Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De zondag.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De zondag.

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    @WimBollein Goed dat het VOOR JOU zo goed uitkomt. Het is al heel wat anders wanneer 1 van beide partners plots weekends mag doen en de ander "gewone" uren heeft. Ook bij eenoudergezinnen moet dat echt ideaal zijn als er in het weekend, terwijl de kinderen thuis zijn, moet gewerkt worden. Geen probleem natuurlijk want je hebt dan twee dagen in de week vrij.

Kortom, het is niet altijd ideaal en zeker voor "starters" met af te betalen leningen e.d. is het vaak onmogelijk om nee te zeggen als men in het bedrijf "vraagt" om ook in het weekend te werken. Ik heb de eerste jaren ook i.p.v. de normale 8u per dag 9,5-11u gewerkt en "kleinigheden" gaan doen op zaterdag. Het resultaat was dat ik na verloop van tijd al een scheve blik kreeg als ik een zaterdag niet kwam. Later wordt het dan gemakkelijker om "nee" te zeggen en dan zijn het de jongere collega's die "mogen" opdraven en hun geplande activiteiten nog afzeggen ook. Let wel, het gaat dan om extra uren buiten de normale 40u (ja, de bouw heeft nog een "officiële" 40u week i.p.v. 36-38u).
    Nagel op de kop.
    Mensen die NIET getrouwd zijn, zijn ook meestal den dupe van die 'kleinigheden'.
    Hebben die dan minder rechten als een getrouwd koppel?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      en we mogen ook niet meer zondagmiddag naar het park, om dat de ouderen dan ruimte moeten maken voor de jonge stellen met kids...?
      en we mogen alleen in het voor en naseizoen op vakantie om ruimte te maken voor ouders met schoolgaande kids...?
      grt,bouk.
      Zo is dat!
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

(...) maar van een bv. kledingzaak kan je niet verwachten dat ze 7/7 open zijn.
        Het zou inderdaad geen verplichting mogen zijn maar wat mij betreft heeft een (kleding)zaak de vrije keuze om wel of niet 7/7 open te zijn.
        En niet gedwongen op zondag dicht.

Comment

BTW, Wordt er op 7 dagen meer verkocht dan op 5 of 6? Kopen mensen 1/7 meer kleding, voedsel, electronica... of wordt de verkoop per dag iets minder en de algemene kosten hoger voor dezelfde omzet? Bij de Antwerpse koopzondag was er blijkbaar een grotere omzet (vooral NL klanten) maar gaat dat dan niet ten koste van de verkoop elders? Wat op zondag gekocht wordt wordt toch op een ander ogenblik niet meer verkocht? Zou het resultaat van deze 7/7 mentaliteit dan niet tot gevolg hebben dat door hogere kosten van de handelaar (verwarming, verlichting, personeel) de prijzen gaan stijgen?
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
            Het zou inderdaad geen verplichting mogen zijn maar wat mij betreft heeft een (kleding)zaak de vrije keuze om wel of niet 7/7 open te zijn.
            En niet gedwongen op zondag dicht.
            Klopt, maar als de concullega iets verderop wel open is dan kan je ook maar beter open zijn of je verliest omzet. Zoals ik reeds schreef, niet meer omzet maar extra verkoop op zondag ten koste van diegene die niet open is.
            bye, Maurice
            Nikon D7500

Comment

BTW, Wordt er op 7 dagen meer verkocht dan op 5 of 6?
              Who cares?
              Ik zie het als extra service.
              Wordt er minder benzine verkocht als een pomp 10 uur per week open is?
              Geen idee maar ik vind het prettig dat er een aantal pompen 24/7 open is.

Comment

Klopt, maar als de concullega iets verderop wel open is dan kan je ook maar beter open zijn of je verliest omzet. Zoals ik reeds schreef, niet meer omzet maar extra verkoop op zondag ten koste van diegene die niet open is.
                Daar kan die zaak dan zelf voor kiezen.
                Wat vind de zaakvoerder belangrijker, zondagsrust of omzet/winst?
                Een andere zaak mag dan een andere keuze maken.

Comment

Who cares?
                  Service moet betaald worden dus hogere prijzen.

Kromme redenering, tankstations die 24/7 op zijn zijn automaten en kosten dus even veel ongeacht hoe lang ze open zijn. Bemande stations die lang/laat open zijn, zijn meestal ook de duurste (snelwegen, max prijs)
                  bye, Maurice
                  Nikon D7500

Comment

Wat vind de zaakvoerder belangrijker, zondagsrust of omzet/winst?
                    Laat ons zeggen dat dit valt onder "werken om te leven" of "leven om te werken". Ik verkies het eerste en gun anderen hetzelfde.

Je hebt natuurlijk gelijk wat de zaakvoerder betreft maar de zaak veranderd wanneer je je personeel "vraagt" om te werken op zondag. Niet iedereen heeft de luxe om op dat ogenblik NEE te zeggen.
                    bye, Maurice
                    Nikon D7500

Comment

@WimBollein Goed dat het VOOR JOU zo goed uitkomt. Het is al heel wat anders wanneer 1 van beide partners plots weekends mag doen en de ander "gewone" uren heeft. Ook bij eenoudergezinnen moet dat echt ideaal zijn als er in het weekend, terwijl de kinderen thuis zijn, moet gewerkt worden. Geen probleem natuurlijk want je hebt dan twee dagen in de week vrij.

Kortom, het is niet altijd ideaal en zeker voor "starters" met af te betalen leningen e.d. is het vaak onmogelijk om nee te zeggen als men in het bedrijf "vraagt" om ook in het weekend te werken. Ik heb de eerste jaren ook i.p.v. de normale 8u per dag 9,5-11u gewerkt en "kleinigheden" gaan doen op zaterdag. Het resultaat was dat ik na verloop van tijd al een scheve blik kreeg als ik een zaterdag niet kwam. Later wordt het dan gemakkelijker om "nee" te zeggen en dan zijn het de jongere collega's die "mogen" opdraven en hun geplande activiteiten nog afzeggen ook. Let wel, het gaat dan om extra uren buiten de normale 40u (ja, de bouw heeft nog een "officiële" 40u week i.p.v. 36-38u).
                      Correctie, u hebt wel degelijk een officiële 37,36-uren week, maar in de bouw-cao is 40 uur afgesproken en u krijgt hiervoor 12 extra dagen verlof voor per jaar (de zogenoemde ADV-dagen)...

Voor de rest kan ik je probleem volgen. Als je verschillende uurstelsels hebt binnen hetzelfde gezin wordt het inderdaad ambetant. Al ken ik koppels waar dit het geval is en zij redden het prima. Zelfs erger nog, een van beide in de vol-continu en de andere een 'normale' dagjob.

Wat die extratjes betreft... U zegt het zelf, extratjes. Ik veronderstel (of zo zou het moeten zijn) dat daar dan compensaties vanuit het bedrijf tegenoverstaan? Recup, betaald, ...? Ben zelf 8 jaar werfleider geweest en ik weet dat sommige bouwfirma's nogal eens durven over het lijntje gaan in het vragen van 'kleinigheidjes' aan hun personeel (vooral dan dat personeel dat effectief op de werf staat), maar er zijn er minstens evenveel andere en die zoeken ook nog mensen, geloof me...

Comment

Service moet betaald worden dus hogere prijzen.
                        Geen probleem, de consument heeft ook keuze om bij eender welke winkel te kopen.

Kromme redenering, tankstations die 24/7 op zijn zijn automaten en kosten dus even veel ongeacht hoe lang ze open zijn. Bemande stations die lang/laat open zijn, zijn meestal ook de duurste (snelwegen, max prijs)
                        Ik vind de redenering niet krom maar ik begrijp je wel en inderdaad heeft die extra service een prijskaartje.
                        Maar ik werk in het weekend ook voor een hoger tarief dan doordeweeks.
                        En is het dan nog eens 's nachts komt er nog iets bij.
                        Ik heb de vrije keuze om wel of niet in het weekend te werken en die vrije keuze vind ik belangrijk, ook voor bedrijven.

Comment

Die zijn gewoon duurder omdat ze ervan uit gaan dat mensen te lui zijn om af te rijden en 500m naast de snelweg te gaan tanken, heeft niks te maken met het al dan niet bemand zijn of de openingsuren. En gelijk hebben ze...

Comment

Je hebt natuurlijk gelijk wat de zaakvoerder betreft maar de zaak veranderd wanneer je je personeel "vraagt" om te werken op zondag. Niet iedereen heeft de luxe om op dat ogenblik NEE te zeggen.
                            Zolang de werknemer in casu zijn dag (of twee dagen) rust gegund wordt, zie ik het probleem niet. De enige reden waarom we zo vasthouden aan 'de zondag' is de diepe inworteling van het christelijke geloof in onze contreien. Zondag is de dag des heren en dan wordt er niet gewerkt, want dan moesten alle zieltjes in de kerk gaan zitten waar ze een donderpreek van de priester kregen. Van maandag tem zaterdag mochten ze dan weer hun leven gaan wagen in 't fabriek. Maar eigenlijk is dat een zeer onnatuurlijk gecreëerd patroon die in de huidige maatschappij minder en minder van tel is. En nogmaals, zolang er aan het basisrecht van twee rustdagen per week niet getornd wordt (en liefst nog opeenvolgende rustdagen), zonder dat daarvoor compensaties zijn, zie ik het probleem niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                              Correctie, u hebt wel degelijk een officiële 37,36-uren week, maar in de bouw-cao is 40 uur afgesproken en u krijgt hiervoor 12 extra dagen verlof voor per jaar (de zogenoemde ADV-dagen)...
                              Ja, dat was slim bekeken. Die extra dagen, waarvan de meeste in de kerst/nieuwjaarsperiode vallen, waren de dagen dat we sowieso al thuis waren om economische of weer redenen (niemand laat zijn huis overhoop zetten die dagen). Je had dus een werktijdverkorting waarbij je gepresteerde uren / week gelijk bleven en waarbij je met kerst even goed thuis mocht blijven. Alleen kwam de vergoeding van een andere kas (werkloosheidsvergoeding/bouwkas)

En nee, daar stonden geen compensaties tegenover (het ging dan ook telkens over een kleine KMO met <4 werknemers waar alles "flexibel" gebeurde).

Maar goed, dit is off-topic in deze zondagdiscussie.
                              bye, Maurice
                              Nikon D7500

Comment

Who cares?
                                Kan je niet vergelijken omdat er meestal geen personeel aan te pas komt.
                                Dus...tanken met een bankcontactkaart bijv.
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X