Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energie en paniekzaaierij.....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Den heiligen triek en de moderne wiskunde

Lees # 17 in het draadje "Energie en paniekzaaierij" Wim.

Comment

Re: Den heiligen triek en de moderne wiskunde

Moderator Note: Samengevoegd met grotere en vroeger gestarte topic. Opletten voor op-de-man posts of politiek/maatschappelijk. Hou het rustig en de topic blijft open.

Geert: je kunt rechtstreeks naar die post linken: http://forum.belgiumdigital.com/f59/...ml#post4186034
      (het nummertje #17 is namelijk een link)
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik ben ervan overtuigd, als iedereen een beetje inspanning doet om in zijn eigen omgeving wat energie te besparen , dat men geen paniek zou moeten zaaien. Ik kom dagelijks in een publieke instelling, en daar staat zelfs de verwarming nog op in de zomer. Het personeel is gulzig met elektriciteit en in het bijzonder met verlichting dat het de spuigaten uitloopt. Dat men er dus eerst eens werk van maakt dat elkeen, en dit vooral in de publieke instellingen, zich gedraagt zoals ze dat normaal bij hen thuis zouden doen om de energieverspilling en aldus ook de rekening wat te drukken. Ben benieuwd als men dan nog paniek zou moeten zaaien...
        Last edited by enero; 25 augustus 2014, 11:20.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Geert,
          Heb, had ik al gelezen, maar nergens vind ik eigenlijk het nodige energiekwatum vind.
          Wat windmolens en zonnepanelen kunnen opbrengen is leuk mee genomen, maar we hebben helaas meer nodig.
          Paniekzaaierij ? Neen, maar ik ga niet graag in discusie zolang ik niet over gedegen data-info beschik (en zoals in jouw ken, jij ook niet). Vandaar mijn vraag.
          Meten is weten ...
          Maar toch al bedankt voor die cijfers.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Moderator Note: Samengevoegd met grotere en vroeger gestarte topic. Opletten voor op-de-man posts of politiek/maatschappelijk. Hou het rustig en de topic blijft open.

Geert: je kunt rechtstreeks naar die post linken: http://forum.belgiumdigital.com/f59/...ml#post4186034
            (het nummertje #17 is namelijk een link)
            Weet ik Les, maar ik heb momenteel geen toegang tot mijn computer, vandaar.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Geert,
              Heb, had ik al gelezen, maar nergens vind ik eigenlijk het nodige energiekwatum vind.
              Wat windmolens en zonnepanelen kunnen opbrengen is leuk mee genomen, maar we hebben helaas meer nodig.
              Paniekzaaierij ? Neen, maar ik ga niet graag in discusie zolang ik niet over gedegen data-info beschik (en zoals in jouw ken, jij ook niet). Vandaar mijn vraag.
              Meten is weten ...
              Maar toch al bedankt voor die cijfers.
              Maak je maar geen zorgen Wim, wat ze niet zeggen, is dat bijna gans Europa in één netwerk staat gekoppeld, ware dat niet zo geweest, dan hadden ze reeds lang maatregelen genomen.
              Probleem zijn de mannen die het voelen warm worden onder hun gat, en wat zij vertellen wordt door onze lichtgelovige regering dito pers als waarheid aangenomen......
              Cijfers qua aankoop en onderlinge afspraken zullen ze nooit openbaar stellen.
              Stel je eens voor welke economische gevolgen het afkoppelen van het net zou hebben, dat kunnen ze niet maken, en dat weten ze maar al te best....
              Wat betreft die vastgelopen turbine bv. als het er echt om zou spannen, zou deze binnen de maand terug draaien, wees maar gerust.

Comment

Ik heb thuis het stroomverbruik van 7500 kWh terug gebracht naar 4500 kWh.

Ingrepen die ik gedaan heb waren pijnloos, en grotendeels beperkt in kost (buiten de nieuwe keuken...)
                - inductiekookplaat
                - nieuwe koelkast en diepvriezer
                - alle verlichting stapsgewijs vervangen door led. (je moet gewoon stoppen met halogeenspotjes of gloeilampen te kopen, die gaan toch snel kapot, en je steekt LED)
                - een klassieke desktop vervangen door een iMac (leverde me gemiddeld >1kWh per dag op)
                - nieuwe generatie Digicorder Telenet (gewoon lang zagen, en dreigen weg te gaan...)

Ik denk dat de grootste winst zat in de verlichting, diepvriezer en koelkast.

Als ik zie hoe onze gebouwen verlicht worden, is er nog énorm potentieel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Ik heb thuis het stroomverbruik van 7500 kWh terug gebracht naar 4500 kWh.

Ingrepen die ik gedaan heb waren pijnloos, en grotendeels beperkt in kost (buiten de nieuwe keuken...)
                  - inductiekookplaat
                  - nieuwe koelkast en diepvriezer
                  - alle verlichting stapsgewijs vervangen door led. (je moet gewoon stoppen met halogeenspotjes of gloeilampen te kopen, die gaan toch snel kapot, en je steekt LED)
                  - een klassieke desktop vervangen door een iMac (leverde me gemiddeld >1kWh per dag op)
                  - nieuwe generatie Digicorder Telenet (gewoon lang zagen, en dreigen weg te gaan...)

Ik denk dat de grootste winst zat in de verlichting, diepvriezer en koelkast.

Als ik zie hoe onze gebouwen verlicht worden, is er nog énorm potentieel.
                  Heb ik ook allemaal gedaan
                  Nieuwe diepvries zit er aan te komen.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Ik ben ervan overtuigd, als iedereen een beetje inspanning doet om in zijn eigen omgeving wat energie te besparen , dat men geen paniek zou moeten zaaien. Ik kom dagelijks in een publieke instelling, en daar staat zelfs de verwarming nog op in de zomer. Het personeel is gulzig met elektriciteit en in het bijzonder met verlichting dat het de spuigaten uitloopt. Dat men er dus eerst eens werk van maakt dat elkeen, en dit vooral in de publieke instellingen, zich gedraagt zoals ze dat normaal bij hen thuis zouden doen om de energieverspilling en aldus ook de rekening wat te drukken. Ben benieuwd als men dan nog paniek zou moeten zaaien...
                    Winkels die tijdens frisse dagen de verwarming hebben op staan
                    en de winkeldeuren open laten staan.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Winkels die tijdens frisse dagen de verwarming hebben op staan
                      en de winkeldeuren open laten staan.
                      Is ooit een reportage over geweest op TV. Wanneer de deur open staat lopen de mensen veel makkelijker binnen.
                      En eenmaal binnen is het kopen nog een kwestie van een beetje geduld hebben voor de winkelier.
                      Als je als uitbater weet dat je door je deuren te laten openstaan, je wel iets meer energie verbruikt, maar meer verkoopt.......de meeste handelaars kunnen ook rekenen hé .

De meeste open terrassen aan cafés hebben nu ook allerlei verwarmingen aan staan.
                      Hier bij ons in de buurt zaten die verwarmde terrassen zondagvoormiddag allemaal vol......en het was toen nochtans verre van terrasjesweer in de voormiddag.

Wij hebben ook reeds heel wat besparende maatregelen genomen ivm electraverbruik, maar aan de andere kant zitten wij ook graag met een IR verwarmer in onze net op ons terras, dat is dan weer verspillen van electra voor sommigen. Ons grootste daling in verbruik hebben wij "verwezenlijkt" toen de kinderen de deur uit gingen.... ik moet er geen tekeningske bij maken zeker.
                      Last edited by Guest17; 25 augustus 2014, 16:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Is ooit een reportage over geweest op TV. Wanneer de deur open staat lopen de mensen veel makkelijker binnen.
                        En eenmaal binnen is het kopen nog een kwestie van een beetje geduld hebben voor de winkelier.
                        Als je als uitbater weet dat je door je deuren te laten openstaan je iets meer energie verbruikt, maar meer verkoopt.......de meeste handelaars kunnen ook rekenen hé .
                        De meeste open terrassen aan cafés hebben nu ook allerlei verwarmingen aan staan.
                        Hier bij ons in de buurt zaten die verwarmde terrassen zondagvoormiddag allemaal vol......en het was toen verre van terrasjesweer in de voormiddag.
                        Allemaal juist
                        Behalve één ding: handelaars hebben een boekhouding, de gewone burger niet.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

De meeste nieuwbouwwoningen zitten tegenwoordig vol spotjes, en dat zijn gewoonlijk geen led spotjes.
                          Met 2 halogeenspotjes van 50W zie je niet veel in een woonkamer, om voldoende licht te krijgen moet er dus al een redelijk groot vermogen aan spotjes geïnstalleerd zijn.
                          Ik heb al gehoord dat sommigen voor meer dan 500W spotjes hebben hangen in een woonkamer, ik heb hier boven tafel 3 spaarlampen van 11W hangen, en boven de zetel hangen er nog 2 led spotjes van 4W.

Ze geven ook een verkeerd beeld door gloeilampen te verkopen waar een halogeenlampje ingebouwd is.
                          Dat is maar een heel beperkte besparing ten opzichte van een gloeilamp, want het rendement van halogeen is niet zo heel veel beter dan dat van een gewone gloeilamp.
                          Heel wat mensen denken dat ze door die lampen te kopen flink kunnen besparen op de energierekening...

Maar ik denk dat de verbruikspieken niet tijdens de nacht voorkomen, het is overdag als de industrie op volle toeren draait dat ze de tekorten gaan krijgen.
                          Daardoor zal de stroom eerder overdag uitgeschakeld moeten worden dan s' nachts.
                          Het zijn dus de gebouwen die de hele dag verlicht zijn die mee voor het te grote verbruik zorgen.
                          Als ze daar de meest recente technologie van tl, spaar en led lampen gebruiken, dan kunnen ze het verbruik al een heel stuk verminderen.
                          Dat iemand s' avonds de 500W halogeenspotjes in de woonkamer laat branden zal niet zo'n probleem zijn, want dan verbruikt de industrie ook minder stroom (buiten de processen die continu blijven draaien natuurlijk).

De stroompieken zullen trouwens alleen nog groter worden als er meer zonnepanelen worden geplaatst.
                          Heel wat mensen die zonnepanelen hebben gebruiken tijdens de koudste dagen van het jaar (net wanneer het verbruik zo al het hoogst is) elektrische vuurtjes om de "overschot" van de door de zonnepanelen geproduceerde stroom op te gebruiken.
                          Maar net op dat ogenblik leveren hun eigen zonnepanelen ook bijna geen stroom.
                          Dat is de beste methode om het hele elektriciteitsnet onderuit te halen, maar daar zal niemand rekening mee houden (zeker niet de mensen die teveel zonnepanelen hebben liggen).
                          Last edited by Black B@ndit; 25 augustus 2014, 17:04.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Allemaal juist
                            Jawel hoor, maar niet zo uitgebreid .

Comment

Allemaal juist
                              Wat bedoel je daarmee?
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Re: Energie en paniekzaaierij.....

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                                Men moest al lang een kerncentrale vervangen of bijgebouwd hebben. De groenen zullen dat zeker niet graag horen, maar ze zijn mede de oorzaak van het probleem. Maar de algemene teneur in de ons omringende landen is wel in die richting. En met zonnepanelen en windmolens alleen zullen wij het ook niet redden hé.
                                Exact hetgeen ik er ook over denk.
                                Windmolens, zonnepanelen en alle andere alternatieve troep kan nooit de behoefte aan elektriciteit opvangen!
                                Daar zijn studies genoeg over bekend.
                                Touch the Earth...Gently
                                www.passionsenfrance.com

Comment

Working...
                                X