Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid ;)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Grasmaaier-vraag; voor alle zekerheid

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    ¿Qué? Ik denk dat jij achterstevoren op je fiets zit!
    Hier hebben de pedalen van de fietsen rechts rechtse draad en links linkse. Volgens mij altijd zo geweest.
    Je hebt gelijk.
    Daarom kwam ik overal te laat aan.

Het heeft blijkbaar met iets te maken wat precessie heet.
    Het lijkt in principe ook heel onlogisch, want er zijn meer mensen die het zo zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
      Uw redenering klopt wel. maar erg duidelijk is het niet voor zover ik het zie.

Alles wat rechts draait heeft linkse draad en omgekeerd.Dat is zo wat basisregel.
      De machine draait wel rechtsom langs boven, maar vanonder gezien draait die linksom. En daar zit de schroef.
      Ook bij de trappers van een fiets heeft de rechtse trapper linkse draad en de linkse trapper, rechtse draad.

Wou ik even verduidelijken
      Draairichting wordt steeds bepaald en gezien vanaf de aandrijvende kant naar de aangedreven kant w00ha

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
        Je gelooft het of niet, maar ik ben wel zeker dat ik geen links-rechts dyslexie heb en bij mijn fiets heeft het rechtse pedaal rechtse draad en links linkse draad. Dan herinner ik mij dat bij mijn fiets ooit het hele middenwerk is vervangen door een fietsenhersteller en ik dacht dat hij iets verkeerd gemonteerd zou kunnen hebben. Bij mijn eega's fiets van hetzelfde merk en type echter ook rechts rechts en links links.

Sorry, maar je hebt gelijk Robert, tegen alle logica in maar met gelijk aan w00ha is er iets dat precessie heet, die term kende ik niet,
        en heeft te maken met exentrische bewegingen bij een loskomende as voorzien van schroefdraad.
        Ik heb mij laten gaan op de logica van houdt de as vast en draai zoals je zou vooruit rijden......
        Zo zie je maar, nooit te oud om te leren.

Maar daar op doordenkend, vroeger waren er bepaalde auto's ( ik meen een Ford Taunus 12M) waar de wielbouten rechts tegenover links
        met linkse of rechtste draad waren, of de rechtse nu links zaten of omgekeerd, dat weet ik niet, zou dat ook iets te maken kunnen hebben
        met die zogenaamde precessie
        Last edited by Guest42; 23 mei 2014, 06:29.

Comment

alle reactie's worden niet goed gelezen imo...

Comment

alle reactie's worden niet goed gelezen imo...
            T'is simpel, het mes van een Honda grasmaaier is gemonteerd met een bout met rechtse draad, zoniet, mag je deze van mij hier gratis komen ophalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              T'is simpel, het mes van een Honda grasmaaier is gemonteerd met een bout met rechtse draad, zoniet, mag je deze van mij hier gratis komen ophalen.
              Beweer ik dan het tegendeel ?

Comment

Beweer ik dan het tegendeel ?
                Neen, dat beweer je niet, maar lees #17, de draairichting wordt steeds bepaald gezien vanaf de aandrijvende kant, anders kan je moeilijk
                het verschil tussen rechts of linksdraaiend in geschreven woorden bepalen.
                Een draairichtingspijltje kan wonderen doen.
                Ik weet niet of er rotatie grasmaaiers zijn die links draaien, maar hoe je het ook zou kunnen zien, de bevestigingsbout moet steeds worden
                aangespannen tegen de snijrichting van het mes in, dus daar kan je het in wezen ook zien.
                Last edited by Guest42; 23 mei 2014, 06:31.

Comment

Neen, dat beweer je niet, maar lees #17, de draairichting wordt steeds bepaald gezien vanaf de aandrijvende kant, anders kan je moeilijk
                  het verschil tussen rechts of linksdraaiend in geschreven woorden bepalen.
                  Een draairichtingspijltje kan wonderen doen.
                  Ik weet niet of er rotatie grasmaaiers zijn die links draaien, maar hoe je het ook zou kunnen zien, de bevestigingsbout moet steeds worden
                  aangespannen tegen de snijrichting van het mes in, dus daar kan je het in wezen ook zien.
                  Ik dacht dat Marc gewoon wou weten of die schroef rechtse draad had. Dus of hij die gewoon linksom los kon draaien.
                  Om het simpel te houden, ga je dan de situatie van onder bekijken en daar draait het mes linksom.
                  Als de as van de motor linksom draait en je zou het mes met de schroef tegenhouden, dan zal de schroef op het mes rechtsom vaster komen te zitten.

Ik wou dus niet beginnen met vanboven draait het rechtsom, want daar moet hij niet zijn

Comment

Ik dacht dat Marc gewoon wou weten of die schroef rechtse draad had. Dus of hij die gewoon linksom los kon draaien.
                    Om het simpel te houden, ga je dan de situatie van onder bekijken en daar draait het mes linksom.
                    Als de as van de motor linksom draait en je zou het mes met de schroef tegenhouden, dan zal de schroef op het mes rechtsom vaster komen te zitten.

Ik wou dus niet beginnen met vanboven draait het rechtsom, want daar moet hij niet zijn
                    Allé, we zijn weer eens terug serieus off topic geweest, hopelijk heeft Marc zijn antwoord,
                    en ik heb in ieder geval ook iets bijgeleerd over die pedaalassen, de term precessie had ik nog nooit van gehoord,
                    en bij dat soort dingen speelt dat dus tegen alle logica in toch een belangrijke rol.

Bedankt voor deze leerrijke info w00ha.

Wat denk je van die autowielen w00ha (#18) zou dat ook met die precessie te maken hebben ?
                    Last edited by Guest42; 23 mei 2014, 08:18.

Comment

Wat denk je van die autowielen w00ha (#18) zou dat ook met die precessie te maken hebben ?
                      Tot nu toe ben ik dat nog niet tegengekomen.
                      Ik zou ook niet weten of dat wel nut heeft.
                      De wielbouten op de wielflens hebben een statische verbinding.
                      De naafmoer die de wielflens vasthoud is dan weer wat anders.
                      Vroeger heb ik ooit eens 2X het linker achterlager van een BMW 320 moeten vervangen. Dat was rechtse draad (dop-36).
                      Met achteraandrijving vond ik dat heel normaal.

Ik vraag me eigenlijk af hoe dat zit met F1 wagens, want daar staan die wielen met 1 moer vast ?

Comment

Ik vraag me eigenlijk af hoe dat zit met F1 wagens, want daar staan die wielen met 1 moer vast ?
                        Sinds verleden jaar zit daar verplicht een bijkomend systeem op met een soort centrale snelkoppelpen,
                        allen hebben ze hun eigen systeem waar ze niet veel over zullen vrijgeven, 1/10 sec. montagesnelheid kan hier het verschil maken.
                        Hoe het tot een paar jaar geleden was KLIK

Comment

Sinds verleden jaar zit daar verplicht een bijkomend systeem op met een soort centrale snelkoppelpen,
                          allen hebben ze hun eigen systeem waar ze niet veel over zullen vrijgeven, 1/10 sec. montagesnelheid kan hier het verschil maken.
                          Hoe het tot een paar jaar geleden was KLIK
                          Op die video zeggen ze dat wat ik vermoedde.( ivm met de naafmoer)
                          Ongeveer op 1min20 zegt die dat de draad links of recht kan zijn, zodat de wielen niet vanzelf kunnen losdraaien.
                          Maar 4 of 5 wielbouten/moeren op een wielflens zijn niet aan diezelfde krachten onderhevig.

Comment

Maar 4 of 5 wielbouten/moeren op een wielflens zijn niet aan diezelfde krachten onderhevig.
                            Inderdaad, ik dacht dat U mij daar een antwoord op kon geven, zoals gezegd, ben ik bijna zeker dat het bij de Ford Taunus 12M
                            uit de jaren 60 zo was.

Kijk hier eens bij specificaties KLIK
                            Last edited by Guest42; 23 mei 2014, 18:10.

Comment

Ha ha, tof hoe we hier kunnen afdwalen in chitchat

Ik pik even in op de Ford Taunus.....
                              Onderstaand horloge, de Omega Marine Chronometer, een 2.4 Mhz megaquartz, kostte in de jaren '70 net evenveel als een Ford Taunus.
                              Precisie enkel en alleen op de quartz ( dus nog geen sprake van RC horloges ) was maximum 1 seconde per maand. Meestal veel beter trouwens.

Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Inderdaad, ik dacht dat U mij daar een antwoord op kon geven, zoals gezegd, ben ik bijna zeker dat het bij de Ford Taunus 12M
                                uit de jaren 60 zo was.

Kijk hier eens bij specificaties KLIK
                                Daar kan ik je geen antwoord op geven.
                                Dat het bestaat, twijfel ik ook niet aan.
                                Maar voor wat het nodig is dat Taunus linkse draad had is nogal raar, vermits alle huidige wielbouten/moeren gewoon rechtse draad hebben.
                                En die blijven ook mooi vastzitten, als ze goed zijn aangetrokken met momentsleutel.

EDIT: Dit vond ik nog op wiki.
                                History[edit]
                                Some cars made prior to about 1960 used left-hand and right-hand screw thread for different sides of the vehicle to prevent loosening. It was later realized that the taper seat performed the same function. Modern vehicles use right-hand threads on all wheels.

Bij de trappers van de fiets en bij de wielmoer van de F1 wagens is daar nog 'n verklaring voor.

En Marc, 'tis een mooooie Omega
                                Last edited by w00ha; 23 mei 2014, 22:18.

Comment

Working...
                                X