Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energie en paniekzaaierij.....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Energie en paniekzaaierij.....

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Djivan, altijd zo negatief...

Eerst en vooral, als de prijs van de stroom stijgt, dat is niet het kleinste gedeelte van de rekening. Zal van 5ct naar 10ct gaan, dus je kWh prijs stijgt van 20 naar 25ct.
    Niet leuk, maar een gevolg van de beslissing om uit kernenergie te stappen.

Tweede positief gevolg als we overstappen naar groene energie is dat we minder afhankelijk worden van olie.
    Onze CO2 uitstoot moet toch omlaag, dus ze kunnen zonnepanelen niet zo sterk belasten dat mensen ze uitschakelen, want we hebben ze nodig om boetes te vermijden.

En des te hoger de echte stroomprijs, des te meer groene energie interessanter wordt om in te investeren.

Ik denk eerder aan panelen bij leggen dan er weg te doen...

Wanneer ze de teller van op afstand kunnen aflezen, kunnen ze er ook allerhande niet zo leuke zaken mee doen van opafstand vrees ik.
    Als er héél veel zon is, en ze krijgen teveel stroom binnen, misschien kunnen ze dan wel onze zonnepanelen wel (tijdelijk) uitschakelen van op afstand (,)
    Ze kunnen ook een paar honderd kwh bijzetten bij ons verbruik... hoe ga je dat bewijzen/weerleggen (?)
    En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
    En wanneer ik alsmaar meer moeten betalen voor hetzelfde (mijn lampen branden niet beter dan pakweg 10 jaar geleden !) niet negatief is,
    dan mogen ze het woordje negatief uit de Van Dale schrappen voor mij .
    Maar ik weet het, klagen/zagen helpt toch niks, maar soms moet je het eens van je af kunnen schrijven/zeggen.
    Ben benieuwd hoe Bart T. dat allemaal zal uitleggen bij de volgende verkiezingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Tenzij ik me vergis claimt Tesla een autonomie van zo'n 500 km, Tommelein spreekt van 300 km. Natuurlijk verzwijgt Tesla even dat je in de winter zal moeten kiezen tussen warm hebben en rijden, voor hetzelfde geld hebben we het even niet over de inruilwaarde als de batterijen moeten vervangen (een jaar of 10 als we gewillig zijn ?) worden, geen garagist zal die auto willen overnemen
      Die 500km is gebaseerd op een traject waarbij je dikwijls moet remmen. Elke keer dat je remt, win je energie terug die naar de batterij gaat.
      Als je enkel autostrade doet, win je geen energie terug.
      Deze week nog in de krant : een dagbladverkoper kocht een Nissan elektrisch bestelwagentje dat normaal 250km op 1 batterijlading moet kunnen rijden.
      Hij moet de kranten iedere dag 50km verder gaan afhalen en doet hierdoor 100km autostrade. 50km verder tijdens de krantenbezorging is de batterij leeg.
      Bereik is slechts 150km omdat er tijdens het grootste deel van het traject niet geremd werd. Het verbruik aan 100 of 120kmh is ook veel hoger dan tijdens een stadsrit. eigenaar stapt naar de rechtbank want wil zijn geld terug van Nissan wegens niet nakomen van beloftes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Wanneer ze de teller van op afstand kunnen aflezen, kunnen ze er ook allerhande niet zo leuke zaken mee doen van opafstand vrees ik.
        Als er héél veel zon is, en ze krijgen teveel stroom binnen, misschien kunnen ze dan wel onze zonnepanelen wel (tijdelijk) uitschakelen van op afstand (,)
        Ze kunnen ook een paar honderd kwh bijzetten bij ons verbruik... hoe ga je dat bewijzen/weerleggen (?)
        En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
        En wanneer ik alsmaar meer moeten betalen voor hetzelfde (mijn lampen branden niet beter dan pakweg 10 jaar geleden !) niet negatief is,
        dan mogen ze het woordje negatief uit de Van Dale schrappen voor mij .
        Maar ik weet het, klagen/zagen helpt toch niks, maar soms moet je het eens van je af kunnen schrijven/zeggen.
        Ben benieuwd hoe Bart T. dat allemaal zal uitleggen bij de volgende verkiezingen.
        Blijkbaar telt dat ding niet achteruit Ivan, dat betekend dan het definitieve einde van de zonnepanelen.........

Comment

Wie zonnepanelen heeft, verliest het voordeel van de terugdraaiende teller, maar dit wordt volgens Tommelein op een ­andere manier ruimschoots ­gecompenseerd.
          Ach, je zal ruimschoots gecompenseerd worden.

En je weet hoe dat gaat met beloftes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Blijkbaar telt dat ding niet achteruit Ivan, dat betekend dan het definitieve einde van de zonnepanelen.........

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...4-400212814eec
            Voila, dat is wat ik dacht. Bart T. maakt eerst iedereen warm om zonnepanelen te plaatsen en dan wordt,zoals gewoonlijk, de hakbijl bovengehaald.
            En dat beloven, dat de eigenaars van zonnepanelen toch op een of andere (rendabele) manier ruimschoots zullen vergoed worden...... wait and see maar ik denk dat het eerder wait and bleed zal zijn.

Comment

Blijkbaar kan je er energie mee besparen???
              Dan moeten ze mij eens uitleggen hoe dat werkt, want als ik alle toestellen wil kunnen gebruiken zoals ik dat nu doe, dan gaat er volgens mij net even veel vermogen door die slimme meter dan door de huidige "domme" meter.

Ze zullen er zelf op besparen omdat ze niemand meer langs moeten sturen om de meterstanden op te nemen (weer een aantal werklozen extra)...
              Voor de consument zal die meter zeker niet goedkoper worden.

En voor de eigenaars van zonnepanelen zullen ze wel een constructie verzinnen waar de elektriciteitsmaatschappijen zelf het meeste aan overhouden.
              Een probleem voor die maatschappijen is dat de meesten die nu zonnepanelen hebben, dat die de "overschot" in de wintermaanden beginnen op te stoken met elektrische vuurtjes, en dat zorgt ervoor dat er extra centrales moeten draaien op die dagen dat zon en wind zo goed als geen energie leveren.
              Dat probleem proberen ze waarschijnlijk op een of andere manier aan te pakken met de nieuwe meters (en dat zal nooit in ons voordeel zijn).

Minister Tommelein doet zijn Tesla waarschijnlijk weg omdat de elektriciteit net duurder wordt met die nieuwe meter...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Dan moeten ze mij eens uitleggen hoe dat werkt, want als ik alle toestellen wil kunnen gebruiken zoals ik dat nu doe, dan gaat er volgens mij net even veel vermogen door die slimme meter dan door de huidige "domme" meter.
                ......................................
                Er zijn ongeveer 1700 mandatarissen die van elektriciteit niets afweten in die intercommunales . Aan hen ga je de vraag niet moeten stellen.
                ..............................................
                ......................................
                Maar die 1700 mandatarissen verbruiken wel een kapitaal aan zitpenningen om in commissies te zetelen. Daarom moet elk kilowattje nauwkeurig geteld worden.
                " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                  Er zijn ongeveer 1700 mandatarissen die van elektriciteit niets afweten in die intercommunales . Aan hen ga je de vraag niet moeten stellen.

Maar die 1700 mandatarissen verbruiken wel een kapitaal aan zitpenningen om in commissies te zetelen. Daarom moet elk kilowattje nauwkeurig geteld worden.
                  Wordt hier toch een post met een maatschappelijk kantje.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

... wait and see maar ik denk dat het eerder wait and bleed zal zijn.
                    Oh nee, gaan we weer Wait and Bleed krijgen?
                    Straks zie ik die bumba clown weer (2'40") opduiken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                      Wordt hier toch een post met een maatschappelijk kantje.
                      Moderator Note: Inderdaad: opgelet of topic dicht (en jullie naar de cafétoog waar een maatschappelijke discussie wel kan).
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Die 500km is gebaseerd op een traject waarbij je dikwijls moet remmen. Elke keer dat je remt, win je energie terug die naar de batterij gaat.
                        Als je enkel autostrade doet, win je geen energie terug.
                        Deze week nog in de krant : een dagbladverkoper kocht een Nissan elektrisch bestelwagentje dat normaal 250km op 1 batterijlading moet kunnen rijden.
                        Hij moet de kranten iedere dag 50km verder gaan afhalen en doet hierdoor 100km autostrade. 50km verder tijdens de krantenbezorging is de batterij leeg.
                        Bereik is slechts 150km omdat er tijdens het grootste deel van het traject niet geremd werd. Het verbruik aan 100 of 120kmh is ook veel hoger dan tijdens een stadsrit. eigenaar stapt naar de rechtbank want wil zijn geld terug van Nissan wegens niet nakomen van beloftes.
                        Je redenering klopt niet helemaal.

Op de autostrade gaat de meeste energie naar luchtweerstand omdat je dan snel rijdt. Dat energieverlies kan je alleen maar verlagen door trager te rijden.

In de stad zal je een deel van de energie nodig om de accelereren terugwinnen door te remmen.
                        Maar het is nog altijd veel zuiniger om op lage snelheid te rijden ZONDER te remmen.
                        Je mag proberen met een Tesla aan 50km/h zonder te remmen, en een andere die telkens tot 50 op trekt om dan te remmen naar 30, en zo verder. De eerste geraakt het verste hoor.

Als je met die Tesla trouwens 180 km/h rijdt geraak je aan amper 200km rijbereik....

Comment

Ze zullen er zelf op besparen omdat ze niemand meer langs moeten sturen om de meterstanden op te nemen (weer een aantal werklozen extra)...

En voor de eigenaars van zonnepanelen zullen ze wel een constructie verzinnen waar de elektriciteitsmaatschappijen zelf het meeste aan overhouden.
                          Een probleem voor die maatschappijen is dat de meesten die nu zonnepanelen hebben, dat die de "overschot" in de wintermaanden beginnen op te stoken met elektrische vuurtjes, en dat zorgt ervoor dat er extra centrales moeten draaien op die dagen dat zon en wind zo goed als geen energie leveren.
                          Dat probleem proberen ze waarschijnlijk op een of andere manier aan te pakken met de nieuwe meters (en dat zal nooit in ons voordeel zijn).

Minister Tommelein doet zijn Tesla waarschijnlijk weg omdat de elektriciteit net duurder wordt met die nieuwe meter...
                          Ik ben geen voorstander, maar begrijp wel wat ze willen doen....

Stroomtarieven zullen in de toekomst variabeler gaan worden. Meer betalen op piekmomenten, minder in daluren.
                          Met een wasmachine of een diepvriezer kan je dan wat spelen.
                          Als er een piek is, leg je de wasmachine stil, en laat je de vriezer wat wachten. Is de stroom extreem goedkoop kan je de vriezer ook tot -20 laten gaan, en eventueel de electrische boiler naar 80°C ipv 70°C.
                          Ook kunnen ze dan het opladen van auto's versnellen of vertragen afhankelijk van het stroomaanbod/vraag.

@Djivan: uw lampen verbruiken nu wel minder dan 10 jaar geleden, tenminste als je LED's hebt nu.
                          Van gloeilampen en halogeen naar LED's heeft mij minstens 1000 kWh per jaar besparing opgeleverd!

Comment

Voila, dat is wat ik dacht. Bart T. maakt eerst iedereen warm om zonnepanelen te plaatsen en dan wordt,zoals gewoonlijk, de hakbijl bovengehaald.
                            En dat beloven, dat de eigenaars van zonnepanelen toch op een of andere (rendabele) manier ruimschoots zullen vergoed worden...... wait and see maar ik denk dat het eerder wait and bleed zal zijn.
                            Allé, dus toch terug draaiend voor nog minstens 15 jaar Ivan, de pers was terug wat voorbarig.......
                            De Vlaamse regering heeft vandaag het plan van minister van Energie Bart Tommelein goedgekeurd voor de omschakeling naar digitale meters. ‘We kiezen voor een eenvoudige digitale meter die je kan uitbreiden met slimme toepassingen. De digitale meter is noodzakelijk om de omslag te maken naar een decentraal energiesysteem waarin we steeds meer onze eigen, hernieuwbare energie produceren. In 2019 start de uitrol’ zegt Tommelein.

De klassieke Ferrarismeter – de mechanische enkelvoudige of tweevoudige elektriciteitsmeter die we allemaal kennen – wordt niet meer gemaakt. Bovendien zijn digitale meters noodzakelijk voor het energiesysteem van morgen. We gaan naar een systeem waarbij iedereen steeds meer zijn/haar eigen hernieuwbare energie opwekt. Digitale meters maken het slimme net mogelijk dat we voor zo’n decentraal energiesysteem nodig hebben. In combinatie met slimme toepassingen kunnen digitale meters er ook voor zorgen dat we energie besparen. Samen met slimme toestellen en/of opslagsystemen zullen ze ons helpen om ons energieverbruik slim te plannen.

De Vlaamse regering heeft daarom vandaag het plan van minister van Energie Bart Tommelein goedgekeurd voor de uitrol van de digitale meters in Vlaanderen. ‘We kiezen voor een eenvoudige digitale meter, die je zal kunnen uitbreiden met slimme toepassingen. We laten mensen dus zelf kiezen hoeveel ‘toeters en bellen’ ze willen. Op die manier zal ook de markt volop spelen. Dat werkt lagere prijzen en innovatie in de hand’, zegt Tommelein.

Kosten beperken

Bart Tommelein wil de kost van de digitale meters zo laag mogelijk houden. ‘Door de keuze voor een vrij eenvoudige meter, kunnen we bestaande standaardmeters gebruiken en dezelfde meter uitrollen over heel Vlaanderen.’ De minister wijst erop dat we via de meters ook kosten zullen besparen. ‘Omdat de digitale meters via software en vanop afstand kunnen worden gestuurd, zijn er geen aparte budgetmeters meer nodig. Thuisopmetingen worden overbodig, de meters sturen hun informatie immers zelf naar de netbeheerder. En energiefraude met tellers of zonnepanelen zullen we veel sneller detecteren.’

De overstap naar digitale meters start in 2019 en zal geleidelijk gebeuren. Nieuwe huizen en huizen die ingrijpend energetische gerenoveerd worden zullen als eerste een digitale meter krijgen. Ook wie een budgetmeter heeft of zonnepanelen op het dak komt in het begin aan de beurt.

Terugdraaiende teller compenseren

Wie zonnepanelen heeft of er plaatst voor eind 2020, behoudt minstens 15 jaar het voordeel van de terugdraaiende teller. Tot 31/12/2020 blijft dit een recht voor iedereen, voor sommigen kan het dus zelfs iets meer zijn dan 15 jaar.

Bart Tommelein: ‘Wie zonnepanelen heeft, zal hetzelfde rendement behouden. En opdat zonnepanelen ook in de toekomst interessant zouden blijven, komt er voor nieuwe installaties vanaf 2021 een compensatieregeling.’ De prosument zal zelf kunnen kiezen om vroeger over te stappen van het voordeel van de terugdraaiende teller naar die compensatieregeling.

Privacy garanderen

Omdat de digitale meters veel data verzamelen over individueel energieverbruik, is privacy een belangrijk aandachtspunt. Er wordt duidelijk bepaald wie de data waarvoor mag gebruiken. Voor ander gebruik moet de verbruiker steeds zijn/haar expliciete toestemming geven.

De Vlaamse regering legt het plan nu voor aan de stakeholders en de VREG. Die laatste zal een kosten-batenanalyse maken. ‘Uiteraard wachten we die analyse af en zullen we bijsturen indien nodig. Dat stond altijd al buiten kijf. Maar in heel Europa is men bezig met de uitrol van slimme meters. We mogen die trein echt niet missen’ besluit Bart Tommelein.

Comment

Kwestie van die terugdraaiende teller: als men nu de tellers die er nut van hebben (zonnepanelen) eens als LAATSTE ipv als eerste vervangt dan moeten ze weinig of geen constructies opzetten om dat te gaan compenseren.

Maar DAT zal weer veel te simpel zijn hé.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Kwestie van die terugdraaiende teller: als men nu de tellers die er nut van hebben (zonnepanelen) eens als LAATSTE ipv als eerste vervangt dan moeten ze weinig of geen constructies opzetten om dat te gaan compenseren.

Maar DAT zal weer veel te simpel zijn hé.
                                Juist daarom dat het verhaaltje dat ze ons wijsmaken niet klopt hé Nete
                                Er zal wel weer meer achter zitten dan ze ons willen laten geloven

grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                                X