Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Ké nog een vraagske
Ik heb tuis telenet.
digicorder is via utp kabel verbonden met de modem van telenet.
In diene zelfde hof heb ik nen pergola staan waar ik eventueel een tv toestel wil zetten.
Ik kan eventueel een Devolo set van belgacom kopen.
Kan ik met die devolo's mijn digitaal beeld doorsturen van mijne digicorder (living) naar mijne tv die in mijne pergola staat via het stroomnet (verschillend stroomcircuit)?
Ik gebruik die Powerline (goed merk: Devolo!) tussen twee Telenet-digicorders, zodat ik op de ene TV (in de slaapkamer) opnames kan zien die op het andere toestel (in de living) gemaakt zijn (en vice versa). Ook een ouder huis met complexe elektriciteitsleidingen. Werkt nu uitstekend, maar enkel omdat ik GOEDE Powerlines gebruik nu.
Voor ons Wifi-netwerk heb ik het netwerk gecreëerd door mijn TimeCapsule (Apple) uitgebreid met een Airport Express (AE) in de living. Die AE gebruik ik tevens om muziek te streamen van mijn iMac (op het bureau) of iPad naar de stereo-installatie.
D'er loopt een coax, maar dat een oude kabel, toen we nog analoog keken, en dus geen rechtstreekse (kabel)verbinding tussen de twee toestellen. D'er is dus een tweede Telenet digicorder in de slaapkamer, terwijl de modem en de eerste digicorder zich in de living (buitenmuur) bevinden. Die Powerlines zorgen ervoor dat ik op de slaapkamer over dezelfde mogelijkheden (rode knop e.d.) beschik als in de living; bovendien kan ik vanuit de living de Digicorder in de slaapkamer bedienen (programmeren; een opname op die tweede digicorder bekijken), en vice versa gebeurdt het dat ik vanuit de slaapkamer de digicorder in de living programmeer.
Een en ander is niet 100% feilloos: we willen soms in de living een opname zien, die gemaakt is op Digicorder Slaapkamer, en dat lukt dan niet. De enige foutmelding die we in dat geval krijgen is "U kunt deze opname niet bekijken." Op een ander moment lukt dat dan weer wel.
Heb je dan een coax aansluiting op de slaapkamer ook nodig of is de UTP verbinding voldoende ?
De uitzendingen op de kabel wordt doorgestuurd via die coax (dus ook de digitale), de opnames, TV on demand en aanverwanten via de UTP : je hebt dus in principe beide nodig als je dezelfde mogelijkheden voor je 2e TV wil, als voor de eerste... Als je enkel naar TV wil kijken heb je genoeg met de coax (en als je een decoderkaartje in je TV hebt, heb je zelfs geen digicorder meer nodig).
Bedankt voor deze toelichting, polleke; in dit soort zaken ben ik geen expert. Ik weet wel dat ik nog een analoog signaal ontvang, maar hoe al die aansluitingen (grote wirwar van draden) lopen, weet ik niet zonder een en ander uiteen te nemen en terug in elkaar te steken.
Toch opletten met die powerline adapters. Ik gebruik die zelf al jaren zonder problemen maar mijn schoonouders hebben die zich laten aanpraten door een Belgacom installateur en dat werkte voor geen kanten in hun oud huis met verouderd elektriciteitsnetwerk (wat de reden was waarom ik dit zelf niet durfde voorstellen als oplossing). In het beste geval supertraag, constant onderbrekingen waarbij minstens 1 en soms beide adapters gereset moesten worden, ...
Enfin niets dan last bij hen. Maar als je huis redelijk nieuw is, dan werkt dat prima.
Bij m'n ouders thuis gaat die daarmee wel vlot tot in de tuin 100m dieper, en dat is een oud huis met een oud netwerk. Ik heb em niet tot de limiet getest maar internet gaat zonder vertraging, ook youtube e.d. die toch zwaarder verkeer geven.
Comment