Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Licht op de verkiezingen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Licht op de verkiezingen?

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Mis poes, er is opkomstplicht, maar je moet het hokje zelfs niet binnengaan...
    Dat wist ik niet. Ooit meegemaakt in Waregem, wel jaaaren geleden.
    Iemand die duidelijk tegen zijn zin kwam 'stemmen', ging het hokje binnen en kwam er in dezelfde beweging weer uit om zijn stembrieven in de bussen te droppen.
    Onmiddellijk reactie van de voorzitter, dat dit niet mocht, omdat iedereen aanwezig in het lokaal dan duidelijk wist dat hij blanco stemde.......
    Hij werd verplicht een vijftal seconden achter het gordijntje te gaan staan, tot grote hilariteit van alle aanwezigen natuurlijk.
    Dus zomaar binnengaan in het kieslokaal en het hokje niet binnengaan.....ik weet het niet, want je maakt inderdaad kenbaar dat je blanco stemt.
    Zit enige logica in toch . Maar ik ga je stelling niet betwisten, het kan zijn dat het reglement in de loop der jaren veranderd/gewijzigd is.
    Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Maar ik ga je stelling niet betwisten, het kan zijn dat het reglement in de loop der jaren veranderd/gewijzigd is.
      Groetjes
      Wel, je deed mij twijfelen aan mezelf...
      en ondertussen verschillende bronnen die elkaar tegenspreken... bron a zegt dat betreden idd verplicht is, bron b zegt, dat gewoon aanmelden voldoende is.
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        Wel, je deed mij twijfelen aan mezelf...
        en ondertussen verschillende bronnen die elkaar tegenspreken... bron a zegt dat betreden idd verplicht is, bron b zegt, dat gewoon aanmelden voldoende is.
        Ik zou het ook niet weten, ik schreef alleen neer wat ik toen heb meegemaakt.
        Ben ook benieuwd hoe de vork nu juist aan de steel zit.

PS Het verhaal gaat niet over mezelf hoor, maar ik was wel aanwezig in het lokaal .

Groetjes

Comment

Er is inderdaad een opkomstplicht http://nl.wikipedia.org/wiki/Opkomstplicht

Maar wat doen ze er aan KLIK

Zij die aan de macht komen weten heel goed, dat bij het uitschrijven van een boete, dat zich alleen maar "tegen" hen zou keren bij volgende verkiezingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Niet stemmen snap ik niet.
            Ik vind stemrecht een bijzonder waardevol recht, en ik probeer daar met zorg mee om te gaan. Hetzelfde tracht ik mee te geven aan mijn kinderen door ze te vragen een bewuste keuze te maken.
            Kijk naar de alternatieven. In landen waar er geen stemrecht is is het overal slechter.
            Ben ik het mee eens Tommie.
            Er is voor gevochten, letterlijk en figuurlijk.
            En het duurde lang alvorens vrouwen mochten stemmen.
            Alles is te verklaren maar ik begin er niet
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Ben ik het mee eens Tommie.
              Er is voor gevochten, letterlijk en figuurlijk.
              En het duurde lang alvorens vrouwen mochten stemmen.
              Alles is te verklaren maar ik begin er niet
              Stemrecht en stemplicht wordt hier door sommigen lustig door elkaar gehusseld me dunkt.
              Voor mij moet er stemrecht zijn, maar mag er geen stemplicht zijn.
              Als politiek je geen mallemoer kan schelen, waarom MOET je dan gaan stemmen ????
              Dat is dan iets wat IK niet begrijp Theo .
              En nogmaals, we zijn nog slechts met een handjevol landen waar het verplicht is in Europa, zijn wij dan verkeerd bezig of al die andere ?
              Maar nu stop ik er mee, ik ga toch niet stemmen, en moet nu stilaan mijn valiezen gaan pakken .
              Ik ben wel terug de dag voor de verkiezingen......maar dat is toeval .
              Groetjes

Comment

Das om de mens buiten te krijgen die STEMPLICHT
                Als dat niet meer moest ging er niemand meer lol

Comment

Ik ga zeker stemmen.
                  Mijn grootvader is in de troubles na de oorlog zijn burgerrechten kwijtgespeeld door een paar valse getuigenissen.

Tijdens iedere stemperiode zag hij echt af, en alhoewel ik nog maar een jaar of 10 was drukte hij me op het har altijd heel bewust t stemmen.
                  Alleen al uit respect daarvoor wil ik mijn stem nooit laten verloren gaan.

Als je niet gaat stemmen moet je je ook maar onthouden van elke kritiek op politiici. Een mand krijgt de leiders die het verdient.

Comment

Opkomstplicht is de facto stemplicht :

1. Op computer : men KAN BLANCO stemmen, maar dat houdt in dat men GESTEMD heeft.

2. Met rood potlood : men KAN dan zelfs ONGELDIG stemmen, maar... ook dat houdt in dat men GESTEMD heeft.

3. Zelfs als het zo zou zijn dat men het stemhokje niet moet betreden, dan nog geldt de stem als blanco, dus ook dan weer heeft men gestemd.

Helemaal anders zou het natuurlijk kunnen zijn ZONDER opkomstplicht...
                    The bird is known by his note, a man by his word.

Comment

Een blanco stem wordt niet meegeteld.
                      Dat is gewoon het volgen van de meerderheid.

Comment

Blanco of ongeldige stem is onzin - je hoort veel mensen klagen over politiek, maar het enige moment waarop ze mee mogen beslissen doen ze niets.

In feite vergroot je met een blanco/ongeldige stem de meerderheid: zie hier.
                        Ongeldig stemmen wordt trouwens moeilijk, als je elektronisch stemt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                          In feite vergroot je met een blanco/ongeldige stem de meerderheid: zie hier.
                          Fout. En in tegenspraak met het artikel uit de link.
                          Je vergroot de meerderheid niet. Gisteren gaf iemand het perfecte voorbeeld hoe er geteld wordt. Als 100 mensen moeten stemmen en 99 stemmen blanco dan heeft de kandidaat waar die ene op stemde 100% van de stemmen. Je stem gaat dus niet naar de meerderheid maar telt voor niets. Stemmer er 30 op A, 60 op B en 10 op C dan heeft A 30%, B 60% en C 10% van de stemmen, stemmen er 10 blanco i.p.v. voor C dan heeft A 33.3% en B 66.6% van de stemmen en blijft de verhouding A/B hetzelfde.

De stem gaat dus niet naar de meerderheid maar wordt verdeelt a ratio de geldige stemmen.
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

Comment

Helaas bestaat er in Nederland al heel lang geen opkomstplicht meer.
                            Ik kan me soms voorstellen dat er burgers zijn die geen enkele kandidaat kennen waar ze op zouden willen stemmen en dus blanco stemmen, maar ze nemen tenminste de moeite naar het stemhokje te komen om zodoende een proteststem uit te brengen. Als ze de moeiten nemen zich er in te verdiepen is er altijd wel een kandidaat die dicht bij hun opvattingen staat.
                            Niet stemmers zie ik als lafaards: wel gebruik maken van alles in de samenleving en er niet mede verantwoordelijkheid voor willen dragen. Ik heb geen enkel respect voor hen die andere soms het (rot) werk laten opknappen maar wel overal van willen profiteren.
                            Last edited by Eenbes; 13 mei 2014, 13:11.

Comment

+1

Gebruik dan in elk geval je stem om te trachten bij te sturen naar links of rechts.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                +1

Gebruik dan in elk geval je stem om te trachten bij te sturen naar links of rechts.
                                +1
                                Ik heb nog nooit ongeldig gestemd en zal dat ook nooit doen.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                                X