Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Wat voor schip is dit?
Collapse
X
-
-
-
Re: Wat voor schip is dit?
Knap!BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 - M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)
Comment
-
wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
-
Re: Wat voor schip is dit?
Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht@bouk: Zo'n schip met vlakke bodem moet moeilijk te sturen zijn.
Een vlakke scheepsbodem heeft hier weinig of geen invloed op de moeilijkheidsgraad van het sturen. Een gevormde 'bodem' (met kiel) bij een schip dient hoofdzakelijk om a. de dynamica te verbeteren, b. stabiliteit te verbeteren en c. driften tegen te gaan.
a. dynamica = lees waterweerstand = energie om zich te verplaatsen = sneller varen. Ze hebben hier baat bij een 'doosvorm' omwille van de stabiliteit (grotere ballasttanks) en vrije 'onderhoogte' eenmaal omhooggetakeld (je wil niet te veel golfslag tegen de romp). Een voordeel om sneller te varen (of economischer zo je wil) weegt niet op bij de hoger genoemde voordelen.
b. stabiliteit = hoe lager het zwaartepunt in het water hoe minder snel je schip gaat overhellen of hoe sneller het gaat terugkomen als het uit zijn zwaartepunt is geslagen door een golf of deining. Dus een V-vorm heeft theoretisch een voordeel maar praktisch in dit geval kan men dat oplossen door een groter volume aan ballasttanks. Het schip ligt best diep in het water hoor (+/- 5 m) en heeft hierdoor een veilig zwaartepunt (met volle ballasttanks). De V-vorm vormt een belemmering hier voor de vrije onderdoorgang en is een nadeel voor de poten die zo minder oppervlakte grip hebben en hierdoor de scheepstructuur te veel zouden belasten.
c. driften = weggezet worden door wind. Een grotere kiel, zoals bij zeilboten, dient om dit fenomeen tegen te gaan. Heeft geen meerwaarde hier. De opbouw is niet van die aard dat het schip in vergelijking met bv. autoschepen of ferry's veel wind vangt.
Bovenstaande uiteenzetting is zeer summier maar het geeft een goed - weliswaar beknopt - idee waarom een een scheepsbodem zus of zo is gemaakt. Er zijn stapels boeken over geschreven. De ene al boeiender dan de andere ... Om maar te zeggen : kom niet af dat mijn uitleg niet volledig is
Wat betreft het sturen : dit schip heeft geen roer. Het bezit 3 azimut aandrijfschroeven en 3 boegschroeven Hiermee hou je een schip op de cm precies op zijn plaats. Dit gebeurt trouwens automatisch met een gesofisticeerd automatisch besturingssysteem gekoppeld aan een performant plaatsbepalingssysteem (sat navigatie in combinatie met dieptepeilingen en radarnavigatie). Het sturen bij hun relatieve korte verplaatsingen is een eitje voor de stuurmannen van dienst. Autopilot en joystickje als het manueel moet. Een kind kan de was doen ...
Cheers !
Tjerri
Comment
-
-
-
Re: Wat voor schip is dit?
Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk berichtBovenstaande uiteenzetting is zeer summier maar het geeft een goed - weliswaar beknopt - idee waarom een een scheepsbodem zus of zo is gemaakt. Er zijn stapels boeken over geschreven. De ene al boeiender dan de andere ... Om maar te zeggen : kom niet af dat mijn uitleg niet volledig is
Maar wel interessant !
Comment
-
Re: Wat voor schip is dit?
Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht...........................................
Bovenstaande uiteenzetting is zeer summier maar het geeft een goed - weliswaar beknopt - idee waarom een een scheepsbodem zus of zo is gemaakt.
.................................................. ...
Wat betreft het sturen : dit schip heeft geen roer. Het bezit 3 azimut aandrijfschroeven en 3 boegschroeven Hiermee hou je een schip op de cm precies op zijn plaats. Dit gebeurt trouwens automatisch met een gesofisticeerd automatisch besturingssysteem gekoppeld aan een performant plaatsbepalingssysteem (sat navigatie in combinatie met dieptepeilingen en radarnavigatie). Het sturen bij hun relatieve korte verplaatsingen is een eitje voor de stuurmannen van dienst. Autopilot en joystickje als het manueel moet. Een kind kan de was doen ...
Cheers !
TjerriLast edited by Skitch; 23 juli 2014, 12:49." Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )
Comment
-
Re: Wat voor schip is dit?
Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
Wat betreft het sturen : dit schip heeft geen roer. Het bezit 3 azimut aandrijfschroeven en 3 boegschroeven Hiermee hou je een schip op de cm precies op zijn plaats. Dit gebeurt trouwens automatisch met een gesofisticeerd automatisch besturingssysteem gekoppeld aan een performant plaatsbepalingssysteem (sat navigatie in combinatie met dieptepeilingen en radarnavigatie). Het sturen bij hun relatieve korte verplaatsingen is een eitje voor de stuurmannen van dienst. Autopilot en joystickje als het manueel moet. Een kind kan de was doen ...
Cheers !
Tjerri
Heb ik nog een vraagje; is azimuth en azipod hetzelfde of zit daar verschil in?
Comment
-
Re: Wat voor schip is dit?
Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht...
Heb ik nog een vraagje; is azimuth en azipod hetzelfde of zit daar verschil in?
azimut heel wat anders.
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
-
-
Re: Wat voor schip is dit?
Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk berichtazimuth is een horloge.
azimut heel wat anders.
grt,bouk.
Toch hoop ik dat ook een reactie komt waar ik wel wat aan heb.
Comment
-
Re: Wat voor schip is dit?
Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk berichtBedankt voor de toelichting, erg interessant.
Heb ik nog een vraagje; is azimuth en azipod hetzelfde of zit daar verschil in?
Azipod is de merknaam van ABB voor hun elektrische azimut propellers met vaste pitch (pitch = stand van schroefbladen). Het schip waarvan sprake heeft dieselaangedreven azimut propellers met variabele pitch. De Azipod aandrijving zit in de unit zelf en omdat ze geen pitchcontrole hebben wordt de voorstuwingskracht geregeld door cycloconvertors. De schroeven zijn ook 'omgekeerd' gemonteerd, ttz. ze trekken ipv te duwen.
Tjerri
Comment
-
Re: Wat voor schip is dit?
Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk berichtAzimut propellers (ook wel roerpropellers genoemd) is de generische naam voor propellers die op een behuizing zijn gemonteerd. Die behuizing kan 360° draaien. Vandaar de naam 'Azimut'.
Azipod is de merknaam van ABB voor hun elektrische azimut propellers met vaste pitch (pitch = stand van schroefbladen). Het schip waarvan sprake heeft dieselaangedreven azimut propellers met variabele pitch. De Azipod aandrijving zit in de unit zelf en omdat ze geen pitchcontrole hebben wordt de voorstuwingskracht geregeld door cycloconvertors. De schroeven zijn ook 'omgekeerd' gemonteerd, ttz. ze trekken ipv te duwen.
Tjerri
Comment
-
Re: Wat voor schip is dit?
Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk berichtBedankt voor je reactie.
Toch hoop ik dat ook een reactie komt waar ik wel wat aan heb.
Azimut , een van de coördinaten uit het horizon-coördinatenstelsel.
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
Comment