Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eenvoudig(er) leven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Eenvoudig(er) leven?

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    T'is simpel, ik wil helemaal niet eenvoudig(er) leven...
    En ben blij dat ik in deze tijd op de wereld ben mogen komen,
    wij hebben de eer het verschil te kunnen mogen meemaken tussen bijna 60 jaar terug en nu..........
    We hebben die eer ja.
    Maar we hebben niet die keuze. We konden ook geboren worden in een ontwikkelingsland, of met een andere huidskleur, een andere financiële situatie of handicap.

    En we zijn niet alleen. Er lopen er hier nog rond, en na ons komen er nog. Dus we moeten niet noodzakelijk alle geld opsouperen, alle producten overbodig kopen, of grondstoffen gaan uitputten die we voor andere zaken nodig kunnen hebben.

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Je moet jezelf ook eens vragen wat je met al die centen gaat doen die je uitspaart. Daar moet je ook keuzes over maken.
    Dat is voor de kinderen en kleinkinderen later.
    Zo hebben mijn ouders ook iets meegekregen van hun ouders etc...
    Daarom zorg ik er ook voor dat ik een huis afbetaald krijg, zodat ze alsnog ergens terecht kunnen.

    Eigenlijk egoïstisch, liever zou ik een project beginnen waar vele anderen ook gebruik van kunnen maken.

    Nu is het leven makkelijk en luxueus, maar wie zegt dat het binnen 50 jaar nog zo is.
    Ik hoop dat -als ik er niet meer ben- de wereld niet te hard wordt voor de volgende generaties. En daarom zorg ik dat ze toch iets meekrijgen om al hun plan mee te kunnen trekken.
    Fatalisme? Neen, realiteit.
    De planeet kan onze overconsumptie nog net dragen, maar de bevolking stijgt exponentieel.
    Daarom moeten we naar een ander model van samenleving, weg van het kapitalisme. Postkapitalisme of peer2peer.

    Michel Bauwens is momenteel bezig met een blauwdruk in opdracht voor Equador, om uit te testen of het werkt. Laten we hopen van wel, en dat andere landen snel volgen.
    Last edited by anonymous; 7 juni 2014, 10:03.

    Comment


    • #17
      Re: Eenvoudig(er) leven?

      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
      Dat is voor de kinderen en kleinkinderen later.
      Zo hebben mijn ouders ook iets meegekregen van hun ouders etc...
      Daarom zorg ik er ook voor dat ik een huis afbetaald krijg, zodat ze alsnog ergens terecht kunnen.

      Eigenlijk egoïstisch, liever zou ik een project beginnen waar vele anderen ook gebruik van kunnen maken.
      Wij hebben nergens wat gekregen, buiten ons opvoeding en opleiding hebben wij alles zelf moeten verdienen anonymous.

      U bent duidelijk van een andere generatie, en weet niet wat vechten voor je brokken betekend,
      velen die hier meelezen zullen wel weten wat ik bedoel.

      Veel succes met je project, de zoveelste idealist ...... Maar onthou één ding, de wereld loopt er vol van, maar daar kan je niet van eten.

      Comment


      • #18
        Re: Eenvoudig(er) leven?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Wij hebben nergens wat gekregen, buiten ons opvoeding en opleiding hebben wij alles zelf moeten verdienen anonymous.

        U bent duidelijk van een andere generatie, en weet niet wat vechten voor je brokken betekend,
        velen die hier meelezen zullen wel weten wat ik bedoel.

        Veel succes met je project, de zoveelste idealist ...... Maar onthou één ding, de wereld loopt er vol van, maar daar kan je niet van eten.
        Ik ben inderdaad van een andere generatie, jonger dus.
        En ik erken zeker de oudere generatie, heb veel respect voor mijn ouders en grootouders gehad.

        Ik heb ook niet de keuze gehad om het feit dat ik met mijn gat in de boter ben gevallen en dat vorige generaties ervoor gevochten hebben. Maar moet ik het dan allemaal teniet doen door het gemakzuchtig op te soeperen? Mag ik dan niet sparen, waarden en normen doorgeven aan volgende generaties?

        Idealist noem jij het neerbuigend, ik eerder realist die toekomstige problemen wil voorkomen met oplossingen. En ik zie daar niets verkeerd in. Zeker niet als ik raad vraag aan de ouderen hun ervaringen...

        "Wij hebben ervoor gevochten", maar het is niet omdat de volgende generatie er niet voor moet vechten dat je ze niet meer moet respecteren hé.

        Comment


        • #19
          Re: Eenvoudig(er) leven?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Veel succes met je project, de zoveelste idealist ...... Maar onthou één ding, de wereld loopt er vol van, maar daar kan je niet van eten.
          Dat klinkt als een verzuurde ondertoon, precies.
          Kan het ook omdraaien: De zoveelste oudere die verbitterd is..... Maar onthou één ding, de wereld loopt er vol van, en je kan er nog minder van eten. Zeker als ze al niet willen bijdragen in een topic.

          Mijn ouders hebben ook gevochten voor hun brokken, maar hebben een positieve instelling voor goeie ideeën, en breken het niet meteen af "omdat het idealistisch zou zijn".

          Comment


          • #20
            Re: Eenvoudig(er) leven?

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Wij hebben nergens wat gekregen, buiten ons opvoeding en opleiding hebben wij alles zelf moeten verdienen anonymous.

            U bent duidelijk van een andere generatie, en weet niet wat vechten voor je brokken betekend,
            velen die hier meelezen zullen wel weten wat ik bedoel.

            Veel succes met je project, de zoveelste idealist ...... Maar onthou één ding, de wereld loopt er vol van, maar daar kan je niet van eten.
            Zo is dat Geert.
            "Zonder anderen kan je niet eenvoudig leven"
            Je kan de fiets nemen, als je die hebt maar liften per auto van A naar B lukt niet
            Dus gesteld dat weinig mensen "omdat ze eenvoudig leven" een auto zouden hebben.
            Toch begrijp ik (graag) wat je bedoelt

            Zelf jouw brood bakken. Waar en hoe?
            Zelf jouw was doen. Waar en hoe.
            Wat doe je met jouw dagelijkse kost?
            Stel dat je op een appartement woont om welke reden dan ook.

            Stel dat je tot het uiterste gaat en in de vuilnisbakken iets gaat zoeken wat je nodig zou hebben.
            Zonder de anderen blijven die vuilnisbakken leeg.

            Hoe ga je noodzakelijke dingen kopen zonder geld?
            Ruilen? Dat wil ik wel eens zien

            Misschien rare opmerkingen van mij maar ik heb zo'n levenswijze gezien.
            't Was geen experiment maar een aantal mensen leefden zo.
            Gewone praktische zaken leken mij toch onhoudbaar.
            (voeding, medische verzorging, hygiëne enz. enz.)

            Toch geeft ik toe dat we met minder kunnen leven
            Je kan idd. sparen (minder uitgeven dus) als je uit jouw doppen kijkt.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #21
              Re: Eenvoudig(er) leven?

              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
              Dat klinkt als een verzuurde ondertoon, precies.
              Kan het ook omdraaien: De zoveelste oudere die verbitterd is..... Maar onthou één ding, de wereld loopt er vol van, en je kan er nog minder van eten. Zeker als ze al niet willen bijdragen in een topic.
              Ik verbitterd.... Maar jong toch, ik voel mij heel tevreden, maar ben blij dat ik in deze tijd en op dat deeltje van deze aard***** mag leven.

              Als je echt een realist wil zijn, dan weet je zeer goed dat je dat van achter je computer niet kan oplossen, en zeker niet in een topic op BD....

              Vroeger toen meneer pastoor het nog voor het zeggen had, zij deze tegen de werkgevers, "U geeft ze werk, en ik hou ze dom..."

              Ten andere, wat is in Uw ogen eenvoudig leven, in je beginpost heb je het over autoloos of auto-light leven.

              Wel wij leven auto-light, mijn vrouw en ik hebben er elk één, en eigenlijk komen wij uit op een gezamenlijk kilometertotaal dat lager is
              dan als we maar met één auto zouden rijden, dus light.

              Hopelijk voor U ben je geen van die wereldverbeteraars, die de wereld willen verbeteren van achter je toetsenbord, en met woorden maar zonder daden.

              Wat wil je doen, een deel van de technologie weren door deze niet meer aan te kopen? Wat zullen daarvan de economische gevolgen zijn denk je?
              Die Indiërs en Chinezen die nu ons technologische hebbedingetjes maken voor een onderbetaald loon, zijn deze niet tevreden denk je?
              Die maken nu mee wat Uw voorouders hebben meegemaakt.
              Dat het eigenlijk zo niet verder kan, dat weten we allemaal, en daar geef ik je gelijk in, maar alles wordt verbruikt, en daar komt inderdaad
              ten lange laatste een eind aan, maar dat zijn nu eenmaal de wetten van de natuur, hoe lang het nog zal duren, dat weten we niet.
              Maar ik weet één ding, afgezien van de bevolkingsgroei zijn we helemaal niet zo slecht bezig, en dat voor een groot stuk dankzij de technologie,
              die ervoor gezorgd heeft dat onze auto nu nog slechts de helft verbruikt van wat een vergelijkbare auto in de jaren 70 verbruikte, en dat de ecologische
              voetafdruk bij de productie van een hedendaagse tv nog slechts een fractie is van deze van de jaren 70, zelfde verhaal met het verwarmen van onze huizen,
              moest je weten wat de gezamelijke uitstoot van een stad was, gewoon om die huizen te verwarmen, nu is dat nog slechts een derde, bij ons persoonlijk
              komt 80% van ons totaal aan energieverbruik van ons dak, volgens mij ook een vorm van zorgen voor de toekomst van onze kinderen. enz.
              Last edited by Guest42; 7 juni 2014, 15:23.

              Comment


              • #22
                Re: Eenvoudig(er) leven?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Als je echt een realist wil zijn, dan weet je zeer goed dat je dat van achter je computer niet kan oplossen, en zeker niet in een topic op BD....
                Ik heb toch nergens gezegd dat ik via BD de wereld ga verbeteren... *zucht*
                Ik wou enkel inspiratie opdoen, ideeën van hoe jullie leven.

                Ik had misschien maar beter niets gevraagd, en zal misschien ook best niets doen, want voor sommigen maakt het toch niets uit... Dat is de spirit die je op mij uitstraalt.
                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Wel wij leven auto-light, mijn vrouw en ik hebben er elk één, en eigenlijk komen wij uit op een gezamenlijk kilometertotaal dat lager is
                dan als we maar met één auto zouden rijden, dus light.
                Dus je hebt twee auto's en je beweert auto-light te leven.
                De vraag is: heb je effectief twee auto's nodig als je zo weinig rijdt als je beweert.
                Kan je het organisatorisch niet regelen thuis dat je 1 auto deelt? Of heb je elk echt een nodig?
                Het gaat er niet noodzakelijk om dat je er weinig mee rijdt, maar wel dat dat machien (misschien overbodig) geproduceerd is geweest, om er maar weinig km mee te doen.

                Comment


                • #23
                  Re: Eenvoudig(er) leven?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Maar ik weet één ding, afgezien van de bevolkingsgroei zijn we helemaal niet zo slecht bezig, en dat voor een groot stuk dankzij de technologie, die ervoor gezorgd heeft dat onze auto nu nog slechts de helft verbruikt van wat een vergelijkbare auto in de jaren 70 verbruikte,
                  Dat wel, maar men moet ook kijken naar het aantal auto's van nu ten opzichte van de jaren 70.
                  Het verbruik is nu wel gedaald, maar er zijn wel een heel pak meer gebruikers die samen misschien wel meer uitstoten dan het kleiner aantal vervuilende auto's in de jaren 70.

                  En dat aantal zal blijven groeien... enfin, toch als men zo verder blijft doen.
                  De ring kan het niet meer aan omdat er te veel auto's zijn en iedereen elke dag files heeft. (hoeveel van die wagens telt er enkel maar de chauffeur?)
                  Welke oplossing geeft men: een ring verbreden... en binnen 20 jaar zit men met hetzelfde probleem.
                  "Een straat wordt nog maar aangelegd of er rijden al auto's op." Dat is de realiteit.

                  Het onderling delen van auto's met elkaar, daar zou een plan voor moeten zijn.
                  Net zoals elke buurman in mijn straat een grasmaaier heeft en die om de twee weken een uurtje gebruikt, zou men evengoed 1 grasmaaier kunnen delen onder 10 buren. En zo voor vanalles.
                  Kijk eens rondom je, en je ziet dat er vaak auto's dagenlang geparkeerd staan, of ongebruikt in garages blijven, en veel mensen uit dezelfde buurt hetzelfde traject afleggen. Het aantal auto's die stilstaan tov het aantal auto's die momenteel in beweging zijn is groot, heel groot. Je moet het gewoon eens observeren.
                  Eigenlijk kan België nog voor een tijdje zonder de invoer of productie van nieuwe auto's... het zal enkele jaren duren voor onze collectieve voorraad auto's echt versleten is voor er een nieuwe zou geproduceerd moeten worden.

                  Maar de economie moet draaien, weetje.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Eenvoudig(er) leven?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Die Indiërs en Chinezen die nu ons technologische hebbedingetjes maken voor een onderbetaald loon, zijn deze niet tevreden denk je?
                    Die maken nu mee wat Uw voorouders hebben meegemaakt.
                    Vertel eens, toen onze voorouders in die situatie leefden, welke situatie hadden die Chinezen en Indiërs toen?

                    Eens de Indiërs en Chinezen hun economie te duur wordt, zal hun productie ook verschuiven naar andere landen die lagere lonen hebben.
                    Dan zitten dié landen met onderbetaalde werknemers. Of dan zitten de Indiërs misschien zonder jobs?
                    Enfin, het zal altijd verder verschuiven als je in dat systeem blijft leven.
                    En net daar wil Michel Bauwens iets aan doen. De verschuiving moet stoppen als alles lokaal kan gedaan worden, tegen eerlijke lonen en bronnen. Maar als die visie niet bekend raakt bij de mensen zal het nooit doordringen.

                    Kijk bijvoorbeeld naar crowdfunding, fairphone, repaircafé's, coachsurfing, communs, carpooling, open source software, allemaal zaken die via een beweging uit een samenwerking in een gemeenschap zijn gekomen, gemaakt en gebruikt. Zonder dat hier winst voor hoeft te zijn.
                    Iedereen legt een steentje bij in dat systeem, maar mag gebruikmaken van het volledige huis.
                    Ook bewegingen die in opmars komen tegen het kapitalistische systeem: indignados, occupy, ...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Eenvoudig(er) leven?

                      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                      Ik had misschien maar beter niets gevraagd, en zal misschien ook best niets doen, want voor sommigen maakt het toch niets uit... Dat is de spirit die je op mij uitstraalt.
                      Sorry als ik iets op je uitstraal, maar ik heb inderdaad het gedacht dat U en ik dat niet zullen oplossen, maar ik ben ervan overtuigd dat de welvaart
                      zich op onze wereldbol zich verplaatst, ik zal het mischien niet meer meemaken, maar U wel denk ik, het eenvoudiger leven zal zichzelf wel opdringen voor
                      sommigen onder ons, geniet zolang je nog kan, anders zal een ander het doen in Uw plaats.

                      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                      Dus je hebt twee auto's en je beweert auto-light te leven.
                      De vraag is: heb je effectief twee auto's nodig als je zo weinig rijdt als je beweert.
                      Kan je het organisatorisch niet regelen thuis dat je 1 auto deelt? Of heb je elk echt een nodig?
                      Het gaat er niet noodzakelijk om dat je er weinig mee rijdt, maar wel dat dat machien (misschien overbodig) geproduceerd is geweest, om er maar weinig km mee te doen.
                      Inderdaad, wij hebben twee auto's, en vervangen deze om de vijf jaar, wat is het probleem, ze gaan niet in het schroot hé, maar maken dat andere mensen
                      er nog jaren kunnen van genieten.
                      Ikzelf werk niet veel meer, omdat dat niet nodig is, na 37 jaar van 16 uren dagen is het aan jullie om wat te werken.
                      Mijn vrouw werkt aan het ocmw, en gaat volgend jaar op pensioen, dan zullen we mischien eens bekijken of we echt nog twee auto's nodig hebben.
                      Maar als ik iedere keer als ik de auto nodig heb, dat vooraf moet plannen, en haar dan naar haar bureau moet voeren en terug halen,
                      dan komen wij op het einde van het jaar aan een aantal km dat een stuk hoger ligt dan wat we nu gezamelijk met twee auto's rijden.
                      Pas op, dat zijn ook geen twee bakken van elk 50.000€ hé, een simpele Subaru en een simpele Nissan
                      Last edited by Guest42; 7 juni 2014, 16:12.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Eenvoudig(er) leven?

                        De auto
                        Probleem is dat een verbrandingsmotor een technologie is van de jaren stillekes.
                        Die had al LANG kunnen vervangen worden door andere en betere technologie.
                        Zou wel niet naar de zin zijn van BP, Shell, Texaco en noem maar op.

                        China ed.
                        Slavenarbeid.
                        En de natuur wordt er momenteel sneller vernietigd dan de tijd die ze nodig hebben om veel prullen te maken.
                        1/3 de van het land is al sterk vervuild.

                        De Chinezen leven wel eenvoudig, zeer eenvoudig zelfs.
                        Het leven zelf is er ook zeer eenvoudig: trek je mond open en je verdwijnt, ook eenvoudig.

                        Als ik op dit elan even mag doorgaan?
                        Elders is het niet veel, beter.
                        In Antwerpen en omstreken gaan de mensen kapot door het fijn stof.

                        Punt 1: ongecontroleerde vooruitgang.
                        Punt 2: geen kat hier die zich zorgen maakt.
                        Misschien een enkeling maar dan wordt die weggelachen.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #27
                          Re: Eenvoudig(er) leven?

                          @Geert: Ik zou het eerder andersom zeggen. Qua bevolkingsgroei zijn we ondertussen terug goed bezig ( Zie: https://www.youtube.com/watch?v=ZSGoqw45tKI) maar heel die technologische revolutie van de laatste 25 jaar heeft ons netto niet minder vervuiling/afval/uitbuiting/.... opgeleverd.
                          Een auto van tegenwoordig verbuikt inderdaad stukken minder maar de energie- en grondstoffenkost die nodig zijn in de productie ervan zijn enorm toegenomen. Hetzelfde met onze geliefde smartphones, tablets,laptops, camera's,.... grondstoffen zoals coltan, wolfram, cassiteriet,... zijn schaars en ze financieren menig conflict in centraal afrika. Zonnecellen zijn een vuiligheid om te produceren (productie van silicium) dus ook deze vorm van groene energie moet nog een serieuze revolutie ondergaan. Het is amper te vatten wat de impact van een gemiddeld gezin is op de planeer en de samenleving.

                          Ik ben nu ook wel weer wat optimistischer dan pakweg 10 jaar geleden maar het westen zal hoe dan ook nog een grote stap moeten zetten richting duurzaamheid en dat is een beweging die van onderuit zal moeten komen door een mentaliteitswijziging. Ik pleit er niet voor dt iedereen eco-extremist hoeft te worden, elke kleine aanpassing is er een in de goede richting. Of dat nu seizoensgebonden eten is, vaker de fiets nemen, minder vliegen, vis&vlees consumptie beperken, stilstaan bij welke kledij m'n koopt,....

                          Het gaat ook niet om ecologische redenen alleen. Uitbuiting, hongersnood, oorlog,... daar dragen we indirect ook aan bij met onze levensstijl en die effecten zijn meteen voelbaar.

                          Maar zeker zo belangrijk: Leef en laat leven. Respecteer de keuze die iemand maakt en heb steeds een open kijk op de dingen rondom je.

                          groet
                          Jelle
                          Flickr

                          Comment


                          • #28
                            Re: Eenvoudig(er) leven?

                            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                            Vertel eens, toen onze voorouders in die situatie leefden, welke situatie hadden die Chinezen en Indiërs toen?

                            Eens de Indiërs en Chinezen hun economie te duur wordt, zal hun productie ook verschuiven naar andere landen die lagere lonen hebben.
                            Dan zitten dié landen met onderbetaalde werknemers. Of dan zitten de Indiërs misschien zonder jobs?
                            Enfin, het zal altijd verder verschuiven als je in dat systeem blijft leven.
                            En net daar wil Michel Bauwens iets aan doen. De verschuiving moet stoppen als alles lokaal kan gedaan worden, tegen eerlijke lonen en bronnen. Maar als die visie niet bekend raakt bij de mensen zal het nooit doordringen.

                            Kijk bijvoorbeeld naar crowdfunding, fairphone, repaircafé's, coachsurfing, communs, carpooling, open source software, allemaal zaken die via een beweging uit een samenwerking in een gemeenschap zijn gekomen, gemaakt en gebruikt. Zonder dat hier winst voor hoeft te zijn.
                            Iedereen legt een steentje bij in dat systeem, maar mag gebruikmaken van het volledige huis.
                            Ook bewegingen die in opmars komen tegen het kapitalistische systeem: indignados, occupy, ...
                            Tot 1930 was China heus geen arm land hoor.

                            En ik heb niets tegen je theorie, maar wat je wil is een illusie, en ik ben zelf ook voorstander, van hergebruik.
                            Het systeem van gemeenschappelijk gebruik, daar ben ik niet voor te vinden, daar komt miserie van.
                            Maar ik wil gerust met raad en daad mensen bijstaan met een technisch probleem, gewoon omdat dat in mijn mogelijkheden past.
                            Last edited by Guest42; 8 juni 2014, 06:43.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Eenvoudig(er) leven?

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Sorry als ik iets op je uitstraal, maar ik heb inderdaad het gedacht dat U en ik dat niet zullen oplossen, maar ik ben ervan overtuigd dat de welvaart zich op onze wereldbol zich verplaatst, ik zal het mischien niet meer meemaken, maar U wel denk ik, het eenvoudiger leven zal zichzelf wel opdringen voor sommigen onder ons, geniet zolang je nog kan, anders zal een ander het doen in Uw plaats.
                              Ja, ik weet, helaas, dat ik de wereld niet zal veranderen. Ik ben al geen leiderstype.
                              Maar anderen misschien wel, of gezamelijk.

                              Wat ik graag doe is ideeën sprokkelen en oplijsten, en daar een bepaalde beweging in zien die op socio-economisch vlak in opmars zit.
                              Zelf ook in de mate van het mogelijke dingen te doen. Andere mensen een levenswijze gaan opdringen is niet mijn bedoeling, maar als anderen ook al ideeën oppikken waarvan ze geen weet hadden, ermee vertrouwd geraken of goed vinden, dan is dat een vorm van sensibilisatie.

                              Dus neen, de wereld verbeteren doe ik niet, maar ik begin bij mezelf, en misschien zijn er nog vele anderen die bij zichzelf beginnen, en misschien doen hun leefomgevingen mee. En uiteindelijk wordt dat een beweging zonder je het beseft.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Eenvoudig(er) leven?

                                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                De auto
                                Probleem is dat een verbrandingsmotor een technologie is van de jaren stillekes.
                                Die had al LANG kunnen vervangen worden door andere en betere technologie.
                                Serieus? ;-)
                                Interessante lectuur:
                                http://forums.tdiclub.com/showpost.p...postcount=1154
                                Hier zijn er al een paar "groene" ferm van verschoten:
                                http://www.ecnmag.com/news/2014/05/c...reen-car-guide

                                Comment

                                Working...
                                X