Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De zondag.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De zondag.

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    en we mogen ook niet meer zondagmiddag naar het park, om dat de ouderen dan ruimte moeten maken voor de jonge stellen met kids...?
    en we mogen alleen in het voor en naseizoen op vakantie om ruimte te maken voor ouders met schoolgaande kids...?
    grt,bouk.
    Neen bouk, van mij mag je dat blijven doen. Maar vraag je af waarom. Je hebt als gepensioneerde de mogelijkheid om in alle rust van maandag tem vrijdag te gaan winkelen zonder kindergejengel rondom je. Je hebt de mogelijkheid om te profiteren van het goedkope laagseizoen. Je hebt de kans om van een rustig park te gaan genieten. Waarom zou je het dan niet doen? Ik heb die mogelijkheden niet (nog heel eventjes kan ik genieten van het reizen tijdens het laagseizoen, maar dat zal rap genoeg gedaan zijn) en ik gebruik mijn schaarse vrije tijd liever om leuke dingen met vrouw en kind te doen dan te moeten aanschuiven aan de kassa in een rij waarvan de helft al een ganse week de tijd gehad heeft om de inkopen te doen.

Maar dat wil niet zeggen dat ik een verbod wil hé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
      Zolang de werknemer in casu zijn dag (of twee dagen) rust gegund wordt, zie ik het probleem niet.
      Helemaal mee eens.
      Omdat ik op zondag 200% krijg kan ik me een extra vrije dag permitteren, ik heb dus drie dagen per week vrij.
      En omdat ik op zaterdag werk (150%) heb ik nog eens een extraatje t.o.v. de "gewone ma. t/m vr. werkweek."
      Ik zou het vervelend vinden als ik deze keuze niet meer zou kunnen maken.
      Een ander doet het anders, heeft liever het weekend vrij en dat gun ik hem/haar van harte.
      Ieder zijn meug.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        Kan je niet vergelijken omdat er meestal geen personeel aan te pas komt.
        Dus...tanken met een bankcontactkaart bijv.
        Dat kan overdag ook.
        Maar waarschijnlijk is mijn voorbeeld niet handig, akkoord.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
          Ja, dat was slim bekeken. Die extra dagen, waarvan de meeste in de kerst/nieuwjaarsperiode vallen, waren de dagen dat we sowieso al thuis waren om economische of weer redenen (niemand laat zijn huis overhoop zetten die dagen). Je had dus een werktijdverkorting waarbij je gepresteerde uren / week gelijk bleven en waarbij je met kerst even goed thuis mocht blijven. Alleen kwam de vergoeding van een andere kas (werkloosheidsvergoeding/bouwkas)
          Er vallen er 6 in de nieuwjaarsperiode... De rest wordt gebruikt voor brugdagen en die vallen dan weer vooral in mei/juni en november... Trouwens, je spreekt als arbeider, als bediende in de bouw zijn het allemaal extra verlofdagen, want 'weerverlet' is voor bedienden onbestaande.

Je spreekt ook over de kleine KMO in het verleden, dus ik ga ervan uit dat je zelf al je conclusie getrokken hebt en er vertrokken bent. Ziedaar mijn punt. Trouwens, geldt niet alleen voor kleintjes hoor, de firma die mij ei zo na klein gekregen heeft met van die kleinigheidjes is er eentje van >5000 man. En eentje waarvan de zaakvoerder regelmatig wel eens in de krant komt met de stelling dat jonge ingenieurs de dag van vandaag luiaards zijn omdat ze op tijd en stond eens bij hun gezin willen zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
            Omdat ik op zondag 200% krijg kan ik me een extra vrije dag permitteren, ik heb dus drie dagen per week vrij.
            Zou dat zo zijn voor de mensen die op de "mannekes, vader...Gamma is zondag open " mogen opdraven ook? En de verkoopsters van de winkeltjes op de Meir...

Trouwens, als 7/7 de norm wordt dan is er geen reden meer om extra te betalen op zondag... zou jij aan 100% nog even enthousiast zijn om weekends te draaien? Je bent dan toch twee dagen vrij in de week. Mogelijk niet dezelfde dagen dan je partner, maar ja...
            Last edited by on4bam; 30 september 2014, 11:58.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

Comment

Zolang de werknemer in casu zijn dag (of twee dagen) rust gegund wordt, zie ik het probleem niet. De enige reden waarom we zo vasthouden aan 'de zondag' is de diepe inworteling van het christelijke geloof in onze contreien. Zondag is de dag des heren en dan wordt er niet gewerkt, want dan moesten alle zieltjes in de kerk gaan zitten waar ze een donderpreek van de priester kregen. Van maandag tem zaterdag mochten ze dan weer hun leven gaan wagen in 't fabriek. Maar eigenlijk is dat een zeer onnatuurlijk gecreëerd patroon die in de huidige maatschappij minder en minder van tel is. En nogmaals, zolang er aan het basisrecht van twee rustdagen per week niet getornd wordt (en liefst nog opeenvolgende rustdagen), zonder dat daarvoor compensaties zijn, zie ik het probleem niet.
              Ik denk dat die tram al lang voorbij is maar ik snap wat je bedoelt.
              De kerken lopen leeg behalve als een dienst op TV komt
              (Het is dik OT maar ik ben ervan overtuigd dat andere overtuigingen meer nadeel uitoefenen op het dagelijks leven en onze economie).
              Verder moet niemand meer zijn leven wagen in een fabriek, na Daens is het gelukkig veranderd.
              En Daens was geen leek
              Ik maak me wel zorgen over mensen die bijv. in drie shiften (moeten) werken.
              En dan wordt er ook niet gekeken naar specifieke dagen.
              Is dat dan een natuurlijk patroon?
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Trouwens, je spreekt als arbeider, als bediende in de bouw zijn het allemaal extra verlofdagen, want 'weerverlet' is voor bedienden onbestaande.
                Klopt. Ik bedoelde maar dat er "in de praktijk" geen verschil was. We waren sowieso thuis (meestal zelfs nog langer als het weer in januari slecht was). We bleven 40u (officieel) werken en we waren rond nieuwjaar thuis. In het begin moesten we wel dagelijks ons stempeltje halen tijdens het weerverlet.

Je spreekt ook over de kleine KMO in het verleden, dus ik ga ervan uit dat je zelf al je conclusie getrokken hebt en er vertrokken bent.
                Ja, maar niet om die reden. Je kon toen ook snel veranderen van werkgever. Een telefoontjes, eens langsgaan en bingo. Tegenwoordig is dat niet meer het geval, terwijl ze dan weer klagen geen (goed) personeel te vinden.
                Voor mij is het gelukkig allemaal niet meer van toepassing. 't is genoeg geweest (ik ben gestart op mijn 16e).
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

Comment

Theokus, ben blij dat je het verhaal snapt, ook niet altijd een gegeven op internet (en neen, ik bedoel niemand specifiek hier )

Wat je opmerking over de shiften betreft: volmondig akkoord en daar stel ik me zelf ook veel meer vragen bij dan 'weekendwerk'. Maar daar zitten we nu eenmaal met bepaalde jobs of productieprocessen die dat vereisen. Maar van zodra de technologie het mogelijk zou kunnen maken om dat tot een absoluut minimum te herleiden: graag.

Comment

Theokus, ben blij dat je het verhaal snapt, ook niet altijd een gegeven op internet (en neen, ik bedoel niemand specifiek hier )

Wat je opmerking over de shiften betreft: volmondig akkoord en daar stel ik me zelf ook veel meer vragen bij dan 'weekendwerk'. Maar daar zitten we nu eenmaal met bepaalde jobs of productieprocessen die dat vereisen. Maar van zodra de technologie het mogelijk zou kunnen maken om dat tot een absoluut minimum te herleiden: graag.
                    Awel, ge zijt toch nog ne brave
                    Mijn ma vertelde me ooit dat de pastoor in de biechtstoel vroeg of ze ziek was.......
                    Het duurde blijkbaar te lang eer er kinderen kwamen.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Deed mij denken aan dit liedje https://www.youtube.com/watch?v=4oC5uWnthmg
                      Ben opgegroeid waar ik elke zondag naar de mis moest willen of niet.
                      En werken was er ook op zondag, vooral tijden de oogst periode zondag of niet het graan moest van het veld.

Nu is zondag werk wel bevorderlijk voor de geldbeugel maar pietje staat moet er ook zijn deel van hebben he dus wat schiet je daar dan nog mee op?
                      En zoals de ouderen onder ons zeggen vroeger was het bijlange niet beter.
                      En op elke hoek van een straat was er wel ergens een cafeetje waar je je zondag werk kon doorspoelen, nu zijn die ook al niet meer open op zondag.

PS, het is te zeggen ge moet eerst nog een cafeetje vinden in je dorp de meeste zijn al lang gesloten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                        PS, het is te zeggen ge moet eerst nog een cafeetje vinden in je dorp de meeste zijn al lang gesloten
                        Bij ons in het dorp nog steeds 6 cafés waarvan 2 open op zondag...
                        Dat in een dorp van +/-9.5m^2 / 4500inwoners

valt goed mee...

Verder maakt het mij niet uit wanneer winkels open zijn:
                        zijn ze open dan kan ik binnen en kopen.
                        zijn ze niet open dan kan ik niet binnen en niet kopen.
                        Als er mensen zijn die vanwege hun situatie willen werken op zaterdag en zondag, dan kan ik dat enkel toejuichen.
                        Als er mensen zijn die vanwege hun situatie niet willen werken op zaterdag en zondag, dan kan ik dat enkel toejuichen.

Het wordt dringend tijd dat mensen leren dat elkaar constant verplichtingen opleggen,
                        enkel gaat leiden tot demotiverend en deprimerend gedrag...
                        Want zo kan je nooit nog voldoen aan alle eisen van de maatschappij.

Live and Let Live...
                        of zoals sommigen het in afkortingen zouden kunnen zeggen:

WWJD and ROTFLOL

en om mijn punt nog duidelijker te maken, gooi ik er even wat latijn tussen,
                        want dat versterkt mijn post wat:
                        In nomine Patris et fillii et Spiritus Sancti

Koeno, over and out!
                        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Zondag- en zaterdagrust zijn ontsproten uit onze Westerse samenleving. De kerk zat er voor iets tussen.
                          Tot de jaren 50 ging nagenoeg iedereen werken (en zelfs nog naar school!) op zaterdag, velen lijken dat hier vergeten.
                          De economische welvaart in de jaren 60 zorgde ervoor dat het met wat minder (werken) ook nog goed was.
                          De sociale verworvenheden werden op den duur gemeengoed, ook tijdens crisisjaren was het 'not done' om de oude klok terug te zetten.
                          In veel andere landen (Azië) kende men gewoon geen 'weekends'. China als schoolvoorbeeld.
                          Ik pleit absoluut niet voor meer uren algemeen, maar wie (economische) welvaart wil, zal toch keuzes moeten maken....
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik win vrijdag Euromillions en dan ben ik elke dag vrij...
                            Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                              Zondag- en zaterdagrust zijn ontsproten uit onze Westerse samenleving. De kerk zat er voor iets tussen.
                              Tot de jaren 50 ging nagenoeg iedereen werken (en zelfs nog naar school!) op zaterdag, velen lijken dat hier vergeten.
                              De economische welvaart in de jaren 60 zorgde ervoor dat het met wat minder (werken) ook nog goed was.
                              De sociale verworvenheden werden op den duur gemeengoed, ook tijdens crisisjaren was het 'not done' om de oude klok terug te zetten.
                              In veel andere landen (Azië) kende men gewoon geen 'weekends'. China als schoolvoorbeeld.
                              Ik pleit absoluut niet voor meer uren algemeen, maar wie (economische) welvaart wil, zal toch keuzes moeten maken....
                              Diegene die in de jaren werkte op zaterdag waren toen minstens 16?
                              1950 -> 2014 = 64 jaar later
                              dus nu al 80 dus met grote kans niet meer aanwezig op het forum?

Dus misschien logisch dat velen hier niet meer aan denken?
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                                Het wordt dringend tijd dat mensen leren dat elkaar constant verplichtingen opleggen,
                                enkel gaat leiden tot demotiverend en deprimerend gedrag...
                                Want zo kan je nooit nog voldoen aan alle eisen van de maatschappij.
                                Koeno, over and out!
                                Elkaar verplichtingen opleggen?
                                Waar haal je dat?
                                Of hoe zie jij dat?
                                Ik denk eerder dat de mens zichzelf een aantal verplichtingen oplegt die boven zijn middelen zijn.

Voldoen aan alle eisen van de maatschappij?
                                Waar haal je dat weer?
                                Het is toch juist het tegengestelde tegenwoordig: "Ieder voor zich en god voor ons allen".

Trouwens die maatschappij van tegenwoordig kan me eerlijk gezegd de pot op.
                                Wil wel niet zeggen dat ik asociaal ben.
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X