Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energie en paniekzaaierij.....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Energie en paniekzaaierij.....

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    ... dus jouw conclusie luidt: steunen die handel !

Ik zou toch liever zelfbedruipend worden als land, en liefst zo veilig mogelijk.
    Kan me geen zak schelen welke partij het realiseert of wie er winst op maakt.
    Kan ik het ook mee eens zijn
    Wij betalen nu de kost van liberalisering en privatisering.
    En op het einde van deze rit zullen er nog meer dingen in ons gezicht slaan.
    Er zijn zelfs rioleringen die niet meer van ons zijn.
    't Lijkt wel of hier alles te koop is.

't Gaat me ook om de kosten en vooral om wat wij moeten betalen.
    Ze hebben allemaal de mond vol van 'zuiniger' of 'sparen'.
    Ik kan me sterk vergissen maar dat doen we allemaal, zo goed en zo kwaad als iedereen kan.
    En is de factuur goedkoper geworden??
    Wanneer doen die dames en heren aan andere kant van deze factuur eens een inspanning?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Ik zou toch liever zelfbedruipend worden als land, en liefst zo veilig mogelijk.
      Kan me geen zak schelen welke partij het realiseert of wie er winst op maakt.
      Nu is het te laat, alles is reeds jaren verkocht.
      Maar zijn we ook niet wat te klein om zelfbedruipend te zijn ???
      Het enige wat we ooit hebben gehad was steenkool, en dat was ook niet de van het....
      Ruien is nu ongeveer één jaar dicht, wat denk je dat de omwoners zouden zeggen moesten ze bekend maken deze te willen her opstarten? Nogthans, kunnen ze met een wervelbed ketel nog jaren gratis terril gruis branden, enige kost is het transport.
      Zelfbedruipend, ten koste van wat?
      Ons landje is op vlak van energie op geen enkel vlak onafhankelijk, geen gas, geen olie enz. dat kan er dan ook nog wel bij zeker, zolang de levergarantie er is, geen probleem zou ik zeggen, een drukkingsmiddel hebben we hier toch niet, en gasturbines maken ons afhankelijk van andere landen, wat maakt dan het verschil?
      Last edited by Guest42; 28 augustus 2014, 19:51.

Comment

... dus jouw conclusie luidt: steunen die handel !
        NEEN , helemaal niet !!

volgens de politiek moet en die dicht ...
        Al hebben ze nu eindelijk anders beslist over de centrale " Rodenhuize " ...

En er zijn nog mogelijkheden hier in ons land ...

Dit is een nieuwe (2 jaar ) centrale die dicht moest vanwege vergunningen (politiek) ... Nu maken ze een uitzondering ...
        grts Peter
        BD1754BE / Body & glass

Comment

Energie en paniekzaaierij.....

Comment

Electrabel moet weer geld hebben.
            Zonder extra geld zijn ze precies niet geïnteresseerd in dit soort energie.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Kunnen al die die vragen hebben met het kernafval een vertellen wat we moeten doen met al het niet-recycleerbare afval van windmolens, zonnepanelen en spaar-/ledlampen? Allemaal goed en wel, maar die dingen maken ook afval en het is niet omdat dat allemaal ver van ons bed gebeurt en dus gemakkelijk onder het tapijt kan geschoven worden dat het er niet is.

Laat ons eens beginnen met spaar-/en ledlampen. Ordinaire gloeilampen en halogeenlampen zijn niet veel meer dan wat glas en metaal. Heel gemakkelijk in te zamelen, scheiden en recycleren. Spaarlampen bevatten om te beginnen wat kwik. Niet veel maar niet echt iets dat je vrij in het milieu wil (zoek eens op Minimata). Dan is de buis ook nog volop voorzien van fosfors (en bij leds zit die nog eens in kunststof gemengd, totaal onmogelijk te herwinnen). Ook allemaal giftig spul. Dan komen we bij al de electronica. Dat is een mengsel van metalen (koper, aluminium, wolfraam, tin, zilver, tantaal etc) dat ingegoten is in een hoop kunststoffen. Allemaal thermoharders die niet te recycleren zijn. De processen om dat metaal toch te herwinnen zijn van de vervuilendste en enrgievretende die er zijn. Kijk maar eens hoe het er uitzien bij ertswinningen. Dat gaat nu allemaal naar China en andere landen waar de milieueisen niet bestaan. Waar mensen dit in allerminst veilige omstandigheden "recycleren" of gewoon storten. Zogezegd zijn die dingen dan goed voor het milieu. Een gloeilamp kan je zonder problemen dumpen (jammer van de grondstoffen die gemakkelijk te herwinnen zijn) zonder enig risico. En als je gelooft dat die lampen met electronica zolang meegaan dan ze zeggen, als er condensatoren inzittten heb je maximaal 5000h levensduur van de electronica. Die led gaat misschien langer mee maar als ze geen stroom krijgt geeft ze geen licht.

Bijkomend probleem van al die "energiezuinige" lampen is dat mensen gewoon meer lampen zetten zofdat het totaal verbruik ongeveer hetzelfde blijft.

Zonnepanelen... De halfgeleider industrie is een meester in het verwerken van smeerlapperij. Verbruikt massa's grondwater (en daar gaan we eerder teweinig van hebben dan petroleum), aceton, arseen, cadmium, benzeen, tolueen, trichloorethyleen, waterstoffluoride, etc. Kijk maar eens rond hoeveel kanker- en leukemiegevallen die veroorzaakt. Zoek eens op "semiconductor manufactiring toxicity". Ja, de panelen zelf is geen probleem maar dat waar ze die dingen maken alles onleefbaar wordt is ons probleem niet zeker?

Windmolens... Per megawatt geïnstalleerd komen er ongeveer 4 tot 14 roofvogels om per jaar voor vleermuizen loopt het op tot 40 per jaar per megawatt. Dus reken zelf maar uit met de cijfers die hier al heel trots genoemd zijn. En dan die wieken uit glasvezelversterkte kunststof. Waarom worden die in China gemaakt denken jullie? Omdat de milieueisen er zo laag zijn dat de arbeiders niet veel bescherming nodig hebben en het afval gewoon gedumpt kan worden. Totaal niet recycleerbaar na 25 jaar en dan ergens liefst ver weg dumpen zeker. Dan zijn er nog de tonnen verf, zink en polyurethaan 2-component verfen. Dan nog al die kubieke meters beton die na 25 jaar terug de grond uitmoeten.

En als er geen wind is op geen zon waar gaan we dan electriciteit halen? Dat is het grootste probleem, eender hoeveel windmolens en zonnepanelen je zet, je moet nog altijd evenveel vermogen klassieke centrales hebben of je zit ooit zonder stroom.

Dat terwijl er ontwerpen voor kernreactoren zijn die het afval dat nu enkel opgeslagen wordt perfect kunnen gebruiken als brandstof en die omzetten naar een veel kleinere hoeveelheid afval met korte halfwaarde. Maar dat mag niet... Van mij mogen ze er direct eentje in mijn tuin zetten morgen.

Comment

En laten we er de elektrische auto ook eens bij betrekken. Blijkbaar zou dat de redding zijn voor de toekomstige mobiliteit.
                Ik vraag me alleen af van waar die electriciteit zal moeten vandaan komen. En over de milieuvriendelijkheid van de batterijen gaan we het maar niet hebben...
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  als er condensatoren inzittten heb je maximaal 5000h levensduur van de electronica
                  Als alle info die je hier uit je mouw schud klopt als deze van condensatoren, dan sla je de bal hier grondig mis...
                  5000h, zou betekenen dat alles met geschakelde voedingen en dag en nacht aan staat binnen de 200 dagen de geest geeft, computers, modems, telefoonvoedingen elektronische ballasten in winkelverlichting enz. enz.
                  Toevallig heb ik een ganse loopbaan in een condensatorenfabriek gewerkt, levensduurtesten zijn mij zeker niet vreemd, meer moet ik hier niet over zeggen denk ik...

Comment

Neem mijn bericht niet persoonlijk, maar probeer even terug te relativeren langs de andere kant
                    Kunnen al die die vragen hebben met het kernafval een vertellen wat we moeten doen met al het niet-recycleerbare afval van windmolens, zonnepanelen en spaar-/ledlampen? Allemaal goed en wel, maar die dingen maken ook afval en het is niet omdat dat allemaal ver van ons bed gebeurt en dus gemakkelijk onder het tapijt kan geschoven worden dat het er niet is.
                    Neen natuurlijk niet, neemt niet weg dat kernafval ook zomaar onder het tapijt geschoven kan worden. Voor alles zal je wel een nadelen hebben, maar de impact van kernafval is natuurlijk veel groter. Nog maar te zwijgen over militaire mogelijkheden die men intussen heeft dmv kernsplitsing.

Zonnepanelen... De halfgeleider industrie is een meester in het verwerken van smeerlapperij. Verbruikt massa's grondwater (en daar gaan we eerder teweinig van hebben dan petroleum), aceton, arseen, cadmium, benzeen, tolueen, trichloorethyleen, waterstoffluoride, etc. Kijk maar eens rond hoeveel kanker- en leukemiegevallen die veroorzaakt. Zoek eens op "semiconductor manufactiring toxicity". Ja, de panelen zelf is geen probleem maar dat waar ze die dingen maken alles onleefbaar wordt is ons probleem niet zeker?
                    Ok, ik begrijp je standpunt. Ik ben ook geen voorstander van de slechte werkomstandigheden in andere landen.
                    Ik neem aan dat jij dus nooit zonnepanelen zou plaatsen omwille van die reden, en ik respecteer dat. Maar dan hoop ik ook dat je geen DSLR of computer hebt, waar ook halfgeleiders in verwerkt zitten, gemaakt in slechte werkomstandigheden.
                    Idem: ook waar ze die dingen maken alles onleefbaar wordt is ons probleem niet?

Zo zullen sommige mensen ook geen kledij meer dragen uit principe, want x% wordt vervaardigd in ontwikkelingslanden waar men de werkomstandigheden ook niet zo nauw neemt.
                    Windmolens... Per megawatt geïnstalleerd komen er ongeveer 4 tot 14 roofvogels om per jaar voor vleermuizen loopt het op tot 40 per jaar per megawatt.
                    I get your point. Maar nogmaals, alles heeft zo zijn nadelen.

Ik zie regelmatig wel een egel of dode kat op straat, omver gereden door een auto. Hoeveel het er dagelijks in totaal zijn weet ik niet, maar kom, cijfers doen er hier niet toe. En tijdens de kikkerkweek zijn er ook heel wat kikkers die eraan moeten geloven.
                    Ik ken NIEMAND die het belet om daarom geen auto meer te nemen.

Zo zal het ook in het verhaal van de windmolens zijn: het doel heiligt de gesneuvelde middelen.
                    Dan zijn er nog de tonnen verf, zink en polyurethaan 2-component verfen. Dan nog al die kubieke meters beton die na 25 jaar terug de grond uitmoeten.
                    Ik kan me inbeelden dat er in een kerncentrale geen verf gebruikt is geweest, en dat die grote koeltorens niet uit beton zijn. En dat... Ja, voor elk product heb je materiaal nodig, kan niet anders.

En als er geen wind is of geen zon waar gaan we dan electriciteit halen? Dat is het grootste probleem, eender hoeveel windmolens en zonnepanelen je zet, je moet nog altijd evenveel vermogen klassieke centrales hebben of je zit ooit zonder stroom.
                    Ontwikkeling van andere methodes om elektriciteit op te wekken duurt even.
                    Met veel zaken is men nu pas begonnen, geef het wat tijd.

Voor kernenergie heeft men al 60 jaar technologische ervaring, en voorsprong.
                    Ik zou graag weten waar men binnen 60 jaar staat in de alternatieve energiewinning. Dán kunnen we gaan vergelijken met de kerncentrales van nu.

Zo had je vroeger computers die een hele huiskamer in beslag namen, om een simpele rekensom te maken. Tegenwoordig zit er een supercomputer in elke gsm dat alles draadloos verbindt. Ik bedoel: technologie staat niet stil. En dat zal ook zo zijn voor de ontwikkeling van energiewinning, als het op dat vlak ook zo snel evolueert, hebben we binnen x aantal jaar misschien een paneeltje van 10 cm² waarmee we een heel bedrijf kunnen voorzien van stroom. Dat is utopisch en onrealistisch, maar Jules Verne had ook visionaire gedachten, die toen onmogelijk en bespottelijk waren en intussen veel van uitgekomen zijn.

Soit, wind en zon zijn dus niet de enige. Zo heb je ook nog biomassa (en ja ook hier zijn wellicht weer ontelbare nadelen voor de planeet)
                    Men is nu ook aan het experimenteren met golfenergie op zee. Kan allemaal heel wat potentieel hebben, maar men moet de kans krijgen om het uit te testen, er in te groeien en het mogelijk te maken natuurlijk. Het meteen afschieten alsof het niets zal opleveren, en dat de vissen er niet goed bij zullen varen, ... dan kom je natuurlijk geen meter vooruit.

Dat terwijl er ontwerpen voor kernreactoren zijn die het afval dat nu enkel opgeslagen wordt perfect kunnen gebruiken als brandstof en die omzetten naar een veel kleinere hoeveelheid afval met korte halfwaarde. Maar dat mag niet... Van mij mogen ze er direct eentje in mijn tuin zetten morgen.
                    Dat mag wél. Maar men begint er niet aan, men is al 20 jaar aan het zaniken. Ik heb liever dat men iets bouwt dat energiezuinig is en minder afval geeft, dan dat men versleten afgeschreven en risicovolle kerncentrales gaat openhouden. Zolang men maar het risico kleiner maakt. Het zal natuurlijk wel een noot kosten, en gezien de besparingen is er sowieso al geen budget voor.
                    Enfin, blijft er intussen nog budget over voor de ontwikkeling van andere technologieën als men alles hierin zou investeren?

Comment

• Re: Energie en paniekzaaierij.....

Quote:
                      Met veel zaken is men nu pas begonnen, geef het wat tijd."

Ze hebben tijd genoeg gehad maar nooit gewild.
                      Afgeschreven materiaal brengt op, brengt op en brengt op.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

En na al die uitleg dit:
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Electrabel heeft dus terug gekregen waar het om te doen was, eens goed opvallen, zodat die bende dikzakken terug op hun gat kunnen blijven zitten.

Toch zéér eigenaardig dat er zo weinig gepraat wordt over die sabotage, en wie de schuldigen zijn...
                          Wat ik moeilijk kan verstaan, is dat je zomaar een smeerinstallatie van 65.000 liter kan laten leeglopen zonder dat de turbine gaat trippen op een aantal olieniveaus en op temperatuur.

Ik ben in het jaar 1987 persoonlijk verschillende keren bij de open turbine van de firma Vandemoortele uit Izegem geweest, dat in verband met een pitting probleem op de tandwielen van de hoofd tandwielkast, en het warm lopen van de lagers, op een kleine turbine van slechts 12 Megawatt, daar was een oliecarter van 8.000 liter voorzien, en de installatie was op dat moment nog vrij nieuw.
                          Oliedruk was ongeveer 100 bar meen ik, en de olietemperatuur was om en bij de 85°C, de voorziene temperatuur van de antimoine turbine lagers was 102 °C maar steeg soms tot 107°C, wel gewoon omdat die temperatuur 5°C te hoog was ging dat ding trippen en kreeg je een alarm, Siemens Duitsland heeft dat mogen komen oplossen.

Waar ik naar toe wil, is dat er op die dingen een ontelbaar aantal sensoren staan, die allen verbonden zijn met de centrale stuurkamer, olieniveaus, oliedruk, temperatuurvoelers op ieder lager enz. die bij de minste afwijking alarm geven, en in sommige gevallen binnen enkele seconden de ganse installatie kunnen stil leggen.

Ik kan mij dan ook moeilijk voorstellen dat zoiets mogelijk is op een turbine aangedreven met stoom afkomstig van een kernreactor, waar de veiligheidsfactor nog een flink stuk hoger zou moeten liggen.

Een enkeling kan dat volgens mij onmogelijk voor elkaar krijgen zonder een boel dingen te overbruggen.

En als het wel zo is, dat die dingen zo weinig beveiligd en zo gemakkelijk te saboteren zijn, wel dan hebben we echt wel reden om ongerust te zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Electrabel heeft dus terug gekregen waar het om te doen was, eens goed opvallen, zodat die bende dikzakken terug op hun gat kunnen blijven zitten.

Toch zéér eigenaardig dat er zo weinig gepraat wordt over die sabotage, en wie de schuldigen zijn...
                            Wat ik moeilijk kan verstaan, is dat je zomaar een smeerinstallatie van 65.000 liter kan laten leeglopen zonder dat de turbine gaat trippen op een aantal olieniveaus en op temperatuur.

Ik ben in het jaar 1987 persoonlijk verschillende keren bij de open turbine van de firma Vandemoortele uit Izegem geweest, dat in verband met een pitting probleem op de tandwielen van de hoofd tandwielkast, en het warm lopen van de lagers, op een kleine turbine van slechts 12 Megawatt, daar was een oliecarter van 8.000 liter voorzien, en de installatie was op dat moment nog vrij nieuw.
                            Oliedruk was ongeveer 100 bar meen ik, en de olietemperatuur was om en bij de 85°C, de voorziene temperatuur van de antimoine turbine lagers was 102 °C maar steeg soms tot 107°C, wel gewoon omdat die temperatuur 5°C te hoog was ging dat ding trippen en kreeg je een alarm, Siemens Duitsland heeft dat mogen komen oplossen.

Waar ik naar toe wil, is dat er op die dingen een ontelbaar aantal sensoren staan, die allen verbonden zijn met de centrale stuurkamer, olieniveaus, oliedruk, temperatuurvoelers op ieder lager enz. die bij de minste afwijking alarm geven, en in sommige gevallen binnen enkele seconden de ganse installatie kunnen stil leggen.

Ik kan mij dan ook moeilijk voorstellen dat zoiets mogelijk is op een turbine aangedreven met stoom afkomstig van een kernreactor, waar de veiligheidsfactor nog een flink stuk hoger zou moeten liggen.

Een enkeling kan dat volgens mij onmogelijk voor elkaar krijgen zonder een boel dingen te overbruggen.

En als het wel zo is, dat die dingen zo weinig beveiligd en zo gemakkelijk te saboteren zijn, wel dan hebben we echt wel reden om ongerust te zijn.
                            Voilà Geert.
                            Als er schuldigen zijn zal men eerst gaan zoeken bij het technisch personeel die onderhoud doet enz. dat is toch wat ik denk.
                            En is er daar geen 'monitoring"? Camera en scherm waarbij dus het scherm in de gaten wordt gehouden.
                            Uw laatste zin zegt alles.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Neem mijn bericht niet persoonlijk, maar probeer even terug te relativeren langs de andere kant

Neen natuurlijk niet, neemt niet weg dat kernafval ook zomaar onder het tapijt geschoven kan worden. Voor alles zal je wel een nadelen hebben, maar de impact van kernafval is natuurlijk veel groter. Nog maar te zwijgen over militaire mogelijkheden die men intussen heeft dmv kernsplitsing.

Ok, ik begrijp je standpunt. Ik ben ook geen voorstander van de slechte werkomstandigheden in andere landen.
                              Ik neem aan dat jij dus nooit zonnepanelen zou plaatsen omwille van die reden, en ik respecteer dat. Maar dan hoop ik ook dat je geen DSLR of computer hebt, waar ook halfgeleiders in verwerkt zitten, gemaakt in slechte werkomstandigheden.
                              Idem: ook waar ze die dingen maken alles onleefbaar wordt is ons probleem niet?

Zo zullen sommige mensen ook geen kledij meer dragen uit principe, want x% wordt vervaardigd in ontwikkelingslanden waar men de werkomstandigheden ook niet zo nauw neemt.

I get your point. Maar nogmaals, alles heeft zo zijn nadelen.

Ik zie regelmatig wel een egel of dode kat op straat, omver gereden door een auto. Hoeveel het er dagelijks in totaal zijn weet ik niet, maar kom, cijfers doen er hier niet toe. En tijdens de kikkerkweek zijn er ook heel wat kikkers die eraan moeten geloven.
                              Ik ken NIEMAND die het belet om daarom geen auto meer te nemen.

Zo zal het ook in het verhaal van de windmolens zijn: het doel heiligt de gesneuvelde middelen.

Ik kan me inbeelden dat er in een kerncentrale geen verf gebruikt is geweest, en dat die grote koeltorens niet uit beton zijn. En dat... Ja, voor elk product heb je materiaal nodig, kan niet anders.

Met veel zaken is men nu pas begonnen, geef het wat tijd.

Voor kernenergie heeft men al 60 jaar technologische ervaring, en voorsprong.
                              Ik zou graag weten waar men binnen 60 jaar staat in de alternatieve energiewinning. Dán kunnen we gaan vergelijken met de kerncentrales van nu.

Zo had je vroeger computers die een hele huiskamer in beslag namen, om een simpele rekensom te maken. Tegenwoordig zit er een supercomputer in elke gsm dat alles draadloos verbindt. Ik bedoel: technologie staat niet stil. En dat zal ook zo zijn voor de ontwikkeling van energiewinning, als het op dat vlak ook zo snel evolueert, hebben we binnen x aantal jaar misschien een paneeltje van 10 cm² waarmee we een heel bedrijf kunnen voorzien van stroom. Dat is utopisch en onrealistisch, maar Jules Verne had ook visionaire gedachten, die toen onmogelijk en bespottelijk waren en intussen veel van uitgekomen zijn.

Soit, wind en zon zijn dus niet de enige. Zo heb je ook nog biomassa (en ja ook hier zijn wellicht weer ontelbare nadelen voor de planeet)
                              Men is nu ook aan het experimenteren met golfenergie op zee. Kan allemaal heel wat potentieel hebben, maar men moet de kans krijgen om het uit te testen, er in te groeien en het mogelijk te maken natuurlijk. Het meteen afschieten alsof het niets zal opleveren, en dat de vissen er niet goed bij zullen varen, ... dan kom je natuurlijk geen meter vooruit.

Dat mag wél. Maar men begint er niet aan, men is al 20 jaar aan het zaniken. Ik heb liever dat men iets bouwt dat energiezuinig is en minder afval geeft, dan dat men versleten afgeschreven en risicovolle kerncentrales gaat openhouden. Zolang men maar het risico kleiner maakt. Het zal natuurlijk wel een noot kosten, en gezien de besparingen is er sowieso al geen budget voor.
                              Enfin, blijft er intussen nog budget over voor de ontwikkeling van andere technologieën als men alles hierin zou investeren?
                              Neem het helemaal niet persoonlijk, maar het is er mij om te doen dat veel van de zogenaamde "groene" oplossingen dat eigenlijk helemaal niet zijn. Maar er is een lobby aan het werk en de mensen slikken teveel ervan zonder na te denken. Er wordt teveel gedacht dat energie besparen het milieu spaart terwijl veel van die energiebesparende zaken eigenlijk behoorlijk vervuilend zijn. Meer dan de zaken die ze vervangen.

Zelfde met de opzettelijk veroorzaakte verwarring tussen kernenergie en atoombommen. Chemische en biologische wapens zijn veel eenvoudiger en veel gemakkelijker (want minder controle) dan kernwapens voor wie er wil hebben. Maar dat past minder in het plaatje van de groene lobby. Liever een heel land vervuilen met windmolens dan een 10-tal kerncentrales van enkele hectaren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Als alle info die je hier uit je mouw schud klopt als deze van condensatoren, dan sla je de bal hier grondig mis...
                                5000h, zou betekenen dat alles met geschakelde voedingen en dag en nacht aan staat binnen de 200 dagen de geest geeft, computers, modems, telefoonvoedingen elektronische ballasten in winkelverlichting enz. enz.
                                Toevallig heb ik een ganse loopbaan in een condensatorenfabriek gewerkt, levensduurtesten zijn mij zeker niet vreemd, meer moet ik hier niet over zeggen denk ik...
                                Er is een wereld van verschil tussen de producten die je opnoemt en spaar- en ledlampen. Die lampen zijn massaproducten waar het op de laatste centieme (of honderste centieme) aankomt. Daar ziten heus geen 10000h 135° automotive componenten in. Hoogstens 5000h 85° van de laagste bieder. Als het bij je thuis 25° is, dan staat de buitenkant van de lamp gemakkelijk op 50° dus de componenten intern zullen niet ver van de 85° zijn.

Die voedingen die je noemt zijn ontworpen voor levensduur, hebben ventilatoren, die ballasten hebben ruimte en vaak een metalen behuizing. Andere wereld.

Comment

Working...
                                X