemmen, goedkeuren.
      Ik vrees ervoor Wim als ik naar een AV zou komen dat ik daar weinig te vertellen zou hebben, zo ben ik ook volledig gestopt met in een fotoclub te zijn, tenandere die AV's zijn voor mij toch steeds een heel stuk verplaatsing.
      Maar dat er nog leven zit in fotografie, en dat het véél beter kan dan hier bewijst de besloten groep op FB waar wij beiden lid van zijn, dus ja, het kan nog, alleen moet er wat aan het concept gesleuteld worden.

      Dat is geen verwijt, maar als je hier soms de discussies volgt tussen een paar beginnelingen, dan moet je toch soms lachen om welke onzin daar soms uitgekraamd wordt.
      Herinner je nog de maandenlange discussies over brandpunt versus crop en FF, niemand kon het zien, maar toch werden daar theorieën neergezet die kant nog wal raakten, maar het komt er wel op neer dat bepaalde merken die nog steeds bij cropformaat zijn blijven zweren nu toch wel mooie dingen op de markt zetten, die in veel gevallen niet moeten onderdoen.
      Je moet tegenwoordig zelfs reeds van goeden huize zijn om de evolutie en vooruitgang te kunnen volgen, laat zitten er "alles" van te weten.
      Toen ik nog tenvolle met Nikon werkte was weinig mij vreemd in het Nikon gamma, ik kende zowat hun ganse gamma waar ik zelf zeer veel van heb gehad.
      Maar nu ik ook met Fuji ben begonnen voelde ik mij terug een bleu op vlak van bediening en een gans ander systeem, natuurlijk hebben wij het voordeel niets te moeten leren over de betekenis en verhouding brandpunt diafragma en sluitertijd.
      Maar ik kan mij goed voorstellen dat wie vanaf nul moet starten er toch wel nog een hele weg te gaan is, toen wij in onze analoge tijd begonnen zijn, was er maar dat, je had enkel een paar regeltjes onder de knie te krijgen en je was vertrokken.
      Tegenwoordig automatiseren ze toestellen zodanig dat sommigen zelfs niet meer weten dat er een diafragma en sluitertijd bestaat, en ja, die mensen maken in veel gevallen ook mooie foto's, maar het stukje eigenheid ontbreekt, en dat is jammer.

      Comment


      • #18
        Re: Het succes van BD over de top heen?

        Een beetje flauw dat niemand de waarheid durft zeggen. Gewoon uit politieke correctheid tav bestuur en mede-leden?

        BD is geëvolueerd van een site voor amateurfotografen naar een site voor mensen met een digitaal fototoestel. Zo simpel is het. Als je de toegangsdrempel zo laag mogelijk legt, dan gaat het gemiddeld niveau als vanzelf omlaag. Niemand ontsnapt aan wiskundige logica.

        Ik wil hiermee geenszins gezegd hebben dat BD beter had geweest als elitair clubje, en wil evenmin zeggen dat BD een foute beslissing nam ivm die laagdrempeligheid. Misschien was het BD net te doen om het creëren van zo'n groot mogelijke community.

        Maar elke beslissing heeft natuurlijk wel zijn gevolg. Er zijn hier mensen die groot geworden zijn door iedereen stroop aan de baard te smeren. Nietszeggende kritieken als "lekker scherp" en "mooie kleuren". Iedere beginner krijgt graag zo'n commentaar, maar als dat teveel voorkomt worden leerrijke commentaren overspoeld, en zelfs niet meer serieus genomen.

        Daar knappen anciens natuurlijk op af. Intussen is nietszeggende commentaar de norm geworden, en de "stroopsmeerders" gaan dapper door. Ze hebben er enkele standaard fotografie-regeltjes bijgeleerd (rule of thirds bvb) en gewapend hiermee gaan ze zelfs foto's van doorwinterde fotografen te lijf. Da's nog eens een dubbel effect dat anciens wegjaagt.

        En de toeschouwer (of de beginner die hier foto's post); hij merkt niet dat er een normvervaging optreedt. Hij denkt dat hij goed bezig is, want hij probeert te voldoen aan zo veel mogelijk van de regeltjes die hier veelvuldig herhaald worden. Maar intussen gaat creativiteit dood.

        Ik denk dat BD er héél anders had uitgezien met een forum board waar enkel posts van anciens zijn toegelaten (iedereen kan nog steeds lezen). Dan zouden newbies de commentaren in de "gewone" boards tenminste kunnen toetsen aan commentaren op het ancien-board, en dan zouden blaaskaken snel door de mand vallen. Maar dat idee is ooit verworpen door de crew.
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #19
          Re: Het succes van BD over de top heen?

          Het is zeer moeilijk raden wat de reden kan zijn voor de terugval van de laatste maanden.
          Enerzijds is er inderdaad een verschuiving inzake fotografie; het klassieke fotograferen is grotendeels ingehaald door de 'smart'media toestanden.
          DSLR en alles wat erbij kwam kijken kende een 5-tal jaren terug een enorme interesse van het grote publiek.
          Intussen heeft een deel van dit grote publeik al ingezien dat dit toch hun ding niet was; te complex, te grote leercurve en uiteindelijk vrij prijzig.
          Niet iedereen is bereid duizenden euro's neer te tellen om een tas vol gerief te hebben, idem dito voor PC en software.
          De smartphone en de tablet deed zijn intrede, de DSLR-verkoop daalde weer naar zijn oude peil en zelfs nog lager.
          En dit allemaal op 5 jaar tijd.
          De meeste gebruikers hebben geen nood aan een complex toestel en investeren dan ook geen tijd om te leren; Een smartphonefoto is zoveel makkelijker, vragen op een forum zijn niet meer nodig.
          Intussen is Facebook gegroeid van een dwerg tot een monster. De media is sneller en bovenal vluchtiger. Alls is eigenlijk onzeker. Wie durft nu nog voorspellingen te doen ?
          Beginners hebben geen zin meer om iets op te zoeken als het via een vraagje op facebook kan.
          Evolutie, niets tegen te doen.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #20
            Re: Het succes van BD over de top heen?

            Het fenomeen "Forum" is gewoon algemeen bezig aan een teruggang.
            En verder zakt de waarde van foto's voor de meeste mensen.

            Heb hier sowieso weinig foto's gepost. Ik ben gewoon niet bezig met dat 'perfect' shot, en dus zijn mijn foto's niet goed genoeg om hier te posten.
            Als ik dan eens een foto gepost heb was de commentaar nietszeggen, en het is een hele poespas om een foto hier te krijgen als je zelf geen website hebt.

            Zelfs in chit-chat kom ik minder omdat...
            Als er een discussie start, wordt die stilgelegd, of er zijn posters die ineens gewoon onnozel beginnen doen als je een deftige vraag stelt.
            Ofwel praat je iets uit, en ben je bereid je mening te verdedigen of te verantwoorden, en als dat niet kan en mag, dan doe ik dat elders wel.

            Comment


            • #21
              Re: Het succes van BD over de top heen?

              Zelf post ik ook geen foto's op BD. Waar ik mee bezig ben is ruimschoots voldoende voor mijzelf en mijn naaste omgeving. Ik streef ook geen perfectie na op fotogebied, en dat is mijn recht denk ik. De perfectie bestaat volgens mij toch niet. Commentaar op foto's heb ik evenmin niet nodig, hetgeen ik leer uit mijn eigen fouten volstaat.
              Ik ben het ook volledig eens met Tommie1 wanneer hij zegt dat het moet kunnen je eigen mening te verdedigen en bepaalde zaken uit te praten. Het zou niet nodig moeten zijn mensen in je vuilbak te gooien, maar voor sommigen is er geen andere oplossing. Ik stel ook vast dat er zijn die al op hun achterste poten gaan staan van zodra ze je naam of toenaam zien verschijnen. Op die manier gaat het dus niet. Eén van de grote nadelen van de sociale media, want een persoon voor je hebben en die je in de ogen kan kijken loopt alles zo anders hé...
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #22
                Re: Het succes van BD over de top heen?

                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                Er zijn ook al een aantal mensen met kennis van zaken die gedurende jaren heel positieve input hebben geleverd maar die nu nog zelden op BD verschijnen of verdwenen zijn, en dat heeft zo zijn redenen.
                Kan ik niet ontkennen
                En ik ken er een paar.
                De oplossing bij bijv. een meningsverschil is een compromis.
                Dat kost tijd en tijd om naar elkaar te luisteren.
                Het hangt van het onderwerp af en een eenzijdige oplossing met de hakbijl is nooit leuk maar zoals gezegd hangt het van het onderwerp af.

                De vzw beslist.
                Als je iets wilt aanbrengen of veranderen dan kan dat via de vzw.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #23
                  Re: Het succes van BD over de top heen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                  Een beetje flauw dat niemand de waarheid durft zeggen. Gewoon uit politieke correctheid tav bestuur en mede-leden?

                  BD is geëvolueerd van een site voor amateurfotografen naar een site voor mensen met een digitaal fototoestel. Zo simpel is het. Als je de toegangsdrempel zo laag mogelijk legt, dan gaat het gemiddeld niveau als vanzelf omlaag. Niemand ontsnapt aan wiskundige logica.

                  Ik wil hiermee geenszins gezegd hebben dat BD beter had geweest als elitair clubje, en wil evenmin zeggen dat BD een foute beslissing nam ivm die laagdrempeligheid. Misschien was het BD net te doen om het creëren van zo'n groot mogelijke community.

                  Maar elke beslissing heeft natuurlijk wel zijn gevolg. Er zijn hier mensen die groot geworden zijn door iedereen stroop aan de baard te smeren. Nietszeggende kritieken als "lekker scherp" en "mooie kleuren". Iedere beginner krijgt graag zo'n commentaar, maar als dat teveel voorkomt worden leerrijke commentaren overspoeld, en zelfs niet meer serieus genomen.

                  Daar knappen anciens natuurlijk op af. Intussen is nietszeggende commentaar de norm geworden, en de "stroopsmeerders" gaan dapper door. Ze hebben er enkele standaard fotografie-regeltjes bijgeleerd (rule of thirds bvb) en gewapend hiermee gaan ze zelfs foto's van doorwinterde fotografen te lijf. Da's nog eens een dubbel effect dat anciens wegjaagt.

                  En de toeschouwer (of de beginner die hier foto's post); hij merkt niet dat er een normvervaging optreedt. Hij denkt dat hij goed bezig is, want hij probeert te voldoen aan zo veel mogelijk van de regeltjes die hier veelvuldig herhaald worden. Maar intussen gaat creativiteit dood.

                  Ik denk dat BD er héél anders had uitgezien met een forum board waar enkel posts van anciens zijn toegelaten (iedereen kan nog steeds lezen). Dan zouden newbies de commentaren in de "gewone" boards tenminste kunnen toetsen aan commentaren op het ancien-board, en dan zouden blaaskaken snel door de mand vallen. Maar dat idee is ooit verworpen door de crew.
                  Ik heb hier toch zwaar mijn twijfels bij ...

                  Je kan geen fotografie forum stofferen met interessante vragen als het gebeuren van de fotografie beschikbaar gemaakt wordt voor de grote massas middels apparatuur waarbij geen hond nog iets hoeft te weten over fotogafische wetmatigheden en vooropgesteld dat de "fotografeerder" daar al wil wakker van liggen. Maar je kan mensen op basis van hun gebruikte apparatuur ook niet uitsluiten, dan ben je pas "elitair" bezig! (de elite houdt zichzelf in stand tot ze gefossilizeerd is ??? ) Je haalt met dit soort situatie de wind kompleet uit de zeilen van een forum als dit eigenste. Tel daar bij op dat geen hond ook maar het archief wil raadplegen vooralleer een vraag te stellen wat een zekere "vermoeidheid" meebrengt bij diegenen die mogelijk een antwoord kennen op de vraag.
                  't Is in deze draad al allemaal verteld hoor ;-)
                  Ik ken de "politiek" niet van diegenen er hier de lakens uitdelen, dat interesseert mij niet maar ik vrees dat zij de evolutie ook maar enkel kunnen ondergaan. Het tij keren zullen ze zeker niet kunnen, integendeel .. en men moet er ook van uit gaan dat op een zeker ogenblik vrijwel alles gezegd is wat er gezegd kan worden .. dingen geraken uitgeput .... ik heb het in andere vrijetijdsbestedingen ook zien gebeuren, men geraakt uitgepraat

                  Comment


                  • #24
                    Re: Het succes van BD over de top heen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Er zijn ook al een aantal mensen met kennis van zaken die gedurende jaren heel positieve input hebben geleverd maar die nu nog zelden op BD verschijnen of verdwenen zijn, en dat heeft zo zijn redenen.
                    Ter compensatie zijn er ook ontzettend vervelende en kwaadwillende figuren van het forum verdwenen (al dan niet tijdelijk)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Het succes van BD over de top heen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt
                      Bijna wekelijks laat je dit ballonnetje op.
                      BD is niet goed genoeg meer voor jou en iedereen moet dat weten.
                      Je lijkt steun te zoeken.
                      Als het op FB dan zo goed is, waarom gebruik je dat niet samen met BD en neem je BD zoals het is?
                      Ook niet denken dat FB een onmiddellijk succes verzekerd.
                      Dat vraagt een bepaalde aanpak en investeren van tijd.
                      Als je iets kwijt wilt wil je ook dat het gelezen of gezien wordt
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #26
                        Re: Het succes van BD over de top heen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                        Ter compensatie zijn er ook ontzettend vervelende en kwaadwillende figuren van het forum verdwenen (al dan niet tijdelijk)
                        Kan ik enkel maar beamen.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #27
                          Re: Het succes van BD over de top heen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                          Ter compensatie zijn er ook ontzettend vervelende en kwaadwillende figuren van het forum verdwenen (al dan niet tijdelijk)
                          Nowp ik ben hier nog...

                          Persoonlijk denk ik ook dat elk forum, zijn ups and downs heeft...
                          Hangt ook af hoeveel concurrentie je hebt natuurlijk...

                          Ik ken niet veel fora zoals BD dit momenteel is (nederlandstalig welteverstaan).
                          Dat is volgens mij dan weer 1 van de sterke punten...
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Het succes van BD over de top heen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Ik heb hier toch zwaar mijn twijfels bij ...

                            Je kan geen fotografie forum stofferen met interessante vragen als het gebeuren van de fotografie beschikbaar gemaakt wordt voor de grote massas middels apparatuur waarbij geen hond nog iets hoeft te weten over fotogafische wetmatigheden en vooropgesteld dat de "fotografeerder" daar al wil wakker van liggen. Maar je kan mensen op basis van hun gebruikte apparatuur ook niet uitsluiten, dan ben je pas "elitair" bezig! (de elite houdt zichzelf in stand tot ze gefossilizeerd is ??? ) Je haalt met dit soort situatie de wind kompleet uit de zeilen van een forum als dit eigenste. Tel daar bij op dat geen hond ook maar het archief wil raadplegen vooralleer een vraag te stellen wat een zekere "vermoeidheid" meebrengt bij diegenen die mogelijk een antwoord kennen op de vraag.
                            't Is in deze draad al allemaal verteld hoor ;-)
                            Ik ken de "politiek" niet van diegenen er hier de lakens uitdelen, dat interesseert mij niet maar ik vrees dat zij de evolutie ook maar enkel kunnen ondergaan. Het tij keren zullen ze zeker niet kunnen, integendeel .. en men moet er ook van uit gaan dat op een zeker ogenblik vrijwel alles gezegd is wat er gezegd kan worden .. dingen geraken uitgeput .... ik heb het in andere vrijetijdsbestedingen ook zien gebeuren, men geraakt uitgepraat
                            Dit kan ik ook verdedigen. En een forum moet openbaar blijven.

                            Politiek betekent imho, ook vooruitzien
                            Maar op dit moment kan ik zelf niets aanbrengen wat nuttig kan zijn.
                            Cijfers of statistieken kunnen wellicht iets aanduiden.

                            Schoonspikke heeft ooit een topic gelanceerd i.v.m. foto's gemaakt met een smartphone.
                            Hoe zit het daarmee?
                            Intussen is er ook het onderdeel video erbij gekomen.
                            Toch geen tegenvaller denk ik.

                            De oorzaak en ook de basis van strubbelingen zijn de menselijke verhoudingen en ook het eigen gelijk.
                            En mensen beoordelen of veroordelen op grond van enkele geschreven zinnen is fout.
                            Dit laatste is een nadeel van een forum.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #29
                              Re: Het succes van BD over de top heen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              ...Maar je kan mensen op basis van hun gebruikte apparatuur ook niet uitsluiten, dan ben je pas "elitair" bezig! ...
                              Heb nooit beweerd dat ze mensen moet uitsluiten. Alleen dat ze anciens een eigen plaatsje hadden kunnen geven.
                              Allee... ik zei alleen dat dit voorstel ooit werd gemaakt door iemand, doch werd verworpen.

                              Dat juniors het archief niet lezen; kan best. Maar ik ben er zeker van dat ze wel zouden meelezen in een actief ancien-forum.
                              http://www.theafricabug.com

                              Comment


                              • #30
                                Re: Het succes van BD over de top heen?

                                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                Dit kan ik ook verdedigen. En een forum moet openbaar blijven.
                                Zie mijn reply van daarnet.
                                http://www.theafricabug.com

                                Comment

                                Working...
                                X